Ben wel benieuwd wat een hond (behalve chocolade) dus absoluut NIET mag.
Of wat een hond liever niet hoort te krijgen.
En eventueel wat juist een aanrader is voor honden.
Moderator: moderatorteam

Groentes uit de familie nachtschade zijn in principe niet giftig (rauwe aardappel uitgezondert), maar er zijn aardig wat honden die er allergisch op kunnen reageren. Aangeraden word dit niet te geven aan gevoelige honden en bij gewone honden iig goed te kijken of ze er niet op reageren.Maylala schreef:Druiven, rozijnen en krentjes zijn erg slecht voor honden.
Verder niks met bot of graten erin wat verhit is geweest, op wat voor manier dan ook.
Varkensvlees (rauw) is ook een nono.
Geen mergpijpjes zonder streng toezicht.
Het schijnt dat je met de nachtschadefamilie ook erg uit moet kijken met honden maar daar weten anderen misschien wel het fijne van, ik niet.
Verder vast nog wel meer, dit is het eerste wat in me opkomt.
Bedankt voor de opheldering! Ik wist wel dat iets mee was.May Linn schreef:Groentes uit de familie nachtschade zijn in principe niet giftig (rauwe aardappel uitgezondert), maar er zijn aardig wat honden die er allergisch op kunnen reageren. Aangeraden word dit niet te geven aan gevoelige honden en bij gewone honden iig goed te kijken of ze er niet op reageren.
Courgette is niet giftig, maar behoorlijk wel tot de nachtschadefamilie. Al is dit wel weer een soort waar honden vaak weer minder gevoelig op reageren.
Aubergine, tomaat en paprika zijn wel weer meer 'gevoelige' soorten.
Ui is ook giftig, vooral omdat het opslaat in het lichaam en de hond er later leverproblemen van kan krijgen.
Daarnaast natuurlijk nog een aantal planten en (vloei)stoffen. Als je googled vind je vast complete lijstjes wat niet gezond tot giftig is.
Maylala schreef:Bedankt voor de opheldering! Ik wist wel dat iets mee was.May Linn schreef:Groentes uit de familie nachtschade zijn in principe niet giftig (rauwe aardappel uitgezondert), maar er zijn aardig wat honden die er allergisch op kunnen reageren. Aangeraden word dit niet te geven aan gevoelige honden en bij gewone honden iig goed te kijken of ze er niet op reageren.
Courgette is niet giftig, maar behoorlijk wel tot de nachtschadefamilie. Al is dit wel weer een soort waar honden vaak weer minder gevoelig op reageren.
Aubergine, tomaat en paprika zijn wel weer meer 'gevoelige' soorten.
Ui is ook giftig, vooral omdat het opslaat in het lichaam en de hond er later leverproblemen van kan krijgen.
Daarnaast natuurlijk nog een aantal planten en (vloei)stoffen. Als je googled vind je vast complete lijstjes wat niet gezond tot giftig is.![]()
Weet je toevallig of ui ook na verhitting nog giftig is?
Bedankt voor het opzoeken, erg fijn om te weten.May Linn schreef:
Dat wist ook niet zeker meer, maar even opgezocht en het antwoord is ja uien zijn in alle vormen (ook gaar) giftig.
Een klein snippertje kan geen kwaad, maar een groot stuk of vaak kleine stukjes wel.

Oh, jippie, ik ga het forum over me heenkrijgenNaima schreef:Ik vond dit topic met de zoekfunctie omdat ik me afvroeg hoe het nu precies zit met varkensvlees. Ik was met Lotus aan het wandelen en als ze losloopt neem ik altijd Hele Lekkere Zaken mee, dit keer stukjes leverworst. Opeens bedacht ik me met een kleur dat daar natuurlijk varkensvlees inzit, net als in stukjes rauwe frikandel of de restjes van de tosti ham-kaas die ze weleens krijgt. Wat mag precies wel en niet als er varkensvlees inzit?

Kijk...en dát zou ik dan weer niet doen,Suzanne123 schreef:Of je bakt de frikandel eerst en laat 'm afkoelen.Suzanne
Avocado is veilig en zelfs gezond dacht ik.dancingdaydream schreef:Hoe zit het precies met knoflook? ik weet dat sommigen het wel gewoon geven voor vacht en tegen vlooien, maar bij andere bronnen hoor ik weer dat het wel slecht zou zijn.
En Avocado, is dat veilig voor ze?

frikandel is in de fabriek al verhit geweest en kan je dus gewoon "rauw"geven maar niet elke dag natuurlijkSuzanne123 schreef:Oh, jippie, ik ga het forum over me heenkrijgenNaima schreef:Ik vond dit topic met de zoekfunctie omdat ik me afvroeg hoe het nu precies zit met varkensvlees. Ik was met Lotus aan het wandelen en als ze losloopt neem ik altijd Hele Lekkere Zaken mee, dit keer stukjes leverworst. Opeens bedacht ik me met een kleur dat daar natuurlijk varkensvlees inzit, net als in stukjes rauwe frikandel of de restjes van de tosti ham-kaas die ze weleens krijgt. Wat mag precies wel en niet als er varkensvlees inzit?
Broodbeleg als leverworst e.d. daar zit natuurlijk varkensvlees in, maar dat is niet rauw. Tenzij je rauwe ham hebt. Als "Hele Lekker Zaak" kan dat prima (eh... de vleeswaren, net NIET de rauwe ham).
Een restje tosti ham/kaas idem; lekker geven. Maar niet elke dag
Die frikandel... tsja... in de basis: niet rauw geven.. maar eh.. ahum... eh... 's een keer een stukje . .. nou ja... vul maar in. Ik zou dan niet een hele frikandel rauw voeren
Er zijn trouwens hondenknakworsten te koopwellicht is dat wat.
Of je bakt de frikandel eerst en laat 'm afkoelen.
Suzanne

met kippennek kan je niet zo makkelijk trainen met frikandel wel.minhie schreef:Waarom zou je het uberhaubt geven.. Omdat meneer het lekker vind?
Koop dan een kippennek, vinden ze ook lekker en is nog goed voor ze ook.
Met gedroogde kvv/long/kipfilet/rodiworst ook.bellabeest schreef:met kippennek kan je niet zo makkelijk trainen met frikandel wel.minhie schreef:Waarom zou je het uberhaubt geven.. Omdat meneer het lekker vind?
Koop dan een kippennek, vinden ze ook lekker en is nog goed voor ze ook.

Avocado pit en schil zijn giftig alleen het vruchtvlees kan gegeven worden.minhie schreef:Avocado is veilig en zelfs gezond dacht ik.dancingdaydream schreef:Hoe zit het precies met knoflook? ik weet dat sommigen het wel gewoon geven voor vacht en tegen vlooien, maar bij andere bronnen hoor ik weer dat het wel slecht zou zijn.
ah ja, goed dat het wordt gezegd.. Ik nam dat een beetje aan.. Ik eet zelf ook de schil en die pit nietSarah5 schreef:Avocado pit en schil zijn giftig alleen het vruchtvlees kan gegeven worden.minhie schreef:Avocado is veilig en zelfs gezond dacht ik.dancingdaydream schreef:Hoe zit het precies met knoflook? ik weet dat sommigen het wel gewoon geven voor vacht en tegen vlooien, maar bij andere bronnen hoor ik weer dat het wel slecht zou zijn.
Tsjah af en toe mag ook best toch, ik zou het alleen niet dagelijks gevenbellabeest schreef:door de weeks train ik niet zo veel ( doe treibbal flybal en agility) en tijdens te training gebruik ik dus of kaas of frikandel of knakworst,rodyworst eigenlijk van alles maar frikandel is bij alle 3 de favoriet

dat zei ik zelf ook alminhie schreef:ah ja, goed dat het wordt gezegd.. Ik nam dat een beetje aan.. Ik eet zelf ook de schil en die pit nietSarah5 schreef:Avocado pit en schil zijn giftig alleen het vruchtvlees kan gegeven worden.minhie schreef:Avocado is veilig en zelfs gezond dacht ik.dancingdaydream schreef:Hoe zit het precies met knoflook? ik weet dat sommigen het wel gewoon geven voor vacht en tegen vlooien, maar bij andere bronnen hoor ik weer dat het wel slecht zou zijn.
En Avocado, is dat veilig voor ze?![]()
Tsjah af en toe mag ook best toch, ik zou het alleen niet dagelijks gevenbellabeest schreef:door de weeks train ik niet zo veel ( doe treibbal flybal en agility) en tijdens te training gebruik ik dus of kaas of frikandel of knakworst,rodyworst eigenlijk van alles maar frikandel is bij alle 3 de favoriet
Frikandel kan ook in de oven.NelBowie schreef:Kijk...en dát zou ik dan weer niet doen,Suzanne123 schreef:Of je bakt de frikandel eerst en laat 'm afkoelen.Suzannedat frituurvet is mega slecht voor de hond, (voor de mens trouwens ook
maarja
) en meestal vinden ze het zo uit de vriezer...wel ff eerst ontdooien...nog veel lekkerder ook!
En is nog veeeel lekkerder!Beesteboelmona schreef:Frikandel kan ook in de oven.NelBowie schreef:Kijk...en dát zou ik dan weer niet doen,Suzanne123 schreef:Of je bakt de frikandel eerst en laat 'm afkoelen.Suzannedat frituurvet is mega slecht voor de hond, (voor de mens trouwens ook
maarja
) en meestal vinden ze het zo uit de vriezer...wel ff eerst ontdooien...nog veel lekkerder ook!
Dat doen wij voor ons zelf ook altijd.