Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een IPO3 hond mag bijten?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Een IPO3 hond mag bijten?

Ongelezen bericht door Joey.K »

Hallo,

Ik heb een vraag, mensen die ik ken hebben een herderpup en willen/zijn IPO3 met hun pup gaan doen zodat hij later mensen mag bijten. Zij hebben een winkeltje en willen zo een waakhond opvoeden die mochten hun even afwezig zijn iemand met slechte bedoelingen vast houden. Maar mag dit feitelijk wel?

Hun bewering is dus, mijn hond mag met IPO3 bijten en kan zo mijn winkel beschermen als ik even in het magazijn oid ben.
Maar je mag als winkeleigenaar toch niet zomaar je hond mensen laten bijten?! Dat is toch evengoed strafbaar?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Een IPO3 hond mag bijten?

Ongelezen bericht door Inge »

Nee, dat mag niet.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Nee iedere hond is onderworpen aan dezelfde regels. IPO is een sportopleiding en heeft niets van doen met opleiding voor waakhond
Jan
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Dat leek mij dus ook.

Toch jammer dat sommige mensen er weer misbruik van gaan maken. en dan ook verkondigen dat hun hond mag bijten omdat ze die training hebben doorlopen.. krijgt het dus weer een behoorlijk negatieve naam van.
Theo01
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Theo01 »

Men zegt wel eens IPO is verdedigingshond en KNPV is aanvalshond. Maar beiden klopt niet.

Als dat gebeurd wat hun willen zijn ze het haasje, en de hond de gebeten hond.......

Ondanks dat de inbreker fout zit mag de hond hem eigenlijk niet bijten. Op dat gebied gaat de eigenaar van de hond nat voor een rechter. De inbreker wordt dan in zijn gelijk gesteld, ondanks het feit dat hij in eerste instantie fout zat. Mooi krom he.............

Beter een niet opgeleide hond daar leggen met een waarschuwingsbordje. Dan kun je als eigenaar van de hond aanvoeren dat je niet wist dat de hond zou verdedigen door te bijten omdat hij dit nooit geleerd heeft.
http://www.theo-s-hondenuitlaatcentrale.nl
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

Wat naar zeg dat er weer mensen zijn die zo denken. Bovendien wordt een hond bij IPO getraind om de mouw te bijten... niet de persoon. Erg jammer dat er weer mensen zijn die op deze manier misbruik maken van de sport en van de hond.
Afbeelding

Made by _Inge_
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Het bijten van een hond is altijd een moeilijk en gevoelig onderwerp. Elk bijincident word namelijk onderzocht, of het nu een IPO, KNPV, Waakhond of huishond is.
Op zich mag geen enkele hond bijten, en op zich mag geen enkele baas een hond aanzetten tot bijten, of de hond ongestoord laten gaan als zijn hond iemand bijt. Wel zijn er uiteraard uitzonderingen te bedenken en eventueel op te noemen waarin de gevolgen zeer beperkt blijven.

Een KNPV of Diensthond die bijt, om zijn baas te beschermen omdat een situatie zeer dreigend word word wel tot de bodem uitgezocht of het terrecht is geweest, maar zal vaak in het voordeel van de hond uitvallen. Dit heb ik van zeer dichtbij meegemaakt met een collega hondengeleider.
Een inbreker die, na op heterdaad te zijn betrapt met een inbraak, weigert om te blijiven staan en de hond word achter hem aangestuurd en deze houd hem in bedwang door in zijn arm/been te bijten tot de geleider er is, doet gewoon zijn werk, zal worden onderzocht, en ook weer in het voordeel van de hond uitvallen. Ook dit heb ik van dichtbij meegemaakt met een hondengeleider.
Een huishond die zijn terrein beschermt, terwijl er voor en achter duidelijke bordjes hangen met een waarschuwing dat de hond bijt bij betreding van het terrein, en een kwaadwillende komt toch de tuin in, zal per definitie NIET in straffen van de hond uitvallen. Dit word per situatie beoordeeld.
Mijn hond King, die helaas niet meer is, heeft dit inderdaad gedaan, de persoon deed zelfs aangifte hierom. Na aantonen dat WIJ niet thuis waren, en de persoon zonder toestemming van ons over de schuur heen kwam, terwijl KING duidelijk door blaffen stond te waarschuwen en de persoon het toch probeerde, liet de politie de aanklacht vallen.
KING heeft geen agressietest gehad hierom, wel hebben zij getest hoe KING reageerde bij een poging tot inbraak. Toen bleek dat KING zich duidelijk liet horen en de borden op de poort en het hek in de voortuin, werd dat als voldoende waarschuwing gezien.
De persoon zelf is uiteindelijk aanpakt vanwege een poging tot inbraak.huisvredebreuk. Geen idee hoe dat afgelopen is.

Ook heb ik eens meegemaakt dat ik werd bedreigt door een groep van een mannetje of 10 die bijna over een Sheltie heen reden vanwege hun asociale rijgedrag. Druiloor als ik ben moest ik hier natuurlijk iets over zeggen en ze aanspreken.
Ik werd dus door de groep ingesloten en kreeg een behoorlijk grote waffel terug met wat dreigementen.
King en Hayleigh voeldde het denkelijk aan, want die kwamen meteen aanlopen. Nu maakte Hayleigh in eerste instantie weinig indruk, die stond nog doodleuk met haar stok in haar bek. :mrgreen:
Aangezien dit een vrij stevige was heb ik deze maar even voor mijzelf gepakt. Toen het daarna nog even doorging werd het wel erg spannend, en voor ik het wist stonden beide honden met de lip omhoog en te luid te grommen, waarbij King zelfs uitviel naar de persoon met de grootse bek. Gelukkig was dat voldoende om ze op andere gedachten te brengen, en ze dropen af (natuurlijk met nog wel wat opmerkingen toen ze op veilige afstand stonden), helden :ok:
ALS de honden in dit geval gebeten hadden dan zou het niet meteen betekenen dat de honden negatief beoordeeld zouden worden, tenzij ze beten op mijn aansporen of commando, of ik had ze laten bijten zonder ze terug te roepen.

Je ziet, het scheelt per situatie, het is niet zo zwart/wit.....
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

ArCee schreef:Een KNPV of Diensthond die bijt, om zijn baas te beschermen omdat een situatie zeer dreigend word word wel tot de bodem uitgezocht of het terrecht is geweest, maar zal vaak in het voordeel van de hond uitvallen. Dit heb ik van zeer dichtbij meegemaakt met een collega hondengeleider.
Je kunt beter zeggen, 'zou moeten zijn' ! In de praktijk wordt er met bijtincidenten (beveiliging) veel te weinig gedaan... Helaas !!
Een inbreker die, na op heterdaad te zijn betrapt met een inbraak, weigert om te blijiven staan en de hond word achter hem aangestuurd en deze houd hem in bedwang door in zijn arm/been te bijten tot de geleider er is, doet gewoon zijn werk, zal worden onderzocht, en ook weer in het voordeel van de hond uitvallen. Ook dit heb ik van dichtbij meegemaakt met een hondengeleider.
Heb je het nu over politie of beveiliging ? Politie mag dit in bepaalde gevallen idd doen, beveiliging nooit of te nimmer ! Je bent dan zelfs strafbaar ;-)
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Nee mag niet.

Maar ik denk niet dat zulk 'volluk' ooit IPO 3 met de hond haalt. Bovendien zullen ze de wetgeving vast wel te horen krijgen op de club, als ze het er zo dik bovenop leggen waarom ze IPO willen trainen.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

-Een beveiliger mag de hond alleen inzetten (of de hond mag zelf optreden) alleen als de situatie dus danig bedreigend word dat de hond nodig is. Alleen uit zelfverdediging dus!
Het word gezien als een wapen!

-Nu moet ik zeggen dat daar in de praktijk wel eens vanaf geweken word, de ene keer met meer gevolgen als de andere keer voor hond en geleider van een beveiligingsbedrijf.
Dat is per gemeente of stad verschillend.
Op mijn vorige bedrijf zijn er dus daadwerkelijk honden ingezet om inbrekers te stoppen, zonder dat daar gevolgen uit voort vloeide voor hond en de geleider.
In een andere plaats kan dit weer helemaal anders zijn.

In ieder geval is het zo dat een gewone burger NOOIT een hond mag aanzetten tot aanvallen.
Een hond die vanuit zichzelf aanvalt, op eigen terrein, of in zijn eigen woning/winkel om kwaadwillende buiten de deur te houden word niet per definitie af gemaakt of gestraft. Dit is afhankelijk van de uitkomst van een onderzoek.
Mijn hond werd dus van alle blaam gezuivert toen hij de kwaadwillende gebeten had!!

Houd er wel rekening mee dat dit soort bijtincidenten vaak bijna onder een vergrootglas worden onderzocht.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”