Nou weet ik op zich wel dat je op de één of andere manier het echt wel weet wanneer het moment gekomen is om je huisdier te laten gaan, maar ja....verstandelijk zit je je dan toch af te vragen of je het wel goed ziet.
Ik sprak er over met mijn zus en die zei: 'waarom vraag je het hem niet gewoon?'
Okee dan. Onder het motto 'het ken nooit kwaad' zat ik met Joep op een bankje en vroeg aan hem: 'wat wil je eigenlijk? Nog een poosje blijven of heb je liever rust? Ik wil best nog graag een poos voor je zorgen maar je lijkt er niet veel zin meer in te hebben'.
Ik zweer: van het ene moment op het andere was het een andere hond. Zijn kop ging omhoog, zijn staart begon te kwispelen, hij veranderde echt totaal. En ik kreeg heel sterk het gevoel dat er een last van zijn schouders viel: dat hij had gedacht dat ik van hem afwilde maar nu duidelijk maakte dat het geenszins het geval was.
Het lijkt wellicht vaag gel*l, maar dit is echt wat er gebeurde. Joep heeft er weer zin in, weliswaar met beperkte mogelijkheden, maar zijn levenslust is terug. En dat allemaal door een simpel gesprekje op een bankje op een verlaten pad, 's avonds laat. We weten allebei, ook dat werd me duidelijk, dat zijn tijd beperkt is maar het einde is er nog niet. Dus maken we er samen het beste van en echt....de verandering in hem is wonderbaarlijk.