Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DEMODEX - haarmijt

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

DEMODEX - haarmijt

Ongelezen bericht door Esmay87 »

Even een vraagje. Als jullie hond een muggenbeet heeft wat doen jullie dan?

Callan heeft er 2 weken geleden 2 opgelopen, maar heeft deze plekken helemaal kapotgekrabt. Met als gevolg dat hij nu 2 kale plekjes heeft met bloedkorstjes die natuurlijk ook weer gaan jeuken.
Kan ik hier iets opsmeren? Heb een beetje nestocyl geprobeerd, maar dat wil niet echt helpen.

Hoor het graag van jullie.
Laatst gewijzigd door Esmay87 op 10 jun 2011 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Made by _Inge_
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Re: Muggenbeet - wat te doen

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Honingzalf?
Afbeelding
Annette1986
Actief
Mijn ras(sen): beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Annette1986 »

je zou tea tree olie kunnen proberen
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
Esmay87
Zeer actief

Hier foto's zoals het er nu uitziet. Wil dinsdag toch even naar de DA gaan, want hij krabt steeds meer vacht weg. Zijn nekje is behoorlijk kaal aan het worden en dat is toch niet te bedoeling :( :

Nek:
Afbeelding

Zijkant buikje:
Afbeelding
Afbeelding

Made by _Inge_
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik zou er wat calendula of honingzalf op smeren en het aankijken, zo erg ziet het er nog niet uit, misschien iets van mint(of miss baby/talkpoeder) om het te verzachten?
Maar als je het niet vertrouwd kun je altijd naar de DA gaan, kan ook iets anders zijn dan een muggenbult
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Ziet er naar uit, heb gen idee wat je moet doen, ik lees even mee voor het geval dat het hier ook eens nodig is...
Afbeelding
Esmay87
Zeer actief

Waarschijnlijk komt het door de brandharen van de processierups. Heel de boom voor onze deur zit vol van die beesten :S
Afspraak gemaakt bij de DA voor morgenochtend. Zit zelf ook onder te bultjes :(
Afbeelding

Made by _Inge_
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Esmay87 schreef:Waarschijnlijk komt het door de brandharen van de processierups. Heel de boom voor onze deur zit vol van die beesten :S
Afspraak gemaakt bij de DA voor morgenochtend. Zit zelf ook onder te bultjes :(
oeh ouch... gaat de gemeente er nog wat aan doen? Want volgens mij zijn er bedrijven die die beestjes opzuigen
Afbeelding
Esmay87
Zeer actief

Re: UPDATE: haarmijt

UPDATE:

We zijn afgelopen dinsdag bij de DA geweest. Blijkt het een haarmijt te zijn die pups vaak op lopen.
Nu moeten wij hem om de 5 dagen wassen met speciaal spul en 2x per dag antibioticazalf smeren.

dit zijn we dus vanaf dinsdag aan het doen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Hij krabt veel meer, de kale plekjes zijn vuurrood vol met bultjes.

Heb de DA even gebeld en ze zullen mij zo terug bellen wat te doen... :(
Afbeelding

Made by _Inge_
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Dat is vervelend zeg. Bedoel je trouwens de demodex mijt?

Dat heeft mijn reu gehad als pup en we zijn helaas een aantal maanden bezig geweest, voor die stomme mijten weg waren.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Esmay87
Zeer actief

Nee... heette de folicale mijt ofzoiets :-) Ben nog steeds aan het wachten op antwoord van de DA.

Pff.. maanden?? Hoop ik toch niet! :wachten:
Afbeelding

Made by _Inge_
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ja, dat is de demodex mijt.

Wij kregen toen ectodex mee om te wassen. Stinkspul eerste klas en een zwaar middel. Wij zijn helaas met onze pup zo lang bezig geweest omdat het heel lang duurde voordat het ontdekt was.

Hopelijk is die van jouw er snel vanaf. Sterkte!
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Esmay87
Zeer actief

Ja ectodex dat krijg hij nu ook en antibioticazalf. Van de een op de andere dag zagen we ineens een klein kaal plekje met een bultje erop. Wij dachten dat het een muggenbeet was dus hebben het even aangekeken. Na 1,5 week werd het steeds groter en was er ineens een nieuw kaal plekje bijgekomen. We hadden nog steeds geen idee wat t was en omdat het steeds erger werd zijn we naar de DA geweest. Dusja... geen idee of dit dan te lang wachten is geweest :(

Advies van de DA is dat we nu 3 tot 4 keer per dag zalf mogen smeren en als het dan nog niet minder word dan moeten we vroegtijdig terug komen. Dus dat zal dinsdag worden denk ik.
Afbeelding

Made by _Inge_
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gemini6 »

Demodex is een vervelende mijt. Gelukkig zit het locaal.
Welke antibioticazalf hebben jullie gekregen??
Esmay87
Zeer actief

Re: DEMODEX - haarmijt

Heb gister nog wat onderzoek gedaan naar de demodex.

Staat dat de behandeling inderdaad erg lang duurt, dus ik vrees het ergste voor Callan. Ook las ik dat de overdracht meestal van moederhond op de pups overgedragen wordt. Lijkt me toch raar dat hij er nu na 5 maanden pas last van zou hebben? Of blijven deze mijtjes altijd lang verstopt zitten?
Afbeelding

Made by _Inge_
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ze hebben ze altijd, ze worden pas vervelend als de weerstand van de hond slecht is. Dan slaan ze toe met alle vervelende gevolgen van dien.

Advocate van bayer helpt ook tegen deze mijt. Weet alleen niet of je dst in combi met ectodex mag gebruiken.

Heeft da al wel teruggebelt?
Groetjes, Tanja

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

het ergste is dat als een hond het eenmaal heeft gehad het dan sneller terug kan komen.
mijn 1e golden kreeg het na de sterilisatie lokaal boven haar oog. was gelukkig zo weg met ectodex (toen nog tactic genoemd) echter toen ze 5 jaar was kreeg ze een explosie over haar hele lichaam heen. huidafkrabsels brachten niks aan het licht. uiteindelijk bij een dermatoloog gekomen en bij het huidafkrabsel wat zij maakte zaten er van die langwerpige mijten in.
de behandeling bestond ui het scheren van de vacht en om de dag behandelen met ectodex. binnen 3 weken was ze er vanaf. daarna heeft ze de rest van haar leven weerstand verhogende middelen gekregen en heeft ze het nooit meer gehad.
ellen
Afbeelding
Esmay87
Zeer actief

De DA had gezegd dat een we het nog een paar dagen kunnen proberen met de zalf en dan vaker smeren. Mocht erg geen verbetering optreden dat we dan terug moeten komen.
Zal de fokker in ieder geval ook op de hoogte stellen van deze mijt. Wellicht dat andere pupeigenaren hier ook last van hebben of nog kunnen gaan krijgen.
Jullie berichten stemmen me in ieder geval niet erg gerust :( Hij heeft er echt zoveel last van :(
Afbeelding

Made by _Inge_
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Vervelend joh. Maar de kans dat het van de moederhond komt is vrij klein hoor. Is hij onlangs geënt? Want dat zou een reden kunnen zijn voor een verlaagde weerstand en dus een demodex uitbraak.

Nilo heeft het als pup ook gehad. Zijn brokken bleken een jaar over datum waar we pas achter kwamen toen hij al ruim een week die brokken had gegeten. Gevolg: erg zieke pup met daarna inderdaad demodex. Hij had gelukkig alleen kleine plekjes rond zijn ogen en bek, we waren er vroeg bij. We konden het dan ook af met pipetten van het merk Advocate. Ook geen lekker middel, maar minder schadelijk dan ectodex. Helaas is Advocate soms niet meer afdoende, maar je zou het kunnen vragen aan je DA, of het een optie is.

Overigens, even heel logisch gedacht snap ik niet waarom hij een AB zalf krijgt. Want demodex heeft niets te maken met een ontsteking van de huid en een AB kuur verlaagd de weerstand alleen maar meer natuurlijk. Dat is echt belangrijk: die weerstand moet weer omhoog.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Maeve schreef:Overigens, even heel logisch gedacht snap ik niet waarom hij een AB zalf krijgt. Want demodex heeft niets te maken met een ontsteking van de huid en een AB kuur verlaagd de weerstand alleen maar meer natuurlijk. Dat is echt belangrijk: die weerstand moet weer omhoog.
Ik ook niet, ik heb ook een pup gehad met demodex, weliswaar in heel lichte mate, maar mijn dierenarts deed er niets aan, middel was erger dan de kwaal. Maar misschien in dit geval omdat door het krabben de huid nu wel ontstoken is?
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Bijna iedere hond draagt deze mijten met zich mee. De mijten worden meestal in het nest overgedragen en ja, daarom kan een pup ze van de moeder krijgen.
Deze mijten nestelen zich in de haarzakjes en vormen daar eigenlijk geen probleem totdat de weerstand van de hond omlaag gaat en de mijten niet meer in toom gehouden worden. De mijten vermenigvuldigen zich dan sterk en barsten, letterlijk, uit de haarzakjes, waardoor de zakjes kapot gaan, dan heeft de hond schurft.
De mijten zelf geven geen jeuk (in tegenstelling tot sarcoptische mijten), maar als er een bacteriële infectie bij komt, dan zorgt die infectie voor de jeuk.
Die infectie ga je te lijf met AB. De mijt zelf bestrijd je met ectodex oid en vooral door het verhogen van de weerstand. En ja, dat kan een langdurige behandeling zijn :ugh: .

Demodex is overigens NIET besmettelijk, de hond kan dan ook gewoon met andere honden in contact komen.
Scabiës (sarcoptische schurft) is daarentegen wél heel besmettelijk. Als een hond dat heeft moet je hem bij andere honden weg houden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Esmay87
Zeer actief

Hij krijgt inderdaad Ectodex zalf, dacht dat dit antibiotica was... sorry voor de verwarring heb hier ook nog nooit mee te maken gehad. :ugh:

Vaker smeren blijkt wel beter te gaan, maar we wachten het nog even tot dinsdag af.. mocht het dan nog niet beter gaan dan gaan we inderdaad eventjes terug naar de DA. En dan neem ik jullie tips zeker mee.

Houd jullie in ieder geval op de hoogte!
Afbeelding

Made by _Inge_
Liesbeth
Zeer actief

Esmay87 schreef:Hij krijgt inderdaad Ectodex zalf, dacht dat dit antibiotica was... sorry voor de verwarring heb hier ook nog nooit mee te maken gehad. :ugh:

Vaker smeren blijkt wel beter te gaan, maar we wachten het nog even tot dinsdag af.. mocht het dan nog niet beter gaan dan gaan we inderdaad eventjes terug naar de DA. En dan neem ik jullie tips zeker mee.

Houd jullie in ieder geval op de hoogte!

Ectodex is, naar mijn weten, geen zalf, maar een emulsie die je aan moet lengen met water en daar je hond mee moet 'wassen'.

Eerder zei je dat je je hond om de 5 dagen moet wassen met speciaal spul, dát is dus de ectodex. Die zalf is denk ik dan toch een AB-zalf.
Persoonlijk zou ik geen zalf smeren (ik zou de huid liever droog houden), maar gewoon een AB-kuur geven.

Zou je willen vertellen hoe je je hond nu behandeld en waarmee? Ik ben dan wel geen DA, maar heb (helaas) wel veel ervaring met demodexschurft bij mijn vorige hond.

Liesbeth
Zeer actief

Esmay87 schreef:Hier foto's zoals het er nu uitziet. Wil dinsdag toch even naar de DA gaan, want hij krabt steeds meer vacht weg. Zijn nekje is behoorlijk kaal aan het worden en dat is toch niet te bedoeling :( :

Nek:
Afbeelding

Zijkant buikje:
Afbeelding
Ik zie, jammer genoeg, geen foto's.
Heb je die nog ergens staan? Ben er wel benieuwd naar.

Esmay87
Zeer actief

Ben even braaf op de verpakking gaan kijken :engel:

Zalf heet Hydrocortiderm en de wasemulsie heet ectodex.

Heb even de goeie link weer in het eerste bericht geplaatst voor de goede foto's ;-)
Afbeelding

Made by _Inge_
Liesbeth
Zeer actief

Esmay87 schreef:Ben even braaf op de verpakking gaan kijken :engel:

Zalf heet Hydrocortiderm en de wasemulsie heet ectodex.

Heb even de goeie link weer in het eerste bericht geplaatst voor de goede foto's ;-)
Ik zou die zalf even met beleid gebruiken en zsm met je DA overleggen mbt die zalf. Het is idd een AB-zalf, maar er zit ook prednis(ol)on in en dat is een nono bij demodex. Prednison kan zelfs oorzaak zijn van een demodexuitbraak :(: . Prednison verlaagt de weerstand en dat wil je nou net niet :neenee: . Nou zal er niet zo heel veel prednison in die zalf zitten, maar IK zou het niet aanraden bij demodex.
Zoals ik al eerder zei zou ik dan eerder voor een AB-kuur kiezen.

Bijkomend nadeel van een zalf is dat die in de haarzakjes gaat zitten en zo de werking van de ectodex vermindert. Waar zalf, (huid)vet zit kan geen ectodex zitten, nmm :19: .
Mijn advies zou zijn om je hond met regelmaat te wassen met een shampoo die de haarzakjes diep schoonmaakt (etidermshampoo oid), je DA heeft vast een dergelijke shampoo of kan je daarin adviseren.
Iig gebruiken voor het 'wassen' met ectodex. Die shampoo reinigt de haarzakjes en werkt enigszins anti-bacterieel. De ectodex werkt dan ook beter.
Dus eerst wassen met die shampoo, goed uitspoelen en dan behandelen met ectodex.

Als ik zo naar de foto's kijk ben je er vrij vroeg bij, ik had erger verwacht.
Eén van de belangrijkste dingen nu is de weerstand verhogen. Ik heb dat toen ondermeer gedaan met echinacea, maar er zijn meer middelen die de weerstand ondersteunen.
Daarnaast ben ik overgestapt van brokken naar kvv en dat werkte voor mijn hond ook goed.

Sterkte ermee. Je bent er behoorlijk intensief mee bezig om dit te behandelen, is mijn ervaring en af en toe vraag je je af of er ooit een eind aan komt. Maar er komt een eind aan.
De band met mijn hond is iig sterker geworden door die behandeling.

Esmay87
Zeer actief

Pff... nu ben ik helemaal in de war.. dinsdag toch maar even terug naar de DA. Want de DA zegt het een en jullie zeggen het ander... geloof allebei, dus erg verwarrend dit :vaag:

In de zalf zit overigens per 60gram 90mg prednison in
Afbeelding

Made by _Inge_
Liesbeth
Zeer actief

Esmay87 schreef:Pff... nu ben ik helemaal in de war.. dinsdag toch maar even terug naar de DA. Want de DA zegt het een en jullie zeggen het ander... geloof allebei, dus erg verwarrend dit :vaag:

In de zalf zit overigens per 60gram 90mg prednison in
Sorry, dat ik je verwar. Ik snap heel goed dat je het niet meer kan volgen.
Ik ben trouwens geen DA, maar ervaringsdeskundige. Mijn vorige hond had het heel erg, vele malen erger dan jouw hond. Misschien dat de behandeling die jouw DA voorgeschreven heeft toch goed bij jouw hond werkt :19: . Als ik jou was zou ik het toch even met de DA over die zalf hebben.

Sterkte ermee.

Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Jamie heeft het ook gehad toen ze een aantal maanden oud was. Ik hoefde haar alleen iedere vier weken (geloof ik) een pipetje te geven, van advocate. Stuk makkelijker dan wassen en zalven.
Esmay87
Zeer actief

Even een nieuwe foto gemaakt, het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Ook zijn voorpoten en schouder begint hij kaal te krabben, gelukkig mogen we vanmiddag om half 3 naar de da, vind het zo sneu voor 'm. Hoop echt dat een andere behandeling effectiever aanslaat bij 'm.
Afbeelding

Made by _Inge_
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”