Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kop in het zand steken (DNA testen medische zaken)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

kop in het zand steken (DNA testen medische zaken)

Ongelezen bericht door crutz »

waarom zou je als rasvereniging bij een afwijking die binnen het ras voorkomt & waar een DNA test voor is deze test niet verplicht stellen?
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: kop in het zand steken (DNA testen medische zaken)

Ongelezen bericht door carine »

struisvogelpolitiek
wat niet weet niet deert
enz enz
maw dom dommer domst
er is een erfelijke afwijking in het ras, er is een DAN test beschikbaar zodat je daar je conclusies kan uit trekken dus maak je die test verplicht...einde verhaal.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Omdat je dan misschien problemen krijgt met een paar van je vriendjes? Omdat je toch minder hart voor je ras hebt dan je wilt doen geloven, als het misschien je eigen lijnen betreft? Geen idee hoor.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Misschien omdat je denkt dat veel leden uit de RV stappen en gewoon doorfokken omdat de raad deze test niet verplicht stelt??
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ligt eraan.
is het een rastypisch probleem onder de populatie of komt het soms eens voor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Ligt eraan.
als het een punt van de ALV van een RV is om te stemmen voor de verplichting van de test bij door de RV goedgekeurde nesten (ouderdieren dus getest) dan lijkt het me dat het waarschijnlijk wel vaker voorkomt dan "soms eens"

enkel is er dus op de ALV door de leden tegen gestemd....
yuki
Zeer actief

crutz schreef:
als het een punt van de ALV van een RV is om te stemmen voor de verplichting van de test bij door de RV goedgekeurde nesten (ouderdieren dus getest) dan lijkt het me dat het waarschijnlijk wel vaker voorkomt dan "soms eens"

Wat zou daar de reden van zijn? Bang voor de uitslagen/consequenties of het financiele plaatje?? Ik weet van een RV dat niet zo lang geleden ED fotos zijn verplicht, ofschoon het niet heel vaak voorkomt bij dat ras, maar wel iets meer dan vroeger. Een aantal fokkers fokt nu buiten de vereniging gewoon en kan zich alle onderzoeken die de RV voorschrijft besparen.

Esther
crutz
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:
crutz schreef:

Wat zou daar de reden van zijn? Bang voor de uitslagen/consequenties of het financiele plaatje?? Ik weet van een RV dat niet zo lang geleden ED fotos zijn verplicht, ofschoon het niet heel vaak voorkomt bij dat ras, maar wel iets meer dan vroeger. Een aantal fokkers fokt nu buiten de vereniging gewoon en kan zich alle onderzoeken die de RV voorschrijft besparen.

onderzoek kost 42 GBP en een bezoekje DA (consult) voor de afname, ohja, & porto kosten naar de UK, alles bij elkaar dus niet een heel duur onderzoek in mijn ogen...

denk angst voor de uitslagen....
yuki
Zeer actief

Ah duidelijk! :( dat is best ernstig dan. Ben je bij de stemming geweest?

In het geval wat ik noemde, gaat het veelal om kosten, ED komt niet erg veel voor bij dit ras, maar kan later dan HD waardoor aankeuring (verplicht bij de RV) een prijzig grapje is geworden en dat alles hoeft niet als je niet via de RV fokt, gewoon stambomen aanvragen bij de raad en klaar!

Esther
crutz
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:Ah duidelijk! :( dat is best ernstig dan. Ben je bij de stemming geweest?
niet aanwezig (puppen werden opgehaald) maar mijn vriend wel & dus netjes afgemeld & namens mij ook voor gestemd
In het geval wat ik noemde, gaat het veelal om kosten, ED komt niet erg veel voor bij dit ras, maar kan later dan HD waardoor aankeuring (verplicht bij de RV) een prijzig grapje is geworden en dat alles hoeft niet als je niet via de RV fokt, gewoon stambomen aanvragen bij de raad en klaar!
ja, je zal eens een halfjaartje moeten wachten :jank: ED testen is wel prijzig ja, maar goed....fokken kost nu eenmaal geld...
bouvierpoedel
Zeer actief

Oke dan.
Wat speelt er eigenlijk dan.?
Ik geloof dat de meeste bang zijn dat hun honden het ook kunnen hebben en niet op bewijs van testen zitten te wachten.

Schijnt bij de golden visschubbenziekte voor te komen en fokkers roepen ook dat het niet zo is en testen dus ook niet.
word zelfs geroepen dat mensen het ras naar zijn klote helpen als ze zeggen van wel.

.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Oke dan.
Ik geloof dat de meeste bang zijn dat hun honden het ook kunnen hebben en niet op bewijs van testen zitten te wachten.
lens luxatie, bij de DJTs hebben ze dat heel netjes opgepakt in Dld dan he :wink: alles moet gewoon DNA getest worden en uitslagen (vrij, drager, lijder) staan openbaar op de clubwebsite.
Gevolg is wel dat je zelfs bij de combinatie vrij/drager op dit moment slecht van je puppen af komt (is pas sinds kort bekend, daarvoor werd op basis van bekendheid van lijders en afstamming een hond een waarde bepaald) omdat er (ik hoop/denk tijdelijk) angst is voor het kopen van een drager uit zo'n combinatie.....

Overigens hebben wij een reu op het oog die drager getest is (om die over 2/3 jaar eens te gebruiken, want voorlopig hier geen DJT nesten meer, eerst lekker aan het werk met Lara) en gaan hem wel gewoon gebruiken, maar dan vertrekken de pups getest naar de nieuwe baasjes, zodat ze weten wat ze kopen....
Schijnt bij de golden visschubbenziekte voor te komen en fokkers roepen ook dat het niet zo is en testen dus ook niet.
word zelfs geroepen dat mensen het ras naar zijn klote helpen als ze zeggen van wel.

.
oke, zal wel gek zijn, maar wat is visschubbenziekte??? iets met de huid gok ik zo maar...
bouvierpoedel
Zeer actief

crutz schreef:
bouvierpoedel schreef:Oke dan.
lens luxatie, bij de DJTs hebben ze dat heel netjes opgepakt in Dld dan he :wink: alles moet gewoon DNA getest worden en uitslagen (vrij, drager, lijder) staan openbaar op de clubwebsite.
Gevolg is wel dat je zelfs bij de combinatie vrij/drager op dit moment slecht van je puppen af komt (is pas sinds kort bekend, daarvoor werd op basis van bekendheid van lijders en afstamming een hond een waarde bepaald) omdat er (ik hoop/denk tijdelijk) angst is voor het kopen van een drager uit zo'n combinatie.....

Overigens hebben wij een reu op het oog die drager getest is (om die over 2/3 jaar eens te gebruiken, want voorlopig hier geen DJT nesten meer, eerst lekker aan het werk met Lara) en gaan hem wel gewoon gebruiken, maar dan vertrekken de pups getest naar de nieuwe baasjes, zodat ze weten wat ze kopen....

.
oke, zal wel gek zijn, maar wat is visschubbenziekte??? iets met de huid gok ik zo maar...
Mooi dat er DNA testen zijn zou ik zeggen.
Kun je al een uitsluiten wat je bij jaarlijks oogtesten niet kan.

Ja huidziekte.
yuki
Zeer actief

crutz schreef:
yuki schreef:Ah duidelijk! :( dat is best ernstig dan. Ben je bij de stemming geweest?
niet aanwezig (puppen werden opgehaald) maar mijn vriend wel & dus netjes afgemeld & namens mij ook voor gestemd
ja, je zal eens een halfjaartje moeten wachten :jank: ED testen is wel prijzig ja, maar goed....fokken kost nu eenmaal geld...
Yep, maar helaas gaat het veel te vaak om geld verdienen. Veel fokkers geven graag geld aan showen uit, maar liever niet aan onderzoeken :ugh:
Of het het de kosten zijn of bang voor de uitkomsten geen idee. Er op termijn ook een dna test uitkomen voor fsf, wat alleen zin heeft als de raad dit overneemt en verplicht stelt voor de aanvraag stambomen. Maar van de rvb verwacht ik niet zo heel veel

Esther
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”