Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
'Geblaf verraadt grootte van hond aan soortgenoot'
Moderator: moderatorteam
- scooby1
- Zeer actief
- Contacteer:
Uitgegeven: 17 december 2010 17:35
Laatst gewijzigd: 17 december 2010 17:35
AMSTERDAM – Honden kunnen het formaat van soortgenoten correct inschatten door alleen te luisteren naar hun geblaf. Dat hebben Hongaarse wetenschappers aangetoond.
© NU.nl/Chris HeijmansHonden zijn in staat om het geluid van een blaffende soortgenoot te koppelen aan een foto van een hond met een vergelijkbaar formaat, zo melden de onderzoekers van de Universiteit van Boedapest in het online wetenschappelijk tijdschrift PloS One.
Volgens hoofdonderzoeker Péter Pongrác geven de dieren daarmee blijk van een ‘complex cognitief talent dat tot nu toe alleen bij primaten was waargenomen’.
Afbeeldingen
De wetenschappers zijn tot hun bevindingen gekomen door bij een experiment 24 honden met twee afbeeldingen van soortgenoten te confronteren, zo meldt nieuwssite Physorg.com. Op de ene afbeelding stond een grote hond, op de andere een kleine.
Uit een luidspreker die precies tussen de twee afbeeldingen in was opgesteld, klonk vervolgens een opname van het geblaf van een grote of een kleine hond.
Al snel bleek dat de aan het experiment deelnemende honden het formaat van hun soortgenoten goed konden inschatten aan de hand van het geluid.
Betekenis
Als ze het geblaf van een groot exemplaar hoorden, keken de meesten alleen naar de afbeelding van de grote hond. Hoorden ze een kleine soortgenoot blaffen, dan richtte het merendeel van de viervoeters hun ogen op de beeltenis van de kleine hond (zie filmpje).
Het is niet voor het eerst dat onderzoeker Péter Pongrác zich verdiept in het geblaf van honden. Eerder toonde hij al aan dat de blafgeluiden van viervoeters verschillende betekenissen kunnen hebben.
http://www.nu.nl/wetenschap/2404869/geb ... ot---.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je het filmpje bekijken
Uitgegeven: 17 december 2010 17:35
Laatst gewijzigd: 17 december 2010 17:35
AMSTERDAM – Honden kunnen het formaat van soortgenoten correct inschatten door alleen te luisteren naar hun geblaf. Dat hebben Hongaarse wetenschappers aangetoond.
© NU.nl/Chris HeijmansHonden zijn in staat om het geluid van een blaffende soortgenoot te koppelen aan een foto van een hond met een vergelijkbaar formaat, zo melden de onderzoekers van de Universiteit van Boedapest in het online wetenschappelijk tijdschrift PloS One.
Volgens hoofdonderzoeker Péter Pongrác geven de dieren daarmee blijk van een ‘complex cognitief talent dat tot nu toe alleen bij primaten was waargenomen’.
Afbeeldingen
De wetenschappers zijn tot hun bevindingen gekomen door bij een experiment 24 honden met twee afbeeldingen van soortgenoten te confronteren, zo meldt nieuwssite Physorg.com. Op de ene afbeelding stond een grote hond, op de andere een kleine.
Uit een luidspreker die precies tussen de twee afbeeldingen in was opgesteld, klonk vervolgens een opname van het geblaf van een grote of een kleine hond.
Al snel bleek dat de aan het experiment deelnemende honden het formaat van hun soortgenoten goed konden inschatten aan de hand van het geluid.
Betekenis
Als ze het geblaf van een groot exemplaar hoorden, keken de meesten alleen naar de afbeelding van de grote hond. Hoorden ze een kleine soortgenoot blaffen, dan richtte het merendeel van de viervoeters hun ogen op de beeltenis van de kleine hond (zie filmpje).
Het is niet voor het eerst dat onderzoeker Péter Pongrác zich verdiept in het geblaf van honden. Eerder toonde hij al aan dat de blafgeluiden van viervoeters verschillende betekenissen kunnen hebben.
http://www.nu.nl/wetenschap/2404869/geb ... ot---.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je het filmpje bekijken
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: 'Geblaf verraadt grootte van hond aan soortgenoot'
Ik vind het nog veel knapper dat honden in een afbeelding of foto een hond zien
Het zal wel aan mijn geluidsboxen liggen, maar ik had aan het geluid niet kunnen ontdekken dat het geblaf was?
Eigenlijk ben ik wel benieuwd welke kleine hond ze hebben laten blaffen.
Het zal wel aan mijn geluidsboxen liggen, maar ik had aan het geluid niet kunnen ontdekken dat het geblaf was?
Eigenlijk ben ik wel benieuwd welke kleine hond ze hebben laten blaffen.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Dan denken ze vast dat een beagle en vooral de ruwharige teckel een grote hond is, die hebben een behoorlijke blaf 
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja ik kan aan de gemiddelde blaf horen wat voor ras/soort of grote het is, dus tja waarom zou een hond dat niet kunnen. vind het nou niet echt een staaltje uitvindingskunst.... Echt weer nuteloos. Tuurlijk horen de honden aan de blaf wat voor grote de hond is..... zucht

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
en basset hounds helemaalduitse herder schreef:Dan denken ze vast dat een beagle en vooral de ruwharige teckel een grote hond is, die hebben een behoorlijke blaf

- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
als je Kimmy hoort(7maand oud tibetaanse terrier), dan zou je ook denken dat er een grote hond voor je neus staat, het dreuteltje is 38 cm hoog, maar menig mens is al van haar geblaf geschrokken zo zwaar als zij hem heeft.

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
- Marlouke
- Actief
- Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog x Franse basset en een bruine Labrador
- Contacteer:
Treibball, het samenwerkingsspel tussen baas & hond! http://www.sportdog.nl
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
gyanty schreef:Tja ik kan aan de gemiddelde blaf horen wat voor ras/soort of grote het is, dus tja waarom zou een hond dat niet kunnen. vind het nou niet echt een staaltje uitvindingskunst.... Echt weer nuteloos. Tuurlijk horen de honden aan de blaf wat voor grote de hond is..... zucht
Al bijna net zo'n grote verrassing!Het is niet voor het eerst dat onderzoeker Péter Pongrác zich verdiept in het geblaf van honden. Eerder toonde hij al aan dat de blafgeluiden van viervoeters verschillende betekenissen kunnen hebben.
- Hanneke2
- Zeer actief
Nou inderdaad zeg.gyanty schreef:Tja ik kan aan de gemiddelde blaf horen wat voor ras/soort of grote het is, dus tja waarom zou een hond dat niet kunnen. vind het nou niet echt een staaltje uitvindingskunst.... Echt weer nuteloos. Tuurlijk horen de honden aan de blaf wat voor grote de hond is..... zucht
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
blondie
- Zeer actief
Beetje raar onderzoek ja, zelf hoor ik ook nog wel aan geblaf of het een kleine of een grote hond is, en ik twijfel wel eens aan het soort blaf (waak, enthousiasthme, angst) maar dan kijk ik naar die twee van mij en hoe die reageren en dan weet ik het wel weer.-Gaby- schreef:gyanty schreef:Tja ik kan aan de gemiddelde blaf horen wat voor ras/soort of grote het is, dus tja waarom zou een hond dat niet kunnen. vind het nou niet echt een staaltje uitvindingskunst.... Echt weer nuteloos. Tuurlijk horen de honden aan de blaf wat voor grote de hond is..... zuchtAl bijna net zo'n grote verrassing!Het is niet voor het eerst dat onderzoeker Péter Pongrác zich verdiept in het geblaf van honden. Eerder toonde hij al aan dat de blafgeluiden van viervoeters verschillende betekenissen kunnen hebben.
Hun eigen blaf is ook wisselend, de waakblaf klinkt gewoon anders dan de hey er komt een bekende blaf. Dan herken ik van mijn eigen hond de onzekere blaf, maar ook het diepe zware blaffen is verschillend bij beide honden. Voor een teef heeft Bluf best wel een zware blaf, en Finn heeft soms een wat hogere blaf, en toch hoor je de verschillen in wat ze duidelijk willen maken als ze blaffen, het ritme is dan ook al weer bepalend.. woewoewoewoewoe, klinkt bedreigegend, maar is meer allert maken.. blaffen woef woef woef is dan hier weer waarschuwend, en bij de gromblaf is er echt iets aan de hand.
Er is een enkele keer dat ik in de mist ben gegaan als het om blaffen ging en ik een grote hond verwachtte daar waar een middelmaat stond. Maar goed, bij Bluf ga je ook in de war.. dan denk je meer aan een grote robuuste reu ipv een teefje
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Bij Rhodin is dat ook zo, dan denk je eerder aan een dog o.i.d. als je hem hoort blaffen. Maar ik heb hem donderdag nog gewogen en hij woog maar 29,2 kilo.blondie schreef: Er is een enkele keer dat ik in de mist ben gegaan als het om blaffen ging en ik een grote hond verwachtte daar waar een middelmaat stond. Maar goed, bij Bluf ga je ook in de war.. dan denk je meer aan een grote robuuste reu ipv een teefje