Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

deurbel complex

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marjolein008
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beauceron, bordercollie
Aantal honden: 2
Contacteer:

deurbel complex

Ongelezen bericht door marjolein008 »

Het welbekende probleem: blaffen bij de bel!
Wanneer er bezoek binnen kmomt springt ze op... heel vervelend. Ze weet dondersgoed dat t niet mag, want bij mij springt ze dus nooit op. Bezzoek is lastiger want die halen op t verkeerde moment toch aan waardoor de hond beloond wordt..

Ik heb de standaard oplossingen geprobeert, maar om de een of andere reden werkt het niet zoals in de boeken beschreven staat. Ik zal het even uitleggen.

Oplossing1: hond negeren tot deze rustig is en daarna pas de deur open doen.
--> dit werkte opzich best goed, maar nu begint de hond dus te blaffen op het moment dat ik opsta en naar de deur loopt, het probleem is dus alleen verschoven.

oplossing 2: hond naar de plaats sturen wanneer de bel gaat
--> lukt ook prima, maar nu gaat ze in haar mand zitten blaffen. en aangezien haar mand in de huiskamer staat kan ik haar niet goed corrigeren wanneer ik in de gang ben

Heb daarom nu maar gedaan dat wanneer de bel gaat, de hond in de gang moet gaan zitten (zodat ik haar in de gaten kan houden) en daar moet blijven zitten tot bezoek in elk geval rustig hun jas uit hebben kunnen trekken. Ondertussen geef ik de hond frolicjes als beloning. Dit werkt goed, al is het nog wel veel trainen natuurlijk.
maar hoe krijg ik nu het blaffen eruit? Iemand tips?
bullebetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse buldog .
Aantal honden: 1

Re: deurbel complex

Ongelezen bericht door bullebetje »

Hallo ik herken wat je schrijft , ik heb er hier ook zo één de bel gaat en mevrouw begint te blaffen .
Nu vind ik het niet zo erg dat ze even aan slaat dat mag , maar ze ging ook te lang door en ook op springen
ze hebben de zelfde op voeding gehad de andere hond doet het niet . Ik stuur ze tegenwoordig terug naar hun plaats
Dan zeg ik tegen de geen die binnen komt dat ze niet met één de honden moeten aanhalen ook geen oog contact, eerst de jas op hangen, dan worden ze al rustiger daar na zijn de honden aan de beurt en ik moet zeggen het duurt even het zijn ten slotte franse bulldogjes :lol1: :lol1: maar het gaat al een stuk beter .

Misschien heb je er iets aan succes groetjes :E:
Groetjes Bettina .
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je beloont het blaffen, je stopt er frolicjes in ;)

Je methode is dus goed alleen leer je maar een deel af.
Gewoon doorgaan maar alleen belonen als ze niet blaft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
marjolein008
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:Je beloont het blaffen, je stopt er frolicjes in ;)

Je methode is dus goed alleen leer je maar een deel af.
Gewoon doorgaan maar alleen belonen als ze niet blaft.

ja inderdaad, ik ben nu alleen bezig met het niet opspringen... en zolang ze kauwt kan ze niet blaffen... maar ja, kan er moeilijk elke keer als de bel gaat een kilo frolic ingieten, zodat ze het druk heeft met eten haha

@ bullebetje: bezoek toespreken zou ik inderdaad misschien wat "strenger" moeten doen. Dan heeft het allemaal wat meer zin
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Ik lees even mee, wij hebben ook zo'n belblaffert ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
marjolein008
Vaste gebruiker
Contacteer:

@ magic... ben jij toevallig een BFJ????
Magic
Zeer actief

marjolein008 schreef:@ magic... ben jij toevallig een BFJ????
Dat klopt :)
Ken ik jou? ;)
Afbeelding
Iedere dag feest!
marjolein008
Vaste gebruiker
Contacteer:

haha, ja van de frisbee vereniging (van Mo)
Ik ben Marjolein, mijn hond is Jessie (een beauceron)
en ehm... ik ga vanmiddag het contract tekenen van een pup van t huidige nest (disney - simba)
leuk he :D ik had in eerste instantie de naam "magic" niet direct gekoppeld, maar BFJ-kopjes zijn best herkenbaar

even voor de anderen: magic komt van de zelfde kennel als mijn toekomstige pupje.
We hebben samen bij een hondenschool getraint

grappig dat we elkaar zo tegen komen!

trouwens: dan zijn magic "mijn" puppert half-broers :D
Magic
Zeer actief

marjolein008 schreef:haha, ja van de frisbee vereniging (van Mo)
Ik ben Marjolein, mijn hond is Jessie (een beauceron)
en ehm... ik ga vanmiddag het contract tekenen van een pup van t huidige nest (disney - simba)
leuk he :D ik had in eerste instantie de naam "magic" niet direct gekoppeld, maar BFJ-kopjes zijn best herkenbaar

even voor de anderen: magic komt van de zelfde kennel als mijn toekomstige pupje.
We hebben samen bij een hondenschool getraint

grappig dat we elkaar zo tegen komen!

trouwens: dan zijn magic "mijn" puppert half-broers :D
Hee wat leuk zeg!!! Ja, Magic lijkt op zijn mama he...
Wij trainen nu in Nieuwegein, is voor ons wat dichterbij huis ;).
Heb je al een hondje uitgekozen?

En hoe staat het met je belblaffer? :engel:
Afbeelding
Iedere dag feest!
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ander gedrag voor in de plaats aanleren. Dit heb ik ooit (ruim 18 jaar geleden) mijn Yorkje aangeleerd.

Normale situatie.
Bel gaat en ik reageer door op te staan en naar de voordeur te lopen. Doordat er plotseling een geluid te horen is en ik daar direct op reageer, was dit voor haar aanleiding om haar stembanden te smeren met een mega geluid.

Wat heb ik toen gedaan? Een 'belplekje' voor haar gemaakt, dus niet haar vaste slaapplaats. Nou mocht ze bij ons op de bank dus daar heb ik een kleedje op gelegd, dit werd haar 'belplekje'.

Echtgenoot belt en ik gooide iets lekker op haar kleedje en zei 'Bel!' (handgebaar maken dat ze op het kleedje mag, doe dit uitermate vriendelijk) Ondertussen sprong zij op dat kleedje en kreeg haar lekkers. Ik liep niet naar de voordeur maar ging rustig naast haar zitten. Ik prees haar de wereld in en liet haar minstens 3 minuten op dat kleedje zitten. Lotje kreeg het door: 'Bel' is leuk, 'Bel' is iets lekkers en aandacht. Dit tot in den treure geoefend.

Echtgenoot kwam na het aanbellen nooit binnen. Er gebeurde dus niets, behalve dat ze werd beloond door op haar kleedje te springen zodra ze de voordeurbel hoorde.

Tweede stap is dat je je hond gaat aanleren dat het niet reageert. Nadat er gebeld is en je het commando 'bel' hebt gegeven ga je nu niet naast je hond zitten, maar stap je er vandaan. Springt of loopt de hond van het kleedje dan gooi je wederom iets lekkers op het kleedje en zeg 'Bel'. Dit oefen je net zo lang totdat het door heeft dat: bel gaat, ik moet naar mijn kleedje, daar ligt wat lekkers, er gebeurt niks opwindends.

Stap drie is dat je inderdaad naar de voordeur kunt lopen en de deur openen. Daarna beloon je je hond weer, dit nu niet uitbundig doen maar juist kort. Tweede beloning is dat het van het kleedje af mag door de tweede beloning op de grond te leggen.

Lotje was overigens wel een weglopertje! Voordeur, achterdeur of tuindeur open en Lotje liep in de wijk te banjeren. Dit hebben wij haar nooit kunnen afleren. :19:
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Een andere bel (of een andere toon er op zetten als dat kan)aanschaffen zodat ze het geluid niet herkend.
Afbeelding
marjolein008
Vaste gebruiker
Contacteer:

@ wilma: Dat speciale bel-plekje vind ik een super idee! :D
Dan is het echt een aparte oefening! Ik ga dat echt uitproberen!
Nog wel een vraagje over die methode: hoe doe je dit nu wanneer er iemand aanbelt, die dus wel naar binnen gelaten moet worden? (postbode, bezoek ed)
Sassol
Actief
Mijn ras(sen): Meestal Labrenco, soms Podador.

Ongelezen bericht door Sassol »

marjolein008 schreef:@ wilma: Dat speciale bel-plekje vind ik een super idee! :D
Nog wel een vraagje over die methode: hoe doe je dit nu wanneer er iemand aanbelt, die dus wel naar binnen gelaten moet worden? (postbode, bezoek ed)
Als je bezoek verwacht kun je zeggen dat ze jou op je mobiel moeten bellen ipv de deurbel, tot je het geoefend hebt.

Staat er iemand onverwachts voor de deur, niet meteen naar de deur lopen, gewoon de oefening afmaken en daarna pas naar de deur lopen. Wacht die persoon maar wat langer.

Wat ik zelf ook vaak doe als ik thuiskom is eerst de deur openmaken dan aanbellen en gangdeur open. Zo is de bel ook iets leuks, en naar mij blaffen ze niet;)
Doggo = life

Party Puma :balon:

Afbeelding
Wilm@

marjolein008 schreef:@ wilma: Dat speciale bel-plekje vind ik een super idee! :D
Je bent hier wel even mee bezig maar wij hebben 15 jaar plezier gehad van het niet luid blaffen als de bel ging. Een ander geluid aanschaffen heeft geen effect omdat je, nadat de bel is gegaan in actie komt. De clou is dus om helemaal niets te ondernemen. Net zoals er ineens een naar/vreemd of eng geluid uit de speakers of t.v. komt, daar reageer je ook niet op. Het is tijdelijk dus voordat je er erg in hebt is dat geluid weg.

Echter, bij een voordeurbel word er van jou iets verwacht, je dient de voordeur te openen, en die combinatie maakt vele honden onrustig, alert, oplopende spanning of ze gaan heel druk gedrag vertonen door daarbij ook nog eens luid te blaffen.

Ik heb de eerste weken een briefje bij de bel geplakt en daarop geschreven: Bel stuk svp aankloppen! Of -en dit moest bij Lotje want die begon zelfs op het aankloppen al te reageren -Bel stuk svp aanbellen bij nummer (vul hier het nummer van je buren in.) De kinderen en wijzelf liepen via de tuindeur gewoon in en uit. Daar heeft ze nooit op gereageerd omdat de combinatie -bel gaat, vrouwtje staat op, deur gaat open en alles is opwindend gewoon uitbleef.

Zelf heb ik de voordeurbel uitgezet en als we konden oefenen deed ik die gewoon weer aan. 4 of 5 keer per dag oefenen met minstens 1 uur rust. Ik heb echt lang moeten oefenen met stap 2 en 3. De eerste stap had ze snel door, ze sprong op haar 'belplekje' at het lekkers op en zette vervolgens een keel op. Dit heb ik genegeerd, ik hoefde namelijk niet op te staan want er stond niemand voor de deur te wachten. Daarna sprong ze van haar 'belplekje' vloog als een raket naar de voordeur en dit heb ik wel geblokkeerd. Die voordeur is van mij en ik bepaal of ze daar mag staan of niet. Niet dus, en daarom heb ik haar direct de gang uit gedirigeerd. Meteen subiet zonder twijfel, geen geëmmer bij mijn voordeur. Ook dit kreeg ze door. Uiteindelijk viel het kwartje en stap drie kreeg ze ook door. Wij hebben we een soort van koekjestrommel op tafel gezet zodat we haar tijdig konden belonen en het waren hele kleine koekjes. Laat je hondje maar werken voor iets lekkers, verwennen is iets heel wat anders. Bij stap drie is het heel belangrijk dat je niet zwicht voor; het blaft niet dus mag het wel meelopen, nee, de oplopende spanning is dan weer snel in je hondje en het blaffen start weer heel snel. Nooit laten meelopen, altijd terugsturen naar de ‘belplek’ en de voordeur is van jou! :ok:
marjolein008
Vaste gebruiker
Contacteer:

Oooh... dat bel plekje werkt super!!!!!!! Nu moet ik wel zeggen dat ik van te voren al lekker met haar kunstjes aan het oefenen was (zwaaien, opzitten enzo) en toen de bel ging dacht ze "leuk... nog een kunstje!!" ze zag het dus ook absoluut niet als straf toen ze moest blijven zitten en ik de deur ging open doen.
Ik zag wel dat ze het moeilijk vond... begon met haar voorpoten te trappelen en te kwispelen enzo, maar ze deed het super!
Wel blaffen bij de bel, maar ze stopte meteen toen ik zei dat ze moest "wachten" op de plek die ik aanwees

Het gaat super!!!!!! Bedankt!
Nu nog uitbouwen natuurlijk, als het 1 dag goed gaat wil niet zeggen dat ze het "beheerst" maar dit is wel een methode die ze erg leuk vind!
Sassol
Actief
Mijn ras(sen): Meestal Labrenco, soms Podador.

Ongelezen bericht door Sassol »

Super dat het zo goed gaat! Keep up the good work!
Doggo = life

Party Puma :balon:

Afbeelding
Irene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Spaanse mix
dwergpincher
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irene »

Ik heb hier de bel maar helemaal uitgezet, er werd hier vaak gebeld voor collecte enzo en met 4 honden was dat niet zo leuk voor de buren. Heerlijk rustig zo :mrgreen:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb allebei de bellen uitgezet, woon in een flat en ik had hele leuke buurjongetjes die vonden het leuk als de honden gingen blaffen dus die belde constant boven aan en toen ben ik de bovenbel uit gaan zetten, maar even zo goed gingen ze beneden bellen, dus heb beide bellen uitstaan. Is wel lastig als ik een pakje verwacht, maar ach de postbode komt nog weleens terug en dan ligt er een briefje in de brievenbus.

En jammer voor onverwacht bezoek, hoor weleens van iemand: was bij jullie aan de deur maar jullie waren niet thuis.

lijkt me ook een goede oefening zo`n belplekje, alleen denk ik niet dat mijn man eraan mee wil werken. die is niet zo geduldig om dan de hele tijd buiten te blijven staan. Hij wil al niet mee werken als hij thuis komt om dan de honden te negeren als ze blaffen, hij gaat alleen keihard tegen ze schreeuwen en hoe vaak ik ook zeg dat hij nu aan het mee blaffen is dat dringt niet tot zijn botte hersens door.

Als ik thuis kom blaffen ze ook wel, maar een heel stuk minder hard en ze houden ook eerder op, want ik doe de gangdeur pas open als ze stil zijn.

Misschien moet ik een bel kopen die je ook op afstand kan bedienen. Moet ik alleen mijn man wegsturen want die gaat dan natuurlijk mee zitten schreeuwen als die honden gaan blaffen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
marjolein008
Vaste gebruiker
Contacteer:

@gonnie

Herkenbaar probleem inderdaad, dat andere mensen niet mee willen werken.
Ik ben alleen, maar heb wel een tijdje een huis gedeeld, nou ik merkte heel goed aan mn hond dat die veel meer streken kreeg. Gewoon omdat ze merkte dat ze het bij hem wel kon maken.

Bezoek instrueer ik nu bij het open doen van de deur: eerst de oudste hond begroeten (als ze zit) en dan de jongste (ook pas als hij laag is)
Nu moet ik zeggen dat dat redelijk werkt, maar dat je er ook niet altijd op kunt vertrouwen dat ze het daadwerkelijk ook doen.
Wilm@

gonnie schreef:Ik heb allebei de bellen uitgezet, woon in een flat en ik had hele leuke buurjongetjes die vonden het leuk als de honden gingen blaffen dus die belde constant boven aan en toen ben ik de bovenbel uit gaan zetten, maar even zo goed gingen ze beneden bellen, dus heb beide bellen uitstaan. Is wel lastig als ik een pakje verwacht, maar ach de postbode komt nog weleens terug en dan ligt er een briefje in de brievenbus.

En jammer voor onverwacht bezoek, hoor weleens van iemand: was bij jullie aan de deur maar jullie waren niet thuis.

lijkt me ook een goede oefening zo`n belplekje, alleen denk ik niet dat mijn man eraan mee wil werken. die is niet zo geduldig om dan de hele tijd buiten te blijven staan. Hij wil al niet mee werken als hij thuis komt om dan de honden te negeren als ze blaffen, hij gaat alleen keihard tegen ze schreeuwen en hoe vaak ik ook zeg dat hij nu aan het mee blaffen is dat dringt niet tot zijn botte hersens door.

Als ik thuis kom blaffen ze ook wel, maar een heel stuk minder hard en ze houden ook eerder op, want ik doe de gangdeur pas open als ze stil zijn.

Misschien moet ik een bel kopen die je ook op afstand kan bedienen. Moet ik alleen mijn man wegsturen want die gaat dan natuurlijk mee zitten schreeuwen als die honden gaan blaffen.
Bel voor doven mensen aanschaffen. Geen geluid wel licht en zelfs het licht kun je dimmen naar de stand die jij wenst. Werkt perfect!
Dog Basic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dog Basic »

Toen ik van de boerderij naar een eengezins woning verhuisde had ik met 4 Groenendaelers ook het probleem van blaffende honden :wink: . De buren waren hier natuurlijk niet van gecharmeerd.
Ik had bedacht dat ik eigenlijk wel wilde dat er geblaft werd (een buitenstaander mag weten dat ik honden heb) maar dat het na 3x blaffen over moest zijn. Dus wanneer de bel ging en ze hadden 3x geblaft, riep ik "dank je wel" en strooide ik een grote hand met brokken over de grond (voor 4 honden). Dit resulteerde heel snel dat de honden na het aan bellen blafte en naar mij kwamen.
Uiteindelijk heb ik niet het beoogde resultaat gekregen :(: . De honden blaffen niet meer, de bel is de voorbode van de brokjes geworden :wink: . Ik beloon ze nu al heel lang niet meer, wanneer er een woef komt, dan beloon ik ze wel :lol1: .

Het bel "plaatsje" vindt ik ook een hele goede! Met meer honden is dat natuurlijk wat lastiger :wink:
Wanneer mensen hun intelligentie gebruiken,
hoeven zij zich niet als een beest te gedragen. (Hermina Stout)

www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”