Zoals een aantal van jullie weten moet ik deze maand mijn Hayleigh laten inslapen vanwege ouderdom en artrose. Er zal wel een aardige tijd overheen gaan maar ik ken mijzelf, ik kan niet zonder hond. Zonder hond ben ik gewoon niet compleet.
ALS het straks zover is, dan zal ik gaan uitkijken voor een (kruising) Mastin Espanol, (kruising Rottweiler) of een (kruising) herder. Ik weet het, dat verschilt nogal.
-Door de eerste ben ik zeer gefascineerd.
-Met de tweede heb ik zowat een leven lang ervaring.
-Met de Rottweiler heb ik ook veel ervaring en een voorliefde.
Zoals altijd zullen wij onze hond uit het asiel halen en gaan voor een hond tussen de zes maanden en twee jaar jong. Mocht dat in de asiels niet lukken, dan komen buitenlandse honden in aanmerking.
Met name voor de Mastin zal dit waarschijnlijk gaan gelden.
Nu krijg ik via m.p en sites vrij goede info over diverse rassen en kruisingen.
Tenminste, op de betere sites van de betere organisaties want het valt me op dat er de laatste tijd een explosie is aan clubs die honden van over de hele wereld aanbieden. Alsof Nederland de honden vanuit de hele wereld moet redden? Honden uit spanje, turkije, roemenie, griekenland, kroatie, rusland noem maar op.
Er is volgens mij een ware explosie, een wildgroei een zogenaamde organisaties aktief op het internet via de diverse sites zoals Marktplaats en Speurder die tal van honden aanbieden om naar ons land te halen. Alsof onze asiels nog niet vol genoeg zitten, met name nu, vakantietijd?
Niet dat ik het per definitie afkeur, maar het word wel een beetje heel erg veel de laatste tijd. Misschien moet er toch maar eens wat regels en / of wetten komen aangaande dit gebeuren om het netjes en gezond te houden. Nederland is tenslotte een regeltjesland bij uitstek duseeh?
Misschien Geert Wilders maar eens bellen.
Geert, ga je ook sterk maken voor de allochtone hond

Maar goed, we (ik) dwalen af..............

In ieder geval, wie heeft ervaring met de BETERE organisaties zoals: Sos strays, Fuertedogs, Tigger foundation etc.
Ik wil namelijk weten:
Hoe zijn en blijven die honden op latere leeftijd qua gezondheid? Deze pups maken vaak een slechte start met tekort, verkeerd en slecht eten. Onder normale omstandigheden hebben JUIST pups zeer goede voeding nodig in de eerste 2 levensjaren, helemaal als het grote rassen betreft als de Mastin.
Hoe wreekt zich dat eventueel op latere leeftijd qua organen etc? Ik lees daar amper iets over. Wel over gewrichten en een gezondheids verklaring op het moment van adopteren, maar hoe blijven ze daarna.
Geven deze honden, door eventueel een slechte start gezondheidsproblemen die is terug te voeren aan de slechte start?
Word hun leven verkort door die slechte start en het onbreken door de juiste voedingsmiddelen?
Is er een leeftijd te melden, waarbij je ongeveer kunt zeggen: Voor die tijd kun je het nog recht trekken zonder al teveel schade in een later stadium?
Heeft iemand hier ervaring mee, zowel positief als negatief? Vermeld aub het type hond en leeftijd in de reactie voor een correct beeld?
Dank alvast: Rene.