Ik ben in verwachting van ons eerste kindje ( ben nu ruim 28 wkn ).
Nu zit ik mezelf al een poosje in te lezen over hoe om te gaan met honden en pasgeboren baby's.
Ik wil mijn honden er juist bij betrekken, dit kan ook bijna niet anders want ik woon in een erg kleine woning.
Laat ik maar even gelijk helemaal eerlijk zijn wij hebben een 1 kamer woning, nu zullen vele van jullie gaan denken : Duitse dog en chihuahua op een 1 kamer woning en dan ook nog een baby op komst dat word wel erg krap

Klopt dit word heel krap maar we hebben het zo in gedachten/ingedeeld dat de baby wel gewoon een eigen slaapplek heeft en hier rustig kan liggen zonder gestoord te kunnen worden door de honden ( mits ze gaan blaffen maar dat hebben door middel van commando's onder controle )
Uiteraard zijn we heel hard bezig om een andere woning te krijgen ( dit word erg lastig nu door al die nieuwe regeltjes

Nu heb ik het zelf dus zo in gedachten dat ik de honden er heel graag bij wil betrekken.
Mozes ( duitse dog ) is ook erg mens gericht, nu sinds die kleine ( chihuahua ) erbij is moet ik eerlijk zeggen dat hij een stuk minder aandacht vraagt en veel meer aan het spelen is met die kleine, wat in mijn ogen juist goed is voor de situatie die komen gaat.
Zoals ik al zei heb ik me grotendeels ingelezen en wil het dus op een bepaalde manier doen zoals ik gelezen heb, dat is door de honden bij je te nemen wel buiten je eigen ' veilige zone ' dus op ongv een meter afstand en ze er dus op die manier wel bij te betrekken.
Nu hoorde ik ook dingen zoals eerste luier geven, of als je bevallen bent en je krijgt het kindje op je buik door het t-shirt aan je honden te geven wat je op dat moment aan had ...
Aan de andere kant hoorde ik dus ook weer dat je dat juist niet moet doen omdat honden dan heel erg bezitterig kunnen gaan worden over het kindje.
Ook werd me verteld door als we thuis komen na de bevalling het kindje midden in de kamer te zetten en de honden eraan laten snuffelen en doen, wel ernaast blijven uiteraard en bepalen tot hoever ze mogen gaan.
Dit zijn allemaal dingen die ik ook aan het overwegen ben, maar ik wou graag van mensen die ook zelf honden en kinderen hebben ervaringen willen horen, uitwisselen.
Uiteindelijk moet ik toch wachten tot die kleine baby er is en kan ik nog geen enkel plan trekken omdat het natuurlijk helemaal per hond en per situatie verschillend is hoe er gereageerd gaat worden.
Maar hebben jullie goeie tips voor mij waar ik bijv echt rekening mee moet houden of wat ik juist echt niet moet doen ?
Ik kan de honden trouwens wel apart zetten indien dat moet hoor, we hebben daar de gang en keuken voor en eventueel dan ook nog de badkamer erbij ... en aangezien ik begin April moet bevallen kan ik ook altijd nog een traphekje voor het balkon zetten, dat ze even half uurtje vertoeven op het balkon.
Hopelijk hebben jullie goeie/ meer tips
Alvast bedankt.