Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dag tochten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

dag tochten

Ongelezen bericht door Peter27 »

Mijn vriendin en ik zijn in training voor de 4daagse van Nijmegen. Dit betekent elk weekend een flinke dagtocht.
Op dit moment hebben we het opgebouwd naar 30km.

Uiteraard gaat onze Bumper mee. (labrador teef van 3 jaar)

Bumper is in UITSTEKENDE conditie en een van de weinig labradors die ik ken met een taille haha.
Ze gaat al jaren mee hardlopen en fietsen waarbij 2 uur niet uitzonderlijk is.

Echter 30km wandelen is zomaar 6 uur. Tot hoever is het verantwoord om de hond mee te nemen?
We laten haar tijdens zo'n wandeling een paar keer de sloot in om af te koelen en ze krijgt natuurlijk regelmatig water.
De dagen dat we wandelen krijgt ze ook extra eten omdat ikzelf ook meer honger heb na 6 uur lopen.

Graag jullie reacties.

Groeten Peter en Bumper
blablabla :)
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Re: dag tochten

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik geloof dat ik voorzichtig zou zijn als het heel warm is. Honden kunnen daar slechter tegen en je weet denk ik niet hoe vaak je water e.d. tegen komt waarvan je zeker weet dat ze er ook in kan/mag zwemmen. Misschien dat koelhalsbanden e.d. nog handig zijn om mee te nemen. Ik denk dat een hond in goede conditie het aan kan, als je haar meeneemt tijdens jullie trainingen. ;) Als de baasjes dat ook kunnen en de hond heeft net zo hard meegetraind, moet dat wel goed komen toch?
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Peter27
Zeer actief

we lopen overwegend om en rond Waterland dus water genoeg hier.
En als het echt warm is houden we daar rekening mee.

Ik denk ook dat het geen probleem moet zijn, maar mensen om ons heen reageren soms wat stom..
Ahhhh wat zieluggg, moet dat arme beest ook mee.
Terwijl ze helemaal gek wordt als ik met mijn hardloopschoenen beneden kom of de mountainbike uit de schuur haal haha.

Probleem is soms ook dat ze jonger wordt ingeschat dan ze is. Ze is klein en slank dus mensen denken dat ze nog heel jong is.
Tja... dachten ze dat over mij maar haha.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Peter27 schreef:we lopen overwegend om en rond Waterland dus water genoeg hier.

Ik denk ook dat het geen probleem moet zijn, maar mensen om ons heen reageren soms wat stom..
Terwijl ze helemaal gek wordt als ik met mijn hardloopschoenen beneden kom of de mountainbike uit de schuur haal haha.

Probleem is soms ook dat ze jonger wordt ingeschat dan ze is. Ze is klein en slank dus mensen denken dat ze nog heel jong is.
:denken: Zijn ze hier helemaal zielig, volgend jaar 2 weken fietsvakantie...

Voor Charlie heb ik voor lange tochten wel speciale schoentjes. Asfalt kan aardig heet worden en als ik met haar veel doe heeft ze al snel haar voetzooltjes ontvelt...
Koelband is inderdaad ook een goede tip :ok:
Peter27
Zeer actief

ik laat Bumper indien mogelijk zoveel mogelijk in de berm lopen op het gras.
Dus van heet asfalt heeft ze denk ik weinig last. Behalve als het echt heel warm is buiten en dan ga ik toch niet :)

Ik zal eens googleen op een koelband. Wellicht een goed idee.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Niks zielig, wat een gelukkige hond hebben jullie :mrgreen: Boyke kan ook zo een dag van 5 of 6 uur meelopen hoor! Hij is 8, maar prima in conditie. We houden voldoende pauzes, krijgt genoeg water en als het warm is, blijft hij thuis. Hartstikke fijn dat jullie zo lekker trainen met de hond :ok:
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

dagmar88 schreef: Voor Charlie heb ik voor lange tochten wel speciale schoentjes. Asfalt kan aardig heet worden en als ik met haar veel doe heeft ze al snel haar voetzooltjes ontvelt...
Honden kunnen zichzelf alleen maar afkoelen via hijgen en de voetzolen. Belemmert een paar schoentjes het afdkoelen via de voetzooltjes niet ?
Afbeelding
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Toen ik vorig jaar trainde voor de Trailwalker, nam ik Kees geregeld mee. Hij liep rustig 30 km met me mee, zonder problemen. Zolang jij goed naar je hond kijkt, drinken meeneemt, en zo nu en dan even uitrust, dan komen jullie er wel hoor!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ma-Rianne schreef:
dagmar88 schreef: Voor Charlie heb ik voor lange tochten wel speciale schoentjes. Asfalt kan aardig heet worden en als ik met haar veel doe heeft ze al snel haar voetzooltjes ontvelt...
Honden kunnen zichzelf alleen maar afkoelen via hijgen en de voetzolen. Belemmert een paar schoentjes het afdkoelen via de voetzooltjes niet ?
Ik ga wanneer het echt heet is pas na zonsondergang echt actieve dingen doen.
Maar met 'normaal' warm weer is het voor haar een betere optie als met blote pootjes en heeft ze er geen last van.
Wel haar koelband om.

:schrik: Zonder loopt ze letterlijk het vel van haar voetjes en gaat ze hyperventileren.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

:ok: Duidelijk.
Zowel Rokus als Lieuwe weigeren verder te lopen als ze het te warm wordt. Ik ben dus gewend bij temperaturen van 24/25 graden de honden te laten bepalen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Peter27 schreef:we lopen overwegend om en rond Waterland dus water genoeg hier.

Zolang je niet zolang loopt als het super heet is, en je zoals je al doet, voldoende water meeneemt, haar zoveel mogelijk in de berm laat lopen en af en toe even lekker laat zwemmen, dan heb je een hele blije en gelukkige hond vermoed ik zo :cheer:
Zielig? De honden van de mensen die dat zeggen zijn zielig denk ik, die ondernemen niet zoveel met hun baas :oohja:

P.s. komt ze uit een werklijn?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als de hond net zo geleidelijk getraind is als je zelf zie ik geen probleem hoor. Honden kunnen dat in de regel prima aan. Ik ken het commentaar. Had ik ook toen ik met onze terrier van 30 cm regelmatig een uurtje of 2 ging fietsen of een dagtochtje ging maken... Ik merkte dat zijn gedrag veel beter hanteerbeer werd daardoor, dus ik zag het als positieve beweging voor hem.
Afbeelding
JR Fan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door JR Fan »

Mijn moeder liep een aantal jaar geleden ook regelmatig dagtochten met onze xFriese Stabij, soms wel tot 40 km. Kon hij ook makkelijk aan.
Wel conditie opbouwen, samen. Zelf ga je ook niet gelijk bijv. 80 km lopen.

Kijk wel uit met heet weer en laten zwemmen! Als je een stuk over het hete asfalt moet kan een hond wel blaren lopen.

Ik heb ook een aantal jaar geleden dagtochten of meerdaagse tochten gelopen met mijn toen nog 2 Jack Russells. Meerdaagse tocht wel 30 km over 3 dagen. Ging ook prima met die 'kleintjes'.

Alleen bij de Nijmeegse mogen toch geen honden meelopen?
Groetjes, Linda
Pootje van Diesel, Gizmo, Jack, Roy, Rose en Finn

In Gedachten:
Tybo, Friese Stabij (05-05-1992 - 14-08-2004)
Spike, x Keeshond (01-09-2002 - 17-03-2011)
Bowie, Jack Russell (15-10-2004 - 01-05-2018)
Peter27
Zeer actief

@Lunatic,

Ik heb geen idee of ze uit een werklijn komt. Het is een herplaatser dus ik heb haar niet als pup gekregen.
Gezien het enthousiasme en de energie heb ik het vermoeden dat ze uit een workaholic lijn komt :LOL:
Haar fokker is Van de Vloed (ergens in Braboland). Wat betreft karakter en uiterlijk zou ik hier blind mijn volgende hond halen.

Verder ben ik wel gerustgesteld door alle berichten hier.
Blijkbaar ben ik niet de enige idioot die 40km met z'n hond gaat lopen.

Bedankt voor de tips allemaal.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Je ziet zelf aan je hond of het kan ja of nee.. voldoende water, regelmatig wat rusten... ik zie er geen probleem in, zolang je niet gaat lopen als het gillend heet is.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik denk ook dat bij een goede opbouw eea geen probleem hoeft te zijn. Zorg wel voor meer dan voldoende water, ook om evt te koelen als het toch fout gaat.
Kijk naar je hond en als het niet meer gaat, stop dan! Laat de hond voorgaan op "wil graag een medaille".

Vraag wel heel goed na of honden überhaupt mee mogen lopen; ik dacht namelijk dat dat met zulke grote vier-daagses niet mocht.

*edit: gevonden: huisdieren mogen NIET mee!

http://www.4daagse.nl/nl/deelnemen/regl ... aagse.html
bij onderdeel 8

Suzanne
Peter27
Zeer actief

ze gaat ook niet mee de 4daagse lopen hoor.
Alleen maar trainen vooraf.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Peter27 schreef:ze gaat ook niet mee de 4daagse lopen hoor.
Excuus, ik begreep uit jouw openingspost dat je haar ook mee de vierdaagse wilde laten lopen.

Suzanne
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Peter27 schreef:@Lunatic,

Ik heb geen idee of ze uit een werklijn komt. Het is een herplaatser dus ik heb haar niet als pup gekregen.
Gezien het enthousiasme en de energie heb ik het vermoeden dat ze uit een workaholic lijn komt :LOL:
Haar fokker is Van de Vloed (ergens in Braboland). Wat betreft karakter en uiterlijk zou ik hier blind mijn volgende hond halen.

Verder ben ik wel gerustgesteld door alle berichten hier.
Blijkbaar ben ik niet de enige idioot die 40km met z'n hond gaat lopen.

Bedankt voor de tips allemaal.
Hey wat leuk, mijn bruine herplaatser is ook en van de Vloed :love: Is geen werklijn, maar zijn erg lieve honden, Max is gisteren 7 geworden, of hij nog de 40 km haalt weet ik niet, maar die loop ik ook niet, dus nergens voor nodig ook :lol1: Maar ook hij is ook zo'n heerlijke blije gup :cheer: jammer genoeg alleen eentje met epilepsie (iets wat veel voor komt bij de van de Vloed hondjes) :(:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie

Ongelezen bericht door Gerrie »

Vorig jaar heb ik ook getraind voor de vierdaagse (en hem ook gelopen dus) en Luna ook meegenomen met de trainingstochten, wat ze helemaal geweldig vond. Bij veel routes kon ze op grote stukken ook gewoon los lopen, dus dan maakte ze nog extra kilometers! Als je hond een goede conditie heeft, je voldoende water meeneemt en je het wandelen opbouwt, is er denk ik niets aan de hand!

Dat ze niet mee mogen lopen bij de vierdaagse vind ik trouwens heel erg logisch, nadat ik hem vorig jaar gelopen heb (ervoor vond ik het onzin, maar ja, toen was ik er nog nooit geweest...). Ik had vantevoren verwacht dat de groep redelijk uit elkaar zou lopen: snellere wandelaars voorop, langzamere achteraan. Dit is natuurlijk tot op zekere hoogte zo, maar toch loop je de hele tijd voor, achter en naast andere wandelaars. Véél wandelaars. Het was soms al moeilijk zelf ruimte te maken voor snellere lopers of om langzamere lopers in te halen, dus als je dit met hond moet doen is dit echt bijna onmogelijk en maak je het jezelf en anderen onnodig lastig.

Heel veel succes in ieder geval!
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Peter27 schreef:ze gaat ook niet mee de 4daagse lopen hoor.
Ik zat al even te wachten met een reactie, want met de 4-daagse mee leek me geen slim idee, maar zo trainen? Heerlijk toch!
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar

Ongelezen bericht door wenche »

Ik heb met Pip vrijdagavond 10 gelopen en zaterdag 20 (zie honden wandel 2-daagse) en Pip deed dat uitstekend... We gaan dat nu langzaam verder opbouwen naar 40 zodat ik volgend jaar goed klaar ben voor de nijmeegse
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”