Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Balletjes

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër
Aantal honden: 1

Balletjes

Ongelezen bericht door Madison »

Een vraagje voor jullie. Als ik het bos in ga of het strand op ga, gooi ik altijd even met de bal voor Lara. Dat vindt ze heerlijk. Ik heb haar wel aangeleerd dat ze niet blijft zeuren om de bal en het ook leuk kan vinden zonder balletje.

Nu zit ik 's morgens altijd met een leuke groep mensen op een picknicktafel en dan gooien we de balletjes voor de honden. Alleen één mevrouw heeft een Ierse Wolfshond en deze is helemaal wild van een bal. Zij geeft hem vaak de bal niet en het gevolg is dat hij dan de balletjes van de andere honden afpakt. Ze doet daar ook verder niets tegen en laat het gaan. Lara bijvoorbeeld laat het balletje altijd 'afpakken' door grotere honden en als ik dan met de bal wil gaan gooien, heb ik iedere keer een Ierse Wolfshond die me omver springt.

Wat vinden jullie: Is het de verantwoordelijkheid van de vrouw van de wolfshond om te zorgen dat hij niet achter de balletjes van de andere honden aan gaat? Dus dat zij OF zelf het balletje voor haar eigen hond tevoorschijn haalt, OF hem corrigeert wanneer hij het balletje van een andere hond wil afpakken. Of vinden jullie dat het de verantwoordelijkheid is van de andere mensen die het balletje voor hun eigen hond gooien?

Ik heb er niet echt een duidelijke mening over, omdat het lastig is een hond wijs te maken: Dit is niet jouw balletje. Maar toch zie ik ook genoeg honden die wel goed door de baas afgericht zijn en het niet zouden wagen het balletje te stelen van een andere hond. Ik merk veel irritatie in het bos (ikzelf ben wat coulanter), en ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Balletjes

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou niet met een bal gaan gooien als er een groep honden is, daar kan echt ruzie van komen.
Afbeelding
Madison
Zeer actief

Ja, klopt heb je gelijk in. Ruzie zou inderdaad zomaar kunnen ontstaan. Nu kom ik met het standaard antwoord: ik ken de groep honden een beetje en weet dat ze Lara in ieder geval niets zouden doen, omdat die haar bal heel makkelijk afgeeft, maar je hebt gelijk.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Mijn honden taaien niet naar een bal, behalve als deze van een andere hond blijkt te zijn.....

Dat zit nu eenmaal meer in de ene hond dan de andere. Ik kan zorgen dat ze de bal weer afgeven, maar hem niet pakken is toch wel stukken lastiger..
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

tja als iedereen in de groep het doet, ga ik ook niet mijn hond bij mij houden dus dan is het de verantwoordelijkheid van diegene die de bal gooit. Als je enkel met je eigen hond een balletje wilt gooien dan zal je je af moeten splitsen van de groep.
Ik verwacht ook niet dat mijn hond keurig bij mij blijft terwijl er in haar vaste roedel een bal word gegooid (let wel, alleen in haar vaste roedel want daarvan weet ik dat het goed gaat) maar zodra iemand afgezonderd met een bal staat te spelen mag zij het niet pakken/achterna jagen! Ik ben wel zover dat ik samen met een paar vaste honden een bal kan gooien en dat gaat goed en dan jagen ze beide hun eigen bal achterna, maar ze mogen van ons (hebben we duidelijke afspraken over gemaakt) niet naar elkaars bal toe

In jouw geval; heb je de vrouw met de wolfshond er al over aangesproken? Misschien beseft ze het niet hoe vervelend het is voor andere eigenaren?
Afbeelding
Madison
Zeer actief

Ik heb haar er nog nooit op aangesproken, omdat ik eigenlijk vind dat als iedereen in de groep met balletjes gooit, het een beetje vervelend voor haar is om steeds dat ongeleide projectiel aan de riem te moeten doen. Daarom ga ik ook vaak aan de andere kant van de heuvel staan. Ik vind het alleen wel irritant dat ze hem tegen mij op laat springen als ik een bal in mijn handen heb. Dat heb ik wel eens tegen haar gezegd, maar er echt op letten: nee. Het is meer roken en kletsen met de vriendinnenclub dan bezig zijn met de honden.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Madison schreef:Ik heb haar er nog nooit op aangesproken, omdat ik eigenlijk vind dat als iedereen in de groep met balletjes gooit, het een beetje vervelend voor haar is om steeds dat ongeleide projectiel aan de riem te moeten doen. Daarom ga ik ook vaak aan de andere kant van de heuvel staan. Ik vind het alleen wel irritant dat ze hem tegen mij op laat springen als ik een bal in mijn handen heb. Dat heb ik wel eens tegen haar gezegd, maar er echt op letten: nee. Het is meer roken en kletsen met de vriendinnenclub dan bezig zijn met de honden.
tja aan de ene kant haar probleem als meneer joekel aan de lijn moet... als ik merk dat mijn hond loopt te klieren met anderen gaat'ie aan de lijn, dan mot ze zich maar gedragen.
Tja je kan 3 dingen doen; haar aanspreken (misschien dat ze dan haar eigen bal tevoorschijn tovert)
een 2e bal meenemen voor meneer joekel(ben ik niet zo'n voorstander voor want dan los jij haar probleem op) en knieknikkert geven bij opspringen edit al vind ik eigenlijk niet dat dat jouw keuze is, want het is altijd nog aan de baas te beslissen of zijn/haar hond mag opspringen
of geen balletjes gooien in de groep maar dit lekker voor jezelf houden (conflict en frustratie vermijden)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

EschaenStefanie schreef:
Madison schreef:Ik heb haar er nog nooit op aangesproken, omdat ik eigenlijk vind dat als iedereen in de groep met balletjes gooit, het een beetje vervelend voor haar is om steeds dat ongeleide projectiel aan de riem te moeten doen. Daarom ga ik ook vaak aan de andere kant van de heuvel staan. Ik vind het alleen wel irritant dat ze hem tegen mij op laat springen als ik een bal in mijn handen heb. Dat heb ik wel eens tegen haar gezegd, maar er echt op letten: nee. Het is meer roken en kletsen met de vriendinnenclub dan bezig zijn met de honden.
tja aan de ene kant haar probleem als meneer joekel aan de lijn moet... als ik merk dat mijn hond loopt te klieren met anderen gaat'ie aan de lijn, dan mot ze zich maar gedragen.
Tja je kan 3 dingen doen; haar aanspreken (misschien dat ze dan haar eigen bal tevoorschijn tovert)
een 2e bal meenemen voor meneer joekel(ben ik niet zo'n voorstander voor want dan los jij haar probleem op) en knieknikkert geven bij opspringen edit al vind ik eigenlijk niet dat dat jouw keuze is, want het is altijd nog aan de baas te beslissen of zijn/haar hond mag opspringen
of geen balletjes gooien in de groep maar dit lekker voor jezelf houden (conflict en frustratie vermijden)
Als haar hond het zo leuk vind om balspelletjes te doen dan staat ze zelf lekker op en gaat interacten met haar hond door zelf balletje te gooien ipv dat haar hond achter andere honden en ballen aangaat van honden die wel worden geentertaind door de baas :19:
En dan mag je nog zo in een clubje staan of zitten, dan mag ze wel ingrijpen als jij al een paar keer hebt gezegd dat je het niet leuk vind dat die hond tegen je aanstaat om een balletje te gooien.
Balletje gooien om conflicten of provocatie of meedoen te voorkomen doe ik ook overigens wel, ook al loop ik niet in een groep, als ik zie dat een passerende hond interesse krijgt in mij en mijn spelende honden dan staak ik even om de persoon even de kans te geven zelf de aandacht van de hond te pakken ipv dat de hond op ons af komt.
Overigens, is mijn teef gek van grote ballen, mensen en kinderen die met een grote bal bezig zijn is héél verleidelijk op het veld maar ook als er stoeprandje raken wordt gedaan in de straat :engel: misschien een beetje vergelijkbaar, dan laat ik haar toch ook niet gaan omdat ze de ballen zo leuk vind? Die mevrouw moet ook even wat beter opletten en ingrijpen zeker als de andere honden in de groep elkaars bal en spel met de bazen wel accepteren.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

heb je wel eens aan die mevrouw gevraagd waarom ze de bal niet gooit voor haar hond?
Denk dat ik dat zou doen en zo het gesprek op gang zou brengen want misschien heeft ze wel helemaal niet in de gaten dat ze door haar hond die bal te onthouden voor wrevel in jullie groep zorgt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Balletjes en ander speelgoed in een groep honden zou ik hoe dan ook nooit doen. Het kleinste beetje spanning zorgt dan immers al gauw voor escalatie.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

als het een vaste groep is gooi ik ook met balletjes. ik sta ook iedere ochtend met een vast groepje en dan word er ook gegooid, geen probleem. de mensen weten ook dat als 1 van mijn honden tegen ze op springt ze de hond een knietje mogen geven, of een stapje naar voren doen.
praat er gewoon over en zeg dat je het irri vind dat de hond tegen je op springt.
ellen
Afbeelding
Madison
Zeer actief

Ja, het is in een vast groepje, dus ik weet wel waar ik aan toe ben met de honden. Oke, je weet nooit 100% waar je aan toe bent, maar laten we het erop houden dat ik de groep honden ken en Lara nooit achter een bal aangaat van een andere hond en haar eigen balletje altijd makkelijk afgeeft. Het is trouwens een groep honden met: een Westie (Lara), twee Ierse Wolfshonden, een Duitse Staander, een Vizsla, drie tekkels en

Ik heb het wel eens gevraagd aan die mevrouw waarom ze dan niet met het balletje gooit en dan zegt ze: Ja, ze heeft genoeg gerend. Of: ze heeft net al met het balletje gespeeld, etc.

Als ik echt zelf wil gooien met de bal voor Lara dan ga ik gewoon ergens anders staan hoor, ik maak er nooit echt een probleem van. Alleen als de Ierse Wolfshond tegen mij opspringt is hij bijna groter dan ik dus vandaar dat ik het niet zo fijn vind :mrgreen: Maar ja, zo heb je altijd mensen in het bos die wel goed op hun honden letten en mensen die dat wat minder doen. En het is natuurlijk altijd het beste om iemand erop aan te spreken inderdaad, maar sommige mensen willen gewoon niet luisteren lijkt het :U:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dan zou ik denk ik een extra balletje meenemen en dat voor haar hond weggooien.
Ik vind het niet echt goed om me te bemoeien met andermans hond en opvattingen, maar als ik in een groep zit waar een van die honden (eigenlijk het baasje) voor wrevel zorgt die niet nodig is en ik kan met praten en uitleggen niks bereiken zou ik toch iets anders verzinnen.
Ik bedoel, hondje heeft genoeg gerend zegt ze maar hondje rent nog steeds, alleen zo dat het niet prettig is voor de andere honden en baasjes...
Als het dan niet goedschiks gaat moet het maar kwaadschiks, of je blijft je ergeren natuurlijk dat kan ook nog ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
I ♥ BullMastiff
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): BullMastiff

Ongelezen bericht door I ♥ BullMastiff »

Madison schreef:..... Alleen één mevrouw heeft een Ierse Wolfshond en deze is helemaal wild van een bal. Zij geeft hem vaak de bal niet en het gevolg is dat hij dan de balletjes van de andere honden afpakt. Ze doet daar ook verder niets tegen en laat het gaan. Lara bijvoorbeeld laat het balletje altijd 'afpakken' door grotere honden en als ik dan met de bal wil gaan gooien, heb ik iedere keer een Ierse Wolfshond die me omver springt.....
Deze mevrouw vriendelijk verzoeken een andere roedel op te zoeken?

Maar alle gekheid op een stokje, als de hele groep zich eraan stoort en er hinder van ondervindt, lijkt me dit democratisch gezien de beste oplossing.
Hallo, wij zijn Faya en Bliss! Spelen?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”