Ik ben geen puppemens. Ik vind het voor mezelf erg belangrijk dat mijn karakter past bij die van de hond en daarvanuit heb ik dus erg graag een volwassen hond.
Het verbaast me vaak ook dat mensen liever een pup willen want dan weet je wat je hebt en kun je die zelf opvoeden tot de hond die je wilt.

Dat geldt voor ervaren hondenmensen, maar het gros moet alle zeilen bijzetten tijdens het opvoeden van een pup.
Rashonden ben ik geen fan van; vaak zitten er extremen ingefokt evenals erfelijke afwijkingen dus daar bedank ik voor. Vanuit eigen belang voor mij dus herplaatsers en los daarvan spelen er voor mij wel meer dingen mee bij die keuze.
De hond bestaat doordat wij ermee fokken; het overschot bestaat doordat wij op een bepaalde manier met deze dieren omgaan. Ik vind persoonlijk dat er dus ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid ligt bij het herplaatsen van deze dieren. Natuurlijk ben je niet direct verantwoordelijk voor de mismatch bij de hond van de buren die nu in het asiel zit, maar als maatschappij in het geheel ben je wel verantwoordelijk voor alles wat afhankelijk van je is.
Ik ben heel anders tegen honden aan gaan kijken sinds ik geregeld in het spaanse dierenasiel Kimba heb rondgesloft. Uiterlijk is voor mij enorm ondergeschikt geworden aan het karakter van de hond. Iedere hond is zo wezelijk anders en heeft zo zijn eigen persoonlijkheid dat dat wat mij betreft de focus is bij een keuze van een hond.
En inderdaad..het verlangen naar dieren in een asiel naar een eigen plek is zo enorm dat ik het ook erg belangrijk vind dat we daar prioriteit aan geven.
Kiki is geboren in Kimba, nooit een echt huis gehad. Toen we haar gingen halen is ze 1 dag en nacht bij ons geweest, waarna we haar weer voor de rest van de vakantie hebben teruggeplaatst in Kimba. Ze gilde toen we weggingen..
Toen we haar een week later gingen halen was ze zo ontzettend blij..ze groette ons allen en liep vervolgens de weg op..ik schrok me dood.
Maar ze zocht dapper alle auto's af om door het openstaande raam van mijn auto heen te klimmen en op de voorstoel te gaan liggen.
Dat heeft mij enorm geraakt.
In mijn gedachten was het zo dat Kimba haar thuis was...ze was er immers geboren en getogen. Maar dat was niet waar..ze wilde bovenal een eigen baasje..
Deze ervaring staat voor de ervaring die ik heb met bijna alle honden binnen een asiel als Kimba. Ze lijken happy daar, maar ze moeten ook wel.
Pas als er een alternatief is zoals een baasje of een tripje buiten het asiel, pas dan zie je hoeveel moeite het de honden ook kost om weer het hek binnen te gaan.
Ik vind zieligheid geen motivatie voor het nemen van een hond. Maar wetende hoeveel dieren er zitten te wachten op een plek geloof ik er ook echt heilig in dat er voor iedereen een passende hond te vinden is.
In die zin hoop ik alleen maar dat mensen weloverwogen kiezen en daarin toch ook meenemen dat iedere herplaatser ooit als lief puppy ergens is begonnen en niets meer of minder waard is dan elke andere hond.