Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bewegen met opvanghonden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

elleneke
Actief
Mijn ras(sen): x Border Collie
Aantal honden: 1

Bewegen met opvanghonden

Ongelezen bericht door elleneke »

Hallo allemaal!

Ik heb mij een paar weken geleden aangemeld als opvanggezin voor (buitenlandse) honden en ik heb een vraag over hoe ik een opvanger van genoeg beweging kan voorzien...

Ik lees overal dat je een hond genoeg beweging moet geven (nogal logisch), maar weinig over HOE je dat kan geven als een hond aangelijnd is. Los laten lopen lijkt me - zeker in het begin - niet slim, omdat zo'n hond waarschijnlijk niet genoeg onder appel staat, maar ik heb het idee dat een hond aangelijnd niet genoeg beweging krijgt.

Dus, ik ben op zoek geslagen naar manieren hoe ik voor genoeg beweging kan zorgen. Ik zat te denken aan het gebruik van een flexilijn en bijvoorbeeld spelen met de bal of andere speeltjes, lange wandelingen en misschien fietsen met de hond.

Weten jullie misschien nog meer manieren? Ik ben even inspiratieloos... Alvast bedankt! :D
Ellen, Shiva en de poezels
AfbeeldingAfbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Re: Bewegen met opvanghonden

Ongelezen bericht door bellabeest »

waar je in het begin zeker rekening mee moet houden is dat je de hond niet teveel beweging geeft, een hond in een kennel is niet gewend om hele stukken te lopen en dit zal je zeker op moeten bouwen.
je zou als de hond jou vertrouwd en jij de hond vertrouwd kunnen gaan skeeleren of kleine stukjes gaan fietsen.
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

op het begin kun je ook aan een lange lijn speurspelletjes doen..dat is fysiek niet zo vermoeiend maar mentaal wel..en je bouwt meteen een band op :) ...hebben jullie geen omheinde losloopgebieden in de buurt? dat zou ok een uitkomst zijn.
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

In het begin zijn ze vaak nog zo onder de indruk van alles dat een simpel rondje door de wijk al genoeg is.
Ze krijgen al zoveel nieuwe indrukken te verwerken dat ze dat zeker geestelijk al genoeg moe maakt.
Verder heeft de ene opvanger meer beweging nodig dan de andere, je moet dat ook per geval bekijken.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
elleneke
Actief

Bedankt voor de reacties tot zover :D We hebben van de stichting bericht ontvangen dat er opvang nodig is voor een hond die nu ook bij een opvanggezin zit en dus het wonen in een gezin gewend is. Wel is ie erg energiek, dus de tips die hier staan gaan we mooi meenemen :lol1:
RachelleAmericanBulldog schreef:op het begin kun je ook aan een lange lijn speurspelletjes doen..dat is fysiek niet zo vermoeiend maar mentaal wel..en je bouwt meteen een band op :) ...hebben jullie geen omheinde losloopgebieden in de buurt? dat zou ok een uitkomst zijn.
Bij ons in de buurt zijn helaas geen omheinde losloopplekken voor zover ik heb gezien :( Die speurspelletjes zijn inderdaad een leuk idee, daar heb ik ook al aan zitten denken.
bellabeest schreef:waar je in het begin zeker rekening mee moet houden is dat je de hond niet teveel beweging geeft, een hond in een kennel is niet gewend om hele stukken te lopen en dit zal je zeker op moeten bouwen.
je zou als de hond jou vertrouwd en jij de hond vertrouwd kunnen gaan skeeleren of kleine stukjes gaan fietsen.
Deze hond zit toevallig al in een gezin en is dus al beweging gewend, maar voor opvanghonden die dat nog niet gewend zijn inderdaad een goede tip!
Cash schreef:In het begin zijn ze vaak nog zo onder de indruk van alles dat een simpel rondje door de wijk al genoeg is.
Ze krijgen al zoveel nieuwe indrukken te verwerken dat ze dat zeker geestelijk al genoeg moe maakt.
Verder heeft de ene opvanger meer beweging nodig dan de andere, je moet dat ook per geval bekijken.

:ok: Duidelijk!
AfbeeldingAfbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hangt heel erg van de hond af. Ik had een hond uit een nogal zware in beslagname. Vermoedelijk een kruizing border collie met een wippet. Een diertje van zo'n 11 jaar en had recentelijk nog een nest gehad (en wie weet hoeveel nesten daarvoor). Diertje was extreem mager en toegetakeld, maar ik had als snel door dat beweging voor dit hondje en echte uitlaatklep was. In zeer korte tijd liep ik al behoorlijke afstanden en fietste ik zeer regelmatig op hoog tempo behoorlijke enden. Het is gewoon uit proberen. Sommige honden verbeteren juist in rap tempo als ze overtollig energie goed kwijt kunnen. Dus ik probeer in de eerste week wat mogelijk is. De eerste wandelingen die rond het halfuur zijn doe ik zo dat ik eigenlijk rond het huis loop, zodat ik snel thuis kan zijn.

Ook heb ik overigens met dit drukke hondje toen hij bij mij in opvang zat een gehoorzaamheidscursus gedaan. (niet af kunnen maken, want we konden haar gelukkig al definitief plaatsen)

Overigens ook met andere honden die we geadopteerd hebben (die uit verwaarlozingen kwamen en dus in slechte toestand bij ons kwamen) heb ik al vrij snel stukken gelopen. Ze gingen meestal vrij snel mee in de normale wandelingen...
Afbeelding
elleneke
Actief

gyanty schreef:Hangt heel erg van de hond af. Ik had een hond uit een nogal zware in beslagname. Vermoedelijk een kruizing border collie met een wippet. Een diertje van zo'n 11 jaar en had recentelijk nog een nest gehad (en wie weet hoeveel nesten daarvoor). Diertje was extreem mager en toegetakeld, maar ik had als snel door dat beweging voor dit hondje en echte uitlaatklep was. In zeer korte tijd liep ik al behoorlijke afstanden en fietste ik zeer regelmatig op hoog tempo behoorlijke enden. Het is gewoon uit proberen. Sommige honden verbeteren juist in rap tempo als ze overtollig energie goed kwijt kunnen. Dus ik probeer in de eerste week wat mogelijk is. De eerste wandelingen die rond het halfuur zijn doe ik zo dat ik eigenlijk rond het huis loop, zodat ik snel thuis kan zijn.

Ook heb ik overigens met dit drukke hondje toen hij bij mij in opvang zat een gehoorzaamheidscursus gedaan. (niet af kunnen maken, want we konden haar gelukkig al definitief plaatsen)

Overigens ook met andere honden die we geadopteerd hebben (die uit verwaarlozingen kwamen en dus in slechte toestand bij ons kwamen) heb ik al vrij snel stukken gelopen. Ze gingen meestal vrij snel mee in de normale wandelingen...
Oh, goede ervaringen om te horen! Dus met afstanden lopen - ook al is het aangelijnd - kom je al een heel eind? En fijn om te horen dat je met de meeste honden al snel stukken kunt lopen en dat ze snel gewend zijn!

Ik wil sowieso oefenen met het lopen naast de fiets, wanneer ik merk dat de hond het goed doet met veel beweging vind ik het fietsen wel een leuk idee :D En dan zo'n Springer als hulpmiddel, wanneer het lopen naast de fiets enz. goed gaat. Zo'n ding kun je altijd gebruiken!
AfbeeldingAfbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

elleneke schreef: Oh, goede ervaringen om te horen! Dus met afstanden lopen - ook al is het aangelijnd - kom je al een heel eind? En fijn om te horen dat je met de meeste honden al snel stukken kunt lopen en dat ze snel gewend zijn!

Ik wil sowieso oefenen met het lopen naast de fiets, wanneer ik merk dat de hond het goed doet met veel beweging vind ik het fietsen wel een leuk idee :D En dan zo'n Springer als hulpmiddel, wanneer het lopen naast de fiets enz. goed gaat. Zo'n ding kun je altijd gebruiken!
Ja ik heb het voordeel tot nu toe altijd gehad, dat ik de honden vrij snel los kon hebben. Maar dat moet maar net kunnen. Ik heb het geluk gehad dat die aantal honden die ik hier in opvang en difinitief heb gehouden eigenlik heel erg op mij(of zou het die enorm lekker worst geweest zijn, die ik eerste weken in overvloed tijdens wandelingen voer :mrgreen: ) gericht waren en ik de omgeving mee heb, om te kunnen oefenen met loslopen. Maar aangelijnd moet je zeker een eind komen. Je kan ook nog denken aan hardrennen (met bijvoorbeeld een heupgordel, dat kan voor jezelf heel licht lopen) en zeker met speurspelletjes e.d.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”