sirene schreef:kayaenwodka schreef:zo zie maar weer, inenten ja/ nee.
Ik ben voor en gelukkig jij ook.
Sorry moest dit even kwijt, omdat ik vindt dat nog steeds teweinig mensen enten.
Ik woon in de polder en hier lopen veel ratten.
Die hebben ook veel ziektes. En er is bij ons ook een groot bos waar veel hazen zijn.
En tijd geleden lagen er veel dode hazen. Ik de boswachter gemaild. Hij zei die hazen zijn allemaal ziek en dan hebben de honden een makkelijk prooi. Als een haas gezond is dan kunnen maar weinig honden een haas pakken. En dan denk ik ook gelukkig zijn ze ontworm en geent ( hoe schrijf je dat).
ik ben blij met de inentingen..

Sorry maar volgens mij moet jij voor de grap even gaan lezen waar jij je honden tegen hebt geënt en hoe dat overdraagbaar is. Wat denk je dat je hond van een dode haas kan krijgen als ie niet geënt is ?
De ziekte hondsdolheid of rabiës heeft een misleidende naam, want ze is niet enkel voor de hond gevaarlijk: alle zoogdieren kunnen hondsdolheid krijgen, ook de mens.
Rabiës wordt veroorzaakt door een virus dat de hersenen aantast. De ziekte wordt verspreid door speeksel van besmette dieren. In Vlaanderen en Nederland zijn er slechts zeer uitzonderlijk gevallen van rabiës, maar in de vossenpopulatie in de Waalse Ardennen (onder Samber en Maas) circuleert de ziekte wel en is vaccinatie voor huisdieren op doorreis verplicht. Meestal blijft de ziekte aanwezig in een bepaalde streek binnen een dierenpopulatie, zoals de vos, de wasbeer of knaagdieren.
Rabies ofwel hondsdolheid wordt veroorzaakt door een virus. Er circuleren een aantal verschillende virussen
(7 virustypen), die bijna allemaal ook besmettelijk voor de mens zijn.
Zonder snelle behandeling is besmetting dodelijk voor mens en dier. Er zijn géén dieren bekend die het virus bij zich dragen zonder zelf ziek te worden.
In sommige landen circuleert hondsdolheid nog in grote mate onder (zwerf-)honden en katten, die zich besmetten door elkaar te bijten. Dus oppassen met het meenemen van 'zielige' zwerfdieren uit het buitenland.
Door wie wordt het rabiës virus overgedragen?
De belangrijkste dierreservoirs zijn, met risico op overdracht naar de mens, wilde en tamme vleeseters (zoals de vos, wolf, hond en kat) en sommige soorten vleermuizen. Alle zoogdieren kunnen besmet raken met hondsdolheid. Dus ook de cavia, de fret, het konijn, de rat, muis en hamster.
Hoe wordt het rabies virus overgedragen?
Besmette dieren en mensen scheiden het virus uit via hun speeksel. Door bijten of likken aan huidwondjes kan het virus binnendringen. Vanuit de plek waar het virus binnenkomt vermenigvuldigt het zich eerst in de spieren en gaat dan via het zenuwstelsel naar de hersenen.
DUS MEERDERE DIEREN HEBBEN HET MISSCHIEN OOK WEL / DE ZIEKE HAZEN. WAT WIJ NIET EENS WETEN.
EN VOOR DE DUIDELIJK IK SCHRIJF ONTWORMEN EN ENTE.