Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie doet (of heeft dit gedaan) 2 cursussen tegelijk met hond

Moderator: moderatorteam

joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Wie doet (of heeft dit gedaan) 2 cursussen tegelijk met hond

Ongelezen bericht door joyce83 »

Sinds een paar weken ben ik op een nieuwe hondenclub gestart met EG en met behendigheid.

Ik heb drie cursussen met haar gedaan op het gebied van gehoorzaamheid en dit deed ze altijd ontzettend goed. Echter sinds we op dit terrein EG gestart zijn gaat ze me uitdagen als we los moeten laten. Dus bij kom voor, naar plaats zit er een grote kans in dat ze de kolder in de kop krijgt en rondjes om me heen gaat rennen en me blaffend uit aan het dagen is.
Alles wat we in de les krijgen heeft ze al gehad op het apport na. Bij behendigheid zijn ze vandaag pas voor het eerst even los mogen gaan springen dus daar heb ik nog geen uitdagen van haar gehad. Ze gaat trouwens niet naar de andere honden maar blijft echt mij uitdagen en ze blijft dan net zo ver bij me weg dat ik haar niet te pakken krijg.

Wat ik graag wil weten is of er meer honden moeite mee hebben om twee soorten cursussen gelijktijdig te doen of dat het over gaat.

Nu heb ik verschillende dingen in mijn hoofd.
1. De EG is te makkelijk en de uitdaging is er niet
2. Het is hetzelfde terrein waardoor misschien niet duidelijk voor haar is dat ze de ene keer mag uitleven en de andere keer netjes naast je moet lopen.

Ik ga in elk geval dinsdag mijn longeerlijn mee nemen om te voorkomen dat ze nog een keer gaat uitdagen of dit in elk geval heel snel te kunnen stoppen. Zo kan ik toch langzaam weer mijn afstand verder maken. Nu zijn we met wandelen al steeds als we losklikken ervoor aan het zorgen dat ze eerst een aantal meters moet blijven volgen. Daarbij roepen we nu nog iets vaker tussendoor dat ze moet komen en prijzen we haar de hemel in.
Instructeur gaf aan dat ik iets aan de halsband moest maken met gewicht zodat ze het idee blijft houden dat ze aangelijnd zit. Echter weet ik nog niet wat ik daarvoor kan gebruiken. Heb wel een lus met haak eraan zodat ik haar kort kan houden, misschien als ze dat op de schouder voelt dat het al voldoende is.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Tesslys
Zeer actief
Mijn ras(sen): BC's.
Contacteer:

Re: Wie doet (of heeft dit gedaan) 2 cursussen tegelijk met

Ongelezen bericht door Tesslys »

Hoi hoi,

Ik doe eigenlijk altijd twee of 3 verschillende dingen met de hond. Wat ook kan zijn, dat je inderdaad zelf de EG wat uitdagender voor haar kan gaan maken, dus veel speelmomenten erin. Maar dan niet iets van een balletje gooien (dat is meer spelen van je af) maar dan meer spel rondom je heen, bijv. trekspelletjes. Wat ook kan zijn, ik weet niet hoe oud je hond is, dat ze je gewoon aan het uitproberen is. Dus gewoon doorzetten, toch wat uitdagender maken het EG en lekker consequent blijven. Dan komt het wel goed.
Afbeelding
Herma en Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Drentsche Patrijs (moeder)- Duitse Staande (vader)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Herma en Boris »

ik doe ook 2 dingen tegelijk met boris, jacht en ratjetoe cursus. en dat gaat goed, hoewel je kunt merken dat jacht duidelijk zijn voorkeur heeft. maar als ik zeg ga je mee naar helma (onze ''juffrouw'') vliegt hij aar de deur! ik vind het ook een voordeel, hij kan meerdere dingen in verschillende contexten. vind ik een voordeel.

bij de jacht daagt meneer mij ook uit door niet te komen, maar door zelf stug vol te houden gaat het steeds beter. en hoe leuker ik het maak, hoe beter hij bij mij terug komt.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Ik heb ook altijd wel 2 cursussen met mijn hond gedaan. Eerst VZH/IPO en behendigheid en nu Flyball en behendigheid.
De problemen die jij beschrijft heb ik nog nooit gehad, wel vaak gezien.
Hoe ziet jullie les eruit? Mogen jullie tussendoor spelen dus spelen ter beloning van de oefening?
Wat doe je voor de les? Is ze misschien te moe of heeft ze juist te veel energie?
Oefenen jullie de oefeningen ook thuis?
Wat is jouw reactie als ze gaat lopen dollen?
En hoe oud is je hond nu?
En wat ik me nu nog het meest afvraag, je bent EG en Behendigheid begonnen op een nieuw terrein en doet ze het nu dus alleen op dat nieuwe terrein. Dus niet waar je eerst de 3 cursussen hebt gelopen waar ze het goed doet
Afbeelding
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Ik doe (deed) aan G&G/obedience, behendigheid en schapendrijven.

Obedience en behendigheid gaan prima samen MAAR met de obedience moet ik zorgen voor de motivatie, terwijl hij dat bij de behendigheid uit het werken zelf haalt. De obedience vraagt wat dat betreft meer van mijn trainingskunsten dan de behendigheid. Dus inderdaad afwisselend belonen om de motivatie er lekker in te houden.

Met schapendrijven moet hij heel erg zelfstandig werken en omdat hij het zo ontzettend leuk vind, reageert hij nog lang niet altijd op mijn commando's. Sinds ik dat doe merk ik dat ik de touwtjes wel wat strakker moet houden. Maar ik vind 3 sporten prima te combineren, dus ben er van overtuigd dat een hond dit best moet kunnen :wink:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Ik zie niet zo wat het met meerdere cursussen of de amusementswaarde van een cursus te maken zou hebben. Je hond heeft kennelijk ervaren dat dit een leuk spelletje is. Ik kan niet zien wat je doet en hoe je handelt in die situaties, het is belangrijk dat wanneer je hond je zo uitdaagt dat je van je hond weggaat, hij moet achter jou aankomen en niet andersom. Het achter jou aankomen kan net zo belonend werken voor je hond als dat jij achter hem aan gaat, het zijn jachtspelletjes.
Probeer bij je oefening vanuit contact te werken, het is belangrijk contact te houden met je hond. Dit kun je doen door eerst drive voor de beloning op te bouwen, de oefening te doen en vervolgens te belonen (alleen bij gewenst resultaat uiteraard). Bv met een trekspelletje. Wissel veel van speeltjes, zodat de beloning aan jou geassocieerd wordt en niet aan het speeltje. Ook wanneer jij niet aan de beurt bent is het belangrijk om met het contact bezig te blijven. Je kunt andere simpele oefeningetjes tussendoor doen en op deze wijze belonen, of bv een continu oefeningetje met veel voerbeloninkjes waar die niet op hoeft te kauwen.
joyce83
Zeer actief

Ik zal proberen iedereen antwoord te geven op de vragen.

Do is een boxerdame van 1.5 jaar oud.

Ik ben wel echt van mening dat ik iets fout doe hoor. Als de hond ander gedrag gaat vertonen zal het voor een ontzettend groot deel bij het baasje zitten. Ik zal dus iets doen wat niet goed is en daarom ben ik ook ontzettend blij met jullie reacties zodat ik in elk geval overal eens over na kan denken. Bennie ik ben er zeker van overtuigd dat dit voor haar een ontzettend leuk spelletje is.

Verschil trainingsvelden: Waar ik als eerste les heb gehad was een klein veld waar je dan met max 14 honden + baasjes de les volgde. Dit was op verharde ondergrond. Daar werden ze alleen beloond met snoepjes en stem, geen spelletjes tussendoor. Hier heeft ze me misschien in al die tijd drie keer proberen uit te dagen maar dit was steeds zo voorbij. Paar tellen en klaar.
Dit trainingsveld is een ontzettend groot grasveld waar 5 groepen les hebben tegelijk met per groep rond de 10 honden van verschillende niveau's. Alleen op zaterdag is er behendigheid bij en op dinsdag is alleen gehoorzaamheid en dus geen behendigheidsparcours opgebouwd.

Ik heb zelf het idee dat ze het bij allebei leuk vind om mee te gaan. Zodra ik mijn kleren aan doe die ik het liefst aan heb met de cursussen dan blijft ze dicht bij me in huis en zit dan te piepen om te gaan. Tevens ziet ze dat ik haar tas klaar aan het maken ben.

Op dinsdag (dus dag van gehoorzaamheid) geef ik aan iedereen aan dat ze niet teveel mag doen (dus geen lange wandeling, niet teveel naar haar broertje) dus overdag rustig aan. Moe is ze naar mijn mening niet. Natuurlijk wel als we thuis komen dan zie je echt dat ze moe is en gaat dan ook lekker slapen.

Thuis oefenen doe ik ook. Dit is verschillend dat ik het tijdens het wandelen op pak of dat ik echt met haar de wei in ga en daar ga oefenen. Ze doet het uitdagen trouwens ook thuis in de wei en laatst heeft ze dit ook bij ons samen gedaan in het bos. Thuis maak ik het haar ook moeilijker dan op cursus. Daar moet ze zitten en down onder het volgen, doe ik op afstand positie wisselen (nu nog dichtbij omdat we hier net mee begonnen zijn). Doe ik de oefeningen wat sneller op elkaar zodat ze goed op moet letten. Dan doe ik dit ook steeds kort. Doet ze de oefeningen goed dan is het klaar en ga ik niet ontzettend lang door. Op de veldweg doe ik echt op behoorlijke afstand de oefeningen en daar gaat het super. Ik oefen niet elke dag, maar zorg wel als ik een commando geef van halt of zitten dat ze dit dus wel echt doet.

Beloning. Op de cursus beloon ik met snoepjes (al bedenk ik me nu dat ik wel eens wat lekkerders moet gaan zoeken op visbasis). Bij behendigheid ook met snoepjes bij de raakvlaktoestellen en bij snelheid met balletje. Tussendoor bij gehoorzaamheid mag je even spelen met trekspelletje en dat vind ze ook geweldig. (stonden beide heel verbaasd te kijken bij de eerste les waarom ineens iedereen ging spelen :piew: )

Hoe ziet de cursus eruit. Op dit moment vind ik het nog niet veel voorstellen. We doen wat hoeken lopen, rechtdoor lopen, voorlangs achterlangs, naar plaats (riem tussen vier pionnen), down een tijdje op afstand, oefenen met kom voor, aan de voet en naast. Apport is nu het apport geven, stukje lopen en dan naar achteren lopen om apport weer in ontvangst te nemen. (het gaat dus fout bij het kom voor).

Mijn reactie (allicht het belangrijkste). Dit deed ze dus ook al voor ik daar begon wel eens hier in de wei. Eerlijk is eerlijk, ik heb verschillende reacties gegeven. Ik ben gaan doorlopen en dan komt ze dus ook netjes achter me aan. Ben dus eigenlijk gewoon de oefeningen zonder hond aan het doen want ik stop tussendoor ook. Ik zie dan aan haar schaduw dat ze bij me in de buurt achter me aan loopt en komt dan op een gegeven moment (na nog 1 of twee keer blaffen) naast me lopen waarop ze dus na een stukje naast me lopen een snoepje krijgt. Deze reactie gaf ik dus ook toen ze dit de eerste keer op cursus deed. Hierop kreeg ik de reactie van instructeur dat ik haar moest gaan negeren want het wandelen van mij zou haar ook een beloning geven. (dit snapte ik niet helemaal omdat ik haar niets zei en ik echt steeds bij haar weg blijf lopen).
Ik heb haar toen helemaal genegeerd, ben blijven staan en heb recht voor me uit gekeken. Ondertussen rende ze dus blaffend om me heen. Toen ze eenmaal rustig was heb ik het commando opnieuw gegeven en als ze dan netjes kwam gedaan alsof ze ik weet niet hoe goed was. Soms ook op de hurken gaan zitten of maar gewoon gaan zitten op het gras. Dan blijft ze vind ik zelf best lang doorgaan.
Nou ging ze dit laatst ook doen tijdens het wandelen en ik was het zo ontzettend zat dat ik mijn stem behoorlijk ben gaan verheffen en haar eiste om per direct naar me toe te komen. (waarop ze dus ontzettend schrok en in elkaar dook). Toen ze netjes kwam helemaal beloond en met een lieve stem de hemel in geprezen. Dit tot nu toe nog een paar keer gedaan om accuut dit gedrag af te kappen en dit werkte tot nu toe super (ondanks dat ik liever alleen maar beloon).

Hoop dat ik alle antwoorden netjes gegeven heb.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Wanneer je met het balletje beloont komt ze dit dan direct terugbrengen of loopt ze een ererondje? In dat laatste geval of anderszins dan met de bal naar jou komen, zou ik het balletje even taboe verklaren en de beloning meer met jezelf associeren.
Wat je kunt doen is zorgen dat het commando los ook echt los is, en het commando vast od de release is om het trekspeeltje te pakken, en ga met een trekspelletje werken als beloning.
Je creeert drive voor het trekspeeltje, maar dat krijgt ze niet, dus uitdagen terwijl je los zegt, vervolgens stop je het speeltje weg en laat je haar nadenken wat ze moet doen (shaping). Wanneer correct volgt een trekspelletje en vervolgens los. Wanneer niet correct zeg je een vast woordje, zoals bv woepsie en wordt er niet gespeeld. Dit geeft jou heel veel controle en wat ik tot nog toe heb gezien trekt de hond meer naar je toe, wordt die rustiger en vallen prikkels uit de omgeving weg. Zodra je die indruk hebt, kun je het trekspeeltje bij je vandaan gooien wanneer de oefening daarom vraagt (denk altijd na over waar je wilt belonen, bij raakvlakken dus altijd op het raakvlak zoals je nu ook al doet, en wanneer je de release ook wilt belonen doe dit dan altijd met een voertje en niet met een speeltje, bv trekspelletje of meerdere voertjes op het raakvlak en een enkel klein snoepje na je release). Wanneer je gooit en zit het er dik in dat ze het trekspelletje nu meteen naar je terug komt brengen, om er samen mee te sjorren, dit ook altijd doen, even trekspelletje en dan pas los. Op die manier creeer je een snelle apport, want het terugbrengen leidt altijd tot meer plezier.
Tussen oefeningen door zou ik haar wel iets laten doen om het spelletje te verdienen, zorg er dan wel voor dat dat iets eenvoudig is, zodat het ook zeker in een spelletje eindigt.
joyce83
Zeer actief

Gelukkig brengt ze het balletje altijd terug, daar zit namelijk een touwtje aan zodat we nog even kunnen trekken.

De rest zal ik in gedachten houden en meenemen in het oefenen en trainen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik train met de hond ook verschillende dingen. Heb een tijdje 3 cursussen gevolgd (g&g, behendigheid en schapendrijven). En geen problemen mee eigenlijk.

Je traint nog niet zo lang hier? Als ik ergens nieuw ga trainen weet ik dat ik in begin mijn hond voor de les wel moe maak, zeker rond die leeftijd. Hij is nogal gevoelig voor prikkels in vreemde omgeving en kan dat niet altijd even goed aan. Dan moet hij echt al wat moe zijn om de prikkels beter te kunnen verwerken. Kay is inmiddels 2,5 en ik ben laatste gaan trainen in een andere gehoorzaamheidsgroep en nu ook in een andere behendigheidsgroep en tja dan moet ik ook weer tijdelijk even extra mijn best doen, want hij bouwt toch wel wat spanning op, want ook in zulke dwaze momenten kan resulteren. Als hij dan weer gewend is in zijn nieuwe groep dan maak ik hem niet meer van te voren moe.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

gisteren ging het heel goed! 1x kom voor gedaan en toen heb ik de lange lijn eraan gedaan met instructie als ze gelijk recht op me af komt laat maar los. Nou ze kwam keurig naar me toe! Heb wel balletje laten zien toen ik haar riep. Verder ging ze netjes naar de plaats (ik had alleen een lus aan de halsband vastgedaan zodat ik haar vast kon houden, riem om mijn nek zodat het leek alsof ze los was). Tevens netjes onder het volgen down en zitten. Ze probeerde het 1x toen ik haar down gaf en ik naar de buurhond moest lopen voor betasten. 1x een correctie en toen was het goed. Deed ook alleen maar 1 spastische beweging en ik zag dat ze wilde uitdagen dus was wel ontzettend snel afgeblokt daarmee.

Ik merkte trouwens wel dat ze nu meer gespannen was. Bij behendigheid moet ze eerst even aan de boom of paal zitten zodat wij ondertussen kunnen opbouwen. Ze zit dan keurig om zich heen te kijken en heeft geen spanning of minder zichtbare spanning. Gisteren was ze behoorlijk gespannen maar dat kan ook aan mij gelegen hebben dat ik misschien meer gespannen was.
Ik heb nu wel zoiets meid je hebt te luisteren. Als we gaan wandelen is het ook steeds anders, hetzelfde terrein maar de ene keer mag ze spelen en de andere keer moet ze daar ook luisteren. Dus dat moet daar ook kunnen.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik train met remy 3 cursussen GG, behendigheid en flyball

ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat je juist je hond lichamelijk moe moet maken....dat heb ik met Remy ook. GG is een geestelijke belasting maar heeft hij niet genoeg lichamelijks gedaan dan gaat hij ook lopen klieren omdat hij teveel energie heeft.

je hondje is nog jong en heeft nog wel moeite om haar concentratie erbij te houden. is ze lichamelijk moe, heeft ze minder drang om te gaan rennen en is ze geconcentreerder dan als ze niet lichamelijk moe is...

ik zou dus om te beginnen ervoor zorgen dat ze op de dag wel haar energie kwijt kan. maar vooral niet vergeten dat ze nog jong is en in de bloei van haar leven. het belangrijkste is dat ze wel gewoon hond kan zijn en mag puberen :lol1:
groetjes Tamara
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Ik lees een hond van anderhalf en ik lees een boxer.
Ik denk: door gaan met trainen, consequenter zijn in alle dagelijkse dingen, belonen voor gewenst gedrag en zorgen dat hij geen succes heeft met ongewenst gedrag. Volhouden en volhouden maar en dan komt het echt goed.

Op deze leeftijd doen ze soms "ineens" dingen die wij dan associeren met veranderingen extern zoals het veld, het twee keer trainen, of allerlei andere dingen die erbij komen. Terwijl honden van die leeftijd ook gewoon grenzen zoeken en rottigheid uithalen. Kop op!
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik train GG,flyball, behendigheid en dogfrisbee.
Vaak wel op aparte dagen, maar op zondag doe ik eerst een uur flyball, een uur pauze en dan EG terwijl er 20 meter verder volop flyball getraind wordt. In het begin waren de blijfoefeningen zo spannend dat ze weg zou schieten richting flyball. Na veel oefenen is het over en ligt ze op haar dooie gemak de 2 minuten.
Op maandag doet ze behendigheid en op een ander veld zijn mensen met flyball bezig, met veel geduld is dit ook goed gekomen.
Ik train op 3 verschillende lokaties en neem de honden van pup afaa mee op wedstrijd en doe er oefeningen, zo wennen ze aan vreemde velden en publiek.
joyce83
Zeer actief

poembaa schreef:Ik lees een hond van anderhalf en ik lees een boxer.
Ik denk: door gaan met trainen, consequenter zijn in alle dagelijkse dingen, belonen voor gewenst gedrag en zorgen dat hij geen succes heeft met ongewenst gedrag. Volhouden en volhouden maar en dan komt het echt goed.

Op deze leeftijd doen ze soms "ineens" dingen die wij dan associeren met veranderingen extern zoals het veld, het twee keer trainen, of allerlei andere dingen die erbij komen. Terwijl honden van die leeftijd ook gewoon grenzen zoeken en rottigheid uithalen. Kop op!
Hierin kan ik alleen maar gelijk geven. We zijn ook iets consequenter geworden in de dagelijkse dingen. Ze mag nog steeds veel hoor maar als we zeggen dat iets niet mag of moet dan moet ze het commando ook opvolgen, niet een minuut later nee meteen. Merk toch dat je op een gegeven moment daar iets te makkelijk in gaat worden, vooral bij een makkelijke hond.

Zaterdag bij behendigheid ging het super. Ze mogen nu los de oefeningen doen en ze blijft keurig bij me en doet netjes wat we willen.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb vroeger toen Kai zo'n 10-11 maand oud was zowel agility en gehoorzaamheid gedaan, eerst 1 uur agility direct daarna 1 uur gehoorzaamheid. Ik heb het niet zo lang gedaan omdat Kai niets vond aan agility, maar zolang hij beiden deed nooit geen problemen gezien.
joyce83
Zeer actief

Nou even een reactie nadat er een seizoen op zit.

Ze heeft met twee cursussen tegelijk geen probleem. Als ik de tas klaar maak wil ze gaan en sleurt ze me vanuit de parkeer plaats mee om zo snel mogelijk op het terrein te komen. Ze heeft er zelf veel plezier in en ik ook. We hebben diploma uitreiking gehad vorige week donderdag en ze heeft zelfs een prijs gewonnen omdat ze de meeste punten had bij de gehoorzaamheid.
In september gaan we door met gehoorzaamheid en dan Beginners G&G en gaan we ook door met behendigheid. We hebben dan echter wel officieel examen in beide onderdelen op 1 dag. Ga in elk geval even kijken of ik examen gehoorzaamheid dan kan afleggen in de les zelf de week vooraf omdat ik anders wel erg veel op 1 dag heb voor haar.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”