Onze Saar, ook een labje, heeft ook vaak last van haar oren. Afgelopen week weer eens bij de DA geweest. Deze keer een nieuwe DA, die mij de naam van het gistje gaf wat bij Saar de oorproblemen veroorzaakt: malassezia. Als je daar op googlet kom je veel info tegen.
Je kunt natuurlijk elke keer de oren behandelen, bij Saar help Aurizon over het algemeen het beste, maar dat blijft natuurlijk symptoombestrijding. Ook ik ben dus op zoek gegaan naar een meer structurele aanpak.
Het leeswerk op internet leverde mij de vlgende informatie op:
Vaak komt de gistinfectie op de huid of in de oren van binnenuit. Wellicht heeft de hond net een antobioticakuur gehad en is het immuunsysteem even wat minder. (Bij Saar was dat nu inderdaad zo ivm blaasontsteking). Ook de bacterien in de darmen zijn door de antibiotica uit evenwicht, waardoor de gisten in de darmen explosief gaan groeien. De afvalstoffen van die gisten komen door de darmwand in het bloed en worden uiteindelijk uitgescheiden via de huid. De huid kan daar op reageren door jeuk. Ook in de oren in een plek waar die reactie plaatsvindt. Zeker als je een hond hebt die overmatig oorsmeer produceert en/of een wat nauwere gehoorgang heeft.
Door de terugkerende infecties met de gisten wordt de weerstand weer lagerr en zo kom je in en soort vicieuze cirkel terecht. Elke kleine aanleiding, zoals zwemmen, is dan voldoende om het evenwicht te verstoren en het gistje onmiddellijk de kans geven te groeien.
Ik heb daarom nu een plan van aanpak bedacht en de DA vond dat een prima idee:
Eerst de gistinfectie weer bestrijden tot het oor weer schoon is
Dan het oor schoonhouden met een speciale cleaner tegen dit gistje: malacetic otic van Dermapet. Dat zorgt voor een zuurgraad in het oor waar dit gistje zich niet in thuisvoelt.
Tegelijkertijd schrap ik alle gluten/granen omdat die de darmen nu te veel kunnen belasten. Ze krijgt overrigens al glutenvrije KVV, dus het betreft alleen de koekjes en stukjes brood die ze af en toe tussendoor krijgt.
Ze krijgt de komende 2-3 maanden een weerstandsverhogend preparaat ter ondersteuning (weerstandscompositum van De Groene Os) en dagelijks een kleine portie yoghurt als probioticum.
Wellicht dat je ook iets aan dit verhaal hebt, want ik weet uit ervaring met Saar hoe frustrerend het is om je hond elke keer met pijnlijke en jeukende oren of huidplekken te zien. Ik kan je nog niet vetellen of het helpt, want ik ben nu net met Saar hiermee begonnen, maar al lezend vielen wel een hoop dingen op z'n plel, dus ik heb nu goede hoop.

thnkx voor het verhaal en dit klopt ook bij Senna. Een van de DA waar we zijn geweest zei dit ook over Sen. Hij heeft een gistenallergie en dit wordt via de huid weer uitgescheiden. Vandaar de jeuk en de zwarte plekken. Hiervoor heeft ie een hele dure antigisten kuur gehad in combi met antibiotica. Das dan wel weer raar omdat ze dit juist kunnen krijgen van de AB als ik jouw verhaal zo lees.
Anyway.......heeft gedurende de zomer geholpen en toen we stopten was de jeuk er ook weer. Toen zijn we ook overgestapt op de smuldier glutenvrij. En Sen krijgt hier geen brood of koekjes tussendoor maar fruit, yoghurt of zijn smul in de kong of een banaan in de kong.
Ik hoor graag of het bij Saar wel helpt want wellicht kan ik het dan ook gaan proberen hoewel als Sen niet zwemt er eigenlijk weinig problemen zijn.
Jaymz heeft ook een huidprobleem en hij krijgt van het zwemmen in zoetwater hotspots. Grote, vieze hotspots die gemiddeld 1,5 maand nodig hebben om te genezen. Daarnaast heeft hij door het zwemmen ook snel last van oorontstekingen, maar dat is altijd snel te verhelpen.
Wij laten hem in Nederland niet meer zwemmen in het zoete water. Heel jammer, want zwemmen in de meest vieze sloten vindt Jaymz heel erg leuk, maar die hotspots zijn niet meer leuk. De ene was nog niet genezen of er kwam al een andere bij. Gelukkig wonen wij sicht bij de zee en gaan wij regelmatig naar het strand met Jaymz, zodat hij toch kan zwemmen.
Wat wij wel altijd deden na het zwemmen is Jaymz onmiddelijk drogen met de waterblazer én een handdoek. Ook na het wandelen in de regen of als Jaymz natte poten heeft van een wandeling drogen wij hem goed af. Dat helpt ook. Wat er in het water zit weet ik niet, maar Jaymz heeft nu gelukkig al zeker een half jaar geen hotspots meer.
En ook dit herken ik heel erg bij Sen. En ga die hotspots maar es behandelen met zo'n dikke ondervacht
Ik woon ook dicht bij de zee(Lauwersmeergebied). Maar krijgt Jaymz het hier niet van dan of is het dan nog steeds goed afdrogen??
Heb wel meer gehoord dat het zoute water zuiverend werkt namelijk.
Wat jij doet bij Jaymz kreeg ik van de DA ook als advies. Heel goed droogmaken met een fohn zodat er geen nat plekje meer over is. Dus dan ga ik dat ook gewoon doen.
Niks zo min als dat je een overmatig hijgende hond , die gek wordt van de jeuk bij je hebt liggen.
Thnks voor de tips