Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zelf voeding samenstellen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

lida1956
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer 2x, dwergschnauzer, teckel, boomer, Westy, asbak

zelf voeding samenstellen

Ongelezen bericht door lida1956 »

Wie heeft er ervaring met het zelf samenstellen van het voer. Dus zelf het vlees bij het slachthuis halen, mengen met de benodigde ingredienten en dan invriezen. Zoals het er nu naar uitziet heb ik per dag 5 kg nodig voor de honden, dat betekent 12 a 13 pakjes van 400 gram. Dat vind ik veel te onhandig en neemt onnodig veel ruimte in beslag. Daarnaast heb ik een hond met nierproblemen. Ik heb nu begrepen dat zij weinig orgaanvlees mag hebben en naar verhouding veel bot van gevogelte en minder bot van overige dieren. Het lijkt me ook slim om voor haar een juiste maaltijd samen te stellen. Dus wie weet waar ik wat kan halen en wat de juiste verhoudingen zijn?
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Re: zelf voeding samenstellen

Ongelezen bericht door wendy71 »

http://www.voernatuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Meld je daar eens aan en lees, lees en nog meer lezen.. :engel: , vooral ook omdat je een hond hebt met nierproblemen.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 20512.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees anders bovenstaand document eens door, daar staat al veel info in.
Verder vind ik het boekje van Tannetje Koning goed, simpel uitgelegd, duidelijk ook.
Het boekje heet :voer voor carnivoren van tannetje koning.
Te bestellen oa bij mediaboek.nl
Afbeelding
lida1956
Vaste gebruiker

Bedankt, ik zal het boekje kopen, dat leest (voor mij) wat makkelijker dan de computer. Ik heb zojuist de sites wel even bekeken, maar het kost wat meer tijd om dat allemaal in me op te nemen en te onthouden. Ik moet nu alleen nog uitzoeken waar ik het vlees kan kopen. Met een beetje googelen zal dat wel lukken, maar als iemand het al heeft uitgezocht dan hoor ik het graag, want dat bespaart wel wat tijd. Ik woon in no groningen, dus als iemand een goed adres weet dan hoor ik het graag.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn allerlei adressen waar je het online kunt bestellen en waar het wordt thuisbezorgd.
Dan kun je prima zelf samenstellen.

Je kunt je ook op barfplaats aanmelden en regelmatig even kijken of je mee kunt doen met groepsbestellingen.
Ik heb verder een paar adressen in het noorden waar je goed vlees en zo kunt bestellen (regio Drachten).
Als je die wilt hebben pb je maar even.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

lida1956 schreef:Bedankt, ik zal het boekje kopen, dat leest (voor mij) wat makkelijker dan de computer. Ik heb zojuist de sites wel even bekeken, maar het kost wat meer tijd om dat allemaal in me op te nemen en te onthouden. Ik moet nu alleen nog uitzoeken waar ik het vlees kan kopen. Met een beetje googelen zal dat wel lukken, maar als iemand het al heeft uitgezocht dan hoor ik het graag, want dat bespaart wel wat tijd. Ik woon in no groningen, dus als iemand een goed adres weet dan hoor ik het graag.

Op de forums staan ook adressen waar je vlees kunt kopen, er zijn internetleveranciers die aan huis bezorgen.
Oa: http://www.herbyvers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, of bij Lupa of gelukkig dier.
Op fora willen ze je ook wel helpen aan een menu, succes met alles uitzoeken, dat is ook leuk hoor.
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Voordat ik de honden NRV ging geven, heb ik enorm veel gelezen op de diverse fora. Wat ik heb gedaan is alles kopieeren naar words en uitgeprint. Vervolgens in een map gedaan en in plaats van een boek lezen voor het slapen gaan, pakte ik de map en ging lezen. Het is een behoorlijke dikke map met veel info. En van daaruit ben ik zelf gaan samenstellen.

Adressen genoeg en hoe langer je het doet hoe meer je achter adresjes komt merk ik.

Maar de rauw voeren fora zijn echt hele goede informatie bronnen vind ik.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

dogo4ever schreef:Voordat ik de honden NRV ging geven, heb ik enorm veel gelezen op de diverse fora. Wat ik heb gedaan is alles kopieeren naar words en uitgeprint. Vervolgens in een map gedaan en in plaats van een boek lezen voor het slapen gaan, pakte ik de map en ging lezen. Het is een behoorlijke dikke map met veel info. En van daaruit ben ik zelf gaan samenstellen.

Adressen genoeg en hoe langer je het doet hoe meer je achter adresjes komt merk ik.

Maar de rauw voeren fora zijn echt hele goede informatie bronnen vind ik.

Zoiets heb ik ook gedaan, zelf een handleiding gemaakt met richtlijnen, handig!
Afbeelding
lida1956
Vaste gebruiker

Drachten is hier nog een uurtje vandaan. Ik hoef het dus niet op te halen bij een slachthuis? Er is zoveel informatie dat het me duizelt. Ik wil het graag goed doen, en als ik complete maaltijden koop weet ik weer niet wat er precies inzit, en kan ik ook veel moeilijker varieren of aanpassen, zeker voor het hondje met nierklachten. Ook denk ik dat ik goedkoper uit ben als ik het zelf allemaal klaarmaak. Ik zal me aanmelden bij barf en alle anderen die me daarmee kunnen helpen, want voor sommige is het gesneden koek, maar ik moet erop studeren.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

lida1956 schreef:Ik zal me aanmelden bij barf en alle anderen die me daarmee kunnen helpen, want voor sommige is het gesneden koek, maar ik moet erop studeren.
Dat is niet erg toch?
Zo zijn we allemaal begonnen ;)

Er zijn veel manieren om aan je spullen te komen, zo'n netwerk bouw je vanzelf op in de loop der tijd. Je kunt veel bestellen, mixen ook.
Maar je moet eerst weten wat je hondje met nierproblemen mag hebben.
Voor de andere honden kan ik je adressen genoeg geven waar je complete mixen kunt bestellen of waar je die kunt halen.
Als je wilt gaan barfen in de toekomst zijn die adressen ook handig (barf is dus samenstellen maar niet tot mix maken, maar zo geven, karkassen, nekken, penslappen enzovoorts).

Eerst maar eens kijken wat het nierhondje mag, en dan daarop aanpassen.
Succes en als je adressen wilt mail je maar!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

lida1956 schreef:Wie heeft er ervaring met het zelf samenstellen van het voer. Dus zelf het vlees bij het slachthuis halen, mengen met de benodigde ingredienten en dan invriezen. Zoals het er nu naar uitziet heb ik per dag 5 kg nodig voor de honden, dat betekent 12 a 13 pakjes van 400 gram. Dat vind ik veel te onhandig en neemt onnodig veel ruimte in beslag. Daarnaast heb ik een hond met nierproblemen. Ik heb nu begrepen dat zij weinig orgaanvlees mag hebben en naar verhouding veel bot van gevogelte en minder bot van overige dieren. Het lijkt me ook slim om voor haar een juiste maaltijd samen te stellen. Dus wie weet waar ik wat kan halen en wat de juiste verhoudingen zijn?
ik zou me ook goed gaan inlezen idd. dan komt het vanzelf. bij mij gingen er ook die hoeveelheden door (4 kg per dag) en ik haalde dan ook 300 a 400 kilo per keer bij het slachthuis, verpakte dat dan in 1 dag en was dan weer voor een hele tijd klaar. ik had wel 6 vriezers :N: .
ik hou de ongeveer volgende percentages aan: 15% bot, 70 spiervlees, 15 % orgaan waarvan 50 gram p/kg lichaamsgewicht lever en 10 gr/kg lichaamsgewicht nier.
mijn menu zag er ongeveer zo uit:

zat spiervlees + bot (los spiervlees met kipkarkas of delen geit bv)
zo pens
ma hele vis
di spiervlees + bot
wo orgaan + bot
do dubbele maaltijd pens
vrij vasten/vloeibaar (yoghurt met gronete en fruit gemalen + honing en rauwe eieren)

pens en hele vis reken ik als complete maaltijd dus die reken ik niet mee met de percentages en het spiervlees en bot is dan ongeveer in de juiste percentages.
ik maakte dan porties spiervlees en bot (bv kipkarkas) en pens en vis die ik per dag nodig had, dus ik hoefde niets meer uit te reken per dag, alleen het juiste uit de vriezer halen. dus ik vroor ongeveer 8 kilo pens per keer in voor de dubbele pensdagen, en 4 kilo voor de enkele pensdagen. ook de vis ging per 4 kilo.
Afbeelding
lida1956
Vaste gebruiker

Ik vind het super dat jullie allemaal zo reageren. Wat betreft het hondje met nierproblemen: ik heb haar pas een paar weken. Van haar vorige eigenaar heb ik gehoord dat ze nierproblemen heeft gehad en dat dat nu over is. Ze krijgt gewone brokken, maar ik vind haar niet zo als ik zou willen. Ze is me iets te sloom, (vergeleken mijn andere honden, bijna apathisch, maar het overige spul is ook wel heel actief) en haar vacht zou ook wel mooier mogen. Toen ik haar overzette (geleidelijk) op mijn 'eigen' brokken werd haar ontlasting erg dun. Vandaar dat ik me ben gaan verdiepen in hondenvoer, en ondanks dat ik het idee heb dat mijn honden er goed uitzien en goed te eten krijgen, zoek ik nu toch naar het beste en dat lijk me barf. Dus blijf ajb adviezen sturen, ik ben jullie zeer dankbaar. Ik moet nu aan de gang, maar zal morgen zoveel mogelijk lezen en uitprinten.
Lida
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Voor mij is het nu gesneden koek (alhoewel ik altijd nog bij leer uiteraard). Maar in het begin niet hoor. Je leest zoveel overal en waar begin je in godsnaam. En doe je het wel goed en en en en nog veel meer en. Mij duizelde het ook in het begin.

Dus ik ben maar eerst begonnen met heel veel informatie te verzamelen en te lezen en nog veel meer te lezen. Ook ervaringen van anderen (die zijn ook heel belangrijk). Daarna bedacht wat ik wilde (BARF of NRV). Toen ik dacht dat ik het wel aandurfde om te beginnen, heb ik eerst een menu op een forum gezet en andere er naar laten kijken. En na die goedkeuring ben ik gaan bestellen en begonnen.

Jij hebt nog een hondje met een aparte gebruiksaanwijzing dus je zal je naast de standaard info ook nog daar over moeten inlezen. Maar het gaat je echt lukken.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

lida1956 schreef:Ik vind het super dat jullie allemaal zo reageren. Wat betreft het hondje met nierproblemen: ik heb haar pas een paar weken. Van haar vorige eigenaar heb ik gehoord dat ze nierproblemen heeft gehad en dat dat nu over is. Ze krijgt gewone brokken, maar ik vind haar niet zo als ik zou willen. Ze is me iets te sloom, (vergeleken mijn andere honden, bijna apathisch, maar het overige spul is ook wel heel actief) en haar vacht zou ook wel mooier mogen. Toen ik haar overzette (geleidelijk) op mijn 'eigen' brokken werd haar ontlasting erg dun. Vandaar dat ik me ben gaan verdiepen in hondenvoer, en ondanks dat ik het idee heb dat mijn honden er goed uitzien en goed te eten krijgen, zoek ik nu toch naar het beste en dat lijk me barf. Dus blijf ajb adviezen sturen, ik ben jullie zeer dankbaar. Ik moet nu aan de gang, maar zal morgen zoveel mogelijk lezen en uitprinten.
Lida
Er zijn bij zowel NRV als BARF een aantal richtlijnen mbt nierdieet. Op de Amerikaanse lists wuiven ze deze richtlijnen meteen van tafel. Ik eerlijk gezegd ook, want geen 1 hond reageert hetzelfde op een zelf samengestelde voedingsrichtlijn en zal je vooral moeten kijken naar hoe je hond het er op doet. Teveel vet in het nierdieet bij NRV is voor een aantal honden geen optie, maar teveel groentes in het BARF dieet werkt vaak ook niet. Anticipeer op wat je hond je laat zien. Ik voer een nier- en leverontlastend dieet aan mijn oudste hond. Ik geef geen kip, wel eend, fazant, kwartel, gans en kleine prooidieren zoals konijn, haas en de organen er van plus vuile lams- en geitenpens. Maar zeker ook eens per week vis of hele jonge geitdelen en hert/ree. Marges 10-15% bot (gem. 30% vleesbot), 70% spiervlees 8-10% orgaan en vuile pens reken ik als spiervlees. Daarnaast geef ik 'overige' wat de organen zoals nier en lever ontstoort, zoals kruiden- en kiemmixen en wat licht gekookte/gestoofde groentes.

Je zou eens kunnen navragen wat die nierproblemen exact waren. Want dan kun je jouw handelen nu erop aanpassen. En wat je vertelt over iets te sloom. Toen wij onze jongste hond kregen (hij was toen kerngezond maar behoorlijk dik en echt lui) vonden we het ook maar een slome hond. Geen pit, alles op zijn dooie gemak en gewoon heel contra dan de oudste hond. We hebben zelfs schildklieronderzoek laten uitvoeren, omdat we dat bij geen 1 hond die we gehad hadden zo gewend waren. Nadat we hem hebben omgeschakeld naar het NRF, heeft hij wel veel meer energie en conditie gekregen. Ook door de regelmatige beweging natuurlijk. Maar het is nog steeds dezelfde 'slome duikelaar' met nu alleen iets meer peper in zijn kont. Het zegt niets over de gezondheid wat mij betreft, maar het is wel belangrijk om wat dingen uit te kunnen sluiten.
Succes met de omschakeling.
signmodel
Actief
Mijn ras(sen): max en job, geweldige vullusbakkuh

Ongelezen bericht door signmodel »

mijn duizelde het een jaar geleden ook nog, nu doe ik het vrijwel blindelings.
maar vfraag toch regelmatig nog het een en ander op t forum.

je kan ook even de urine van je hondje laten testen of eventueel een bloedtest doen naar haar nierwaardes, als die goed zijn kan je gewoon net als de rest voeren, uit voorzorg hoef je geen nierdieet aan te gaan.

tip:
reken uit via de barf rekenhulp hoeveel je honden moeten hebben en maak hier een lijstje van.
dan kan je gewoon deze spullen per dag uit de vriezer halen, zorg dat je dan minimaal 4 diertjes hebt in die week dan komt het vrijwel goed.
voor zover kan je alvast beginnen met wat kvv.

succes
Afbeelding

groetjes van ons.
lida1956
Vaste gebruiker

De vriezer is binnen. Nu moet ik nog een adres (naar m'n zin) vinden voor het vlees. Daar is voldoende keus in, maar ik moet uitzoeken wat voor mij het makkelijkst en het best is. Er zitten hier twee slachthuizen in de buurt, ik denk dat ik daar eerst ga praten.
Bedankt voor alle tips en aanwijzingen. Ik zal in de toekomst nog wel vragen hebben, maar dat merken jullie vanzelf wel.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”