mariaa schreef:alm@ schreef:mariaa schreef:of voorbeelden...
Hoe bedoel je?

Ik bedoel ervaringen vanuit de praktijk, je eigen honden.
Ik weet niet of dit is wat je bedoeld hoor maar ik zet het wel even neer hoe dat hier zit.
Ik heb drie teven, tot vorig jaar september alle drie intact, leeftijden: 1 van bijna 7 en 2 van bijna 4 ( ook nog eens nestzusjes)
De oudste teef was altijd de Alpha, en deed dat hier op een heel nette manier, vorig jaar september kreeg zij een acuute baarmoeder ontsteking, daardoor is zij gecastreert ( had ze dat niet gehad, was ze nog intact geweest)
Lilo, de alpha is door deze operatie ontzettend opgeknapt, erg vrolijk en speels.
Langzaam maar zeker geeft zij het stokje door aan Danne die nu echt volwassen is geworden ( geestelijk), zij laat Danne vaker de klussen opknappen en Danne heeft een strikte hierarchie ontwikkelt, zo gaat het en anders niet ( heeft ze van dr moeder geloof ik LOL).
Alpha ambities krijgen hoeft dus helemaal niet gepaard te gaan met geweld, hier gaat dat heel soepeltjes en fair, Hayley wil nog wel eens uit proberen hoe ver ze kan gaan, maar dan wordt haar a la minuut te verstaan gegeven dat ze moet ophouden met die flauwekul en zelfs dat gaat heel soepel en subtiel, zonder grommen of vechten, de zusjes blijven dus intact ( mits zij medische problemen krijgen natuurlijk).
Ik wil er maar mee zeggen dat de leider binnen een roedel, mits deze stabiel is, helemaal niet met geweld onttroont hoeft te worden, Zen heeft als enige kerel hier ( met ballen overigens) niks te vertellen

De dames regelen alles heel netjes onderling, er wordt hier nooit geknokt of lelijk gedaan.