Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond aanschaffen voor, na of tijdens zomervakantie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hangoor
Actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spanïel (R.I.P)
Jack Russel (R.I.P)
Bichon Frisé (R.I.P)
Friese Stabij (Stabyhoun)
Aantal honden: 1

Hond aanschaffen voor, na of tijdens zomervakantie?

Ongelezen bericht door Hangoor »

Hallo iedereen,

Ik heb al een hele poos geen topic gestart of een post geplaatsts, dus ik dacht laat ik dat nu maar doen.
Bijna niemand weet het, ook omdat haast niemand mij kent, maar mijn Tommie is overleden. Het is al een hele poos geleden
maar ik heb er nog steeds veel verdriet van, maar ik ben er wel 'overheen' gekomen. Hij was erg ziek en één nacht blies hij zijn laatste adem uit, met gezelschap, want wij konden dat hondje niet alleen beneden ziek en vooral alleen laten liggen.
Maar het klinkt misschien hard, maar ik denk er al over na om een nieuw hondje te nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar een
keeshond/wolfspitz achtige hond, shetland sheepdog/sheltie/schotse collie achtige hond of een lagotto romagnolo achtige hond. Niet groot, meer middelmatig.
En mijn vraag is, wanneer is dat het beste tijdstip? Nu kunnen wij nog geen hond aanschaffen, omdat we het nu te druk hebben met andere dingen, maar is het het beste om een hond (iets) voor, na of tijdens de zomervakantie aan te schaffen?

Bvd, Hangoor
Wie niet leeft, wie niet meemaakt, en wie niet meemaakt, wie niet lief heeft.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Hond aanschaffen voor, na of tijdens zomervakantie?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wanneer kan je tijd vrij maken voor een pup lijkt me dan het belangrijkst.
In het begin moet je er gewoon 24/7 bij zijn.
Waarom die rassen trouwens? Er zitten nogal wat verschillen tussen!
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute

Ongelezen bericht door kimmeke »

ik zou het doen op het moment dat je de meeste tijd hebt om met hem/haar bezig te zijn zodat die goed kan wennen aan de nieuwe omgeving zonder dat hij/zij direct uren alleen moet zitten omdat jullie gaan werken...
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zal me niet vastprikken op die tijd eigenlijk. Gewoon een goede fokker zoeken die een mooie, verantwoorde combinatie gepland heeft :ok:
Hangoor
Actief
Jack Russel (R.I.P)
Bichon Frisé (R.I.P)

Wow! Snelle reactie's :E:
ik wou net zeggen dat het niet over een pup zou gaan, en ik weet ook niet echt waarom ik die rassen er bij had gezet, maar dat zijn gewoon hondenrassen die ik zelf erg mooi en leuk vind. Het gaat meer over een asiel hond van ong. 3/4/5 jaar oud is, of een herplaatser, maakt niet uit. Maar een hond van die leeftijd is ook nog niet oud, maar mijn vraag was ook algemeen bedoeld, voor mensen die veel werken en weer een hond aan willen schaffen en die dat in 'die periode' van het jaar willen doen. (PS. ik ben vreselijk slecht in dingen uitleggen)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Op die fiets! Ook dan zou ik voor jezelf gewoon kijken wanneer je wat meer tijd hebt. Jaargetijde is niet zo relevant.
Wat heb je een hond verder te bieden qua wandelen etc? Wil je ook gaan sporten met de hond?
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Hangoor schreef:voor mensen die veel werken en weer een hond aan willen schaffen
Hoe veel is 'veel' en hoe lang moet de hond alleen thuis zitten per dag?
xAmberx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar

Ongelezen bericht door xAmberx »

Ik zou ook kijken naar wanneer je tijd kunt maken, ook een volwassen hond heeft naar mijn mening een poosje tijd nodig om aan jou en de nieuwe sitatie te wennen. De hond zal er weinig om geven of het vakantie is, of bijna of net geweest. Het zal hoogstens wat drukker zijn in losloopgebieden enz. tijdens de vakantie..
Niek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Niek »

Hard klinkt het zeker niet....Je hebt Tommie een heerlijk leven gegeven en vergeten door een andere hond zal echt niet gebeuren....

Vaak is het de beste manier om verder te gaan.
Ik heb om die reden eigenlijk 3 honden.....
Met het overlijden valt niet alleen je vriend weg, maar ook alles eromheen, het wandelen, contacten in de buurt bij het uitlaten.

De aanschaf van een nieuwe hond vraagt wel wat tijd, dus als je die hebt is dat de beste tijd...
Zelf vind ik het voorjaar en de zomer het meest geschikt om dat ik dan lekker met de honden naar buiten kan.
In de winter gebeurt dat natuurlijk ook, maar toch weer anders.
De langere dagen lenen zich prima om 's avonds nog lekker te lopen of te fietsen.
Bij mijn late pup was het ook fijn dat je bij goed weer de hond sneller zindelijk had.
Even snel naar buiten gaat toch wat lekkerder bij goed weer......

Wanneer je het het over vakantie heb, bedoel je dan dat de nieuwe hond mee gaat?
Dan zou ik ruim voor de vakantie de hond in huis nemen en alles uitproberen wat er al zo bij komt kijken.

Succes met je keuze, goed idee om een herplaatser te nemen, dat is mij al verschillende keren goed bevallen....
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als je voor een herplaatser gaat maakt het niet zoveel uit en het ligt vaak aan de omstandigheden. Soms als je veel tijd hebt, dan kom je geen geschikte tijd tegen en juist als je geen tijd hebt, loopt je droomhond voorbij.

Voor en in de zomervakantie worden er vaak meer honden ter herplaatsing aangeboden en zit er meer in de asielen. Veel mensen komen dan namelijk in de problemen en staan hun hond af en mensen die een hond willen, stellen het weer uit tot na de vakantie.

Dan zijn er verschillende aanpakken. Sommige mensen pleiten hier ervoor om een volwassen herplaatser meteen in het normale ritme mee te laten lopen. Soms kan dat niet en zul je dus ook daarvoor oplossingen moet vinden. Stel dat de hond niet meteen goed alleen kan zijn en je bent niet de hele tijd thuis, dan moet je op korte termijn kunnen regelen dat of de hond altijd mee kan, of er oppas voor de hond mogelijk is.
Anderen pleiten ervoor om de hond eerst een aantal weken te laten wennen en zo langzaam dingen uit te kunnen proberen en als dat kan, kan dat ook voor jezelf heel fijn zijn.
Maar de keuzes zijn persoonlijk en gewoon situatie gebonden. En meerdere wegen kunnen naar Rome leiden.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Zoals al eerder aangegeven een, zou ik wachten tot je veel tijd hebt. Een hond kost zoals je weet veel tijd maar ook het aanpassen aan jullie situatie kost voor een hond veel tijd. Ik zou als je niets bijzonders gaat doen in de zomervakantie, de hond halen op dag 1 van de zomervakantie (mocht je hierin een keuze hebben) Dan heb je een aantal weken waar je constant thuis zit en kan je daarna rustig aan weer aan de slag op werk.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan. Ik zou kiezen voor een periode dat je de meeste tijd voor je hond hebt!
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Het is fijn om vakantiedagen op te nemen op het moment dat je droomhond hebt gevonden, dan heb je alle tijd om aan elkaar te wennen, een band op te bouwen én het alleen zijn in kleine stapjes aan te leren ( anders kan je hond het nog niet op het moment dat je gaat werken)
Het is ook een leuke manier van vakantie hebben vind ik :ok:

Kijk eerlijk naar wat je zelf een hond te bieden hebt, wil je ermee sporten of trainen ( sommige rassen hebben dit wel nodig) hoevaak moet je hond alleen zijn, hoeveel wil en kan je wandelen etc...
Zoek dan pas een hond uit, dan weet je zeker dat je een goede match vind.
Afbeelding
wita-lap
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wita-lap »

Uit ervaring weet ik dat de meeste pupkopers bij mij het liefst een pup tijdens hun vakantie kunnen ophalen, dan kunnen ze er een paar weken tijd in steken om aan elkaar te wennen, en de meeste mensen werken toch een paar uur gemiddeld, dus kunnen ze ook de pup aan eventuele opvang laten wennen.
Hangoor
Actief
Jack Russel (R.I.P)
Bichon Frisé (R.I.P)

Dat is juist wat ik mis, het wandelen, het aaien, borstelen, knuffelen, spelen en alles wat er maar bij hoort. Maar ikzelf zit nog op school , wat ik nog niet had verteld.
Mijn ouders willen nog geen hond aanschaffen, omdat ze erg hard werken, en daarom wil ik er juist met jullie overpraten.
Mijn ouders hadden het mij gezegd dat wij deze zomer misschien weer een hondje nemen, voor na of tijdens de vakantie.
Sorry dat jullie dachten dat ik al volwassen was, maar ik vind dat mensen je niet op je leeftijd moeten letten. Meer over hoe je denkt. Daarom wou ik dit eerst niet zeggen, denkend dat jullie mij voor 'weer zo'n kind is die een hond wil' aan zouden zien. Maar nee, gelukkig zijn jullie allemaal aardig en behulpzaam geweest. Voor mij zijn honden het echt meer dan speciaal. ik ben met honden opgegroeid, en zal ook verder in mijn leven de beste kameraden die er zijn bij me hebben: Honden.

Bedankt dat jullie zoveel hebben gereageerd, en ook voor de tips :ok: Voor het eerst dat er allemaal aardige mensen op een forum zitten :smile1: .
Ik zal er over met mijn ouders praten :F: .
Riemsesy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weim Langhaar†

Ongelezen bericht door Riemsesy »

heb met 't hondje wat ik nu heb, Kasper, gemerkt dat hij zich de eerste 2 weken wat terughoudend gedroeg.. beetje bij ons thuis de kat uit de boom kijken
trainster zei al dat hij na ong 2 weken wel zal beginnen z'n plekje in de roedel te gaan verwerven
en ja hoor.. de eerste twee weken als hij op de bank lag en ik zei.. nee.. laag, ging hij braaf van de bank af
nu gaan z'n oortjes naar achter en laat ie merken dat ie er niet af wil.. ff mij uittesten, zelfs beetje grommen als ik 'm er af haal. maar een paar keer vriendelijk maar streng 'm van de bank geschoven en nu weet ie dat ie van de bank af moet.

dus als je een herplaatsertje neemt, dan zul je waarschijnlijker iets drukker krijgen als ie een paar weekjes bij je is.
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
Hangoor
Actief
Jack Russel (R.I.P)
Bichon Frisé (R.I.P)

Haha, ja
Ligt ook aan de opvoeding van de hond, waar jij als tweede eigenaar meestal* niets van weet,
zoals bij T&T (Tommie en Tinka), in het begin heel bangig en rustig,
later ging het allemaal beter, en Tinka was soms een beetje sikkeneurig :).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”