Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

natuurlijker voer, ervaringen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Aantal honden: 1

natuurlijker voer, ervaringen

Ongelezen bericht door kimmeke »

Ik vond niet direct een gelijkaardig topic terug dus begin er maar een nieuw dan.
Ik zit erover te denken Sanka over te zetten van haar brok naar natuurlijker voer. Nu kom ik zoveel (en verschillende) informatie tegen over oa barf, kvv, ... Maar wat is nu beter, praktischer of beter betaalbaar? Ik wil gerust geld uitgeven aan goed voer maar ik zie me nu ook geen 70-80€ per maand gaan uitegeven aan 1 hond :ugh:
Dus vandaar, wat zijn jullie ervaringen hierover? Eventuele duidelijke links enz zijn ook welkom! Ondertussen blijf ik ook hier gewoon verder zoeken
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
dagmar88
Zeer actief

Re: natuurlijker voer, ervaringen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lotgering is goed betaalbaar, helemaal als je iemand kunt vinden om samen mee te bestellen, zodat je de bezorgkosten kunt delen.

http://www.lotgering.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kimmeke
Zeer actief

Dat zou ik dan al met iemand vanuit NL moeten geregeld krijgen want zo op het eerste zicht levert die niet in BE :(
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

aaah, sorry, niet gezien dat je in blegie woont!
Vince
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vince »

Misschien heel flauw maar zo'n algemene vraag en geen topic kunnen vinden?? :tongue: :mrgreen:

Ik zeg zoekfunctie gebruiken, :mrgreen: :wink:
Vince
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vince »

Maar ff on topic:

Het hangt heel erg af hoe groot je hond is ( hoeveelheid die je moet geven) en idd je budget. Ik ben zelf ook net begonnen om Tibs op KVV over te zetten. Tibs is 42,5 kilo en ik ben dan in verschillende opties (lees: merken) tussen de 70-100 euro kwijt.

Hangt ervan af of je bijvoorbeeld alleen all animal wil geven of carnibest of een wat goedkoper merk zoals smuldier.

Wat voor hond gaat het om en hoe zwaar is die??
kimmeke
Zeer actief

het gaat om een malamute van 30kg.
Ik heb wel topics genoeg gevonden over een bepaalde soort, hoeveel moet de hond krijgen enz maar ik zou graag een beetje een overzicht hebben van wat zoal de verschillen zijn en wat vooral ook praktisch is. Vandaar mijn nieuwe topic...

Afbeelding

Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Ik ben begonnen met brok, overgegaan op kvv en de hond krijgt nu een zelf samengesteld menu (barf).

Maar wat is nu beter, praktischer of beter betaalbaar?

Het goedkoopst en meest praktisch qua voeren is een (slechte) brok. Maar aangezien je natuurlijker wilt gaan voeren, heb ik het idee dat je een balans zoekt tussen betaalbaar en praktisch en toch gezond. Dan lijkt me kvv een goede keuze. De goedkoopste kvv's, die je in de supermarkt kunt kopen (weet niet of dat in Belgie ook zo is), zijn heel betaalbaar en beter dan brok. Een wat beter merk is bijvoorbeeld Naturis (al zijn daar ook veel slechte ervaringen over te lezen), dat is een Belgisch merk en zo'n 2 a 2,5 euro per kg geloof ik. Dan heb je de betere (en natuurlijker, want zonder premix) kvv's zoals Shaweca, Carnivoer, Darf, All Animal, Tinlo's Barfmenu en Alaska. Dan betaal je toch wel minimaal 3 euro per kg. Welke in Belgie verkrijgbaar zijn, weet ik niet.

Kvv is praktisch, want je hoeft het alleen maar te kopen en in de juiste hoeveelheden te portioneren. En elke dag wat uit de vriezer te halen.

Goedkoper is zelf samenstellen, maar dit is weer minder praktisch. Je moet namelijk wel weten wat je doet (inlezen dus), een goed menu samenstellen, de producten bijelkaar scharrelen en portioneren. Je kunt de producten ook allemaal bij 1 aanbieder bestellen, die het dan thuis komt afleveren. Maar als je een beetje beter zoekt, kun je vaak goedkope adresjes vinden. Ik ben nu gemiddeld zo'n 2,50 per kg kwijt en voer bijna alleen biologisch en wild. Als je wat minder kritisch bent kun je goedkoper uit zijn, kipkarkasjes kun je vaak al voor 0,50 ct per kg krijgen, rundvlees voor 2 euro ofzo, dus met dergelijke prijzen zakt het gemiddelde.

Hoeveel eet je hond? Dat is vaak 2%- 3% van het lichaamsgewicht. Dus als je hond 20 kg weegt, kun je uitgaan van zo'n 500 gram per dag. Het verschilt per hond, dus hoeveel precies zou je moeten uitzoeken. Als je hond aankomt geef je wat minder en als je hond afvalt dus wat meer. Je bent dan dus zo'n 30 euro kwijt per maand en bij een goede kvv zo'n 50 euro schat ik.

Op http://www.barfplaats.nlkun je heel veel informatie vinden over het voeren van vers vlees, over zowel kvv als zelf samenstellen.
lida1956
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer 2x, dwergschnauzer, teckel, boomer, Westy, asbak

Ongelezen bericht door lida1956 »

De kosten vallen wel mee in vergelijk met brokken. Toen ik net overschakelde van brok naar KVV/BARF aten mijn honden erg veel (de groten [40 kg] 1,5 tot 2 kg per dag en de kleintjes [6kg] ca 500 gram per dag), ze waren er niet aan gewend. Nu eten de groten ca 750 gram per dag en de kleintjes 180 tot 2 00 gram per dag. Ik ga uit van een gemiddelde prijs van € 2,50 per kg. (kan goedkoper) Voor die prijs heb je geen 'goede' brok, als er al een 'goede' brok zou bestaan.
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Ik ben met 2 honden samen zo'n 30 kilo tussen de 30 en 40 kwijt dus de kosten vallen wel mee.

Ik geef de honden zelfzamengesteld eten dus BARF

Je kan mee doen met de andere belgen op een forum zoals barfplaats dan worden de kosten ook minder, in het begin moet je nog een beetje zoeken naar goedkope adressen.
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Als jij bij Antwerpen woon waarom contacteer je niet eens Avado?
Ze hebben zowel NRV alsook KVV.
Wij voeren vers vlees van hun en dat valt erg mee met de kosten...en over de kwaliteit zeker tevreden!
http://www.avado-hondenvoeding.be/catalog" onclick="window.open(this.href);return false;

En Lupa in Budel bezorgd ook in Belgie, moet je wel even kijken vanaf welk bedrag:
http://www.lupa-diervoeding.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vania voert vers, ik dacht Lotgering trouwens.
Zou je eens moeten vragen wat die voert, die woont ook in België.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik vind zelf samengesteld (hier Barf) het meest goed en goedkoopste.
Ben ongeveer 100 euro kwijt voor 7 honden per maand, dat is 150kg hond.
Koop dan wel groot in en zoek naar aanbiedingen, veel te vinden op barfplaats.nl
Voor 1 hond is dit dus best betaaldbaar.

Kvv vind ik een goede 2e keus en kun je ook zo duur en goedkoop maken als je zelf willen.
De prijzen hier in NL variëren van 1,20 de kilo (smuldier) tot 4,50 per kilo (haaksbarf en meer merken).

Jou hond van 30kg zou zo'n 600gram per dag eten.
Dat is 18kilo per maand. Bepaal je prijs en ga op zoek :D
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik denk dat zelf samenstellen inderdaad op uiteindelijk goedkoper is dan kvv, maar daar gaat (lijkt me) wel nog wat tijd en uitpluiswerk in zitten. Ik voer zelf KVV vanwege het gemak, maar ook omdat ik echt een fobie heb voor dooie beesten haha :') Ik ben mezelf al maanden aan het voorbereiden op Ollie z'n eerste kippennekkie :smile: Nee KVV is voor mij echt een uitkomst, toch vers voeren en niet het gedoe van dooie beesten op je aanrecht :P

Wat betreft de hoeveelheden, das ook een beetje naar eigen inzicht volgens mij, volgens de 2% regel zou Ollie iets van 500gram per dag mogen hebben, maar dan valt ie verschrikkelijk in, hij krijgt nu een gram of 700, en hij weegt net aan 21 kilo. Ik voer Carnibest, à 3,50 de kilo, en als ik het ga uitrekenen kom ik aan een euro of 70 per maand.

Ik vind het doseren alleen wat lastig, die rollen van een kilo.. Zou je 500g op een dag voeren is het nog wel makkelijk te doen, gewoon de rol door tweeën snijden, maar met 700g per dag loop ik telkens te puzzelen :P Misschien dat anderen daar nog een tip voor hebben?
kimmeke
Zeer actief

bedankt voor de tip van avado!
Het was idd vooral het zelf samenstellen wat mij ook het interessantste leek. Nu niet te doen op een appartement maar binnenkort met een tuin zou dat wel gaan. Dus ik denk dat ik me daar maar eens verder in ga verdiepen... Ondertussen ook al geregistreerd bij verschillende andere fora die daar meer over gaan, dus hopelijk wordt het allemaal duidelijk :D

Afbeelding

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

ik vind het in Belgie veel moeilijker om goedkoop barfspullen te vinden, ik geef ook kVV maar dan duck omdat dit bijna in elke dierenwinkel te vinden is hier, of runner en smuldier als ik eens bij dirk van den broek geraak, als barf spullen geef ik alleen maar kippevleugels omdat die gemakkelijk te vinden zijn, verder liggen er hier in de supermarkten niet veel goedkope barfspullen wat wel spijtig is.
Sassy
moderator

Ik niet en ik woon toch ook in Belgie...kijk maar naar de eerder links.
Verder koop ik wel eens wat in een turkse winkel, sardientjes aan 2,70 per kilo, kippebouten al voor 1 euro de kilo gekocht.
Barfplaats.nl was een goeie tip, daar kopen mensen ook samen in. Bij IC en dergelijke...
In een supermarkt koop ik eigenlijk bijna nooit wat voor de honden :wink:
Afbeelding
Sassy
moderator

En via de forums letten op adressen, via via lukt dat meestal nog wel ergens goedkoper aan te komen :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”