Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volgen

Moderator: moderatorteam

YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Volgen

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Hoe hebben jullie dat aangeleerd?
Toby kan het namelijk prima maar meer functioneel als echt netjes, hij blijft te ver naast me lopen, ik wil hem dichter naast m'n been.
Ik dacht die SHH die halen we even ( :pffff: ) maar volgens mij ligt de lat wat hoger dan ik had verwacht ( :oeps: ) en willen ze alles echt heel strak hebben.
Om te beginnen het volgen maar, de rest gaat wel goed.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Volgen

Ongelezen bericht door tkuijernl »

belonen aan de buitenkant van de hond, dus als je volgt en wil belonen, zodanig belonen dat de hond tegen je been aan leunt om de beloning te kunnen pakken

remy volgde ook altijd redelijk ver van me vandaan maar met deze methode heb ik hem redelijk strak tegen mn been aan gekregen.

maare....bij de shh is volgen geen onderdeel...wel lopen aan de riem zonder te trekken dus ook al loopt hij wat verder van je vandaan mogen ze daar geen aftrek voor geven totdat de lijn strak staat
groetjes Tamara
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

En dan dus belonen met je linkerhand neem ik aan?

Goed om te weten dat ze er geen punten voor mogen aftrekken iig maar dan nog, ik wil dat hij het net zo goed doet als de (halve) rest of beter natuurlijk, al is het maar omdat niemand denkt dat een Cairn dat kan :engel:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

met de beruchte bal heb ik het aangeleerd, maar kan ook met een beloningssnoepje.
je houdt het verstopt in je linkerhand, of in je rechter die je voor je buik houdt.
je hondje moet wel weten dat er wat te halen valt maar mag dat niet meteen krijgen.

Hondje zit netjes dicht naast je, je zegt volg en doet een stap naar voren.
Hondje wil graag hebben wat jij in je hand verstopt hebt en zal dicht naast je lopen met z'n hoofd gebogen om je been heen.
Een of twee stappen doen en belonen (balletje of snoepje) en dat uitbouwen.
Ik geloof dat het een kwartier geduurd heeft voor Jandeman een aantal meters keurig netjes kon volgen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
janine
Zeer actief

Ongelezen bericht door janine »

Volgen kun je op verschillende manieren aanleren, maar ligt er ook aan hoe perfect je wil hebben..

Ik heb hier merendeel aangeleerd door voer in mijn rechterhand voor mijn lichaam te houden..
Nadeel is dat ze hier op langere termijn teveel naar voren kunnen lopen..

Ik heb geen idee waarom je hond nu te wijd loopt, maar Jeppe is in de loop der tijd ook steeds wijder gaan lopen..Ze kan prima volgen maar omdat de baas zo lomp is, is ze wijder gaan lopen..Dus ik ben meer op mijn voeten en benenwerk gaan letten...
De ene hond is de andere niet..Nora plakt ten alle tijden aan mijn been en maakt het niet uit hoe lomp ik loop..Jeppe daarentegen is wel gevoelig en gaat uit voorzorg dus wijder lopen zodat ze kans dat ze tegen me aanloopt verkleint..Eigen heel logisch..
Dus wees ook eens kritisch naar jezelf hoe je zelf loopt...Misschien is het helemaal niet van toepassing maar ik wilde toch even vermelden...
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ik heb het afgeleerd door een paar keer op zijn poten te gaan staan :oeps:

Ben nu weer aan het aanleren met sokken en pens in mijn linker hand die ik op mijn heup houd
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt wel gelijk hoor Janine, dat is zeker een puntje, hij moet er wat meer vertrouwen in krijgen dat ik hem niet omver loop :roll:
Maar tijdens het aanleren heeft het me gewoon nooit zo heel veel geboeid en ben ik dus ook totaal niet kritisch geweest, achteraf een beetje jammer eigenlijk. Hij doet alle oefeningen wel heel braaf maar we missen de puntjes op de I, met een volgende hond zou ik dat gelijk aanpakken denk ik, heb het gevoel dat het lastiger is om iets bij te schaven als nieuw gedrag direct goed aan te leren.

Hij is mijn eerst eigen pup en wist ik veel wat ik nog allemaal met hem wilde gaan doen, functioneel luisteren was gewoon goed genoeg toen ik hem kreeg :W:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

YvetteJ schreef:En dan dus belonen met je linkerhand neem ik aan?

Goed om te weten dat ze er geen punten voor mogen aftrekken iig maar dan nog, ik wil dat hij het net zo goed doet als de (halve) rest of beter natuurlijk, al is het maar omdat niemand denkt dat een Cairn dat kan :engel:
ik beloon altijd met mn linkerhand :19: hahaha

maar inderdaad met je linkerhand belonen zodat je hem tegen je been aan voelt. dan gaan ze steeds dichter bij lopen omdat daar de beloning vandaag komt

heeft in ieder geval super geholpen bij remy en solo leer ik het op deze manier al aan....die zit nu al tegen mn been aangeplakt als ik eeen snoepje in mn handen heb hahah

ik heb ook geprobeer om het via de hand touch te doen alleen mag dat niet bij de GG ivm "inwerken op je hond" dus daar ben ik snel vanaf gestapt :mrgreen:
groetjes Tamara
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Er zijn verschillende manier. Ik ben niet zo voor belonen met de rechterhandhand, zeker niet handig als je een klein hondje hebt en als niet heel handig bent, want je loopt dan met belonen wel in een rare kronkel, zeker in de aanleerfase. Als shapening zal je het kunnen gebruiken, maar dan moet de hond echt wel weten wat de bedoeling is, want anders loop je zelf in rare kronkel en de hond spring voor je langs omdat hij koekje wil en ik zie dat vaak wat onhandig uitpakken.

Ik heb dus iets lekkers in mijn linkerhand en door op bepaalde manier dit vlak bij de positie te houden waar ik hem wil heben (is afhankelijk van hoe hond reageert). Met koekje kan ik hem immers alle kant op sturen. Dichter bij me, verer weg. Dan wel lokken door hem op de geur te laten lopen en dat hij hem zou kunnen pakken. Dat is het makkelijkste sturen..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je linkerhand als "bakje" met iets lekkers er in.
Eerst boven de kop houden op de positie waar hij nu loopt, dus wat wijd, en dan geleidelijk je hand steeds meer naar je toe halen tot je je hond op de positie hebt waar je hem wilt hebben lopen.

Elke keer dat hij op zijn nieuwe positie (dus iets dichterbij) loopt belonen.
Laat hem ruiken wat voor lekkers je hebt en houdt je hand dan gewoon zo dat je wel rechtop kan lopen.

Een Cairn kan dat, net zoals een teckel het ook kan :wink:
Kost even tijd.
Je kunt nou eenmaal geen snoep voor zijn neus houden als je ook nog wilt lopen :mrgreen:

Je kunt het ook met de clicker trainen (eventueel met een target).
Werkt ook erg goed :ok:

Als je het commando "volg" al in gebruik hebt kan je voor lopen vlak naast je misschien beter een ander commando aanleren.
"close" zou een mogelijkheid zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Ik werk normaliter inderdaad met een clicker.
Maar ik ben nu een paar dagen weer flink met hem aan het oefenen en ik zie al zeker vooruitgang! Bedankt voor de tips allemaal :ok: Zal jullie wel op de hoogte houden :mrgreen:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”