Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bevel voor aandacht

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: bevel voor aandacht

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik gebruik de naam, ik zou niet weten waarom niet :U:
En verder zeg ik heel vaak "Hee" :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik gebruik 'kijk' omdat ik de naam Beau ook bij het roepen gebruik. En in korte aandachtsmomenten. En in zinnen. En tegen andere mensen (hij luistert heel goed op zoek naar bekende woorden). Kijk betekent dus eigenlijk hier 'NU onmiddelijk aandacht want ik moet iets van je' en Beau is meer voor heel veel :tongue: Het zou denk ik erg verwarrend worden als ik Beau ook nog ipv kijk ga gebruiken.
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik gebruik let op.
vaak raak ik de hond dan ook even aan.
werkt hier prima.
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

Ik gebruik zijn naam en soms kijk een hier, maar meestal de naam :-)
Afbeelding

Made by _Inge_
Floridian68
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Floridian68 »

owkay, dat is bij ons dus niet geleerd op puppycursus..Bindi had met lopen meer aandacht voor de luchtjes op/in het gras dan voor mij. Mits ik zowat dubbelgevouwen een kaasje voor d'r neus hield..vond m'n rug niet zo prettig.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Al zeg je banaan.... als het voor de hond maar duidelijk is wat de bedoeling is (in dit geval oogcontact) :wink:
Afbeelding
binkmax
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door binkmax »

Het enige wat ik kan verzinnen, als je bij de af en de blijf oefening op zoveel meter afstand ziet dat je hond zijn aandacht verliest... Als je dan zijn/haar naam zeg heb je kans dat de hond naar je toe komt.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik gebruik de naam vaak in combinatie met een commando. 'Otto zit', 'Otto wachten', 'Otto kijk es'.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

bij mij (KNPV) ben ik begonnen met Diego let op te zeggen en als hij keek hup brokje er in.
Uiteindelijk heeft hij geleerd dat als we oefenen diego betekent dat hij aandacht moet hebben en dat er een commando gaat volgen.
Ligt hij op afstand af en hij heeft geen aandacht zeg ik opletten/let op.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Waarom ik cursisten niet aanleer om enkel op naam te doen. Als je de aandacht in een moeilijke situatie niet door middel van de naam kan krijgen en het dan dus wel heel vaak gaat zeggen, dan heb je kans dat de waarde van zijn naam verloren kan gaan. Voor mij persoonlijk is naam dat hij luistert naar wat er gaat komen, hij hoeft mij daar niet aan te kijken. Het 'kijk eens' is mij dus echt aankijken en daarmee vraag ik dus een actie van hem (omhoog kijken en hoofd bijdraaien). Als ik inderdaad op afstand ga werken met commando, heb ik zelf het idee als je zijn naam voor aandacht hebt gebruik, dat die honden sneller overeind en naar je toe komen i.p.v luisteren naar wat er gaat komen. Snap je beetje wat ik bedoel, want vind dit zo beetje moeilijk uit te leggen?
Afbeelding
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Ik zeg Let op . Kijk es. En zn naam. .

En hij luistert sowieso niet. :pffff:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tijdens de training betekent de naam van de hond bij ons hetzelfde als hierkomen. Voorbeeld: Met voorkomen zet ik hem neer, loop weg, draai me om. "Nilo!" En dan komt hij voor zitten. Das dus wat anders dan alleen aandacht vragen van de hond. Daarvoor gebruik ik "watch" of "let op"
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Yaika schreef:Ik zeg Let op . Kijk es. En zn naam. .

En hij luistert sowieso niet. :pffff:
:LOL:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

gyanty schreef:Waarom ik cursisten niet aanleer om enkel op naam te doen. Als je de aandacht in een moeilijke situatie niet door middel van de naam kan krijgen en het dan dus wel heel vaak gaat zeggen, dan heb je kans dat de waarde van zijn naam verloren kan gaan. Voor mij persoonlijk is naam dat hij luistert naar wat er gaat komen, hij hoeft mij daar niet aan te kijken. Het 'kijk eens' is mij dus echt aankijken en daarmee vraag ik dus een actie van hem (omhoog kijken en hoofd bijdraaien). Als ik inderdaad op afstand ga werken met commando, heb ik zelf het idee als je zijn naam voor aandacht hebt gebruik, dat die honden sneller overeind en naar je toe komen i.p.v luisteren naar wat er gaat komen. Snap je beetje wat ik bedoel, want vind dit zo beetje moeilijk uit te leggen?
Ja ik weet niet beter dan dat we geen namen noemen bij het geven van commando's, tijdens trainingen. Maar ook buiten niet.
Iemand heeft ooit eens gezegd, waarom aandacht vragen? De hond moet zelf aandacht geven :D en inderdaad als je maar lang genoeg wacht :klaar: en wacht :Q: kijken ze vanzelf eens een keer omhoog in afwachting van het commando dat je gaat geven :lol1:
Het overmatig gebruik van naam bij roepen ook, kan dus gaan betekenen dat de hond bij zijn naam naar je toekomt terwijl je een heel ander commando wil geven. Het is hier bijna altijd kort maar krachtig, af, blijf, zit, hier. Dat werkt gewoon het best.
Uit hunzelf oogcontact maken is overigens nog steeds, al is het met wandelen, iets wat ik beloon met een aai of een andere waardering, van daaruit is het namelijk vind ik zelf makkelijker om iets van ze gedaan te krijgen ik heb dan gewoon de aandacht al zonder er wat voor te hebben gedaan :cheer:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

blondie schreef:
gyanty schreef:Waarom ik cursisten niet aanleer om enkel op naam te doen. Als je de aandacht in een moeilijke situatie niet door middel van de naam kan krijgen en het dan dus wel heel vaak gaat zeggen, dan heb je kans dat de waarde van zijn naam verloren kan gaan. Voor mij persoonlijk is naam dat hij luistert naar wat er gaat komen, hij hoeft mij daar niet aan te kijken. Het 'kijk eens' is mij dus echt aankijken en daarmee vraag ik dus een actie van hem (omhoog kijken en hoofd bijdraaien). Als ik inderdaad op afstand ga werken met commando, heb ik zelf het idee als je zijn naam voor aandacht hebt gebruik, dat die honden sneller overeind en naar je toe komen i.p.v luisteren naar wat er gaat komen. Snap je beetje wat ik bedoel, want vind dit zo beetje moeilijk uit te leggen?
Ja ik weet niet beter dan dat we geen namen noemen bij het geven van commando's, tijdens trainingen. Maar ook buiten niet.
Iemand heeft ooit eens gezegd, waarom aandacht vragen? De hond moet zelf aandacht geven :D en inderdaad als je maar lang genoeg wacht :klaar: en wacht :Q: kijken ze vanzelf eens een keer omhoog in afwachting van het commando dat je gaat geven :lol1:
Het overmatig gebruik van naam bij roepen ook, kan dus gaan betekenen dat de hond bij zijn naam naar je toekomt terwijl je een heel ander commando wil geven. Het is hier bijna altijd kort maar krachtig, af, blijf, zit, hier. Dat werkt gewoon het best.
Uit hunzelf oogcontact maken is overigens nog steeds, al is het met wandelen, iets wat ik beloon met een aai of een andere waardering, van daaruit is het namelijk vind ik zelf makkelijker om iets van ze gedaan te krijgen ik heb dan gewoon de aandacht al zonder er wat voor te hebben gedaan :cheer:
Dat kan ook prima hoor. Als ik alleen met Kay bezig ben, zeg ik ook niet altijd zijn naam. Alleen is Kay zo'n hondje die denk dat alle commando's voor hem zijn. Of het nu door wildvreemde gezegd wordt of door mij tegen een andere hond dat maakt hem niet uit. Hij volgt alles op. Vandaar dat ik hem train met zijn naam erbij en dat ik hem leer dat hij niet op alle commando's van iedereen hoeft te reageren.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Ik gebruik de naam, ik zou niet weten waarom niet :U:
Ik ook
Een van mijn vroegere trainers vroeg dan of mijn hond geen naam had :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Als je de aandachtsoefening gaat uitbreiden, zou ik persoonlijk een ander woord dan zijn naam gebruiken. Anders moet je, telkens als je je hond zijn naam noemt, er vanuit kunnen gaan dat de hond naar je blijft kijken. Ik vind dit een apart commando verdienen; anders dan een naam die je hond de gehele dag meermaals hoort.
ranetje
Zeer actief

Ik ben de naam van mijn hond er bij gaan gebruiken sinds ik twee honden heb.
Dan is bekend voor wie het bedoeld is.

Alleen reageert Ita ook op de naam Rana.
En Rana kijkt naar Ita met de mededeling in haar ogen dat het voor háár bestemd is..................... ook als ik Rana zeg :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
Ik ook
"Jawel, hij heet Helahola. Maar dat vind ik zo'n mondvol" :mrgreen:

Het lijkt verdacht veel op "Nee" natuurlijk :wink: En als ik "Hee" zeg, bedoel ik eigenlijk ook vaak "Nee" :F:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Bij 3 honden is "kijk eens" makkelijker dan 3 namen noemen, ze kijken dan alle 3 tegelijk naar me.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Ik ook
"Jawel, hij heet Helahola. Maar dat vind ik zo'n mondvol" :mrgreen:

Het lijkt verdacht veel op "Nee" natuurlijk :wink: En als ik "Hee" zeg, bedoel ik eigenlijk ook vaak "Nee" :F:
Hoe herkenbaar :mrgreen:
Afbeelding
Zenith
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chodsky pes Bordercollie ruwhaar teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Zenith »

Ik gebruik de naam van de hond als attentie signaal... na reactie volgt er een willekeurige opdracht( bv let op, kijk, hier, zit etc)
Loop dus niet de hele tijd de naam v/d hond te roepen en dat deze dan maar moet begrijpen wat je bedoeld.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Toen ik alleen Rhodin had gebruikte ik de naam weinig. Nu wel, omdat ik twee honden heb. Als ik alleen het commando zeg, geldt het voor beiden. Zeg ik "Mila, zit!" dan moet Mila zitten en Rhodin hoeft niks. En andersom net zo. Ook maak ik oogcontact met de hond die ik bedoel en ondersteun met een handgebaar. Bijvoorbeeld als de één wel uit de auto mag komen en andere nog even moet blijven zitten. Ik was bang dat het lastig zou worden met het gebruik van commando's en het hebben van twee honden, maar dat valt me reuze mee.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Zenith schreef:Ik gebruik de naam van de hond als attentie signaal... na reactie volgt er een willekeurige opdracht( bv let op, kijk, hier, zit etc)
Loop dus niet de hele tijd de naam v/d hond te roepen en dat deze dan maar moet begrijpen wat je bedoeld.
Zo doe ik het ook. Maar ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, het is gewoon ontstaan.
Dus ik lees met interesse of het misschien beter kan.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb ooit eens les gevolgd in een hondenschool waar ze kijk aanleren voor aandacht, ik vond dat echt niet handig. Ik gebruik nu gewoon de naam vind ik zoveel malen makkelijker, toch zeker gericht op toekomstige wedstrijden gehoorzaamheid. Ik blijf dat ook altijd oefenen. Naam is beloning, maar niet altijd, hond mag niet weten wanneer wel en wanneer niet, al lukt dat niet altijd dat niet weten.
Hier kent elke hond zijn naam perfect en reageert ook enkel op de eigen naam (Lotje niet meer, ze is bijna helemaal doof door de ouderdom). Met Kai en Dino heel makkelijk als ik samen met ze train en 1 let bijvoorbeeld niet op.
Toen ik alleen Rhodin had gebruikte ik de naam weinig. Nu wel, omdat ik twee honden heb. Als ik alleen het commando zeg, geldt het voor beiden. Zeg ik "Mila, zit!" dan moet Mila zitten en Rhodin hoeft niks. En andersom net zo.
Zo doe ik het hier ook met bevelen, geen naam geld voor elke hond, met naam enkel de hond waarvan ik de naam noem.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”