Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kinderen de hond laten verzorgen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

mum

Kinderen de hond laten verzorgen

Ongelezen bericht door mum »

Nou hoorde ik toch een verhaal; Een vrouw koopt een hondje voor haar 4 jaar oude kind, het kind moet meehelpen met de verzorging van de nieuwe pup, een maand later moet het hondje weer weg omdat het kind geen zin heeft om voor het hondje te zorgen, dus ik vraag wat het verzorgen dan precies inhield, nou dat hield in dat het kind poep op zou ruimen en het beestje eten zou geven.

Ik stond werkelijk met mijn oren te klapperen, dit kun je toch niet verwachten van een vierjarig kind?

In hoeverre moeten jullie jonge kids mee helpen om de hond te verzorgen, en met jong bedoel ik onder de 12?
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Kinderen de hond laten verzorgen

Ongelezen bericht door Rebble »

Niet, mijn hond mijn zorg :19:

Maarrrrr, zij wilde ook graag een hond dus als er een grote ronde gelopen moet worden dat zal ze mee moeten lopen zonder te mekkeren. Bij een kleine ronde mag ze alleen thuis blijven. En als ik haar vraag Izzy eten te geven zal ze dat ook zonder mekkeren moeten doen, dat hoort gewoon bij alledaagse dingen maar het is niet haar vaste taak.
Gelukkig vindt ze het nog steeds leuk om elke avond een uur mee te lopen dus weinig strijd maar ík heb de volledige verantwoordelijkheid over Izzy.
Afbeelding
mum

Ja maar 4 jaar vind ik echt wel heel jong, als ik even kijk naar mijn eigen jongste van 5
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat een belachelijke aktie weer..
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

mum schreef:Ja maar 4 jaar vind ik echt wel heel jong, als ik even kijk naar mijn eigen jongste van 5

Ik neem aan dat het ja maar op mijn reactie slaat? Ook een 4 jarige kan taken hebben, andere dan een 8 jarige maar toch. Ik zie daar geen verschil in met andere taken binnen het gezin. Het is alleen zo dat een kind nooit de verantwoordelijkheid heeft of de beslissende stem in de keuze voor een hond. Dus in mijn ogen kunnen er wel taken aan een hond vast zitten voor een kind maar een hond wegdoen omdat dat kind zijn/haar taken niet uitvoert is van de zotte natuurlijk.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

mum schreef:Nou hoorde ik toch een verhaal; Een vrouw koopt een hondje voor haar 4 jaar oude kind, het kind moet meehelpen met de verzorging van de nieuwe pup, een maand later moet het hondje weer weg omdat het kind geen zin heeft om voor het hondje te zorgen, dus ik vraag wat het verzorgen dan precies inhield, nou dat hield in dat het kind poep op zou ruimen en het beestje eten zou geven.

Ik stond werkelijk met mijn oren te klapperen, dit kun je toch niet verwachten van een vierjarig kind?

In hoeverre moeten jullie jonge kids mee helpen om de hond te verzorgen, en met jong bedoel ik onder de 12?
Ligt aan het kind en ligt aan de hond.
Zelf kreeg ik mijn eerste hond toen ik zes was en ik deed alles voor de hond behalve het voer kopen en de late avondwandeling.
Maaaar: dat was ruim 45 jaar geleden, Nederland zag er toen toch nog wel wat anders uit.

Mijn oudste thuiswonende zoon is dertien hij heeft veel overzicht en overwicht op de honden, feitelijk delen we de laatste jaren de zorg voor de honden.
Mijn jongste zoon is twaalf: die heeft helemaal geen overwicht op honden en mag niks doen zonder toezicht van mij.
De oudste helpt al jaren mee, de jongste zet wel eens een voerbak op de grond. :mrgreen: :pffff:
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox

Ongelezen bericht door sterredag »

Als straks de pup er is, wil ik mijn zoontje zoveel mogelijk bij de verzorging betrekken (hij wordt in april 6). Dat lijkt mij goed voor kind en pup. Dit alles natuurlijk alleen onder begeleiding. Kortom bakjes vullen met voer en water. Mee gaan naar de puppytraining. Meegaan met uitlaten, zelf met hond aan riem laten lopen. Mee gaan helpen met de training. Jong geleerd is oud gedaan zo wennen pup en kind goed aan elkaar. Van een kind onder de 12 mag je niet verwachten om geheel zelfstandig voor een dier te zorgen (nee ook geen hamster) een kind onder de 12 is daar over het algemeen nog te speels voor (uitzonderingen daargelaten) Het kan makkelijk vergeten een dier eten te geven, bij een hond zal je dat nog merken, bij een hamster wat minder goed.

Een hond nemen voor je kind van 4 en dan verwachten de "rotklusjes" zelfstandig te moeten doen, vind ik echt veruit te hoge verwachtingen van je kind hebben. Die moet eerst nog leren zijn eigen kamer opgeruimd te houden.
mum

Ja hier hoeven ze ook niet mee te helpen met de diertjes verzorgen, maar het is idd van de zotte om een hond in huis te nemen en deze een maand later weer weg te doen, had ze beter geen hondje kunnen kopen lijkt mij
mum

Grappig dat je over die hamster begint, jongste van 5 wilde zo graag een diertje, en ze beloofde hem zelf te verzorgen en er goed voor te zijn en mijn antwoord was; Lieve schat, als je straks groot bent en je eigen huiske hebt mag je zoveel hamsters nemen als je wilt, maar zolang je nog klein bent komt er geen hamster, en we hebben bovendien ook al een poes en een hond en dat is meer dan zat

En boos dat ze was :devil:
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Dat je een kind betrekt bij de verzorging van de hond lijkt mij prima. Daar leren ze van. Maar het kan nooit zo zijn dat het kind alle verantwoording heeft over de hond. Vooral als het kind nog zo jong is. Dat kan en mag je niet verlangen van een klein kind. Jij blijft verantwoordelijk. Daarom ben ik er op tegen om een hond te nemen voor het kind. Je neemt een hond voor je zelf als volwassene en laat het kind eventueel meehelpen met de verzorging maar daar blijft het wel bij.

Inderdaad een belachelijke actie van die ouders. Het hondje is er weer de dupe van....
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
sterredag
Zeer actief

mum schreef:Grappig dat je over die hamster begint, jongste van 5 wilde zo graag een diertje, en ze beloofde hem zelf te verzorgen en er goed voor te zijn en mijn antwoord was; Lieve schat, als je straks groot bent en je eigen huiske hebt mag je zoveel hamsters nemen als je wilt, maar zolang je nog klein bent komt er geen hamster, en we hebben bovendien ook al een poes en een hond en dat is meer dan zat

En boos dat ze was :devil:
Een kind heeft te weinig verstand van dieren om te weten waar ze op moeten letten om dit zelfstandig te kunnen doen en hebben gewoon begeleiding nodig. Zelfs ouder dan twaalf is het belangrijk eerst het kind te leren waar het op moet letten.

Uit eigen ervaring en het gaat me nog steeds aan het hart... Toen ik 14 was, was er nog geen internet. Ik had een vogeltje gewonnen op de rommelmarkt van onze vereniging (een zebravinkje die ik Fancy genoemd had). Ik was dol gelukkig, mijn eigen beestje en ik was vastberaden er goed voor te zorgen, ik kocht zaadjes, ik kocht vogelzand.... elke dag was ik met het beestje bezig en ik controleerde elke dag zijn bakje voer of hij nodig had en zijn water. Twee weken later lag het beestje dood in zijn kooitje... ik was helemaal van slag, want ik had toch juist zo goed voor hem gezorgd. Ik heb toen mijn broer erbij gehaald en die heeft gekeken en kwam tot de trieste ontdekking dat wat ik dus aanzag voor: Hij heeft nog zaadjes, feitelijk alleen hoesjes waren van zaadjes die het beestje had opgepeuzeld. Tja wat wist ik? Helemaal niks eigenlijk, niemand die mij verteld had dat ik daar op moest letten. Mijn eerste echte eigen huisdier heb ik de hongersdood laten sterven, wordt er nu nog misselijk van bij het idee. Ik wist namelijk niet beter. Wel deze les geleerd en ook geleerd dat als ouders niet de verantwoording kunnen of willen dragen voor het huisdier van het kind, het kind gewoon geen huisdier hoort te krijgen.
mum

Wat een drama he, maar het is hier ook de reden dat ik alleen grotere huisdieren wil, en ja ik vind het spijtig voor Eva maar ik begin er mooi niet aan, ja ze vraagt het me elke dag wel een keer en ze knipt plaatjes uit van muisachtige beestjes die ze dan ook aan mij laat zien om te showen hoe lief ze zijn :lol1:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

niet, mijn oudste is vijf maar hoeft de honden niet te verzorgen. hij mag af en toe een balletje voor Miah gooien. Laat ze eerst de gedragsregels rond honden maar eens goed onder de knie krijgen, daarna hebben we het wel over de verzorging van een hond.
sterredag
Zeer actief

Ik geef je groot gelijk hoor :)

En ik wil ook graag gewoon iets wat wel laat merken dat het honger heeft (zelfs mijn plant laat weten ik heb dorst, anders had ze allang dood geweest) Misschien een mooi voorruit zicht, als ze 16 is :) dat vind ik nou een mooie leeftijd om zelfstandig voor een klein dier te zorgen... kunnen ze prima zelf informatie opzoeken, een (bij) baantje nemen en er zelf voor betalen. Mits het kind enig verantwoordelijkheidsgevoel toont :) en zit de ontwikkeling van de hersenen al veel meer aan de kant van: in staat zijn concequenties van gedrag te overzien... en met betrekking tot dier geen eten is dood gaan, is toch wel haalbaar op die leeftijd.
miekmiek

gelukkig vind die van mij vissen leuk. ik heb hem verteld dat hij een aquarium mag als hij tien is, en hij was zo blij! nog maar vijf jaartjes wachten! :mrgreen:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Niet.
Gr. Aniek

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Belachelijke actie. Een vierjarige kán helemaal niet zelfstandig voor een dier zorgen.

Wel kun je, hoe klein ze ook zijn, een kind wel (onder supervisie) taken geven maar de verantwoordelijkheid voor een dier blijft m.i. altijd bij de ouder(s) liggen. Mijn zoon is al jaren medeverzorger bij de honden. In de praktijk betekent dit dat als ik de honden uitlaat, hij voor hun eten zorgt. Hij borstelt de honden voor, ik doe het 'fijne' werk. Hij houdt ook in de gaten of ze een teek o.i.d. hebben maar ik haal de teek weg.
Sinds een half jaar laat hij een paar keer in de week ook de honden uit, maar het is alleen een plas- en poepronde en hij mag Cody niet los laten. Echte losloopwandelingen ben ik bij.

Ik heb een anderhalf jaar geleden wel een aanvaring gehad over de cavia's die we toen nog hadden. Hij wilde cavia's, dus de afspraak was dat hij er zelf voor moest zorgen. Al checkte ik elke dag of dat wel gebeurde. Op een goede dag zei hij tegen mij dat hij er geen zin meer in had 'en of we ze niet weg konden doen'.
Waarop ik liefjes zei dat dit een prima idee was en dat ik direct een advertentie op marktplaats zou zetten met de tekst 'Cavia's af te halen, inclusief kooi en voer en bijbehorend 11-jarig baasje. Reden afstand: baasje heeft geen zin meer om er voor te zorgen en moeder geen zin meer om voor het baasje te zorgen. Tegen elk aannemelijk bod.'

Einde discussie :mrgreen: .
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

miekmiek schreef:gelukkig vind die van mij vissen leuk. ik heb hem verteld dat hij een aquarium mag als hij tien is, en hij was zo blij! nog maar vijf jaartjes wachten! :mrgreen:
Vissen zijn ook niet de makkelijkste dieren hoor, komt nog best wat bij kijken in aanschaf in ieder geval en onderhoud van de bak. Wij hebben toen vissen gekregen hier van iemand. Kind blij... twee weken later allemaal dood, en toch wel netjes elke dag voer gegeven.
Je moet letten op ronde of rechte bak, hoe groot ten opzichte van aantal vissen, niet maar 1 vis nemen, een bubbeltjes apparaat erin voor vers zuurstof, plantjes erin, en dat ook schoon houden, temperatuur verschillen bij overzetten (bijv bij schoonmaken). Dus vergis je niet! :)
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

16 jaar is dan weer het andere uiterste. Zelf was ik 12 toen ik mijn eerste eigen hond helemaal verzorgde en bij mijn paard staat een meisje van 14 die met 4 kranten wijken lopen haar eigen paard betaald en verzorgd, dus het ligt wel aan het kind. Maar onder de 12 vind ik te jong, daarboven afhankelijk van het kind.
En voordat iedereen weer begint over trauma's oplopen zoals in al die andere kinderen + dieren topics, van trauma's wordt je groot, ze hoeven niet in een glazenkastje op te groeien.
Gr. Aniek

Afbeelding
miekmiek

sterredag schreef:
miekmiek schreef:gelukkig vind die van mij vissen leuk. ik heb hem verteld dat hij een aquarium mag als hij tien is, en hij was zo blij! nog maar vijf jaartjes wachten! :mrgreen:
Vissen zijn ook niet de makkelijkste dieren hoor, komt nog best wat bij kijken in aanschaf in ieder geval en onderhoud van de bak. Wij hebben toen vissen gekregen hier van iemand. Kind blij... twee weken later allemaal dood, en toch wel netjes elke dag voer gegeven.
Je moet letten op ronde of rechte bak, hoe groot ten opzichte van aantal vissen, niet maar 1 vis nemen, een bubbeltjes apparaat erin voor vers zuurstof, plantjes erin, en dat ook schoon houden, temperatuur verschillen bij overzetten (bijv bij schoonmaken). Dus vergis je niet! :)

ik heb zelf een 240 liter bak en een 45 liter bakje. dus ik vergis me niet. :mrgreen:
sterredag
Zeer actief

miekmiek schreef:
ik heb zelf een 240 liter bak en een 45 liter bakje. dus ik vergis me niet. :mrgreen:
:D gelukkig! sommige mensen vergissen zich hier wel eens behoorlijk in.

@budkes, ik denk ook dat er prima kids zijn van 14 die dit aankunnen, ik neem echter wel aan dat er ook mensen zijn in de buurt met verstand van zaken en dat als er iets is, ze vragen kan stellen, en dat iemand haar ooit verteld heeft wat ze moet doen.
mum

even off topic, ik heb ook jaren een tropisch aquarium gehad een 80 liter bakje en het was meer werk dan de hond
Vissen zijn nu weg omdat de bodem uit het aquarium was gebroken en die 80 liter dus over de vloer lag die helemaal bol was gaan staan, dat was gebeurd toen wij een dagje efteling hadden en het was niet leuk thuiskomen
Lien0
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier

Ongelezen bericht door Lien0 »

Ik ben nu 18 en heb mijn eigen hondje waar ik zelf voor moet zorgen. Ik wilde al vanaf dat ik 10 was een hond maar mijn moeder houd niet van dieren en wilde dus geen hond. Toen ik 16 was hadden we overwogen om een hond te nemen maar aangezien ik in mijn examenjaar zat zouden we wachten. Nu ik eindelijk 18 ben heb ik voor kerst een hond gekregen die ik helemaal zelf verzorg.

Ik ben erg blij met Milo en ze heeft volgens mij echt een luizeleventje:P
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Mijn kinderen waren 5 en 7 toen Boyke als pup kwam. Ik heb ze steeds betrokken bij de verzorging en ze gingen vaak mee uitlaten, maar alles op speelse wijze en met geen enkele verantwoordelijkheid. Belangrijkste vond ik dat ze leerden hoe je met een hond omgaat, wat je wel en niet doet (omhelzen bijvoorbeeld niet, met rust laten in de bench wel etc). Nu zijn ze 13 en 15 en als ik ze vraag Boyke eens uit te laten omdat ik wat later moet werken, doen ze dat natuurlijk. Verder is hij mijn hond en dus ook mijn verantwoordelijkheid! Ze zijn gek op hem, spelen met hem en halen hem eens lekker op de bank zo nu en dan, maar het echte "werk" is voor mij en ik vind het prima :wink:
Verder hebben ze allebei vogels en knaagdieren en mijn zoon ook reptielen. Daar zorgen ze nu helemaal zelfstandig voor, maar dat echt pas sinds een jaartje. Daarvoor zijn er heel wat discussies geweest over schoonmaken bijvoorbeeld :roll: Mijn dochter moet ik nog wel eens herinneren (13), maar mijn zoon (15) is nu helemaal "om" en doet en bedenkt echt alles zelf :cheer:
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

freskin schreef:Dat je een kind betrekt bij de verzorging van de hond lijkt mij prima. Daar leren ze van. Maar het kan nooit zo zijn dat het kind alle verantwoording heeft over de hond. Vooral als het kind nog zo jong is. Dat kan en mag je niet verlangen van een klein kind. Jij blijft verantwoordelijk. Daarom ben ik er op tegen om een hond te nemen voor het kind. Je neemt een hond voor je zelf als volwassene en laat het kind eventueel meehelpen met de verzorging maar daar blijft het wel bij.

Inderdaad een belachelijke actie van die ouders. Het hondje is er weer de dupe van....
Helemaal mee eens :ok:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
koentje

Ongelezen bericht door koentje »

belachelijk! :(
Een kind kun je die verantwoording niet geven. Je kunt een hond nemen, maar dan moet je zeker weten dat ie bij alle huisgenoten welkom is.
Ik neem met mijn 12 jarige (die nog erg jong voor zijn leeftijd is) een hond en ga ervan uit dat ik mijn pup opvoedt en mijn zoon opvoedt in het omgaan met pup en later als hond. Hij zal hier veel begeleiding bij nodig hebben. maar ik vind het zelf geweldig en mijn man vindt het ook leuk. Dus hier gaat pupke niks te kort komen!
Geen stijl voor zo'n hondje.
Maar toch liever wegdoen dan er slecht voor zorgen.

Bezint eer ge begint!!
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

mum schreef:Nou hoorde ik toch een verhaal; Een vrouw koopt een hondje voor haar 4 jaar oude kind, het kind moet meehelpen met de verzorging van de nieuwe pup, een maand later moet het hondje weer weg omdat het kind geen zin heeft om voor het hondje te zorgen, dus ik vraag wat het verzorgen dan precies inhield, nou dat hield in dat het kind poep op zou ruimen en het beestje eten zou geven.

Niet. :19:
Mijn honden, mijn verantwoording.
Ook niet als ze ouder dan 12 zijn trouwens..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

miekmiek schreef:
sterredag schreef:

:smile:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Hier doen ze niks aan de honden. Heb er eentje van 6 en 2 van bijna 12.
Hoogstens eens een balletje gooien in het bos ofzo maar eten geven en uitlaten doen wij zelf.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik was een jaar of 6 toen ik mijn eerste hamster kreeg. Ik was er zelf verantwoordelijk voor en moest alles zelf doen. Mijn moeder controleerde dat en gaf af en toe een hint of hielp een keer met de kooi schoonmaken. Op mijn elfde kreeg ik een pony, die stond op de manege. Vanaf mijn twaalfde hadden we pony's achter het huis staan, mijn zus en ik waren hiervoor verantwoordelijk (mijn zus deed niet veel dus ik deed bijna alles). Mijn ouders bleven eind verantwoordelijk maar wel op de achtergrond. En zo moet het ook vind ik, een kind moet de verantwoordelijkheden krijgen die hij/zij aan kan maar de ouders blijven eind verantwoordelijk en moeten het kind hierin begeleiden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”