Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
KVV welke hoeveelheid en steeds afwisselen?
Moderator: moderatorteam
- Marion T.
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kyra: kruising Golden Retriever/asbakje 2004
Yindy: boefdoodle/koningsbouvier 20-12-2010 - Aantal honden: 2
KVV welke hoeveelheid en steeds afwisselen?
Mijn hond van bijna 7 (teefje) is al weken behoorlijk aan het verharen. Zij kreeg altijd Pittah-brokken, maar lustte dat ineens niet meer nadat onze andere hond was overleden 2 jaar geleden (Groenendaeler van bijna 15 jaar).
Ze krijgt nu 2 maaltijden: malse vleesrondjes van de C1000 en Beneful Gezond en glanzend.
Volgend weekend krijgen we een pup (teefje), koningsbouvier oftewel boefdoedel.
Ik lees hier veel over KVV. Barf wordt me nog even te moeilijk.
Vroeger in 1975 gaf ik onze bouvier kopvlees en pens. Achteraf was dat misschien te eenzijdig. Hij had het aan z'n nieren en we moesten hem met 3 jaar in laten slapen.
Nu wil ik het liefst overstappen op KVV. Ik heb hhier al sites gezien waar ik kan bestellen en zo en welke merken er zijn.
1. Moet je een hoeveelheid van 2% van het normale volwassen lichaamsgewicht aanhouden en dat verdelen per dag?
2. Hoeveel afwisseling moet er in het eten c.q. de merken zitten zodat de hond het benodigde binnenkrijgt? Of maakt dat niet uit en zit al het benodigde in 1 pakje?
3. Ik dacht dat ik ergens las dat een bouvier op en gegeven moment minder calcium moet hebben. Weet iemand daar wat vanaf?
Alvast bedankt.
Marion
Ze krijgt nu 2 maaltijden: malse vleesrondjes van de C1000 en Beneful Gezond en glanzend.
Volgend weekend krijgen we een pup (teefje), koningsbouvier oftewel boefdoedel.
Ik lees hier veel over KVV. Barf wordt me nog even te moeilijk.
Vroeger in 1975 gaf ik onze bouvier kopvlees en pens. Achteraf was dat misschien te eenzijdig. Hij had het aan z'n nieren en we moesten hem met 3 jaar in laten slapen.
Nu wil ik het liefst overstappen op KVV. Ik heb hhier al sites gezien waar ik kan bestellen en zo en welke merken er zijn.
1. Moet je een hoeveelheid van 2% van het normale volwassen lichaamsgewicht aanhouden en dat verdelen per dag?
2. Hoeveel afwisseling moet er in het eten c.q. de merken zitten zodat de hond het benodigde binnenkrijgt? Of maakt dat niet uit en zit al het benodigde in 1 pakje?
3. Ik dacht dat ik ergens las dat een bouvier op en gegeven moment minder calcium moet hebben. Weet iemand daar wat vanaf?
Alvast bedankt.
Marion
- Always in our hearts --------- Onze allerliefste kat ooit -----------------Yindy
Nappie 27-07-94 - 08-05-09† Snoopy 07-04-89 - 27-12-07†
Mickey 29-11-02 - 29-01-10†
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Re: KVV welke hoeveelheid en steeds afwisselen?
Mijn honden krijgen meestal hetzelfde merk en doen het daar goed op. Let wel op dat je de compleet versie van kvv geeft.

-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Meestal wordt 2 tot 3% aangehouden, maar dit geldt voor volwassen honden. Pups hebben veel meer nodig, soms tot 10% van hun gewicht.Kisha schreef: 1. Moet je een hoeveelheid van 2% van het normale volwassen lichaamsgewicht aanhouden en dat verdelen per dag?
Dat ligt er maar net aan welk merk je geeft. Sommige zijn compleet, andere moet je afwisselen om tot een complete voeding te komen.2. Hoeveel afwisseling moet er in het eten c.q. de merken zitten zodat de hond het benodigde binnenkrijgt? Of maakt dat niet uit en zit al het benodigde in 1 pakje?
Dat weet ik niet3. Ik dacht dat ik ergens las dat een bouvier op en gegeven moment minder calcium moet hebben. Weet iemand daar wat vanaf?

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
http://www.voernatuurlijk.nl/vergelijkKVV.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Sanner
- Zeer actief
2% ongeveer ja.
Maar mijn chihuahua krijgt iets minder omdat ze een beetje te vol werd.
Gebruik die 2% als richt lijn, maar hou het dus gewoon zelf in de gaten.
Ik voer Tinlo, één merk dus, maar wel verschillende diersoorten. Volgens mij moeten ze 4/5 verschillende diersoorten krijgen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Af en toe vis is ook aan te raden.
Maar mijn chihuahua krijgt iets minder omdat ze een beetje te vol werd.
Gebruik die 2% als richt lijn, maar hou het dus gewoon zelf in de gaten.
Ik voer Tinlo, één merk dus, maar wel verschillende diersoorten. Volgens mij moeten ze 4/5 verschillende diersoorten krijgen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Af en toe vis is ook aan te raden.
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
2% is idd de richtlijn voor volwassen honden.
Maar kijk vooral met je ogen.
Als er compleet op de verpakking staat, zit er alles in wat een hond nodig heeft een levenlang.
Afwisseling is dan niet noodzakelijk, maar eens andere smaken is wel een goede aanvulling.
Sommige soorten moet je afwisselen omdat er geen pre-mix van vitamine's en mineralen inzit. Dit staat ook op de verpakking of site.
En dan heb je nog de enkelvoudige versie's, waar 1 soort in zit bv alleen pens of hart. Deze niet niet compleet, maar kun je best eens af en toe geven.
Voor een jonge hond of pup zou ik altijd een kvv kiezen met een natuurlijke calciumbron ipv toegevoegde. Dit zorgt ervoor dat je pup gelijkmatiger en beter opgroeit. Bij een toegevoegd calciumsupplement kan het zijn dat je hond teveel calcium binnen krijgt.
Een natuurlijke calciumbron zijn bv gemalen kipkarkassen in kvv.
Een oudere hond (of bouvier) zal ongetwijfeld wat minder calcium nodig hebben, maar hij gebruikt de calcium niet meer om te groeien dus hoef je daar niet specifiek op te letten.
Als er compleet op de verpakking staat, zit er alles in wat een hond nodig heeft een levenlang.
Afwisseling is dan niet noodzakelijk, maar eens andere smaken is wel een goede aanvulling.
Sommige soorten moet je afwisselen omdat er geen pre-mix van vitamine's en mineralen inzit. Dit staat ook op de verpakking of site.
En dan heb je nog de enkelvoudige versie's, waar 1 soort in zit bv alleen pens of hart. Deze niet niet compleet, maar kun je best eens af en toe geven.
Voor een jonge hond of pup zou ik altijd een kvv kiezen met een natuurlijke calciumbron ipv toegevoegde. Dit zorgt ervoor dat je pup gelijkmatiger en beter opgroeit. Bij een toegevoegd calciumsupplement kan het zijn dat je hond teveel calcium binnen krijgt.
Een oudere hond (of bouvier) zal ongetwijfeld wat minder calcium nodig hebben, maar hij gebruikt de calcium niet meer om te groeien dus hoef je daar niet specifiek op te letten.
- Marion T.
- Vaste gebruiker
Dank jullie wel voor alle info.
Ik begin wel met een compleet voer. Dat lijkt me even het makkelijkst.
Ik heb net diverse sites met vers voer gelezen. Ik zag ergens dat er in vers vlees zo'n 60% vocht zit. Is dat altijd zoveel?
Is AHV-Breda voer ook goed? Dat is nl. redelijk goedkoop vergeleken met andere.
Ik las op de site van Lotgering dat ze een speciaal puppy-vers voer hebben. Is dat beter dan het gewone vers voer?
Op andere sites staat dat een pup het normale vlees kan eten.
Ik heb ook begrepen dat ik mijn oudere hond langzaam over moet zetten op vers, vanwege de Ph-waarde of zo. En dat ze daaraan vooaf een dag moet vasten voor de maag.
Geld dat dan niet voor de pup, want die heeft ook eerst een paar weken brokken gehad.
Want hier op de site lees ik dat ze met de pup gewoon gelijk vers gaan geven, zodra ie thuis is.
Ik probeer eerst wel een aantal kleine pakjes uit voordat ik in het groot ga bestellen.
Ook ben ik van plan mijn katten, die Purina One eten, over te laten gaan naar vers. Ik weet wel dat die geen eendagskuikens lusten, ook niet gemalen.
Dankjewel,
Marion
Ik begin wel met een compleet voer. Dat lijkt me even het makkelijkst.
Ik heb net diverse sites met vers voer gelezen. Ik zag ergens dat er in vers vlees zo'n 60% vocht zit. Is dat altijd zoveel?
Is AHV-Breda voer ook goed? Dat is nl. redelijk goedkoop vergeleken met andere.
Ik las op de site van Lotgering dat ze een speciaal puppy-vers voer hebben. Is dat beter dan het gewone vers voer?
Op andere sites staat dat een pup het normale vlees kan eten.
Ik heb ook begrepen dat ik mijn oudere hond langzaam over moet zetten op vers, vanwege de Ph-waarde of zo. En dat ze daaraan vooaf een dag moet vasten voor de maag.
Geld dat dan niet voor de pup, want die heeft ook eerst een paar weken brokken gehad.
Want hier op de site lees ik dat ze met de pup gewoon gelijk vers gaan geven, zodra ie thuis is.
Ik probeer eerst wel een aantal kleine pakjes uit voordat ik in het groot ga bestellen.
Ook ben ik van plan mijn katten, die Purina One eten, over te laten gaan naar vers. Ik weet wel dat die geen eendagskuikens lusten, ook niet gemalen.
Dankjewel,
Marion
- Always in our hearts --------- Onze allerliefste kat ooit -----------------Yindy
- asja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeauxdog x Rottweiler, Bordeauxdog
Pups kunnen inderdaad gewoon vlees eten, de pup versie van lotgering is alleen maar fijner gemalen dan de gewone.
Verder is het volgens mij geen probleem om gelijk over te stappen op vers.
Bedoel je niet met die 60% vocht blikvoer?
Verder is het volgens mij geen probleem om gelijk over te stappen op vers.

- Marion T.
- Vaste gebruiker
Ik zal het opzoeken of navragen. Dankjewel.Boutje schreef:AHV bevatte vroeger geen natuurlijke calciumbron en veel kopvlees, ik ben er daarom mee gestopt. Geen idee of dit veranderd is. Ze vonden het wel lekker hier.
Nee, dat bedoelde ik niet. Zag het echt bij versvoer staan.asja schreef:Verder is het volgens mij geen probleem om gelijk over te stappen op vers.
Ik heb Kisha van 6 vanmorgen Smuldier gegeven. Eind van de middag ook en wat brokjes.
De rest van het pakje heb ik voor de katten neergezet, maar 4 lusten het niet (althans ze aten niks) en de jongste van bijna 1,5 at wel een beetje.
Kisha had om 21.00 uur wel veel zachtere poep dan anders. Maar dat zal even wennen zijn.
Ik heb nog behoorlijk wat Beneful voor haar staan en ook nog brokken.
Ik denk dus dat ik maar half om half ga voeren dan. Dan krijgt ze in ieder geval vlees binnen.
De pup zet ik gelijk over op vers.
Ik heb vanmiddag al een vrieskast op de kop getikt via MP.
Marion
-
Luna87
- Zeer actief
Die 60% vocht is logisch, jij en ik bestaan ook voor ongeveer uit die hoveelheid uit water/vocht. Dus dat is gewoon het vocht uit het vlees, dat is niet extra toegevoegd ofzo.
En het is dan gelijk weer een stuk beter dan die droge zoute brokken, de kans op uitdroging is m.i. een stuk kleiner als je vers voert.
Plattere poep is niet erg hoor, de spijsvertering moet er gewoon even aan wennen.
Voor de katten zou je kunnen proberen om er wat warm water overheen te doen zodat er meer geur vrij komt, of je kan het mengen met een beetje blikvoer wat ze lekker vinden.
En het is dan gelijk weer een stuk beter dan die droge zoute brokken, de kans op uitdroging is m.i. een stuk kleiner als je vers voert.
Plattere poep is niet erg hoor, de spijsvertering moet er gewoon even aan wennen.
Voor de katten zou je kunnen proberen om er wat warm water overheen te doen zodat er meer geur vrij komt, of je kan het mengen met een beetje blikvoer wat ze lekker vinden.

- Marion T.
- Vaste gebruiker
Ik zal het proberen, maar ik denk dat ze gewoon kieskeurig zijn.Inez87 schreef:Voor de katten zou je kunnen proberen om er wat warm water overheen te doen zodat er meer geur vrij komt, of je kan het mengen met een beetje blikvoer wat ze lekker vinden.
Blikvoer eten ze nooit, maar misschien met een kuipje erdoor of brokjes.
Geven jullie het vlees zo uit de koelkast?
Heb ik nu wel gedaan. Ik geloof dat m'n vroegere bouvier het oook wel eens half bevroren kreeg, maar Kisha van 6 is daar niet aan gewend natuurlijk.
Groetjes,
Marion
-
Luna87
- Zeer actief
Nee, niet zo uit de koelkast. Luna vind vlees op kamertemperatuur een stuk beter te eten.

-
Joke
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Shih-Tzu
Als je het vergeten bent uit de KOELKAST te halen en dus niet op kamertemperatuur is, leg het dan even in een schoon plastic zakje op de verwarming.
Doe ik ook, gaat perfect
Doe ik ook, gaat perfect
- Marion T.
- Vaste gebruiker
Ik heb een plank boven de verwarming en ik heb daar zelf een ombouw aan vastgemaakt zodat het er netter uitzietJoke schreef:Als je het vergeten bent uit de KOELKAST te halen en dus niet op kamertemperatuur is, leg het dan even in een schoon plastic zakje op de verwarming.
Doe ik ook, gaat perfect
Ik had het voer even op de ombouw gelegd, maar Kisha wordt erg bezitterig dan en dan pakt ze een van de katten
Ik heb het dus maar weer in de keuken gelegd. Maar ze bleef zo erg piepen, dat ik het later maar koud heb gegeven. In ieder geval vindt ze het lekker.
- Marion T.
- Vaste gebruiker
Ik ben er nu uit. Ik heb een breed RVS eetbakje en als het vlees te koud is, zet ik het bakje in een pan heet water. Dan ff omgooien en het is goed. Gaat erg snel. Maar Yindy eet natuurlijk nog niet zoveel per keerJoke schreef:Als je het vergeten bent uit de KOELKAST te halen en dus niet op kamertemperatuur is, leg het dan even in een schoon plastic zakje op de verwarming.
Doe ik ook, gaat perfect
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ach ook bij een pup niet.... mijn pup groeit uitstekend op Smuldier, hij ziet er super uit... (en ik ben niet de enige die dit zegt) hij krijgt sinds hij 3 weekjes oud is niet anders dan Smuldier... Zijn broers en zussen ook overigens.May Linn schreef:2% is idd de richtlijn voor volwassen honden.
Sorry ik geloof er niet in, in brok zit ook geen natuurlijke calciumbron en ook daarop groeien honden perfect uit

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marion T.
- Vaste gebruiker
Naar aanleiding van jullie reacties ga ik niet over op brokken. Ze vindt vlees ook veeeel lekkerder 
- twinmom-jess
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Cardigan Welsh Corgi
Ik heb Smuldier gemaild over hun calciumbron omdat wij ook een pup in huis hebben en hun antwoord was dat er tegenwoordig in de pens/vlees compleet een natuurlijke premix zit.
Marion, super dat ze het zo lekker vind. Kan ook niet anders. Fijn dat je het blijft voeren.
Als je meer wilt weten kan je kijken op barfplaats.nl.
Marion, super dat ze het zo lekker vind. Kan ook niet anders. Fijn dat je het blijft voeren.
Als je meer wilt weten kan je kijken op barfplaats.nl.
Groetjes Jessica en een lik van Brego en Aslan

- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Yes, daar ga ik volledig in meemalinois schreef: ach ook bij een pup niet.... mijn pup groeit uitstekend op Smuldier, hij ziet er super uit... (en ik ben niet de enige die dit zegt) hij krijgt sinds hij 3 weekjes oud is niet anders dan Smuldier... Zijn broers en zussen ook overigens.
Sorry ik geloof er niet in, in brok zit ook geen natuurlijke calciumbron en ook daarop groeien honden perfect uit
Hier is ook alles op de AHV groot geworden, mooi gelijkmatig opgegroeid.
Sinds een jaar ook de Lupa, ook daar ben ik zeer tevreden over.
Ik geloof ook niet zo in dat calium bron gedoe.
De kwaliteit gaat echt niet samen met de prijs hoor.