Ik verbaas mij er steeds over dat als sommige mensen vragen hoe duur mijn honden qua aanschaf waren, sommigen dan zeggen: "wat een geld" Mijn collie was 650 euro en mijn andere hond 750 euro. Je hebt het wel over een levend wezen dat, als het mee zit zo'n 10 tot 12 jaar mee gaat.
Ik verbaas me dan als die zelfde mensen wel een duur bankstel van een paar duizend euro aanschaffen of een auto van 30.000 euro waar je het eerste jaar alweer een paar duizend euro van af kan schrijven.......Daar hoor je ze niet over.
Maar ja, iedereen heeft weer andere prioriteiten. Een serieuze fokker , aangesloten bij een rasvereniging vraagt echt niet te veel voor zijn pups en laat de ouderdieren testen. Dat brengt ook de nodige kosten met zich mee. De stamboom zelf kost niet zo veel, dus dat zou geen reden moeten zijn om geen rashond te nemen. Broodfokkers dwepen daar mee om dik geld voor hun pups te vragen. Verder doen ze er niets voor. Ik geef liever wat meer geld uit aan een gezonde, serieus en met liefde gefokte pup, aan een op winst beluste fucker. Of ik zou een leuke herplaatser nemen. Als je echt voor een bepaald ras gaat zou ik liever wat langer sparen dan zomaar ergens bij een vage "fokker" een hond te kopen omdat deze zijn pups voor maar een paar honderd euro goedkoper verkoopt.
Succes met je zoektocht. Je zal vast wel een leuke pup vinden bij een goede fokker. Het is al goed dat je de tijd wilt nemen om te sparen en je te orienteren
@ Devel: natuurlijk kan een pup soms wel eens iets ernstigs hebben. Maar bij een goede fokker kan je dan terug vallen en eventueel wat regelen. Bijvoorbeeld een gedeelte van je geld terug vragen of een andere pup als dit pupje komt te overlijden. Ik weet zeker dat dat kan bij de fokkers waar ik mijn honden weg heb. Het blijven levende wezentjes, dus kan er ook wel eens wat mis gaan wat je zo niet aan de buitenkant kan zien.