Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk in het voorjaar.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Jeuk in het voorjaar.

Ongelezen bericht door samantha! »

2 jaar geleden had Macho voor het eerst veel jeuk in het voorjaar.
Het is toen vanzelf wat minder geworden en na de zomer was het helemaal over, we hebben er niets aan hoeven doen.
Vorig jaar kwamen in het voorjaar de klachten terug.
Alleen nu erger en in de zomer kreeg hij ook een hotspot en allemaal rode vlekjes/blaasjes in de liezen en oksel.
We zijn toen na de DA geweest waar hij een injectie vetacortyl kreeg en AB voor de wondjes.
Die injectie hielp prima en tegen de tijd dat die uitgewerkt was was de zomer ook voorbij.
Het najaar en de hele winter heeft hij weer nergens last van gehad.
Maar nu is het sinds een week of 2/3 weer begonnen.
Zijn vacht word heel dun en begint op sommige plekken zelfs uit te vallen.
De laatste weken bijt hij vaak aan zijn voetjes/ tussen zijn teentjes en hij had daar ook wat huidonstekingen.
Sinds vandaag heeft hij ook weer van die rode plekjes/blaasjes in zijn oksels en liezen en ik zag net dat hij op zijn buik echt weer een stukje kapot heeft gekrabt :(
Aangezien de klachten in het najaar/winter telkens helemaal verdwijnen denk ik dat het dus een soort van pollenallergie is.
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik moet iets doen want dit is zo sneu voor hem.
Maar ik wil eigenlijk niet dat hij weer pred krijgt.
Wat zijn de andere mogelijkheden?
Ik zag dat ze van het merk Puur ook puur jeuk en puur pollen bijvoorbeeld hebben.
Iemand hier ervaringen mee? dat kan geen kwaad om te proberen toch?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Re: Jeuk in het voorjaar.

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Ik gebruikte voor bella de shampoo allercalm van de dierenarts. Als dit niet meer hielp was het toch helaas pretnison tabletjes. Gelukkig is zij er zo goed als vanaf. Ik hoop dat je iets vind wat helpt want die jeuk is echt verschrikkelijk voor ze.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

Het is het verstandigste om de raad van een veterinaire dermatoloog te vragen.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Ik zou eens contact opnemen met een holistische da.
Heb daar zelf hele goede resultaten mee.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Is puur jeuk niks?

http://www.gezonddier.nl/winkel/puur-je ... Dgod5zPTaQ" onclick="window.open(this.href);return false;

die hebben ze ook wel ergens anders te koop. En er is geloof ik ook puur pollen...
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

http://www.medpets.nl/groene+os+drainage/" onclick="window.open(this.href);return false;

wordt aangeraden....

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn hond. Dierenartsen weten er bijzonder weinig van, helaas. Een dermatoloog kost minimaal 600 euro en daarna krijgen mensen dan prednison mee...

Ik zou dus eerder voor homeopathie of een holistische dierenarts kiezen.
Ben zelf aan de slag met vers voeren, maar helaas nu knalrode liezen. Die kreeg ie ook van drainage, is op zich teken van ontgifting.

Je kunt ook druppels op maat laten maken bij http://www.natuurlijkinbalans.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Weet het zelf even ook niet. Ik ga op zoek naar een dierenarts die het wel weet. Hoorde laatst nog een geval van een yorkshire terrier, 11 jaar lang jeuk, krabben. Zelfs epileptische aanvallen van de pijn. Dierenartsen afgelopen. Wisten het niet. Toen naar een vee arts die direct zei: dat is schurft daar heeft ze vreselijk veel pijn aan gehad. Die had wel een zalfje en tabletten. Dat vind ik echt triest.
Dat laat ik niet gebeuren maar ik ga ook niet heel veel geld uitgaven aan dingen die niet werken.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Luca heeft het ook, jeuk in het voorjaar.
Volgens de dierenarts hier kan het goed te maken hebben met het verharen.

Ik moet ook zeggen dat we nu een maand verder zijn en dat hij vrijwel geen jeuk meer heeft :ok:
koentje

Ongelezen bericht door koentje »

Ik ben maar een leek... maar als het met verharen te maken heeft, kan misschien de furminator een oplossing bieden? Dit is een soort kam die heel veel haar loshaalt, met name in de rui heel handig om niet veel haar terug te vinden in huis?
Het lijkt me een erg vervelend probleem! :(
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:
AnneMarie schreef:Een dermatoloog kost minimaal 600 euro
:eek: :eek: :eek:
Reken nog maar op wat meer als er ook behandeling met immunotherapie bij zit :wink:
De onderzoeken alleen, zijn ongeveer euro 500,00 á 600,00.

Afijn..... allergie.
Naast prednison, is er nog een ander medicijnl, genaamd 'Atopica'. Dit is een middel wat minder bijwerkingen kent, maar
nog steeds wel een 'stevig' medicijn. Het is wel peperduur.
Dan heb je verschillende homeopathische middelen, waarvan het gewoon een kwestie van uitproberen is of iets werkt en zo ja, wat.
En dan de dermatoloog waar bekeken wordt waarvoor de hond allergisch is, verder afschraapsels e.d. en dan volgt zeer waarschijnlijk de immunotherapie, wat betekent dat je je hond in eerste instantie wekelijks moet injecteren.

Het dermatoloog traject zijn wij ingegaan met onze hond vorig najaar. Hij ligt in het voor- en najaar open op zijn buik en op en tussen zijn voeten.
Het is nog erg vroeg om er iets definitiefs over te zeggen, maar voorgaande jaren begon het al in maart en (afkloppen, afkloppen!) dit jaar heeft hij nog geen enkel plekje. Heel voorzichtig hopen we dus dat de immunotherapie aanslaat bij hem.
Dit moet je trouwens levenslang aan je hond geven, wel wordt de periode tussen de prikken steeds langer en wordt bekeken hoe lang hij zonder kan (soms is het blijvend bv 1 x per 4 weken, maar het kan wellicht ook naar 1 x 2 maanden).
De prikken geven, stelt weinig voor hoor, dit gaat gewoon onderhuids.

De één heeft hier resultaat mee, de ander met wat anders. Het is echt zoeken naar wat helpt.
Kom je echt op medicijnen uit, dan zou ik persoonlijk kiezen voor Atopica. Mijn hond heeft beiden gehad, zowel Prednison als daarna Atopica, en ik vond het laatste veel en veel minder bijwerkingen geven (hij kreeg er alleen een vollere vacht van eigenlijk en verder heb ik geen bijwerking gemerkt).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

AnneMarie schreef:http://www.medpets.nl/groene+os+drainage/

wordt aangeraden....

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn hond. Dierenartsen weten er bijzonder weinig van, helaas. Een dermatoloog kost minimaal 600 euro en daarna krijgen mensen dan prednison mee...

Ik zou dus eerder voor homeopathie of een holistische dierenarts kiezen.
Ben zelf aan de slag met vers voeren, maar helaas nu knalrode liezen. Die kreeg ie ook van drainage, is op zich teken van ontgifting.

Je kunt ook druppels op maat laten maken bij http://www.natuurlijkinbalans.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Weet het zelf even ook niet. Ik ga op zoek naar een dierenarts die het wel weet. Hoorde laatst nog een geval van een yorkshire terrier, 11 jaar lang jeuk, krabben. Zelfs epileptische aanvallen van de pijn. Dierenartsen afgelopen. Wisten het niet. Toen naar een vee arts die direct zei: dat is schurft daar heeft ze vreselijk veel pijn aan gehad. Die had wel een zalfje en tabletten. Dat vind ik echt triest.
Dat laat ik niet gebeuren maar ik ga ook niet heel veel geld uitgaven aan dingen die niet werken.
Dat je daarna prednison meekrijgt, is mijn ervaring dus helemaal niet :wink:
Omdat mijn hond echt open lag, zelfs de zgn 'olifantenhuid' had op zijn buik, kreeg hij voor het begin Atopica (wat ik dus een veel fijner medicijn vind dan Prednison, maar het is wel enorm duur). Daarnaast zijn dus testen gedaan waarvoor hij allergisch is en daarop is de immunotherapie op maat gemaakt.
Eens in de 3 maanden heb ik contact met de dermatoloog (ik heb voor een jaar de injectie vloeistof in huis) en als hij weer verschijnselen vertoont, kan ik op werkdagen iedere dag contact met haar opnemen.

Dus naar de dermatoloog, euro 600,00 neertellen en dan thuiskomen met Prednison, is niet mijn ervaring.

De bedragen zijn wel gigantisch, incl. immunotherapie, onderzoeken en alles, ga je richting de euro 1000,00.
Overigens wordt dit wel vergoed door de verzekering (Proteq althans).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Machie schreef:Luca heeft het ook, jeuk in het voorjaar.

Ik moet ook zeggen dat we nu een maand verder zijn en dat hij vrijwel geen jeuk meer heeft :ok:
Dat zou in jouw geval goed kunnen ivm zijn wetterbloed.
Daar zie je dat vaker.

Help hem snel door de rui door hem te laten ontwollen, dan is de jeuk meestal binnen enkele dagen weg.
Dat is wat bij de meeste wetters werkt, ik zou het dus zeker eens proberen.
Scheelt ook stofzuigen :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Badu heeft geen vacht maar wel last van pollen. Begint in het voorjaar met traanogen, huid die wat irriteert.
Geef de nakers nu regelmatig wat Griekse yoghurt met stuifmeelpollen... om wat weerstand op te bouwen.
Weet nog niet of het werkt.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
AnneMarie
Zeer actief

.
AnneMarie
Zeer actief

Badu schreef:Badu heeft geen vacht maar wel last van pollen. Begint in het voorjaar met traanogen, huid die wat irriteert.
Geef de nakers nu regelmatig wat Griekse yoghurt met stuifmeelpollen... om wat weerstand op te bouwen.
Je geeft stuifmeelPOLLEN om weerstand op te bouwen????? :oohja:
Dat IS toch een allergeen.
Mensen die allergisch zijn moet je die echt niet geven hoor.

Van wie heb je dat?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

AnneMarie schreef:
Badu schreef:Badu heeft geen vacht maar wel last van pollen. Begint in het voorjaar met traanogen, huid die wat irriteert.
Je geeft stuifmeelPOLLEN om weerstand op te bouwen????? :oohja:
Dat IS toch een allergeen.
Mensen die allergisch zijn moet je die echt niet geven hoor.
Wat voor vreselijks gaat er gebeuren dan?
Ze zijn in elk geval rijk aan koolhydraten, eiwitten en vetten :pffff:
Van wie heb je dat?
Van de heksen :N: :N:

Het stuifmeel uit de bloemen wordt door de wind verspreid. Door het tijdig innemen van stuifmeelpollen wordt langzaam een weerstand opgebouwd waardoor de ontvankelijkheid voor allergieën afneemt. Door toevoeging van nectar en speeksel door de bijen aan het stuifmeel krijgen de pollen een geneeskrachtige werking en neutraliseert en vernietigt elk allergisch element. Het maakt van stuifmeelpollen een voedsel dat de ademhaling gunstig beïnvloedt en allergieën kan helpen verminderen of zelfs voorkomen.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Iedereen bedankt voor de reacties.
Inmiddels ben ik 3 weken bezig met puur jeuk en puur pollen en het werkt goed!
Hopelijk blijft het zo doorgaan en kan hij hiermee jeukvrij blijven :D
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door corina »

samantha! schreef:Iedereen bedankt voor de reacties.
Dat is echt super dat dat werkt!!! :ok:
Een hond met jeuk is echt zo verschrikkelijk om te zien (sprak ik jammer genoeg uit ervaring)!
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

takkii had vorig jaar in het voorjaar ook een verschrikkelijke allergiesche reactie (vermoedelijk van graspollen)
i
Wij gaan komende week weer camperen (dus in het gras) ik hoop dat het goed blijft gaan.
Hier in de tuin kan hij niet op het gras en als ik hem uitlaat is dat meestal in het bos en op zandpaden dus hij is nog niet echt veel in gras geweest.

Ik lees dus mee voor eventuele tips
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Marjoleine schreef:
Machie schreef:Luca heeft het ook, jeuk in het voorjaar.

Dat zou in jouw geval goed kunnen ivm zijn wetterbloed.
Daar zie je dat vaker.

Help hem snel door de rui door hem te laten ontwollen, dan is de jeuk meestal binnen enkele dagen weg.
Dat is wat bij de meeste wetters werkt, ik zou het dus zeker eens proberen.
Scheelt ook stofzuigen :mrgreen:
Dit heeft Barca dus ook gehad toen hij ongeveer 1 1/2 jaar was. Ook wij zijn bij een dermatoloog geweest en wij hebben de prednison of andere medicatie geweigerd. Geen medicatie als niet duidelijk is waar het vandaan komt. Gelukkig bleef het bij een bezoek en ik heb geen €600,00 betaald.

Contact met zijn fokker opgenomen en we hielden het op de entingen die hij net daarvoor had gehad, dit ook gevraagd en gemeld bij onze da. Foto's van genomen en ook hij zei 'kam hem even elke dag en help hem op die manier erdoor heen'. De dochter van onze fokster kwam met de tip om hem op Duck penscompleet te zetten en die combinatie bleek de juiste.

Vanaf dat moment ben ik beter op Barca gaan letten en inderdaad, elk jaar is het 1 week raak. Maar elk jaar wordt het milder, dit jaar niks van gemerkt. Meer dan twee krabpogingen net achter zijn voorpootje heeft hij dit jaar niet ondernomen. De 'jeukweek' is voorbij en ik denk dat hij er langzamerhand aan het overheen groeien is. :ok:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

samantha! schreef:Iedereen bedankt voor de reacties.
Fijn dat het helpt :ok: Ik ga het denk ik ook maar eens aanschaffen, Elmo heeft er dit jaar haast geen last van gelukkig, maar is wel handig om in huis te hebben.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”