Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond met atopie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mirawolvin
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mijn hond is overleden. Ze was een kruising, welsh springer.

Hond met atopie?

Ongelezen bericht door Mirawolvin »

Naast ons artrose onderzoek zijn wij ook bezig met een onderzoek na atopie (atopisch dermatitis) bij honden. Dit doe ik samen met een medestudente in het kader van onze afstuderen aan Hogeschool Van Hall Larenstein. Dit onderzoek doen wij in opdracht van Vobra Special Petfood BV.

Atopie is een erfelijke huidaandoening, dat op vlooienallergieën na de meest voorkomende huidallergie bij honden is. De overgevoeligheid wordt veroorzaakt door allergenen zoals huisstofmijt, schilfers van mensenhuid of pollen. De symptomen van atopie zijn jeuk, rode plekken en huidschilfers. Er wordt onderzocht of de toevoeging van bètaglucanen in het hondenvoeder de symptomen van atopie verminderen.

Als je hond heeft last heeft atopie, dan kan je meehelpen met dit onderzoek. Door deel te nemen aan dit onderzoek lever je een bijdrage aan de kennis over de behandeling van atopie en de werkzaamheid van bètaglucanen! :D

Vobra stuurt iedere deelnemende eigenaar gangbaar, volledig hondenvoeder op. De honden worden verdeeld in twee groepen, waarvan één groep (de testgroep) volledig hondenvoeder krijgt met als toevoeging bètaglucanen. De andere groep (de placebogroep) krijgt hetzelfde volledig hondenvoeder echter zonder de toevoeging van bètaglucanen. Het onderzoek gaat half maart van start en duurt 10 weken.

Als je geïnteresseerd bent kan je mailen naar atopieonderzoek@gmail.com of je kunt mij vragen stellen via deze forum!

groetjes Miranda
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Hond met atopie?

Ongelezen bericht door M@scha »

superinteressant. ik hoop dat jullie succes hebben!

mijn atopietje doet niet mee. ik heb te hard gewerkt om hem redelijk stabiel te krijgen en durf geen vreemd voer te geven.

daarbij heeft hij nog veel meer allergieen als atopie dus de kans is groot dat jullie voer ook niet goed voor hem is.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Succes :ok:
Mijn hond heeft het ook, maar ik durf ook niet mee te doen aangezien het nu goed gaat... en gaat het goed, dan natuurlijk niets
veranderen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

En dat geldt hier ook. Yenthe heeft o.a. zware atopie en ik durf haar echt geen ander voer te geven.
Op dit moment doet ze het redelijk goed op eend.
Succes met jullie onderzoek. :ok:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jammer dat er geen onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak.
Dit is feitelijk alleen pleisters plakken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mirawolvin
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mijn hond is overleden. Ze was een kruising, welsh springer.

Ongelezen bericht door Mirawolvin »

Marjoleine schreef:Jammer dat er geen onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak.
Dit is feitelijk alleen pleisters plakken.
Het is al best veel bekent over wat atopische klachten veroorzaakt, echter blijft het in de medisch wereld moeilijk allergieën te verhelpen. Soms in zie dat jonge dieren en mensen over een allergie heen groeien. Ernstige gevallen van allergie zijn niet te verhelpen. Eigenlijk moet het allergeen gewoon vermeden worden. Maar als je hond allergisch is voor huisstofmijt, schilfers van mensenhuid of pollen, dan valt niet om deze allergenen te vermijden.

Dit onderzoek, richt zich inderdaad op mogelijke symptoombestrijding. Maar als hier mogelijk honden mee geholpen zijn lijkt het mij wel de moeite waard om te onderzoeken.

:D Dank jullie allemaal die ons succes wensen!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”