'Zo lezen ze precies wat we van plan zijn' en voorspelbaarheid - ja, zeker, al koppel ik het soms ook aan het inwendige klokje (tijd om uit te laten...), maar ik denk wel eens dat het verder gaat. Ik zit me al een tijdje af te vragen of een hond het prettiger vindt om dagelijks het 'eeuwige zelfde rondje' te lopen of dat het net zo leuk is om af en toe nieuwe/onbekende routes te lopen.TeamWork schreef:
Kijk, dit moet je goed in je achterhoofd houden.
Honden houden van ritme en regelmaat, zo lezen ze precies wat wij van plan zijn.
Je moet dus wat minder voorspelbaar worden![]()
Ik ben het een klein beetje aan het observeren en uittesten met Otto. Overdag loop ik verschillende routes, al naar gelang hoeveel tijd ik heb korter of langer. Ik kan hier een stuk of tien verschillende routes lopen van elk ca 30-45 minuten. Heeft hij eenmaal in de gaten welke van deze routes we lopen dan is het goed, dan heeft hij zijn vaste snuffelplekjes of hij gaat in de trekmodus omdat hij weet dat we naar een veldje gaan waar we andere honden tegenkomen. Een heel enkele keer loop ik naar een uitlaatgebied verderop of ik steek de IJssel even over. Dan loopt hij veel onrustiger. Dan wil hij richting bepalen, en dan kan hij alle kanten op schieten. Ik denk dat dit logisch is omdat het geen 'vaste' routes zijn. Alleen 's avonds loop ik sinds een paar weken hetzelfde rondje door de wijk. En ik merk naarmate ik dat langer doe, hij rustiger meeloopt, een stukje vooruitloopt, op vaste plekjes aan het snuffelen gaat...
Ritme en regelmaat geeft ook rust, maar soms denk ik, oneerbiedig gezegd, dat het [bij Otto] iets 'autistisch' heeft, zoals hij van de leg kan zijn als ik eens een andere route loop. Ik heb ook honden meegemaakt die lijken te denken: oh, gaan we nu hier lopen, mij best.
Hebben bepaalde rassen dit meer of minder?
Ik vraag me wel eens af wat beter, prettiger is: het 'eeuwige zelfde rondje' of toch van tijd tot tijd even iets anders.