Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Survival of the fittest?
Moderator: moderatorteam
- Corneel
- Actief
Survival of the fittest?
Ik heb de laatste tijd veel natuur docu's zitten kijken en daarin kwam ook regelmatig de manier van voortplanting in voor bij verschillende dieren.
En bij al die dieren kiest het vrouwtje (of bij sommigen het mannetje), degene die de mooiste kleuren heeft, of het sterkste is, of het mooiste nest kan bouwen, om mee te gaan paren.
Kortom, ze kiezen dus een partner die de sterkste genen heeft omdat op die manier hun kleintjes ook de meeste kans hebben op overleven. Logisch.
Maar bij honden beslist de mens toch wie er met wie gedekt word. Zelfs al moet een reu een of ander half kreupel ziek hondje beginnen te rijden. Dus vroeg ik me af, waarom neemt het instinct dan niet de bovenhand en 'weigert' de reu de teef te dekken?
Ik weet het niet... Misschien is dit was ver gezocht...
En bij al die dieren kiest het vrouwtje (of bij sommigen het mannetje), degene die de mooiste kleuren heeft, of het sterkste is, of het mooiste nest kan bouwen, om mee te gaan paren.
Kortom, ze kiezen dus een partner die de sterkste genen heeft omdat op die manier hun kleintjes ook de meeste kans hebben op overleven. Logisch.
Maar bij honden beslist de mens toch wie er met wie gedekt word. Zelfs al moet een reu een of ander half kreupel ziek hondje beginnen te rijden. Dus vroeg ik me af, waarom neemt het instinct dan niet de bovenhand en 'weigert' de reu de teef te dekken?
Ik weet het niet... Misschien is dit was ver gezocht...
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
Re: Survival of the fittest?
Mijn teef wilde mijn reu niet, hebben het een jaar geprobeert, ze wist gewoon dat het geen gezonde hond was.
Voor een andere Basset ging ze wel staan. Instinct wint ook bij honden alleen krijgen het vaak niet de kans omdat de mens bepaald.
Bij mensen gaat het ook zo.
Voor een andere Basset ging ze wel staan. Instinct wint ook bij honden alleen krijgen het vaak niet de kans omdat de mens bepaald.
- dagmar88
- Zeer actief
kijk eens op youtube hoe engelse bulletjes gedenkt worden...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Er zijn wel degelijk reuen die teven weigeren, hoor. En omgekeerd.
Veelal wordt zo'n dekking dan toch doorgedrukt.
Maar ja, je hebt een punt.
Ikzelf vind het erg belangrijk dat de teef de reu leuk vindt en vice versa, maar die mening is al reden geweest voor veel gelach en moppentapperij.
Toch fok ik al dik 20 jaar zo: als ze elkaar niet leuk vinden gaat het niet door.
En ik check dat van te voren overigens.
Veelal wordt zo'n dekking dan toch doorgedrukt.
Ikzelf vind het erg belangrijk dat de teef de reu leuk vindt en vice versa, maar die mening is al reden geweest voor veel gelach en moppentapperij.
Toch fok ik al dik 20 jaar zo: als ze elkaar niet leuk vinden gaat het niet door.
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Hmm inderdaad ik heb wel vaker gehoord dat een teef of reu weigert. Dieren voelen zo iets aan, net zoals ze hun pups ook opeten om die reden.

- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
- Aantal honden: 1
Ik vind het vooral prijzenswaardigMarjoleine schreef:Er zijn wel degelijk reuen die teven weigeren, hoor. En omgekeerd.
Veelal wordt zo'n dekking dan toch doorgedrukt.![]()
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, meestal is de reactieExpecting schreef: Ik vind het vooral prijzenswaardig
Ik ga toch ook niet de koffer in met iemand waar ik van gruw?
En dat is voor mij dus niet anders of zo
Ik zeg altijd maar: als honden niet wisten wat ze deden waren ze allang uitgestorven
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Bluf zou Finn ook niet weigeren, maar de ene keer dat ze gedekt is vorig jaar was uiteraard een andere reu, en toen ik erbij was was ze nog niet dekrijp, de honden waren los en hij had heel veel interesse en was niet echt een heer... kennismaken op de rustige manier vond hij niet nodig
maar goed zij maakte wel duidelijk dat ze dat niet zo gepast vond en ze was er niet klaar voor.
Twee dagen later toen ik met Finn weg was heeft de dekking plaats gevonden, geen dwang, honden los buiten naar wat ik begreep en het was allemaal prima.
Ergens zou ik ook wel de teef volgen als ze niet gedekt wil worden door een bepaalde reu. Zal toch wel een reden hebben denk ik dan.
Twee dagen later toen ik met Finn weg was heeft de dekking plaats gevonden, geen dwang, honden los buiten naar wat ik begreep en het was allemaal prima.
Ergens zou ik ook wel de teef volgen als ze niet gedekt wil worden door een bepaalde reu. Zal toch wel een reden hebben denk ik dan.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Voorwaarde voor de dekking van mijn teef was destijds dat het vrijwillig gebeurde, niks gedwongen of veel helpen...
En zo is ze dus ook gedekt op haar voorwaarden, 3 dagen nadat de progesteronwaarde uitstekend was.
Hetzelfde geldt voor een dekking van mijn reu, verkrachtingen daar leen ik hem niet voor, het gaat vrijwillig of het gaat niet...
Ik wil hem helpen overstappen en that's it... voor de rest moet hij het zelf doen en willen en de teef natuurlijk ook.
En zo is ze dus ook gedekt op haar voorwaarden, 3 dagen nadat de progesteronwaarde uitstekend was.
Hetzelfde geldt voor een dekking van mijn reu, verkrachtingen daar leen ik hem niet voor, het gaat vrijwillig of het gaat niet...
Ik wil hem helpen overstappen en that's it... voor de rest moet hij het zelf doen en willen en de teef natuurlijk ook.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik snap best dat er discussie over kan onstaan, vooral in geval van een kleine populatie. Maar eigenlijk is het niet meer dan logisch lijkt me. In mijn leken-visie is het tenminste net zoiets als een auto aan de diagnoseapparatuur hangen terwijl je nog niet hebt gekenen of er wel benzine in zitMarjoleine schreef:Ikzelf vind het erg belangrijk dat de teef de reu leuk vindt en vice versa, maar die mening is al reden geweest voor veel gelach en moppentapperij.
Ik vind het ook lovenswaardig dus
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ze voelen het niet altijd goed aan, haha. Laatst stond mijn eenzijdig dove, gecastreerde reu mét HD binnen enkele seconden gekoppeld aan een Hollandse herder teef.
Die teef weigert overigens alle reuen, ook al is ze dekrijp, behalve mijn hond en een andere reu die ze in het park altijd tegen komt. Rare beesten.
Ik denk dat het instinct wat de overhand neemt over het algemeen het instinct is om zichzelf voort te planten. Niet eens zo zeer met wie. Vooral een hitsige reu kan er dan wat van. Ik kan me eerder voorstellen dat een teef blijft weigeren. Zij zit langer met de pups opgescheept dan de reu en misschien is gezond nageslacht voor haar meer van belang. Maar ik zit niet in de fokkerij o.i.d., dus ik heb geen idee of dat klopt, het is maar een gedachte.
Ik denk dat het instinct wat de overhand neemt over het algemeen het instinct is om zichzelf voort te planten. Niet eens zo zeer met wie. Vooral een hitsige reu kan er dan wat van. Ik kan me eerder voorstellen dat een teef blijft weigeren. Zij zit langer met de pups opgescheept dan de reu en misschien is gezond nageslacht voor haar meer van belang. Maar ik zit niet in de fokkerij o.i.d., dus ik heb geen idee of dat klopt, het is maar een gedachte.
- Tank
- Zeer actief
Teven zullen eeder weigeren dan een reu denk ik. Mijn reutje sprong op alles als die de kans kreeg, maar die kans gaf ik hem dus niet....
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Maar goed normaal gezien zou (of in ieder geval het streven ernaar) de huidige fokkerij ook op gezondheid en sterkste moeten gaan. We hebben allerlei gezondheidstesten en honden met mindere resultaten worden (of zouden idealiter) zo veel mogelijk uitgesloten moeten worden toch? Dus zou ons streven toch ook survival of te fittest moeten zijn?

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
rubyred schreef:Mijn teef wilde mijn reu niet, hebben het een jaar geprobeert, ze wist gewoon dat het geen gezonde hond was.
ehm, jij hebt met jou zieke en volgens jou verkeerd gefokte hond geprobeerd zelf te fokken....????
maar over de topic zelf, hier een natuurlijke dekking of anders niet....dan zoek ik gewoon een andere reu...
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
dat treft
op een ander forum las ik een bericht van een "fokster" die dood ongerust was ivm de nakende geboorte van de pups...
zij wilde geen nest meer , haar vriend wel dus teef laten dekken...
teef wilde de reu niet, door eigenaar reu dan maar KI laten aanpraten...
na 4 weken laten testen op dracht maar door stress niet gebeld voor uitslag...
nu paniek omdat er slijmverlies is en temp daling maar nog geen pups...ios naar da gegaan...
nog geen reden tot paniek...KS niet nodig al ziet vriend dat wel zitten...
en blijkbaar ben ik de enige die hier viel over het feit dat de teef de reu niet wilde...(zal hier teveel lezen en te kritisch worden zeker
)
op een ander forum las ik een bericht van een "fokster" die dood ongerust was ivm de nakende geboorte van de pups...
zij wilde geen nest meer , haar vriend wel dus teef laten dekken...
teef wilde de reu niet, door eigenaar reu dan maar KI laten aanpraten...
na 4 weken laten testen op dracht maar door stress niet gebeld voor uitslag...
nu paniek omdat er slijmverlies is en temp daling maar nog geen pups...ios naar da gegaan...
nog geen reden tot paniek...KS niet nodig al ziet vriend dat wel zitten...
en blijkbaar ben ik de enige die hier viel over het feit dat de teef de reu niet wilde...(zal hier teveel lezen en te kritisch worden zeker
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- rubyred
- Zeer actief
crutz schreef:rubyred schreef:Mijn teef wilde mijn reu niet, hebben het een jaar geprobeert, ze wist gewoon dat het geen gezonde hond was.
ehm, jij hebt met jou zieke en volgens jou verkeerd gefokte hond geprobeerd zelf te fokken....????
maar over de topic zelf, hier een natuurlijke dekking of anders niet....dan zoek ik gewoon een andere reu...
Zo zie ja maar hoe sterk de natuur is, teef wist het eerder dan wij dat reu ongezonde pups zou voortbrengen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar jij zoekt dus niet even uit VOOR je gaat fokken of je honden wel gezond zijn??????rubyred schreef:crutz schreef:rubyred schreef:Mijn teef wilde mijn reu niet, hebben het een jaar geprobeert, ze wist gewoon dat het geen gezonde hond was.
Zo zie ja maar hoe sterk de natuur is, teef wist het eerder dan wij dat reu ongezonde pups zou voortbrengen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Zucht.....Ik denk dat ruby het zo onderhand wel snapt, zou het niet?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Vind het alleen maar raar dat je daarom wordt uitgelachen!Marjoleine schreef:Nou, meestal is de reactieExpecting schreef: Ik vind het vooral prijzenswaardigdus dank je wel
![]()
Ik zeg altijd maar: als honden niet wisten wat ze deden waren ze allang uitgestorven
Vind het juist alleen maar goed! Teef/reu wil niet voor niets niet zou ik denken. Ze voelen elkaar beter aan dan wij hun lijkt mij.
- rubyred
- Zeer actief
Maar jij zoekt dus niet even uit VOOR je gaat fokken of je honden wel gezond zijn??????[/quote]
Nee, want het gaat om 'the looks'.
Nee, want het gaat om 'the looks'.
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
I beg to differ, oftewel, ik ben het niet echt met je eens. Lieuwe is dekreu en van zijn tot nu toe beoogde dekkingen zijn 3 van de 4 dames van te voren langs geweest voor kennismaking. En die vierde is een teef die we al een paar keer ontmoet hebben en waarvan we wel weten dat ze wel met elkaar op lijken te kunnen schieten. Tot nu toe heeft hij een keer gedekt, een eigenaar is vanwege eigen gezondheid gestopt met fokken en in een situatie is hij reservereu. De tweede keer dekken zal waarschijnlijk eind januari begin februari plaats vinden.Daisy@ schreef:Vind het alleen maar raar dat je daarom wordt uitgelachen!Marjoleine schreef: Nou, meestal is de reactiedus dank je wel
![]()
Vind het juist alleen maar goed! Teef/reu wil niet voor niets niet zou ik denken. Ze voelen elkaar beter aan dan wij hun lijkt mij.
Bij de wetterhoun lijkt het dus geen uitzonderlijk iets te zijn, dat er eerst gekeken wordt of de honden elkaar wel liggen.