Hanneke2 schreef:blondie schreef:Dat heb ik bij finn ook, soms is het snel over met wat dagen even rustig doen, maar soms merk ik dat het erger is als anders, en dan geef ik dus wel die pijnstillers.
Maar jij geeft dus pas pijnstilling bij pijn, en dat vind ik te laat. Ik geef het om pijn te voorkomen.
Ik vind het een lastig iets om te beslissen, continue pijnstillende medicijnen geven is voor mijn gevoel niet nodig omdat hij over het algemeen lekker rond rent en blijkbaar geen last heeft.
Als ik merk dat hij wat narriger wordt als Bluf te onstuimig is terwijl hij het anders prima vind dat ze zo tegen hem opbeukt dan merk ik aan hem dat hij last heeft en dan geef ik die pijnstilling, er zijn ook maanden dat hij niets toont en dat alles kan, moet ik dan preventief die pijnstillers geven met de kans dat hij zichzelf overbelast?
Ik ben van mening dat hij zelf zijn lichaam moet voelen en een tandje minder gaat, en dat hij de andere hond (Bluf in mijn geval) even laat merken dat dat drukke gedoe even niet kan.
Hij gaat niet kreupel door het leven, hij rent springt speelt en doet gek, en af en toe zijn er dagen dat hij te druk heeft gedaan of is zij een paar keer verkeerd op hem ingebeukt en heeft dat zijn weerslag. Dan geeft hij dat aan naar haar toe, en dan doet zij rustiger aan en ik kijk het even aan
Ik denk dat als ik preventief continue pijnstillers zou geven dat hij doorgaat, wat als resultaat heeft dat hij kapot kan gaan veel sneller dan nu omdat hij nu af en toe dus wel die ongemakken voelt en pas op de plaats weet te maken.
Ik houd hem niet als kasplantje. Maar ga ook niet stimuleren hem gekke dingen te laten doen, de kans is groot dat als ik hem continue pijnstilling geef dat hij sneller stuk gaat dan nu.. omdat ik het gevoel heb dat hij zelf zijn grens weet. (uiteraard zonder gek maken of uitdagingen, laat ik hem springen dan doet hij dat, manwerk etc. dat doet hij op karakter en omdat hij dat graag wil maar dat soort zaken vraag ik niet van hem of heel sporadisch.)
Zo denkt iedereen weer anders. Komt er een dag dat ik merk dat hij continue last heeft, uiteraard geef ik hem dan die pijnstilling continue. Voor nu ben ik van mening dat het prima gaat, vier jaar geleden had ik na diagnose dus dan al moeten beginnen met preventieve pijnstilling. Ik heb dat niet gedaan. Overigens hebben meerdere artsen daar nooit op toegespeeld.
Als je ziet dat hij wat last heeft kun je pijnstilling geven, als je ooit eens zwaardere inspanning gaat doen dan kun je vantevoren pijnstilling geven, dat waren adviezen. Geen van de artsen zei me preventief medicijnen te geven, juist niet omdat ze dan hun grenzen niet kennen.
Nogmaals, iedereen moet doen wat ze zelf het beste vinden, ik laat mijn hond niet onnodig pijn lijden dat voorop. En gelukkig kan ik inschatten/laat hij me weten wanneer het even mis is en dan geef ik hem uiteraard pijnstilling en de aangepaste beweging.
En even wat manken bedoel ik niet met laten weten, hij kan het me prima duidelijk maken, ik zie het in zijn ogen als er wat mis is.