Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond baby laten likken

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Doglover
Zeer actief

hond baby laten likken

Ongelezen bericht door Doglover »

Hallo allemaal,

Pfffff... het lijkt wel alsof iedereen alles beter weet wanneer je ze verteld dat je zwanger bent (vooral als het de eerste is zoals bij mij :D )

Ok, mijn hond krijgt vers vlees. Volgens vele moeders mag ik, wanneer het kindje dalijk geboren is, Raya niet de baby laten likken. Nu wilde ik de baby niet totaal af laten likken maar Raya geeft af en toe weleens een lik ja... Dit zou mogelijk een salmonella besmetting teweeg kunnen brengen...
Wat wel zo is is dat de verloskundige mij geadviseerd heeft om nu handschoenen te dragen wanneer ik kip snij en vers vlees aan Raya geef.

Ik weet bij voorbaat al dat de vk hetzelfde zal zeggen als de alleswetende moeders maar ik wilde het ook hier even voorleggen. Hier zijn, dacht ik, toch ook zat moeders maar ook bazinnetjes die hun hond ook vers vlees geven. Wat is jullie mening en ervaring?
dagmar88
Zeer actief

Re: hond baby laten likken

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik denk dat je met gewoon je handen goed wassen en ook even de keuken een soppie geven goed is.
De eerste paar weken kan dettol in de keuken zeker geen kwaad.
En na het eten even in haar mand sturen zodat er wat tijd zit tussen de lik en het eten.

Voor de rest zou ik er niet te moeilijk over doen en gewoon genieten :D
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Mijn honden geven mijn nichtje van inmiddels bijna 1 jaar ook af en toe een lik. Ze mag niet compleet gewassen worden maar een "kusje" hier of daar doen wij niet moeilijk over. Bouwt ze ook wat weerstand op :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Valerie schreef:Mijn honden geven mijn nichtje van inmiddels bijna 1 jaar ook af en toe een lik. Ze mag niet compleet gewassen worden maar een "kusje" hier of daar doen wij niet moeilijk over. Bouwt ze ook wat weerstand op :mrgreen:
Voordat ik verhuisd ben hadden we een kindje van een jaar op bezoek. Die stopte eerst zijn speelgoed in z'n mond, duwde het dan in de bek van de hond. Die gaf het weer terug (dikke pret natuurlijk) en dan ging het zo z'n bakkes weer in.
Kan echt geen kwaad hoor, de zandbak of de ballenbak bij de Mcdrek is viezer :N:
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Vitamine Q wordt dat ook wel genoemd, belangrijk voor de weerstand :engel:
Gewoon je boerenverstand gebruiken en je niet gek laten maken!
Inderdaad is een likje hier en daar prima, als je de hond altijd spastisch weghoudt van de baby is dat zeker niet goed voor hun relatie.
Leuke tip: zet na de bevalling een grote pot met deksel vol met lekkere koekjes voor de hond in het zicht en laat elke bezoeker hier verplicht (:wink: ) iets uithalen voor de hond. Zodat de hond ook even in de belangstelling staat en niet iedereen gelijk met zijn neus in de wieg duikt.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Er bestaat een kleine kans dat iemand rechtstreeks door dieren wordt besmet, maar ik denk dat de kans op een besmetting door buiten in de natuur spelen groter is.
Er bestaat ook een kleine kans dat je kind een verkeersongeluk krijgt, of dat je kind onverhoopt een fles antvries achterover slaat, of dat er legionella in je warmwaterleiding zit.
Maar zolang je hond je kind niet diep in de keel staat te bekken, je kind geen kruiwagenvol tuinaarde opvreet, je een beetje verstandig omgaat met het verkeer en de giftige stoffen goed opbergt valt dat allemaal wel een beetje mee denk ik :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Doglover
Zeer actief

Hahaha ja ik heb wel boerenverstand maar af en toe laat ik me toch :piew: maken, :denken: waarom weet ik niet...

Bedankt iig voor al jullie antwoorden

:ok:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

ik vond het nooit fijn als mijn honden de kinderen likken. Niet vanwege het rauwe vlees dat ze eten, maar wel omdat ze eerst vrolijk van de paardenvijgen en de kattenstront staan te vreten en dan weer met diezelfde tong over mijn baby's gezichtje gingen :kotz: Misschien dat het wel helemaal geen kwaad kan hoor maar het idéé.... Hun adem stinkt dan ook echt zo naar stront....

sorry, beetje vies verhaal geworden :mann:
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

dagmar88 schreef: Kan echt geen kwaad hoor, de zandbak of de ballenbak bij de Mcdrek is viezer :N:
:ok:
Je hoeft een baby niet compleet af te laten lebberen, maar een lik zo nu en dan krijgen ze niets van.
Mijn kinderen hebben het overleefd en zijn nu 26 en 37 :mrgreen:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Tsja...euh...

Mijn neefje heeft als baby een staphylococcus aureus (ik ben niet zeker van de spelling en te lui om te googelen) infectie opgelopen. Die ging er bijna dood aan, máánden in het ziekenhuis gelegen, en tot zijn 10e heeft hij hartmedicatie moeten slikken. Om van de twee open hartoperaties maar te zwijgen.

Ik was misselijk van het schuldgevoel, wekenlang. Want op dat moment had mijn man op zijn werk een staph. au. infectie.
Totdat een arts me vertelde dat die bacterie overál is. "Voor hetzelfde geld heeft ie dat opgelopen in de supermarkt.".

Zou ik mijn baby lekker door de snuit strijken op het moment dat ik nog rauwe kip aan mijn handen heb? Neuh.
Maar basale hygïene is meer dan genoeg.
Als je je daar zorgen om maakt, om de weerstand van de baby, probeer dan borstvoeding te geven. En niet ál te spastisch te doen met vuil en dergelijke. Van een kusje van de hond gaan ze hoogstwaarschijnlijk niet dood :wink:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Ik zou de hond de baby als het even kan niet laten lebberen nee, maar ik zou zelf toch wat bedachtzamer zijn op familieleden en kraamvisite die even lekker een smakkerd vol op het mondje geven. :kotz:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Niet vanwege de salmonella's, maar gewoon omdat ik het smerig vind als mijn hond kinderen zou likken. Dat ze mij af en toe op m'n bek likt is al erg genoeg :oohja:
Ik kan haar wel doodknuffelen, maar het blijft een smerige hond :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik ben steeds overtuigd van de helende werking van een hondentong, dus ik maak me niet zo druk over een hondenlik.
Zoonlief (!) heeft echt de nodige hondenlikjes wel gehad in zn jeugd en leeft nog steeds ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Hier moeder van 3 en ik ben zelf niet zo van dat "gelik" maar jeetje zeg. Een kind gaat er echt niet dood aan hoor. Weet ff niet wie het zei maar de ballenbak bij de Mac is vwb hygiëne waarschijnlijk nog 10x erger. Zwembad/speeltuin e.d. idem dito.

Wij hebben hier nooit aan kwenenkweken gedaan maar we hebben de kinderen nu ook weer niet af laten likken door de hond. Hier stond altijd een fles dettol handzeep in de keuken om daarmee de handen te desinfecteren thats it.

Dus zolang je je hond je kind niet in zijn geheel laat "wassen" :wink: zou ik de goedbedoelde adviezen gewoon aanhoren en rechts erin en links eruit laten gaan en datgene doen wat voor jou goed voelt. En als dat is dat je hond de kleine af en toe een lik mag geven heeft een ander daar niets over te zeggen. Die handschoenen bij het maken van het eten gewoon lekker zo laten en je handen nadat je het gemaakt hebt desinfecteren :ok:

Oh en die van mij zijn inmiddels 13-10 en 3 en nog steeds gezond hoor :F:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Dog Basic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dog Basic »

TeamWork schreef:Vitamine Q wordt dat ook wel genoemd, belangrijk voor de weerstand :engel:
Gewoon je boerenverstand gebruiken en je niet gek laten maken!
Inderdaad is een likje hier en daar prima, als je de hond altijd spastisch weghoudt van de baby is dat zeker niet goed voor hun relatie.
Leuke tip: zet na de bevalling een grote pot met deksel vol met lekkere koekjes voor de hond in het zicht en laat elke bezoeker hier verplicht (:wink: ) iets uithalen voor de hond. Zodat de hond ook even in de belangstelling staat en niet iedereen gelijk met zijn neus in de wieg duikt.
Dat is ook een goede tip!
Een andere die ik eens gehoord heb vond ik ook geweldig. Wanneer je de poepluier van je baby gaat verschonen, krijgt de hond ook een koekje. De hond van het verhaal, had op een gegeven moment het verband gelegd tussen poepluier en koekje, dus wanneer de baby een poepluier had kwam de hond het melden :lol1: .

Wat betreft het likken heb ik ook nooit moeilijk gedaan. We gezorgt dat de hond regelmatig ontwormt werd ivm Toxocara canis, de hondenspoelworm
Deze kan gevaar op leveren voor de mens. Indien per ongeluk wormeitjes in de darm van een mens verzeild geraken, zullen de larven die zich hieruit ontwikkelen proberen dezelfde reis als bij honden af te leggen. Dit zou nog niet zo erg zijn, moest het gevaar niet bestaan dat ze hun weg kwijt geraken en op plaatsen in lichaam terechtkomen waar ze veel schade berokkenen, bvb. het oog. Dit fenomeen staat in de medische wereld bekend als het 'larva migrans syndroom'. Zandbakken waar ook veel honden komen (en ontlasten) vormen een concreet gevaar voor kinderen.
Wanneer mensen hun intelligentie gebruiken,
hoeven zij zich niet als een beest te gedragen. (Hermina Stout)

www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Gewoon hygiënisch omgaan met dat rauwe vlees ( dat is altijd al gewoon noodzaak en dus zeker als je een pasgeboren baby hebt die zelf nog weerstand op moet bouwen ) en je kindje niet laten aflebberen.
Van de helende werking van een hondentong ben ik jaren geleden al teruggekomen dus doe maar niet :wink:
Daar moet ieder zijn weg in vinden, gezond verstand gebruiken heet dat.
Jaren geleden heb ik gezien hoe doodziek een kindje kan worden door een salmonellabesmetting bij mensen die vonden dat alles moest kunnen. Mijn vroegere dierenarts vond dat ook en zijn kinderen lagen om beurten in bed met diarrhee en braken.
Geen goed voorbeeld dus.
IK erger me dus nog altijd aan mensen die bleren dat kinderen op die manier weerstand op moeten bouwen.
Ik zou in elk geval zeker borstvoeding gaan geven, dan help je je kindje al goed op weg.
Maar een likje kan heus geen kwaad als je je honden optijd ontwormt en je niet hun mondje laat aflikken.
Opgroeien met honden is juist prima.
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Ik ben zwanger van mijn tweede en mijn eerste leeft ook nog steeds en is nooit ziek en is ook hier en daar wel eens afgelebberd door die monsters hier........
Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Turbo! »

Ik ben opgegroeid al likkend door labradors en zittend in etensbakken :pffff:

Ben 1,81 en toch wel redelijk gezond!

Gewoon in de gaten houden niet meteen na het eten. maar idd niet al te moeilijk over doen.
Ga ik hier ook niet doen als er een baby komt hoor.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ik heb 3 kinderen en mijn huis is absoluut niet steriel. Mijn jongste van 2 vist weleens een koekje van de dag ervoor onder de bank uit en eet dat vervolgens met smaak op bijv. Met wat grotere kinderen vind ik het helemaal niet zo'n probleem dat ze een keer een hap zand nemen of aan een steen likken (mijn middelste :19: ) Onsmakelijke, dat wel.
Bij een heel jong babietje echter vind ik dat wel anders liggen. Wat iemand al aanhaalde: ballenbakken zijn idd niet schoon, maar daar liggen ook geen pasgeboren babietjes in. Zo'n kleine nieuwe wereldburger heeft nog geen enkele weerstand en ik was zelf iig de eerste paar weken nog wel van het hygiënische: spenen iedere keer uitkoken, handen wassen etc. Persoonlijk zou ik een pasgeboren baby nooit laten aflebberen door een hond, net zoals ik zelf mn kind niet ga aflikken.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Nuran Gino
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nuran Gino »

Jaap* schreef:Er bestaat een kleine kans dat iemand rechtstreeks door dieren wordt besmet, maar ik denk dat de kans op een besmetting door buiten in de natuur spelen groter is.
Er bestaat ook een kleine kans dat je kind een verkeersongeluk krijgt, of dat je kind onverhoopt een fles antvries achterover slaat, of dat er legionella in je warmwaterleiding zit.
Maar zolang je hond je kind niet diep in de keel staat te bekken, je kind geen kruiwagenvol tuinaarde opvreet, je een beetje verstandig omgaat met het verkeer en de giftige stoffen goed opbergt valt dat allemaal wel een beetje mee denk ik :wink:

helemaal mee eens, er kan altijd wat gebeuren. Vergeet vooral niet te genieten!
Afbeelding
Groetjes Marjan en een poot van Nuran en Santoz
http://www.nurangino.nl
m33rtje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ruwharige teckel

Ongelezen bericht door m33rtje »

Ik heb zelf geleerd van de duitse herder waar ik mee ben opgegroeid hoe ik uit de drinkbak kon drinken en brokjes moest eten. :19: Heb er niets aan over gehouden (al moet ik toegeven dat ik een beetje raar opkeek toen ik de foto's terug vond ik de oude doos).

Later deed ik op de manege regelmatig spelletjes op en rond de mesthoop (erin spingen vanaf het muurtje, verstoppertje erin spelen) met mijn vriendinnetjes. mijn ouders waren er niet blij mee, maar ja, we waren enigzins eigenwijs. Maar ook hier heb ik nooit wat aan over gehouden.

Ik denk dat natuurlijke weerstand opbouwen tegenwoordig een beetje te weinig voorkomt. Ik hoor zo vaak om me heen, niet doen dat is vies, bah, kijk uit, handen wassen. Ik zat wel eens met een stokje in de poep te peuren, nieuwsgierigheid. Tuurlijk wist je dat het vies was, maar toch was het intressant.

Haha, klinkt wel lekker ranzig zo he?

Overigens is dat niet een stukje van Brigitte Kaandorp, over natuurlijke weerstand?
http://www.moosdeteckel.nl

"Als je het probleem kunt oplossen, hoef je niet te piekeren. Als je het probleem niet kunt oplossen, heeft piekeren geen zin. Pieker dus niet."
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Toen mijn zoon geboren werd had ik een hond die een hekel aan kinderen had.
Ik had haar al een jaar of 10 en ik was er toch wat huiverig voor dat ze ook een hekel aan de baby zou krijgen als ik haar daarbij weghield.
Toen ik met kind van 7 dagen oud uit het ziekenhuis kwam heb ik haar de voetjes van de baby laten likken die ik daarna schoonpoetste.
Vond de introductie hond-baby net wat belangrijker dan de hygiene.
Het is met hond en kind helemaal goedgekomen: hond accepteerde de baby als deel van het gezin en kind heeft niks overgehouden aan die likjes, die zich naarmate hij ouder werd niet beperkten tot zijn voeten en ook niet meer afgepoetst werden ;)

@Marie Josée: ik laat wondjes altijd likken door mijn honden, heb nooit ontstekingen en ze genezen ook supersnel. Dus ik geloof echt wel in de genezende werking van een hondentong!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Joh tegenwoordig is men allemaal zo bang voor bacteriën terwijl je hele lichaam uit bacteriën bestaat.
Zonder bacteriën zouden wij niet leven.
Men is veel te schoon tegenwoordig wat meer kwaad doet dan goed.
Lekker de hond baby laten likken, is niks mis mee en alleen maar beter voor de baby's immuunsysteem, maakt het een sterkere baby.
Handschoenen aan bij het vlees snijden, overdreven, gewoon je handen wassen na het snijden zoals je altijd al doet. (neem ik aan)
Jaap*
Zeer actief

rubyred schreef:terwijl je hele lichaam uit bacteriën bestaat.
:80:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Jaap* schreef:
rubyred schreef:terwijl je hele lichaam uit bacteriën bestaat.
:80:
Ja, in Amerika, dommie :lees:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.

Ongelezen bericht door rubyred »

Wat in Amerika?
smoekie
Zeer actief

:smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jaap*
Zeer actief

Heb je nog zo'n bacterie :mrgreen: :wink:
smoekie
Zeer actief

:pffff: Maar dan wel een leuke bacterie :F:
Doglover
Zeer actief

Leuk al die handige tips!

Het ging mij voornamelijk om de eerste ontmoeting en de eerste 3 maanden e.d.
Dat van de voetjes laten snuffelen en likken vond ik een goeie en ook de pot met hondekoekies op tafel voor het bezoek :ok:

Ik weet het eigenlijk best wel maar is goed om ook van jullie (mede hondenkenners) dit allemaal te horen. Wat ik al zei, ik laat me soms gek maken door al die bacteriebange poeperds.

Thanks allemaal! :E:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”