Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dieetadvies gevraagd

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Dieetadvies gevraagd

Ongelezen bericht door Hilde »

Het gaat de laatste tijd goed met Beau en op dit moment ben ik over bijna alles al tevreden of nog mee bezig. Er is echter één ding dat terug blijft komen of niet eens weg gaat: dik zijn. Ik heb er zelf enorm moeite mee om hem op gewicht te krijgen en te houden, hij is dus eigenlijk bij ons nog nooit mooi slank geweest. Nu weet ik dat het belangrijk is ze dun te houden, maar het lúkt me alleen gewoon niet; vandaar dat hier even om hulp roep. In het park roepen ze dat je beagles niet dun kunt krijgen, maar dat geloof ik niet :tongue:

Beau kreeg in het begin bij ons Royal Canin :schrik: , daar ben ik na wat gelezen te hebben hier vanaf gestapt. We zijn toen overgegaan op Smuldier, dat ging eigenlijk goed; maar nog steeds te dik. Toen heeft hij een tijdje op lotgering gestaan, daar werd hij moddervet van. Weer terug gegaan op Smuldier: hij kreeg toen last van maag- en darmproblemen en was dus bijna continue aan de diarree. We zijn toen overgegaan op Prins hondenvoer (geen idee eigenlijk of dat goed voer is :schrik: ). Hij zit op 2x 110 gram. Maar hij blijft maar (te) dik. Nu dus Prins Light gekocht, moeten we nog mee beginnen, maar misschien dat het helpt. Ik heb al het bovengenoemde voer (met uitzondering van RC) minstens 2 maand gegeven. Hij krijgt af en toe een botje die je in de meeste dierenwinkels kunt halen. Verder beweegt hij gemiddeld 3x 15minuten en 1x1 tot 1,5 uur (soms fietsen, soms wandelen, met kleine stukjes zwemmen tussendoor af en toe). Daar wordt hij ook beloont met hele kleine brokjes.

Krijgt hij te weinig beweging? Te veel eten? Heeft iemand een richtlijn? Houd het alsjeblieft aardig want ik vind het gewoon moeilijk en het lukt me gewoon niet nu. Weet ook niet precies wat goed is en heb al veel aangepast in zowel beweging als in eten, maar slank wordt hij niet :boos:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Re: Dieetadvies gevraagd

Ongelezen bericht door nathalie »

Je zou inderdaad dat light voer eens een tijdje kunnen proberen. Prins is een voer dat wel vrij is van allerlei toevoegingen, maar heeft als hoofdbestandsdeel granen en dat is voor veel honden ook een dikmaker. Dat maakt het in mijn ogen geen goed voer :mrgreen: Heb je al eens een light kvv geprobeerd? Light van Lotgering? Of carnibest light (al is dat wel wat duurder, 3,50 per kilo). Loopt hij ook los? Anders zou je misschien in de korte rondjes een ballenwerper mee kunnen nemen? Dan loopt hij misschien wel 10x de afstand. Geestelijk veel bezighouden.. Heb je de mogelijkheid om routes af te wisselen, dat ze wat extra inspannend zijn voor hem?
Ik denk, dat als hij losloopt, hij prima beweging krijgt. Hoeveel weegt hij? 210gram (van de light voeding) is genoeg volgens de verpakking voor een hond van een kilo of 17. Ik zou hem voeren naar het gewicht dat je wilt dat hij gaat wegen. Als daar een heel groot verschil in zit, langzaam afbouwen. Belonen kan je misschien beter met zijn voeding doen. 's Morgens afwegen wat hij de hele dag mag hebben en daar de beloningen uitpakken. De rest kan je in een kong of voedingsbal doen, zodat hij ook dan weer lekker bezig is.
Succes!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

een versie van barf die voor 50% uit groente bestaat - en voor de rest uit 20% eetbare botten, 20% mager vlees, 5% orgaanvlees en aanvillen met volle yoghurt, volle kwark, kefir enz.?

of afvallen met de methode van mogens eliasen - minder vaak eten en meer eten per keer?
http://barf-natuurlijk.nl/mogens/mogens ... icht1.html

vriendelijke groet,
ignit bekken.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik zal wel een gemenerd zijn, maar als ik in jouw schoenen had gestaan kreeg hij gewoon minder eten, eventueel met wat groenten zoals sperziebonen erdoor geroerd.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik zou ook zeggen dat je hem gewoon nog wat minder moet voeren. Ook omdat hij ook beloont wordt met brokjes/snoepjes, die tellen ook mee bij zijn voeding he !
(En verder vind ik Prins prima voer hoor )
lida1956
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer 2x, dwergschnauzer, teckel, boomer, Westy, asbak

Ongelezen bericht door lida1956 »

Mijn veelvraat, die af en toe ook te dik is geef ik ipv 200 gram kvv, ca 80 gram kvv en ca 120 gram sperziebonen en wortel. Ze vindt het nog lekker ook en valt er goed op af. Ze kan zelf de koelkast niet openen, dus als ze te zwaar is, is het mijn schuld. Het enige wat erop zit is minder eten geven. Van kale groente kan ze niet dik worden en het vult wel.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ignit schreef:een versie van barf die voor 50% uit groente bestaat - en voor de rest uit 20% eetbare botten, 20% mager vlees, 5% orgaanvlees en aanvillen met volle yoghurt, volle kwark, kefir enz.?

of afvallen met de methode van mogens eliasen - minder vaak eten en meer eten per keer?

vriendelijke groet,
ignit bekken.
zou ik ook doen idd, en hem iig op vlees laten staan, daar mag hij meer van hebben dan van brok.
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik denk ook dat je teveel voer geeft.
Ik weet niet zo goed wat gebruikelijk is qua gewicht aan brokken, maar mijn honden van 15kg krijgen zo'n 200-250gr barf.
Denk dat een beagle ongeveer hetzelfde moet wegen, dus 210 aan brokken lijkt me best veel.

Persoonlijk zou ik ook vlees voeren omdat ze daar meer van mogen.
En anders minder brok met gekookte groentes erbij voor wat vulling.
Zou geen sperciebonen uit blik geven, daar zit teveel zout in.
Beter is om gewoon groentes (wortels, sperciebonen, bloemkool enz.) te kopen en die zelf even kort te koken.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik vind 2x 110 gr prins behoorlijk veel! Nanni kreeg geloof ik 2x 90 gram royal canin german shepherd en dat was een hond van 2x zijn grootte! Minder voeren dus en vlees geven, smuldier ofzo
Perry en Noah

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Het is ook best lastig soms. Hier is het stel ook wel eens een kilootje te zwaar geweest.

Ik merk wel dat met kvv (plus wat restjes groente en af en toe restjes rijst of pasta) ze beter op gewicht blijven dan met brok.

En net effe wat meer of minder bewegen lijkt ook wel flink invloed te hebben. Jack doet het momenteel prima, loopt ook binnen weer veel vaker met speeltjes te rauzen en te rennen, en met dezelfde hoeveelheid eten zie ik dan toch weer wat meer ribben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Ik vind het advies van Ignit een hele goede. Voer met granen is in ieder geval niet de beste oplossing, wany koolhydraten maken makkelijk dik. Dus zelf samenstellen volgens het advies van Ignit, of een kvv met magere diersoorten en zonder toegevoegde vetten of granen. En dan evt zelf groenten toevoegen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Lotgering paard?
Hilde
Zeer actief

nathalie schreef:Je zou inderdaad dat light voer eens een tijdje kunnen proberen. Prins is een voer dat wel vrij is van allerlei toevoegingen, maar heeft als hoofdbestandsdeel granen en dat is voor veel honden ook een dikmaker. Dat maakt het in mijn ogen geen goed voer :mrgreen: Heb je al eens een light kvv geprobeerd? Light van Lotgering? Of carnibest light (al is dat wel wat duurder, 3,50 per kilo). Loopt hij ook los? Anders zou je misschien in de korte rondjes een ballenwerper mee kunnen nemen? Dan loopt hij misschien wel 10x de afstand. Geestelijk veel bezighouden.. Heb je de mogelijkheid om routes af te wisselen, dat ze wat extra inspannend zijn voor hem?
Ik denk, dat als hij losloopt, hij prima beweging krijgt. Hoeveel weegt hij? 210gram (van de light voeding) is genoeg volgens de verpakking voor een hond van een kilo of 17. Ik zou hem voeren naar het gewicht dat je wilt dat hij gaat wegen. Als daar een heel groot verschil in zit, langzaam afbouwen. Belonen kan je misschien beter met zijn voeding doen. 's Morgens afwegen wat hij de hele dag mag hebben en daar de beloningen uitpakken. De rest kan je in een kong of voedingsbal doen, zodat hij ook dan weer lekker bezig is.
Succes!
Light voer gaan we inderdaad proberen, maar Prins zal dan inderdaad ook wel een dikmaker zijn, hoewel hij nu op normaal Prins niet zo dik is als met Lotgering (wat volgens mij ook wel héél vet is). Balletjes apporteren doet hij (nog) niet, ik ben nu bezig hem het aan te leren, maar dat heb ik nog niet snel voor elkaar. Hij loopt verder wel los. Voedingsbal en Kong hebben we al geprobeerd, is óf heel snel op, óf meneer gaat er bij staan blaffen :oeps:
ignit schreef:een versie van barf die voor 50% uit groente bestaat - en voor de rest uit 20% eetbare botten, 20% mager vlees, 5% orgaanvlees en aanvillen met volle yoghurt, volle kwark, kefir enz.?

vriendelijke groet,
ignit bekken.
lida1956 schreef:Mijn veelvraat, die af en toe ook te dik is geef ik ipv 200 gram kvv, ca 80 gram kvv en ca 120 gram sperziebonen en wortel. Ze vindt het nog lekker ook en valt er goed op af. Ze kan zelf de koelkast niet openen, dus als ze te zwaar is, is het mijn schuld. Het enige wat erop zit is minder eten geven. Van kale groente kan ze niet dik worden en het vult wel.
Vers ga ik niet snel meer doen, omdat hij maag- en darmproblemen heeft. Hij gaat van vers veel sneller aan de diarree en kotst en poept dan ongeveer twee keer per week in huis. Sinds ik terug ben op brokken, is het weer helemaal goed, geen problemen meer met de maag en darmen, goede poep en geen kots meer. Trouwens, Beau kan wél zelf de koelkast openmaken :engel: En de prullenbak, en de afwasmachine :mrgreen: Daarom zitten daar nu sloten op, haha!
May Linn schreef:Ik denk ook dat je teveel voer geeft.
Ik weet niet zo goed wat gebruikelijk is qua gewicht aan brokken, maar mijn honden van 15kg krijgen zo'n 200-250gr barf.
Denk dat een beagle ongeveer hetzelfde moet wegen, dus 210 aan brokken lijkt me best veel.

Persoonlijk zou ik ook vlees voeren omdat ze daar meer van mogen.
En anders minder brok met gekookte groentes erbij voor wat vulling.
Zou geen sperciebonen uit blik geven, daar zit teveel zout in.
Beter is om gewoon groentes (wortels, sperciebonen, bloemkool enz.) te kopen en die zelf even kort te koken.
Beau is wel een grote beagle hoor, denk eerder dat hij zeker 19 kilo moet wegen, maar kan ook zijn dat ik in deze krom denk. Ga wel eens kijken voor een baantje of zo, want van mijn ouders mag hij geen groente omdat het te duur is.
duitse herder schreef:Ik vind 2x 110 gr prins behoorlijk veel! Nanni kreeg geloof ik 2x 90 gram royal canin german shepherd en dat was een hond van 2x zijn grootte! Minder voeren dus en vlees geven, smuldier ofzo
Krijgt hij dan geen honger? Want volgens mij als ik hem 2x 90 gram voer, is dat echt niet genoeg. Maar misschien is dat wel de sleutel tot afvallen zonder hem tekort te doen, als het echt genoeg is.
-Gaby- schreef:Ik zal wel een gemenerd zijn, maar als ik in jouw schoenen had gestaan kreeg hij gewoon minder eten, eventueel met wat groenten zoals sperziebonen erdoor geroerd.
Ik ben gemener als ik hem dik houd :oeps:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Je wilt geen vers? Oke, dan zou ik persoonlijk zeker een andere brok gaan zoeken met een hoger vlees aandeel. Bento bv? Ook geen toevoegingen... En dan maar minder brok geven en sperziebonen erbij. Als je voor 5 euro op de markt verse sperziebonen koopt, kan je hem heel wat dagen dit erbij geven.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Hilde schreef:Want volgens mij als ik hem 2x 90 gram voer, is dat echt niet genoeg.
Ik denk het wel, anders was ie toch niet te dik? ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

nathalie schreef:Als je voor 5 euro op de markt verse sperziebonen koopt, kan je hem heel wat dagen dit erbij geven.
Precies, of bij de Albert Heijn van die gebroken sperzieboontjes van de Euroshopper.
Kosten 58 cent voor 450 gram :ok: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

en een vasten dag invoeren??
Fritz krijgt zaterdag avond laat anderhalve portie penslap zondag vasten en dan maandag eind vd middag pas weer eten..
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

-Gaby- schreef:Ik denk het wel, anders was ie toch niet te dik? ;)
Ohja :mrgreen: :mrgreen:
nathalie schreef:Je wilt geen vers? Oke, dan zou ik persoonlijk zeker een andere brok gaan zoeken met een hoger vlees aandeel. Bento bv? Ook geen toevoegingen... En dan maar minder brok geven en sperziebonen erbij. Als je voor 5 euro op de markt verse sperziebonen koopt, kan je hem heel wat dagen dit erbij geven.
Ik ga eerst de Light versie van Prins proberen, omdat we toch al die zakken hebben. Dus als het niks is, dan kunnen we inderdaad wéér wat anders proberen :tongue: Hoe ongeveer de verhoudingen? 2x 90 gram brok? Hoeveel sperziebonen?
MoniqueDM schreef:Precies, of bij de Albert Heijn van die gebroken sperzieboontjes van de Euroshopper.
Oooooh, mijn moeder zei dat je voor een pond al 2 euro betaalt! Dan valt het nog wel mee!

Dank iedereen voor de hulp, hopelijk lukt het me nu een beetje!
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Hilde schreef:
MoniqueDM schreef:Precies, of bij de Albert Heijn van die gebroken sperzieboontjes van de Euroshopper.
Oooooh, mijn moeder zei dat je voor een pond al 2 euro betaalt! Dan valt het nog wel mee!
Ja, verse misschien in de supermarkt, maar die ik bedoel zijn uit de vriezer bij de Appie :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Als hij te dik is krijgt hij óf te veel energie via voer, óf hij verbruikt te weinig. Dat is heel simpel.
Ik denk niet dat jouw Beau te weinig energie verbruikt, jij geeft hem gewoon te veel. Je bent gewoon bang te weinig te geven. Eigenlijk ben je te goed voor hem en gunt jezelf geen fouten.

Ook al geef je hem een tijdje te weinig energie, hij gaat er niet dood van hij wordt alleen dunner. Niet bang zijn of gekke dingen verzinnen. Ik zeg: Blijf bij zijn huidige voedsel en geef gewoon minder.
Jammer voor Beau, het is niet even anders PUNT
Groetjes Ilse
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Ilse met haar witte schreef:Als hij te dik is krijgt hij óf te veel energie via voer, óf hij verbruikt te weinig. Dat is heel simpel.
Ik denk niet dat jouw Beau te weinig energie verbruikt, jij geeft hem gewoon te veel. Je bent gewoon bang te weinig te geven. Eigenlijk ben je te goed voor hem en gunt jezelf geen fouten.

Ook al geef je hem een tijdje te weinig energie, hij gaat er niet dood van hij wordt alleen dunner. Niet bang zijn of gekke dingen verzinnen. Ik zeg: Blijf bij zijn huidige voedsel en geef gewoon minder.
Je hebt gelijk hoor, ik wil hem gewoon niet te kort doen! En hij gaat inderdaad minder krijgen. Wil nog graag weten of iemand (Nathalie?) goede verhoudingen weet voor sperziebonen met brokken.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Ja, verse misschien in de supermarkt, maar die ik bedoel zijn uit de vriezer bij de Appie :wink: .
Dat is voor mij prima te doen! Dankjewel!
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Hilde schreef:Wil nog graag weten of iemand (Nathalie?) goede verhoudingen weet voor sperziebonen met brokken.
Ik ben dan Nathalie niet :F: , maar ik zou één-derde van zijn huidige brokken afhalen en dat aanvullen met sperziebonen.
Gewoon rustig aan. Hij hoeft ook geen kilo per week kwijt te raken :wink: .
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Ik ben dan Nathalie niet :F: , maar ik zou één-derde van zijn huidige brokken afhalen en dat aanvullen met sperziebonen.
Dus ongeveer 2x 75 gram brokken en dan 2x 35 gram sperziebonen per dag?
Ben nu wel blij dat ik geen moeilijke eter heb met al dat geëxperimenteer van mij :tongue:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Hilde schreef:
Ilse met haar witte schreef:Als hij te dik is krijgt hij óf te veel energie via voer, óf hij verbruikt te weinig. Dat is heel simpel.

Je hebt gelijk hoor, ik wil hem gewoon niet te kort doen! En hij gaat inderdaad minder krijgen. Wil nog graag weten of iemand (Nathalie?) goede verhoudingen weet voor sperziebonen met brokken.
Relax Hilde,

Begin met een beetje bonen bij het voer en bouw dat verder uit als dat nodig is. Geen haast. kijk naar hem en je weet het, dan kun je het niet fout doen. Als je voorzichtig begint en na een week wat meer doet went Beau er aan en jij ook :wink: Zie maar wanneer je meer bonen gaat geven, of misschien wel niet...... Relax.
Groetjes Ilse
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hilde schreef:
MoniqueDM schreef:Ik ben dan Nathalie niet :F: , maar ik zou één-derde van zijn huidige brokken afhalen en dat aanvullen met sperziebonen.
Ben nu wel blij dat ik geen moeilijke eter heb met al dat geëxperimenteer van mij :tongue:
Hoe veel zou het volgens de richtlijnen moeten krijgen, zou hij op zijn ideale gewicht zitten?
MoniqueDM
Zeer actief

Hilde schreef:
Ja of iets meer bonen.
Daar zit weinig in, maar het geeft wel een gevuld gevoel.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

dagmar88 schreef:Hoe veel zou het volgens de richtlijnen moeten krijgen, zou hij op zijn ideale gewicht zitten?
:oeps: Ik weet zijn ideale gewicht niet eens, we kregen hem al dik en kan niet echt schatten wat er af moet..
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Je hoeft het niet te wegen toch? gewoon zijn ribben kunnen voelen ( niet zien) en vanaf boven gezien zijn bekken kunnen onderscheiden van de rest van zijn lijf. als je al een beetje daarin in de buurt komt is het al goed.
Groetjes Ilse
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Bij Bowie in zijn dikke tijd gaf ik gewoon per maaltijd een volle hand sperziebonen. Geen idee hoeveel gram dat dat is. Ik bedenk me net trouwens dat Pasha toen ze nog brok at, misschien maar 100 gram op een dag kreeg. Op de verpakking stond gerust dat ze 200 gram zou moeten hebben.. Anders ging het ook aanzetten. En Pasha was/is een heel aktief hondje, ze weegt zo'n 17 kilo. Ik schat net zoiets als dat Beau zou "moeten" wegen..

Beau moet nou ook niet ineens te snel af gaan vallen hoor, ik denk dat als je er zo'n 250-300 gram per week afkrijgt, dat dat dan al redelijk veel is. Maar dat weet iemand anders vast weer beter :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”