Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kleine senior hond en grote pup?
Moderator: moderatorteam
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
kleine senior hond en grote pup?
Dushi, mijn kruiding Shih-tsu is nu 8,5 jaar.
Als alles volgens plan gaat komt daar in de toekomst een pup bij (hopelijk in de nabije toekomst). Dit zal een wat grotere hond worden.
heeft er iemand ervaring met een kleine senior hond en een grotere pup erbij. Hoe gaat dat? ik moet er wel bij vermelden dat Dushi een watje is, ik vraag me af of ze de pup zou corrigeren. Ik ben dan ook een beetje bang dat ze steeds lastiggevallen wordt, of komt dat meestal wel goed?
Als alles volgens plan gaat komt daar in de toekomst een pup bij (hopelijk in de nabije toekomst). Dit zal een wat grotere hond worden.
heeft er iemand ervaring met een kleine senior hond en een grotere pup erbij. Hoe gaat dat? ik moet er wel bij vermelden dat Dushi een watje is, ik vraag me af of ze de pup zou corrigeren. Ik ben dan ook een beetje bang dat ze steeds lastiggevallen wordt, of komt dat meestal wel goed?
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: kleine senior hond en grote pup?
Ligt helemaal aan het ras en karakter van je nieuwe pup.
Jaron, onze Cavalier, was 8 jaar toen wij Shima (onze eerste Shiloh) erbij kregen. Jaron is ook absoluut geen dominant type en wij hebben totaal geen problemen gehad. Gewoon je pup leren rustig te zijn met de kleinere hond.
Jaron, onze Cavalier, was 8 jaar toen wij Shima (onze eerste Shiloh) erbij kregen. Jaron is ook absoluut geen dominant type en wij hebben totaal geen problemen gehad. Gewoon je pup leren rustig te zijn met de kleinere hond.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik zou hoe dan ook incalculeren / me afvragen of ik een oudere hond überhaupt nog wel een plezier doe met "een pup erbij".
En, wat als de senior "verzorging" nodig gaat hebben: heb je daar dan tijd, geld en gelegenheid voor als je tegelijk een pup moet opvoeden?
Om die reden hebben wij ervoor gekozen nu geen pup erbij te nemen maar te wachten... tot onze senior er niet meer is...
Suzanne
En, wat als de senior "verzorging" nodig gaat hebben: heb je daar dan tijd, geld en gelegenheid voor als je tegelijk een pup moet opvoeden?
Om die reden hebben wij ervoor gekozen nu geen pup erbij te nemen maar te wachten... tot onze senior er niet meer is...
Suzanne
- Moos
- Zeer actief
Ik vind 8.5 bij een heel klein ras niet zo heel erg senior, toch?
Ik heb een Golden pup (teef) bij mijn hele kleine teefje gezet toen zij 3 was. Geen enkel probleem geweest, waren vanaf de eerste week dikke vriendinnen. Mijn kleine teefje is ook een onderdanig watje, maar de Golden pup was ook geen plaat-voor-de-kop type en reageerde al op hele subtiele signalen. Ze was wel vrij rap de baas, maar dat vindt mijn andere hondje alleen maar prettig.
Ik had er nooit een Lab-reu bijgezet, om maar iets te noemen. De kans dat mijn kleine hondje dan als bowlingbal gebruikt zou worden vond ik iets te groot.
Ik heb een Golden pup (teef) bij mijn hele kleine teefje gezet toen zij 3 was. Geen enkel probleem geweest, waren vanaf de eerste week dikke vriendinnen. Mijn kleine teefje is ook een onderdanig watje, maar de Golden pup was ook geen plaat-voor-de-kop type en reageerde al op hele subtiele signalen. Ze was wel vrij rap de baas, maar dat vindt mijn andere hondje alleen maar prettig.
Ik had er nooit een Lab-reu bijgezet, om maar iets te noemen. De kans dat mijn kleine hondje dan als bowlingbal gebruikt zou worden vond ik iets te groot.

-
Neeltje
Dat is ook mijn insteek. Hoe vind je hond het nu om een grote hond erbij te hebben? Houd er rekening mee dat een grote pup ook erg lomp kan zijn.Suzanne123 schreef:Ik zou hoe dan ook incalculeren / me afvragen of ik een oudere hond überhaupt nog wel een plezier doe met "een pup erbij".
Suzanne
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Daan was ruim 12 toen Dieber erbij kwam. Daan is een cairn terrier van 9 kilo. Hij is wel duidelijk in zijn communicatie en accepteert weinig van pups, ze hebben hem met rust te laten.
Als je een pup erbij neemt dan moet je er voor waken dat de oudere hond zijn rust krijgt. Dus ook af en toe in bescherming nemen als de pup te druk is. Hier mogen de honden op de bank en als Daan rust wilde ging hij op de bank liggen waar Dieber in het begin niet op kon komen.
Daan vond het heel gezellig weer een hond erbij (hij is 11 jaar alleen geweest).
Hou wel rekening ermee dat de behoeftes steeds verder uit elkaar komen te liggen. Dieber heeft veel meer behoefte aan beweging en actie dan Daan. Ik los dit op door regelmatig met Dieber te gaan steppen en Daan mag daarna mee op een tuttenrondje.
Als je een pup erbij neemt dan moet je er voor waken dat de oudere hond zijn rust krijgt. Dus ook af en toe in bescherming nemen als de pup te druk is. Hier mogen de honden op de bank en als Daan rust wilde ging hij op de bank liggen waar Dieber in het begin niet op kon komen.
Daan vond het heel gezellig weer een hond erbij (hij is 11 jaar alleen geweest).
Hou wel rekening ermee dat de behoeftes steeds verder uit elkaar komen te liggen. Dieber heeft veel meer behoefte aan beweging en actie dan Daan. Ik los dit op door regelmatig met Dieber te gaan steppen en Daan mag daarna mee op een tuttenrondje.

- Miezemuis
- Zeer actief
Ze is ook nog niet oud in haar doen en laten hoor. En ze kan inderdaad nog wel een jaar of 6 mee als ik geluk heb. Op straat speelt ze nooit met andere honden. laatst had ik een logeerhond (jong, 2 jaar maar, maar wel klein). Daar speelde ze zo veel mee. Ze vond dit echt veel leuker als ik verwacht had, ze bloeide er zelf helemaal van op. ik weet alleen niet hoe het gaat met een pup van een wat groter ras.
- Miezemuis
- Zeer actief
Dush houdt er van fietsen 9en dan in het kinderstoeltje voorop liggen) de nieuwe hond mag als ze groot genog is,dan meerennen met de fiets.kiki78 schreef:Daan was ruim 12 toen Dieber erbij kwam. Daan is een cairn terrier van 9 kilo. Hij is wel duidelijk in zijn communicatie en accepteert weinig van pups, ze hebben hem met rust te laten.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat heb je op het oog?Miezemuis schreef:Ze is ook nog niet oud in haar doen en laten hoor. En ze kan inderdaad nog wel een jaar of 6 mee als ik geluk heb. Op straat speelt ze nooit met andere honden. laatst had ik een logeerhond (jong, 2 jaar maar, maar wel klein). Daar speelde ze zo veel mee. Ze vond dit echt veel leuker als ik verwacht had, ze bloeide er zelf helemaal van op. ik weet alleen niet hoe het gaat met een pup van een wat groter ras.
En 8 voor zo'n hondje vind ik eigenlijk niet echt oud, die kan met gemak nog een hele tijd mee.
- Miezemuis
- Zeer actief
een grote poedeldagmar88 schreef:Wat heb je op het oog?Miezemuis schreef:Ze is ook nog niet oud in haar doen en laten hoor. En ze kan inderdaad nog wel een jaar of 6 mee als ik geluk heb. Op straat speelt ze nooit met andere honden. laatst had ik een logeerhond (jong, 2 jaar maar, maar wel klein). Daar speelde ze zo veel mee. Ze vond dit echt veel leuker als ik verwacht had, ze bloeide er zelf helemaal van op. ik weet alleen niet hoe het gaat met een pup van een wat groter ras.
En 8 voor zo'n hondje vind ik eigenlijk niet echt oud, die kan met gemak nog een hele tijd mee.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Mijn laatste teckel was 10 jaar oud toen Rana (Griffon Korthals) er bij kwam.
De teckel heeft haar twee keer duidelijk gemaakt dat hij niet gesteld was op eten uit zijn bak pikken en dat er bij hem geen melk te halen was
Verder waren er helemaal geen problemen.
Ik denk dat het afhangt van de karaktertjes of je er even wat meer aandacht aan moet geven dat de oudere kleine hond geen speelbal is.
Vanaf het begin even op letten en het gaat volgens mij prima
De teckel heeft haar twee keer duidelijk gemaakt dat hij niet gesteld was op eten uit zijn bak pikken en dat er bij hem geen melk te halen was
Verder waren er helemaal geen problemen.
Ik denk dat het afhangt van de karaktertjes of je er even wat meer aandacht aan moet geven dat de oudere kleine hond geen speelbal is.
Vanaf het begin even op letten en het gaat volgens mij prima
-
m@r@
- Actief
p.
Laatst gewijzigd door m@r@ op 11 sep 2021 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mojuan
- Zeer actief
Oh wat leuk!!!!Miezemuis schreef:een grote poedeldagmar88 schreef:
Wat heb je op het oog?
Hier geen ervaring met een klein hondje met grote pup erbij.
Maar ik denk dat als jij er zelf voor zorgt dat de pup je andere hondje niet continu lastig zal vallen, dat het vast wel prima gaat.

- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Ik denk dat dit geen probleem is. Je schrijft dat het om een Poedel gaat, dat zijn volgens mij niet van die hele lompe honden als ze pup zijn. Ik vind 8,5 ook niet oud voor zo'n klein ras.
Sacha was 10,5 toen we Floor als pup erbij kregen en dat ging gelijk goed. Als alles goed gaat wordt Floor de volgende loopsheid gedekt en daar wil ik dan een pup van aanhouden. Sacha is dan 12,5 en toch denk ik dat het geen probleem is voor haar. Er valt niet met haar te sollen en haar grenzen zijn heeeeeeel duidelijk voor pups. Chester is dan ook ruim 8.
Sacha was 10,5 toen we Floor als pup erbij kregen en dat ging gelijk goed. Als alles goed gaat wordt Floor de volgende loopsheid gedekt en daar wil ik dan een pup van aanhouden. Sacha is dan 12,5 en toch denk ik dat het geen probleem is voor haar. Er valt niet met haar te sollen en haar grenzen zijn heeeeeeel duidelijk voor pups. Chester is dan ook ruim 8.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Miezemuis
- Zeer actief
maar moet de oudere hond dan zelf haar grenzen aangeven, of "mogen"we haar een beetje helpen. ik weet egwoon of ze dit zal doen.
Ik weet niet precies of hoe druk poedelpups zijn. Dushi was als pup iig heel lief en gehoorzaam. super baasgericht en makklijk trainbaar. ik hoop daar nu ook wel een beetje op, eigenlijk.
Ik weet niet precies of hoe druk poedelpups zijn. Dushi was als pup iig heel lief en gehoorzaam. super baasgericht en makklijk trainbaar. ik hoop daar nu ook wel een beetje op, eigenlijk.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Ik had het even aangekeken hoe het allemaal gaat als de pup er straks is. Misschien veranderd Dushi wel in een hele goede opvoeder van de pup. En heeft ze je hulp niet nodig. Als dat niet het geval is kan je haar altijd nog helpen. De Poedelpup die ik heb meegemaakt was druk op zijn tijd, een echte clown, maar slim genoeg om signalen van andere honden te snappen en er echt wat mee te doen. Al is iedere hond anders natuurlijk.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als Dushi ondergeschoffeld zou worden en daar niks tegen doet kan je de pup best afremmen en daardoor je oudere hond helpen.Miezemuis schreef:maar moet de oudere hond dan zelf haar grenzen aangeven, of "mogen"we haar een beetje helpen. ik weet egwoon of ze dit zal doen.
Meestal valt het reuze mee.
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Mijn shih tzu mix die 9 jaar wordt in september, zou ik er geen plezier mee doen denk ik. Hij is echt een roedelhond, dus wat dat betreft wel, maar hij vindt pups veel te druk de laatste jaren. De eerste jaren heeft ie enorm veel gespeeld.
Een poedel vindt ik ook wat anders dan vele andere wildere rassen.
Jij bent de leider dus jij kan ingrijpen als de pup te druk doet. En zorg dat de 'oudere' hond af en toe echt rust krijgt. Dat is wel van belang denk ik.
Misschien leeft ie juist wel heel erg op van zo'n jong ding erbij, ben benieuwd hoe dat gaat!
Op neutraal terrein laten kennismaken zou ik ook doen, zien of t klikt.
Een poedel vindt ik ook wat anders dan vele andere wildere rassen.
Jij bent de leider dus jij kan ingrijpen als de pup te druk doet. En zorg dat de 'oudere' hond af en toe echt rust krijgt. Dat is wel van belang denk ik.
Misschien leeft ie juist wel heel erg op van zo'n jong ding erbij, ben benieuwd hoe dat gaat!
Op neutraal terrein laten kennismaken zou ik ook doen, zien of t klikt.