Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vererving vraag ruw/gladhaar

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

vererving vraag ruw/gladhaar

Ongelezen bericht door Podenji »

ik dacht altijd dat glad dominant over is over ruw, maar nu is er in een nest van 7 gladharen ineens eentje gekomen met een baard en wenkbrauwen :scratch: ze zijn nu 4 maanden oud.
de enige ruwharen die in die lijn voorkomen is 1 hond aan vaderskant in de 3e generatie ( ruw uit ruw x glad ) en aan moederskant in 1 hond in de 4e generatie ( en die komt uit ruw x glad ), verder zijn ALLE pups uit ALLE nesten die daarna in de stamboom voorkomen allemaal gladharig.
er kan GEEN andere reu bij geweest zijn.

hoe vererfd dit nu allemaal?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
CKS
Zeer actief

Re: vererving vraag ruw/gladhaar

Ongelezen bericht door CKS »

Je verhaal bewijst juist dat glad dominant is over ruw :lol1: Marjoleine gaat het je vast met de juiste codes uitleggen :mrgreen: maar simpelweg komt het hier op neer. Je hebt dus een gen dat bepaalt welk type haar het hondje krijgt. Dat kan glad zijn (voor het gemak hoofdletter G) en ruw. Omdat glad dominant is over ruw geven we ruw een kleine letter g mee, ok? Als dat de enige types vacht zijn, heb je de volgende mogelijkheden:

GG : twee copiën voor glad haar: hondje heeft glad haar
gg : twee copiën voor ruw haar: hondje heeft ruw haar
Gg : 1 copy glad, 1 copy ruw, omdat glad (G) dominant is over ruw (g) heeft dit hondje een gladde vacht.

Hieruit kun je afleiden dat een dominant gen wél een recessief gen kan 'verstoppen' maar andersom niet! Zolang jij hondjes met GG (glad) alleen maar kruist met andere hondjes GG óf met een hondje Gg (glad, maar verstopt een allel voor ruw haar) zullen alle pups altijd glad zijn. Dat is wat je ziet: maar als je een GG hondje (glad) kruist met een Gg hondje (ook glad) dan kunnen daar wel hondjes Gg uitkomen. Die zijn net zo gladharig als hun voorouders maar blijven wel een allel voor ruwe vacht verstoppen.

Als je echter twee hondjes Gg (allebei volledig gladharig) met elkaar kruis dan heb je de volgende mogelijkheden:
25% GG (=glad)
25% Gg (=glad)
25% gG (=glad)
25% gg (=ruw!)

Oftewel, ongeveer 75% van het nest tusen die twee hondjes is gladharig, en ongeveer 25% is ruwharig. Dat klopt netjes met dat ene hondje uit een nest van 6 dat ruwharig is. En alles is te verklaren doordat beide ouders ergens hogerop een ruwharige voorvader hadden. Die heeft dus voor het recessieve allel voor ruw gezorgd, dat alle volgende generaties 'verstopt' is gebleven onder de het dominante allel voor gladharig, en nu bij toeval opeens tevoorschijn gekomen is.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

Kees
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb er laatst nog over gepb't met Marjoleine :F:
Marjoleine schreef:Kort is dominant over lang.
Bearded is dominant over non-bearded
Niet-krullend is dominant over krullend.
Bearded is alles met baard en staat gelijk aan ruwhaar, als ik het goed heb begrepen :F:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Jacksel schreef:Ik heb er laatst nog over gepb't met Marjoleine :F:
Bearded is alles met baard en staat gelijk aan ruwhaar, als ik het goed heb begrepen :F:
Ah. Dan kan uit twee hondjes zonder baard geen hondje geboren worden mét baard. Is dus toch de hond van de melkboer over het hek gesprongen :N:

Kees
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Casey schreef:
Jacksel schreef:Ik heb er laatst nog over gepb't met Marjoleine :F:
Ah. Dan kan uit twee hondjes zonder baard geen hondje geboren worden mét baard. Is dus toch de hond van de melkboer over het hek gesprongen :N:

Kees
Jawel dat kan dus wel als beide ouderhonden een bebaarde ouder of voorouder hadden en dat gen dus samenkwam in dat ene pupje.
Als beide ouder baardloos waren met een baardgen kunnen twee baardgenen samenkomen en krijg je dus een baardpupje ;-)
Sandra
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

empyree schreef: Jawel dat kan dus wel als beide ouderhonden een bebaarde ouder of voorouder hadden en dat gen dus samenkwam in dat ene pupje.
Als beide ouder baardloos waren met een baardgen kunnen twee baardgenen samenkomen en krijg je dus een baardpupje ;-)
Maar als beide ouders een baardgen bezaten dan hadden ze bearded moeten zijn. :denken:
Dit kan alleen als het recessief wordt meegedragen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

thanks Cees voor de uitleg, al had ik het op die manier zelf ook al beredeneerd, en ik kom er dus nog steeds niet uit als ik de stamboom erbij pak. Het is dan wel erg toevallig dat dat recessieve gen steeds doorgegeven is aan de gladharen die in deze lijn zitten na de ruwhaar en dat dat er nu ineens uitkomt en nooit eerder, bij die andere honden waar mee gefokt is :scratch:
het gen zal zich dat wel verstopt hebben al die tijd, maar ik sta er nog steeds van te kijken, en blijkbaar komt het ook nog eens regelmatig voor :U:
ik ben nog niet tevreden met het antwoord :F:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ik ga er van uit dat het gen recessief is en de ouders Gb (Glad x bearded) waren en als dan dus Gb x Gb fokt krijg je dus
25% GG (=glad)
25% Gb (=glad)
25% bG (=glad)
25% bb (=ruw)
Allen is dat natuurlijk nooit zeker dat het op die manier aantoonbaar is/wordt en kun je dus verschillende generaties nesten hebben zonder die ene bearded en komt die ineens als een verrassing tevoorschijn.......zo kun je dat ook met een recessieve kleur als verrassing hebben en zelfs allemaal ruwharen in een nest of allemaal bruine pups van 2 zwarte ouders............
Sandra
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

http://www.hondenforum.nl/plaza/post444 ... d#p4442066" onclick="window.open(this.href);return false;

nou ja, ik begreep hier toch echt uit, dat uit twee gladharen, geen bearded kan komen, dan moet 1 van de ouders toch zelf echt bearded zijn...
empyree
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/post444 ... d#p4442066

nou ja, ik begreep hier toch echt uit, dat uit twee gladharen, geen bearded kan komen, dan moet 1 van de ouders toch zelf echt bearded zijn...
Tja als ik dat lees van Marjoleine zou hetniet moeten kunnen maar ik dacht altijd dat ruwhaar recessief was dus vandaar.......
Ik zie hier ook veel kruisingen van bijvoorbeeld een fauve en een bruno de jura met baard.........
Sandra
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

empyree schreef:
yamie schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/post444 ... d#p4442066
Tja als ik dat lees van Marjoleine zou hetniet moeten kunnen maar ik dacht altijd dat ruwhaar recessief was dus vandaar.......
Ik zie hier ook veel kruisingen van bijvoorbeeld een fauve en een bruno de jura met baard.........
Maar dan is 1 van de twee dus bearded dus dat klopt wel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”