Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kwaliteit Smuldier

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

CatharinaH
Actief
Mijn ras(sen): 1 Keeshond
1 Boerenfox
1 Border Collie

Kwaliteit Smuldier

Ongelezen bericht door CatharinaH »

Ik voer(de) mijn honden voorheen eigenlijk alleen droogvoeding, maar door het forum ben ik ook kvv gaan proberen. Ik ben naar de supermarkt gegaan en kocht een aantal pakjes smuldier. (Kip, pens, vlees en vlees/pens compleet). (Ik vond het nogal goedkoop).

Vorige week heb ik als eerste de pens geprobeerd en die met wat brokken gemixt, ze aten het meteen op. Dus ik was erg blij.
De volgende dag gaf ik ze kip met brokken, aten ze ook op. Later die avond had Blacky ineens diaree :hmmm: Dus ik dacht meteen al dat het aan de Smuldier zou liggen. Een paar dagen later heb ik ze vlees/pens compleet gegeven, aten ze ook gewoon op, maar later hadden Molly en Lana het uitgekotst :hmmm: Toen heeft Molly ook nog een paar keer gal overgegeven. :kotz:
Gisteren had ik het laatste pakje kip gegeven, Molly en Lana aten het, maar Blacky niet.

Nu twijfel ik een beetje aan de kwaliteit van het vlees, aangezien mijn honden er een beetje ziek van werden/worden.
Wie heeft er soortgelijke ervaringen met Smuldier? Of wie kan mij vertellen dat de kwaliteit wel goed is?
Afbeelding
Blacky(Keeshond), Molly(Boerenfox) en Lana(Border Collie)
nuuz
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler kruising met zeehond en Argentijnse loeder
Aantal honden: 2

Re: Kwaliteit Smuldier

Ongelezen bericht door nuuz »

Laat je het per dag ontdooien of alles te gelijk? Onze hond doet het erg goed op en had eerst ook diaree maar dat is verandering van het voer. Verder weet ik voor de rest ook niet veel sterkte iniedergeval!
Wie het laatst lacht is traag van begrip...

Afbeelding
CatharinaH
Actief
1 Boerenfox
1 Border Collie

Ik laat het gewoon ontdooien als ik het die dag ga gebruiken. Ik zal kijken of er misschien verbetering komt als ze er meer aan gewend zijn. :ok:
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

de diarree zal wel gewenning zijn
en het kotsen denk ik dat het te snel eten is
en mag ik vragen waarom je het niet gewoon zo geeft ipv met brok?
Afbeelding
Marina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marina »

Hier krijgen ze ook smuldier en hier nergens geen problemen mee.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
CatharinaH
Actief
1 Boerenfox
1 Border Collie

Okee, dankjewel.

Tuurlijk mag je dat vragen, de jongste zijn nog puppy dus dacht dat het wel belangrijk is dat ik er nog ppuppybrokken doorheen doe en ik ben wel tevreden over de brok. Ze krijgen alleen savonds smuldier.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou ze even alleen vers geven; de compleet glutenvrij kun je best het grootste gedeelte van de tijd voeren.
Hier zijn de katten sinds vrijdag om; allemaal meuren ze vreselijk en gooien er overal haarballen uit. Ontgiften noemen ze dat geloof ik, maar ik denk dat het vooral de omschakeling van voer is bij jou.
CatharinaH
Actief
1 Boerenfox
1 Border Collie

OKee, ik zal het wel een keer zonder brokken proberen, zien hoe het dan gaat..Als de zak brokken op is :lol1:
Misschien is het inderdaad het wennen!
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik geef ook smul.
maar de mijne lust alleen de pens compleet variant.
de rest laat hij staan.
dus alleen wennen hoeft het niet te zijn.
Marion T.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kyra: kruising Golden Retriever/asbakje 2004
Yindy: boefdoodle/koningsbouvier 20-12-2010

Ongelezen bericht door Marion T. »

Ik ben vorige week gedeeltelijk overgestapt op Smuldier voor mijn hond van bijna 7.
Zij had de eerste keren wel wat dunnere ontlasting.
In ieder geval vindt ze vers vlees compleet en dan vooral de pens compleet errug lekker.

Omdat ik wilde afwisselen, ben ik gisteravond bij iemand vers compeet van Lotgering gaan ophalen.
Ik heb gehoord dat er 2 mensen waren van wie de teven, die Smuldier aten, niet opnamen als ze gedekt waren. Zij hadden alles uitgezocht en kwamen uiteindelijk bij de Smuldier uit.
In Lotergering zit geen toegevoegde maar natuurlijke calcium en dat schijnt beter te zijn.

V.a. vrijdagavond 12-02 krijgt onze boefdoodle pup ook vers vlees. De fokker gaf haar brokjes.
Via veel vragen en lezen hier ben ik in 1x overgestapt.
Vandaag met pup naar DA geweest. Vers vlees vond ie wel goed, hij vroeg wel of het vlees voor pup was of volwassen honden. DA vond dat brokjes wel beter waren en omdat mijn hond een grote hond wordt, zou ik dan puppybrokken voor een grote hond moeten kopen.

Groetjes,

Marion
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
    Always in our hearts --------- Onze allerliefste kat ooit -----------------Yindy
    Nappie 27-07-94 - 08-05-09† Snoopy 07-04-89 - 27-12-07†
    Mickey 29-11-02 - 29-01-10†
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind Smul prima voer.
Nou voer ik al heel lang vers, maar dus ook voor een kvv vind ik het prima.
Marion T. schreef: Vandaag met pup naar DA geweest. Vers vlees vond ie wel goed, hij vroeg wel of het vlees voor pup was of volwassen honden.
Dat zegt wel iets over zijn kennis ;)
Er is geen verschil in samenstelling voor pups of volwassen honden, alleen is kvv voor pups fijner gemalen.
DA vond dat brokjes wel beter waren en omdat mijn hond een grote hond wordt, zou ik dan puppybrokken voor een grote hond moeten kopen.
Ja, dat vinden de meeste dierenartsen.
Het scheelt ook vaak wel dat ze brokken verkopen trouwens ;)

Onze pups groeien al een aantal jaren op vers op. Geen enkel probleem :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder

Ongelezen bericht door DesireeK »

Hier krijgen mijn honden ook smuldier.. Ze doen het er super op.. Hebben een mooie glimmende vacht en verharen een stuk minder erg dan toen ze nog op brok stonden.. Hun ontlasting is weinig en heel mooi compact...
Ook mijn mechel (nu 8 maanden) krijgt het al van pup af.
Wat het probleem is met puppybrokken voor grote honden is dat ze vaak te snel gaan groeien en daar last van kunnen krijgen.

Edit: ze krijgen altijd smuldier compleet met pens.. soms een dag tussendoor alleen pens en hart bijvoorbeeld..
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Marion T. schreef:Ik ben vorige week gedeeltelijk overgestapt op Smuldier voor mijn hond van bijna 7.
Zij had de eerste keren wel wat dunnere ontlasting.
In ieder geval vindt ze vers vlees compleet en dan vooral de pens compleet errug lekker.

Omdat ik wilde afwisselen, ben ik gisteravond bij iemand vers compeet van Lotgering gaan ophalen.
Ik heb gehoord dat er 2 mensen waren van wie de teven, die Smuldier aten, niet opnamen als ze gedekt waren. Zij hadden alles uitgezocht en kwamen uiteindelijk bij de Smuldier uit.
In Lotergering zit geen toegevoegde maar natuurlijke calcium en dat schijnt beter te zijn.

V.a. vrijdagavond 12-02 krijgt onze boefdoodle pup ook vers vlees. De fokker gaf haar brokjes.
Via veel vragen en lezen hier ben ik in 1x overgestapt.
Vandaag met pup naar DA geweest. Vers vlees vond ie wel goed, hij vroeg wel of het vlees voor pup was of volwassen honden. DA vond dat brokjes wel beter waren en omdat mijn hond een grote hond wordt, zou ik dan puppybrokken voor een grote hond moeten kopen.

Groetjes,

Marion
ik zou het advies van de da niet aan nemen
puppy brokken kunnen bij grote rassen er voor zorgen dat ze te snel groeien en met gevolg groeipijnen en zo
ik geef de jongste bordeauxdog hier ook van pup af al vlees van lotgering en ze groeid gewoon langzaam en gelijk matig op zonder groeipijnen of andere kwaaltjes
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

CatharinaH schreef:OKee, ik zal het wel een keer zonder brokken proberen, zien hoe het dan gaat..Als de zak brokken op is :lol1:
Misschien is het inderdaad het wennen!
ik neem aan dat je je pup meerdere keren per dag eten geeft
je kan toch ook de ene maaltijd vlees geven en de anderen maaltijd weer brok
ik snap dat je je brok niet weg gaat gooien maar ik doelden meer op het brok mengen met vlees en dat ie dan gaat schrokken en als er dan nog is brok tussen zit het miss wel te zwaar op zn maag valt waar door die gaat kotsen
Afbeelding
Marion T.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kyra: kruising Golden Retriever/asbakje 2004
Yindy: boefdoodle/koningsbouvier 20-12-2010

Ongelezen bericht door Marion T. »

ik zou het advies van de da niet aan nemen
puppy brokken kunnen bij grote rassen er voor zorgen dat ze te snel groeien en met gevolg groeipijnen en zo
ik geef de jongste bordeauxdog hier ook van pup af al vlees van lotgering en ze groeid gewoon langzaam en gelijk matig op zonder groeipijnen of andere kwaaltjes[/quote]

O ja, dat heb ik nniet gezegd van te snel groeien en die groeipijnen. Ik had het op dit forum al eerder gelezen, maar ik lees af en toe zoveel, dat ik het niet allemaal onthoud.

Hoe merk je dat je hond groeipijnen heeft? Ik heb het nooit gemerkt aan mijn honden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
    Always in our hearts --------- Onze allerliefste kat ooit -----------------Yindy
    Nappie 27-07-94 - 08-05-09† Snoopy 07-04-89 - 27-12-07†
    Mickey 29-11-02 - 29-01-10†
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Marion T. schreef:ik zou het advies van de da niet aan nemen
ik geef de jongste bordeauxdog hier ook van pup af al vlees van lotgering en ze groeid gewoon langzaam en gelijk matig op zonder groeipijnen of andere kwaaltjes
O ja, dat heb ik nniet gezegd van te snel groeien en die groeipijnen. Ik had het op dit forum al eerder gelezen, maar ik lees af en toe zoveel, dat ik het niet allemaal onthoud.

Hoe merk je dat je hond groeipijnen heeft? Ik heb het nooit gemerkt aan mijn honden.[/quote]
nou heb er 1 gehad die gewoon stijf bleef liggen en niet kon opstaan en met hul stond die dan maar hij liep erg stijf en mank en elke keer als hij gelegen had en opstond gilde hij het uit van de pijn en geloof me dat was echt niet prettig voor hem toen wist ik nog niet dat er honden vlees bestond :N: maar met pijn stillers en onstekings remmers ging het weer maar zolang het niet nodig is liever niet
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Die van mij eten geen smuldier.
Dat laten ze dus echt staan.
Zelfs Meagan die alles lust en ook alles eet.

Ik hou het dus bij lotgering en kivo.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

CatharinaH schreef:Okee, dankjewel.

Tuurlijk mag je dat vragen, de jongste zijn nog puppy dus dacht dat het wel belangrijk is dat ik er nog ppuppybrokken doorheen doe en ik ben wel tevreden over de brok. Ze krijgen alleen savonds smuldier.
Sommige honden kunnen er niet tegen als je kvv men met brokken, of als je te snel brokken en kvv achter elkaar op een dag geeft (minder dan 12 uur ertussen).
Ook moeten sommige honden, die altijd brok hebben gekregen, aan kvv wennen en dat kan dan even duren.

Zelf krijgen die van mij ook Smuldier en ze doen het er heel goed op. Ik voerde eerst een ander merk kvv (carnibest), maar dat lustte mijn ene hond op een gegeven moment niet meer.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

DesireeK schreef:
Edit: ze krijgen altijd smuldier compleet met pens.. soms een dag tussendoor alleen pens en hart bijvoorbeeld..

de mijne is dus niet de enige.
vind het wel jammer dat hij de andere varianten niet lust.
dus nu vul ik het soms zelf aan.
met rund, kip,hart, enz.
dan maar vers erbij.
lida1956
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer 2x, dwergschnauzer, teckel, boomer, Westy, asbak

Ongelezen bericht door lida1956 »

Ik geef mijn honden sinds kort ook smuldier (vlees compleet en pens compleet). Met geen van de honden (7) heb ik een probleem gehad. Ze vinden het lekker en de ontlasting is goed. Hiervoor gaf ik ze altijd brokken. Ik heb wel gelezen dat je nooit brokken en vlees tegelijk of vlak na elkaar moet geven omdat het ene veel sneller verteerd dan het andere, waardoor ze klachten zouden kunnen krijgen. Er zou minimaal 8 uur tussen moeten zitten.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Marion T. schreef:Vandaag met pup naar DA geweest. Vers vlees vond ie wel goed, hij vroeg wel of het vlees voor pup was of volwassen honden. DA vond dat brokjes wel beter waren en omdat mijn hond een grote hond wordt, zou ik dan puppybrokken voor een grote hond moeten kopen.

Groetjes,

Marion
Oh, waarom houden dierenartsen niet gewoon hun mond als ze ergens geen verstand van hebben. :U:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

2 van mijn honden kunnen trouwens niet tegen de kipvariant van Smuldier. Daarvan gaan ze overgeven. Meng het af en toe door de pensvariant, dan gaat het wel goed.
Gr. Aniek

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Budkes schreef:
Marion T. schreef:Vandaag met pup naar DA geweest. Vers vlees vond ie wel goed, hij vroeg wel of het vlees voor pup was of volwassen honden. DA vond dat brokjes wel beter waren en omdat mijn hond een grote hond wordt, zou ik dan puppybrokken voor een grote hond moeten kopen.

Groetjes,

Marion
Oh, waarom houden dierenartsen niet gewoon hun mond als ze ergens geen verstand van hebben. :U:
:Q: omdat hij over een jaar of 5 dieetbrokken voor kan schrijven aan de uitgezakte castraat, nog wat jaartjes later speciale brokken tegen tandsteen en weer wat later nierdieettroep...
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Budkes schreef:2 van mijn honden kunnen trouwens niet tegen de kipvariant van Smuldier. Daarvan gaan ze overgeven. Meng het af en toe door de pensvariant, dan gaat het wel goed.
Idem hier ... als ik mijn hond Kip variant geef gaat ie ook gigantisch aan de schijt, voor hem geen kip dus ...
Hier is mijn Duitste dog ( dus ook grote hond ) ook groot geworden vanaf pup af aan op vers vlees, nee sorry ik lieg in het begin eerste 3/4 maanden wel brokken maar snel over gegaan op vers en hij doet het er nu super op.
Ik meng welliswaar Smuldier met lotgering maar dit heeft mijn eigen redenen, en voer overigens altijd de compleet versie van smuldier
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

lida1956 schreef:Ik heb wel gelezen dat je nooit brokken en vlees tegelijk of vlak na elkaar moet geven [knip] Er zou minimaal 8 uur tussen moeten zitten.
Dat is echt niet waar.

Voor de rest staat het spul hier ook op vers vlees. De katten op carnibest, de hond op smuldier omdat ze de carnibest niet verdraagt.
Daar doet ze het uitstekend op.

De diarree kan komen door de overschakeling.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Budkes schreef:

Groetjes,

Marion
nou zo denk ik er ook steeds over en vorige week heb ik het 1 van de da,s gevraagd niet zo vriendelijk maar goed :N:
maar die kon me helaas geen antwoord geven
in me directe omgeving zitten steeds meer honden op hills hd of ed of nier dieet :oeps:
Afbeelding
CatharinaH
Actief
1 Boerenfox
1 Border Collie

Bedankt voor alle reacties!

Ik zal de adviezen opvolgen en kijken of alle probleempjes straks weg zijn! :wink:
Afbeelding
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Hier beide honden in een keer overgezet op smuldier. Ze krijgen de complete versie en daarnaast soms de andere. Heb nog geen problemen gehad ermee.

Ik leg meestal als ik ze eten geef alvast de volgende bakjes uit de vriezer. Hier is het vrij makkelijk ze eten beide 2 bakjes per dag haha Mijn moeder zie ik het steeds delen....blek
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik geef de honden zeer regelmatig smuldier, ze krijgen er goeie ontlasting van. alleen Kiba heeft wel eens diarree gekregen van de kip variant, maar hij krijgt ook diarree van verse kip dus hij kan gewoon niet zo goed tegen kip denk ik. die geef ik dus niet meer maar verder vind ik het prima voer.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Hier ook een hond, die Smuldier krijgt, wel de complete versie. Ook krijgt ze paar keer per week carnibest. Ze doet het er geweldig op.. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”