Ik ben begonnen met brok, overgegaan op kvv en de hond krijgt nu een zelf samengesteld menu (barf).
Maar wat is nu beter, praktischer of beter betaalbaar?
Het goedkoopst en meest praktisch qua voeren is een (slechte) brok. Maar aangezien je natuurlijker wilt gaan voeren, heb ik het idee dat je een balans zoekt tussen betaalbaar en praktisch en toch gezond. Dan lijkt me kvv een goede keuze. De goedkoopste kvv's, die je in de supermarkt kunt kopen (weet niet of dat in Belgie ook zo is), zijn heel betaalbaar en beter dan brok. Een wat beter merk is bijvoorbeeld Naturis (al zijn daar ook veel slechte ervaringen over te lezen), dat is een Belgisch merk en zo'n 2 a 2,5 euro per kg geloof ik. Dan heb je de betere (en natuurlijker, want zonder premix) kvv's zoals Shaweca, Carnivoer, Darf, All Animal, Tinlo's Barfmenu en Alaska. Dan betaal je toch wel minimaal 3 euro per kg. Welke in Belgie verkrijgbaar zijn, weet ik niet.
Kvv is praktisch, want je hoeft het alleen maar te kopen en in de juiste hoeveelheden te portioneren. En elke dag wat uit de vriezer te halen.
Goedkoper is zelf samenstellen, maar dit is weer minder praktisch. Je moet namelijk wel weten wat je doet (inlezen dus), een goed menu samenstellen, de producten bijelkaar scharrelen en portioneren. Je kunt de producten ook allemaal bij 1 aanbieder bestellen, die het dan thuis komt afleveren. Maar als je een beetje beter zoekt, kun je vaak goedkope adresjes vinden. Ik ben nu gemiddeld zo'n 2,50 per kg kwijt en voer bijna alleen biologisch en wild. Als je wat minder kritisch bent kun je goedkoper uit zijn, kipkarkasjes kun je vaak al voor 0,50 ct per kg krijgen, rundvlees voor 2 euro ofzo, dus met dergelijke prijzen zakt het gemiddelde.
Hoeveel eet je hond? Dat is vaak 2%- 3% van het lichaamsgewicht. Dus als je hond 20 kg weegt, kun je uitgaan van zo'n 500 gram per dag. Het verschilt per hond, dus hoeveel precies zou je moeten uitzoeken. Als je hond aankomt geef je wat minder en als je hond afvalt dus wat meer. Je bent dan dus zo'n 30 euro kwijt per maand en bij een goede kvv zo'n 50 euro schat ik.
Op
http://www.barfplaats.nlkun je heel veel informatie vinden over het voeren van vers vlees, over zowel kvv als zelf samenstellen.