Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Botten kluiven

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

PattyB

Botten kluiven

Ongelezen bericht door PattyB »

Even een rare vraag :denken: Niet echt van levensbelang :mrgreen: Maar ik ben gewoon nieuwsgierig/geïnteresseerd. :wink:

Hebben jullie de ervaring dat jullie teven geen botten kloven tijdens een nestje en kort erna, maar daarvoor en daarna weer wel? :denken:

Senna heeft altijd botten gegeten, maar tijdens het nestje wilde ze er niets meer van weten. Zelfs dingen als Dentasticks, daar begon ze niet meer aan. Nu sinds deze week heeft ze eindelijk weer wat botjes gegeten of is ze er weer aan begonnen.

Herkennen jullie dit en/of is hier een verklaring voor? :denken:
kipo
Zeer actief

Re: Botten kluiven

Ongelezen bericht door kipo »

Geen ervaring mee, maar het eerste wat in mij opkomt; zou het kunnen dat het teefje de beperkte ruimte die ze in haar buik overheeft voor eten reserveert voor voedsel met een hogere voedingswaarde dan bot, dat ze dus onbewust weet dat bot haar te weinig oplevert en teveel ruimte kost? tis maar een idee :roos:
PattyB

Geen idee, zou kunnen.

In de dierenwinkel werd mijn moeder dus ook geadviseerd iets te kopen wat snel en makkelijk te eten was, toen Senna net de pups had geworpen, toen ze een cadeau (iets lekkers) voor Senna wilde kopen.
Dus Senna's gedrag lijkt me niet heel vreemd, maar ik vind het dus wel apart.

Ik was al bang dat ze geen bot meer zou kluiven en aangezien ze KVV krijgt is het wel belangrijk dat ze ook botten blijft kluiven i.v.m. tandsteen. Gelukkig eet ze nu dus wel weer botten, maar ben dus alsnog geïnteresseerd in een eventuele verklaring voor het gedrag. :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat vind je bot?

Hier hebben de dames vanavond met smaak eendenkarkassen gegeten.
Ze krijgen binnenkort ook weer ribben.
Ik vind beide wel bot. De eend ging er goed in, de ribben weet ik nog niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
PattyB

Marjoleine schreef:Wat vind je bot?

Hier hebben de dames vanavond met smaak eendenkarkassen gegeten.
Ze krijgen binnenkort ook weer ribben.
Ik vind beide wel bot. De eend ging er goed in, de ribben weet ik nog niet.
Ik bedoel dan dingen als runderhuid, mergpijpjes, e.d.
De dingen die je op shows kan kopen.
Karkassen of ribben heb ik nog nooit gegeven. :schrik:
Bestel je dat bijv. bij Lotgering erbij?

Senna at helemaal niets meer naast haar eten. Ze liet echt alles links liggen.
Van Dentasticks, zo'n buffelhuid staafje met druivensuiker, tot runderhuid, tot een mergpijpje, etc.
En ze had vanwege het nestje toch wel wat tandsteen/aanslag gekregen en dat ging niet weg, omdat ze niets meer kauwde. Nu sinds deze week kauwt ze dus eindelijk weer op verschillende botten.

Dus het maakt niet uit, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Het is wel typisch dat ze hier precies mee stopte toen ze de pups kreeg en nu 1,5 maand erna weer met botten begint.
Dus ik dacht: dat zal er wel mee te maken hebben en gezien de opmerking in de dierenwinkel aan mijn moeder, moet er ook wel een verklaring voor zijn. :mrgreen:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik denk dat ze zich niet bepaald verveelde en dus geen enkele zin zag in het lekker even een botje liggen knagen. Genoeg te doen!

Ik snapte het al even niet, botjes kluiven/botjes eten , haha.

Yanthe at qua echt opeet-botwerk inderdaad vlak voor de bevalling en vlak erna beduidend minder graag botten (karkassen). Maar dat was je vraag dus niet. Kluiven at ze ook niet, maar daar is ze normaal al geen actieveling in. Éven kluiven en dan krijg ik heb aangeboden...of ik hem alsjeblíeft even op de kast wil leggen zodat ze er niet zo op hoeft te letten dat een ander hem afpakt.
De kans dat ze hem daarna nog een keer aanneemt is klein (maar hij moet wél terug op de kast :LOL: ).
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Nee hier geen last van gehad, Neela heeft toen de pups er waren gewoon lekker gekluifd en daarna ook.
Toen ze hoogzwanger was had ze er niet zo'n behoefte aan.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
PattyB

Madelief schreef:Ik denk dat ze zich niet bepaald verveelde en dus geen enkele zin zag in het lekker even een botje liggen knagen. Genoeg te doen!

Ik snapte het al even niet, botjes kluiven/botjes eten , haha.

Yanthe at qua echt opeet-botwerk inderdaad vlak voor de bevalling en vlak erna beduidend minder graag botten (karkassen). Maar dat was je vraag dus niet. Kluiven at ze ook niet, maar daar is ze normaal al geen actieveling in. Éven kluiven en dan krijg ik heb aangeboden...of ik hem alsjeblíeft even op de kast wil leggen zodat ze er niet zo op hoeft te letten dat een ander hem afpakt.
De kans dat ze hem daarna nog een keer aanneemt is klein (maar hij moet wél terug op de kast :LOL: ).
Senna is ook nooit een echte kluiver geweest, net zoals Yanthe, maar ze heeft echt wékenlang met een en hetzelfde buffelhuid staafje met druivensuiker rondgelopen. Geen moment ervan gegeten en zo ook met een Dentastick. Tot ze opeens deze week alles weggevreten heeft en nieuwe dingen ineens ook weer.

Ik heb gewoon een raar beest, waarschijnlijk. :mrgreen: Zo baasje, zo hond. :Q:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Als je het over die runderhuid botten hebt, die je voor Ushi mee hebt gegeven.. Die motten ze hier ook niet :F: Rotzooi vinden ze het. Als ze een paar weken buiten hebben gelegen, kijken ze er weer even naar om. Maar nu niet meer.

Misschien had Senna de rust niet (in haar koppie) om op haar gemak te kauwen??

Ribben enzo kan je gewoon bij Lotgering meebestellen. Doe ik ook altijd. :ok:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Kalusha lustte tijdens haar zwangerschap ineens geen kaas meer :U:
ik dacht de eerste keer dat het toeval was, toen ze de tweede keer een paar dagen na de dekking ook ineens geen kaas meer lustte zei ik nog gekscherend, jup ze is echt zwanger want ze eet weer geen kaas meer! nou het was dus ook zo :U:

mensen hun smaak verandert toch ook tijdens een zwangerschap, dus waarom niet bij honden :U:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
PattyB

nathalie schreef:Ribben enzo kan je gewoon bij Lotgering meebestellen. Doe ik ook altijd. :ok:
Heb jij nog 1x ribben liggen die ik eens mag proberen of Senna ze eet?
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

Twijfel ook altijd om koppen of karkassen te geven... of ribben.
Vraag me altijd af hoe dat eruit ziet.. haha, ben niet zo'n fan van half dooie beesten :U:
Afbeelding

Made by _Inge_
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het spul dat jij noemt eten ze hier amper. Ze gaan er hooguit na tien minuten over lopen ruziën, dus dan leg ik het weg.
Alleen RR eet wel graag die dingen, de rest niet.

Ribben en karkassen en zo bestel ik bij Herby, en tegenwoordig ook bij Lotgering (die had het eerst niet).
Ze zijn hier stapeldol op lamsribben en kalfsribben.
Dat is dus een halve ribbenkast, die ik zelf in delen knip (met een hobbyschaar die ook voor plaatmateriaal wordt gebruikt).
Ik geef dan een deel vlees en een deel rib, vinden ze super!
Willemijn begroef alles tijdens de laatste helft va de dracht, RR niet, maar als ze zo heel zwaar zijn geef ik altijd wat makkelijker eten.
Gewoon mijn eigen idee denk ik ;)

Ik geef nu relatief veel barf omdat ze zo hongerig zijn; dat verteert langzamer.
Ze krijgen al erg veel, meer kan echt niet en ze houden honger, vandaar.

Ze wilden hier allemaal de laatste weken van de dracht geen zuivel trouwens, geen kaas en geen karnemelk :19:
Geen idee hoe dat komt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

PattyB schreef:
nathalie schreef:Ribben enzo kan je gewoon bij Lotgering meebestellen. Doe ik ook altijd. :ok:
Zal straks de vriezer eens ondesteboven gooien. Eenden- en kippennekken weet ik zeker dat ik ze nog heb. Denk ook nog een stuk knars. Ik sms of pb je vanavond!
Afbeelding
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

nathalie schreef:
PattyB schreef:
Zal straks de vriezer eens ondesteboven gooien. Eenden- en kippennekken weet ik zeker dat ik ze nog heb. Denk ook nog een stuk knars. Ik sms of pb je vanavond!
Hoe weet je dan hoeveel je daarvan kunt geven naast de volledige voeding die ze al krijgen.

Mag ik zo'n nekje van je proberen? Kijken of die 2 kerels dat lekker vinden. :-)
Afbeelding

Made by _Inge_
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Esmay87 schreef:
nathalie schreef: Zal straks de vriezer eens ondesteboven gooien. Eenden- en kippennekken weet ik zeker dat ik ze nog heb. Denk ook nog een stuk knars. Ik sms of pb je vanavond!
Hoe weet je dan hoeveel je daarvan kunt geven naast de volledige voeding die ze al krijgen.

Mag ik zo'n nekje van je proberen? Kijken of die 2 kerels dat lekker vinden. :-)
Ik vervang gewoon een maaltijd door nekken ofzo. En dan wat orgaan erbij, want anders gaat Ushi de hele dag krijtjes poepen. Ribben krijgen ze soms als maaltijdvervanger en soms als extra. Geen paniekerig gedoe hier rondom eten hoor. Al jaren niet en ze leven nog steeds.
En ja, ik zal voor zaterdag wel wat meenemen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”