De ochtend begon enigszins heiig maar was desalniettemin veel belovend. Een strak blauwe lucht waarin de vroege en reeds sterke ochtendzon als een schotwond in prijkt.
Een uitgelezen dag voor ouderwetse quality time met het gezin. Aan de ontbijttafel gezeten, werd er al druk gespeculeerd over de wijze waarop de dag zal worden ingevuld. Diverse opties passeerden de revue en uiteindelijk bleef een avontuurlijk dagje Hellendoorn over.
In gedachten verzonken hoor ik mijzelf nog zeggen; “of we gaan Arthos watertam maken”. Dat was niet tegen dovemansoortjes gezegd. Zonder enig overleg werd direct unaniem uitgesproken dat de kans om deelgenoot te zijn dat ondergetekende zichzelf weer compleet vernederd en voor schut zet vele maken leuker is dan de spannendste achtbaan in Hellendoorn.
En zo was er geen weg meer terug. De teerling was geworpen en de wedlokalen geopend. Binnen 30 sec. stond het al 50 tegen 1 in het voordeel voor Arthos. Het wil namelijk dat het merendeel van de familie in Huize Jachtfestijn weinig illusie heeft dat ondergetekende Arthos ook daadwerkelijk het water in zou krijgen. Dit is vooral gestoeld op de vele eerdere pogingen waarbij ondergetekende een steen trachtte te leggen in een rivier op aarde, maar daarbij steevast het onderspit heeft moeten delven.
Het ontbijt werd snel genuttigd en onderwijl waren de gezinsleden van Huize Jachtfestijn drukdoende met het maken van de checklist om de aanstaande hilarische vertoning op zoveel mogelijk beeldmateriaal vast te leggen, zodat de rest van de wereld hier via Hyves, Facebook en MSN van zou kunnen mee genieten.
Gewapend met de voerdummy, de fluit, stevige rubberen laarzen, handschoenen en vooral niet gehinderd door enige kennis van zaken ging ondergetekende met goede moed op weg, een in euforie verkerende familie in het kielzog volgend.
Terwijl iedereen zijn plaatsje zocht in de auto, waarbij Arthos zijn plaats op de achterbank in nam en mijn schoonmoeder in de kofferbak, moest ik toch onbewust even terugdenken aan de clickertraining. Wat een geweldig systeem is dit toch. Daarbij wordt gezegd dat de snelheid waarmee een dergelijk systeem wordt aangeleerd beïnvloed wordt door de mate van intelligentie. In dit geval kan het niet anders dat er sprake is van een hoge intelligentie.
In slechts 1 dag was het clickersysteem aangeleerd. Het werkt namelijk heel simpel. Als mijn schoonmoeder eenmaal klopt in de kofferbak, dan wil zij even de benenstrekken en aanhoudend kloppen is ongewenst gedrag en dient dus volgens de nieuwe opvoedmethode genegeerd te worden.
Op de achterbank was het een feestelijke drukte. Allerlei liederen werden ingezet in de trant van “papa gaat gewassen worden”, “mijn vader is nog nat achter de oren” etc etc. De blik van Arthos en ondergetekende ontmoette elkaar in de binnenspiegel. Het was een duidelijk verhaal, Arthos likte zijn lippen en ik alvast mijn wonden.
Aangekomen bij het strand nestelde de familie zich op stoelen en handdoeken. Dankzij de aanwezige snackbar die ruimschoots door Huize Jachtfestijn werd gesponsord, was het al snel een gezellige boel. Iedereen was er klaar voor, en met de frikadel en het patat in de handen werd ondergetekende luidruchtig aangemoedigd. Het zou een gedenkwaardige dag worden.
En dat werd het, zoals uit bijgaande film zal blijken.