Een zin die me steeds bezighoud omtrent onze omgang met dieren is:
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences.
Wanneer je zo kijkt naar het dierenrijk is het inderdaad niet anders. Je doet iets en het heeft een gevolg .... Als je achter een haas aan gaat en je vangt hem heb je te eten. Is je techniek niet goed, dan heb je niks. Dus moet je goed kunnen associëren over waardoor het niet gelukt is

, je zult de volgende keer met een andere insteek moeten komen om die haas toch te kunnen vangen. Wanneer je die haas gevangen hebt, kun je de volgende keer dezelfde techniek toepassen

.
Nu zijn wij mensen en hebben intelligentie gekregen (tenminste

). Wanneer we dit goed inzetten, dan kunnen we heel goed manipuleren/vooruit denken en kunnen we anticiperen op het gedrag van de hond. Wanneer de hem een stapje voor blijven in het "denken" en voor de "buit" kunnen zorgen, geeft ons dat een goede insteek om een gewaardeerd lid van de groep te zijn
Wij hebben de haas (zijn de haas

) en de hond moet zoeken naar de weg om "onze" haas te bemachtigen, natuurlijk moeten we wel onze intelligentie aanboren om de kans op het bemachtigen van de haas niet te moeilijk te maken. Wanneer de hond iets probeert en het levert niet direct wat op, zal hij iets anders proberen.... wanneer hij de stapjes zodaning opbouwen dat er redelijke kans van slagen is, dan zal de hond graag doorgaan om te proberen. Wanneer de hond de haas te vaak mis loopt, dan gaat hij iets anders zoeken wat hij wel kan bemachtigen.... Dit alles hangt ook af van hoevaak de hond succes heeft gehad..... Wanneer hij regelmatig succes heeft, zal dat de motivatie verhogen. Wanneer succes langer uitblijft nadat je al diverse malen succes gehad hebt, dan ben je meer gedreven om vol te houden.
Natuurlijk kost leren energie, dus leermomenten moeten niet te lang zijn.........
Wanneer je zo naar oefeningen kijkt, krijg je wellicht een heel ander beeld voor ogen dan je had bij het aanleren van oefeningen aan je hond.
Ik hoop dat ik mijn verhaal een beetje duidelijk toegelicht heb. Ben benieuwt hoe jullie dit zien.