En verder zeg ik heel vaak "Hee"

Moderator: moderatorteam
Yaika schreef:Ik zeg Let op . Kijk es. En zn naam. .
En hij luistert sowieso niet.
Ja ik weet niet beter dan dat we geen namen noemen bij het geven van commando's, tijdens trainingen. Maar ook buiten niet.gyanty schreef:Waarom ik cursisten niet aanleer om enkel op naam te doen. Als je de aandacht in een moeilijke situatie niet door middel van de naam kan krijgen en het dan dus wel heel vaak gaat zeggen, dan heb je kans dat de waarde van zijn naam verloren kan gaan. Voor mij persoonlijk is naam dat hij luistert naar wat er gaat komen, hij hoeft mij daar niet aan te kijken. Het 'kijk eens' is mij dus echt aankijken en daarmee vraag ik dus een actie van hem (omhoog kijken en hoofd bijdraaien). Als ik inderdaad op afstand ga werken met commando, heb ik zelf het idee als je zijn naam voor aandacht hebt gebruik, dat die honden sneller overeind en naar je toe komen i.p.v luisteren naar wat er gaat komen. Snap je beetje wat ik bedoel, want vind dit zo beetje moeilijk uit te leggen?
Dat kan ook prima hoor. Als ik alleen met Kay bezig ben, zeg ik ook niet altijd zijn naam. Alleen is Kay zo'n hondje die denk dat alle commando's voor hem zijn. Of het nu door wildvreemde gezegd wordt of door mij tegen een andere hond dat maakt hem niet uit. Hij volgt alles op. Vandaar dat ik hem train met zijn naam erbij en dat ik hem leer dat hij niet op alle commando's van iedereen hoeft te reageren.blondie schreef:Ja ik weet niet beter dan dat we geen namen noemen bij het geven van commando's, tijdens trainingen. Maar ook buiten niet.gyanty schreef:Waarom ik cursisten niet aanleer om enkel op naam te doen. Als je de aandacht in een moeilijke situatie niet door middel van de naam kan krijgen en het dan dus wel heel vaak gaat zeggen, dan heb je kans dat de waarde van zijn naam verloren kan gaan. Voor mij persoonlijk is naam dat hij luistert naar wat er gaat komen, hij hoeft mij daar niet aan te kijken. Het 'kijk eens' is mij dus echt aankijken en daarmee vraag ik dus een actie van hem (omhoog kijken en hoofd bijdraaien). Als ik inderdaad op afstand ga werken met commando, heb ik zelf het idee als je zijn naam voor aandacht hebt gebruik, dat die honden sneller overeind en naar je toe komen i.p.v luisteren naar wat er gaat komen. Snap je beetje wat ik bedoel, want vind dit zo beetje moeilijk uit te leggen?
Iemand heeft ooit eens gezegd, waarom aandacht vragen? De hond moet zelf aandacht gevenen inderdaad als je maar lang genoeg wacht
en wacht
kijken ze vanzelf eens een keer omhoog in afwachting van het commando dat je gaat geven
![]()
Het overmatig gebruik van naam bij roepen ook, kan dus gaan betekenen dat de hond bij zijn naam naar je toekomt terwijl je een heel ander commando wil geven. Het is hier bijna altijd kort maar krachtig, af, blijf, zit, hier. Dat werkt gewoon het best.
Uit hunzelf oogcontact maken is overigens nog steeds, al is het met wandelen, iets wat ik beloon met een aai of een andere waardering, van daaruit is het namelijk vind ik zelf makkelijker om iets van ze gedaan te krijgen ik heb dan gewoon de aandacht al zonder er wat voor te hebben gedaan
Ik ookJaap* schreef:Ik gebruik de naam, ik zou niet weten waarom niet![]()
"Jawel, hij heet Helahola. Maar dat vind ik zo'n mondvol"ranetje schreef:Ik ookJaap* schreef:Ik gebruik de naam, ik zou niet weten waarom niet![]()
Een van mijn vroegere trainers vroeg dan of mijn hond geen naam had
Hoe herkenbaarJaap* schreef:"Jawel, hij heet Helahola. Maar dat vind ik zo'n mondvol"ranetje schreef:Ik ookJaap* schreef:Ik gebruik de naam, ik zou niet weten waarom niet![]()
Een van mijn vroegere trainers vroeg dan of mijn hond geen naam had![]()
Het lijkt verdacht veel op "Nee" natuurlijkEn als ik "Hee" zeg, bedoel ik eigenlijk ook vaak "Nee"
Zo doe ik het ook. Maar ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, het is gewoon ontstaan.Zenith schreef:Ik gebruik de naam van de hond als attentie signaal... na reactie volgt er een willekeurige opdracht( bv let op, kijk, hier, zit etc)
Loop dus niet de hele tijd de naam v/d hond te roepen en dat deze dan maar moet begrijpen wat je bedoeld.
Zo doe ik het hier ook met bevelen, geen naam geld voor elke hond, met naam enkel de hond waarvan ik de naam noem.Toen ik alleen Rhodin had gebruikte ik de naam weinig. Nu wel, omdat ik twee honden heb. Als ik alleen het commando zeg, geldt het voor beiden. Zeg ik "Mila, zit!" dan moet Mila zitten en Rhodin hoeft niks. En andersom net zo.