Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Carnibest

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Carnibest

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Hier mensen die hun hond (en) Carnibest geven? Hoeveel geef je per kg hond?

Ik hoorde 250 gram per 10 kg hond, maar denk dat dat erg veel is voor mijn gecastreerde reutje.

Even benieuwd naar hoeveel jullie geven.
dogo4ever
Zeer actief

Re: Carnibest

Ongelezen bericht door dogo4ever »

2-3% van het lichaams gewicht of 20-30 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus een hond van 10 kg krijgt 200 to 300 gram. Ik zou zelf dit als richtlijn nemen en dan kijken hoe dat gaat. En van daaruit meer of minder of gewoon zo laten.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Sjon (intact) weegt ongeveer 12 kilo en die krijgt iets minder dan 300 gram.
Roos (gecastreerd) weegt bijna 25 kilo en krijgt ongeveer 500 gram.

Dit is wel op gewone, drukke dagen, als ik vind dat ze lui gewandeld hebben krijgen ze iets minder.
Laatst gewijzigd door Maylala op 17 nov 2010 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

dogo4ever schreef:2-3% van het lichaams gewicht of 20-30 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus een hond van 10 kg krijgt 200 to 300 gram. Ik zou zelf dit als richtlijn nemen en dan kijken hoe dat gaat. En van daaruit meer of minder of gewoon zo laten.
Mee eens. Eerst de gewone richtlijn aan houden en dan op het oog gaan voeren. Misschien is je hond wel een gecastreerde bankhanger die liever lui dan moe is, die kan dan met minder af dan een intacte reu die de godganse dag loopt rond te rennen.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Ik begin met 200-250 gram voor 10,45 kg hond en ga dan zien hoe het gaat.
Trek heeft ie altijd wel.
Hij is best een actieve hond hoor, dagelijks minimaal 2 uur los rennen snuffelen en lopen....spelen.

Heeft ook 12,5 kg gewogen, nu prima gewicht, voel zijn knokkeltjes en ribben onder een dun laagje en zie een mooie taille.
Dit was zijn gewicht van vóór de castratie (medische oorzaak) dus is helemaal prima.

Eén dierenarts vond dat ie teveel was afgevallen, is ook veel op zijn totaal gewicht maar hij doet het er echt veel beter op.
Een andere dierenarts vond hem al te vol toen hij 10,9 kg woog en zo heeft ieder zijn eigen idee... :piew:
dogo4ever
Zeer actief

Als jij vind dat hij goed is zo, houden zo. Ik houd zelf niet van "volle" honden maar zoals jij omschrijft is het wel goed.

Ik trek me niet zo aan van wat een dierenarts zegt. Alhoewel, is niet helemaal waar. Wat 1 bepaalde dierenarts zegt, overdenk ik wel. Maar als ik het er niet mee eens ben dan zeg ik dat ook. Alleen heb ik tot op heden geen verschil in mening met hem gehad. 1 van de weinige dierenartsen overigens. Ik vind dat een hoop dierenartsen te snel tevreden zijn met een dikke hond.
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Ik voer ook (oa) Carnibest en mijn honden (allemaal rond de 30 kilo) eten tussen de 750 en 1000 gram per dag. Ik voer op gevoel, dwz dat niet elke hond evenveel nodig heeft. Er zijn er bij die snel dik worden en die krijgen dus minder en er zijn er bij die heel erg actief zijn en dus echt 1000 gram per dag krijgen.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Het zit dus allemaal rond de 200-300 gram per 10 kg hond :ok:
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

AnneMarie schreef:Het zit dus allemaal rond de 200-300 gram per 10 kg hond :ok:
Nou nee toen die van mij nog op Carnibest stond kreeg hij 600 gram, anders werd hij echt te dik.
Zijn gewicht is 70 kilo.
Dus je moet op het oog voeren wordt hij te mager iets meer, wordt hij te dik iets minder.
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Joepie schreef:
Nou nee toen die van mij nog op Carnibest stond kreeg hij 600 gram, anders werd hij echt te dik.
Zijn gewicht is 70 kilo.
Dus je moet op het oog voeren wordt hij te mager iets meer, wordt hij te dik iets minder.
Wow, dat is bijna niets voor een hond van 70 kg. Ik heb een jonge Dogo van 15 maanden die op dit moment 940 gram per dag krijgt en zo rond de 40 kg weegt. Maar ook een Dogo van dik 2 jaar die rond de 600/650 gram krijgt en nog net de 30 kg niet haalt. De Staffords zitten wel netjes op de 2% van hun lichaamsgewicht en de Patter iets meer. Maar die is nog jong.

Maar dit laat inderdaad zien dat je op het oog moet voeren. Bij een nieuwe hond begin ik met de richtlijnen die er staan voor voeding en van daaruit kijk ik altijd hoe dat gaat. Je ziet het snel genoeg vind ik.
AnneMarie
Zeer actief

Misschien hoe groter soms hoe minder % van het gewicht van de hond...maar inderdaad ik start met ongeveer 200 gram en kijk dan hoe het gaat.

Overigens gaf ze aan dat je Carnibest ontdooit binnen 2-3 dagen op moet maken als je het in de koelkast houdt!
Dat wordt dus snijden in die bevroren worst. :jank:
dogo4ever
Zeer actief

De worst niet helemaal laten ontdooien, snijden en weer invriezen. Als je de worst door midden doet heb je een pond. Daar doe jij dan 2,5 dag mee. Precies goed om in de ijkast te houden. En zo kan je de andere helft weer laten ontdooien voor de komende 2,5 dag.
AnneMarie
Zeer actief

Dank, dat is handig ja. Hoelang duurt het voordat je zo'n worst ontdooit hebt?
Zet je deze dan een paar uur voordat je het geeft buiten de koelkast, neem ik aan, anders wel erg koud.
dogo4ever
Zeer actief

Als ik kvv geef (ik geef de honden NRV en heel soms KVV) dan laat ik het eerst in de ijskast ontdooien. Maar ben ik te laks geweest met er uit halen dan zet ik het op de ijskast en als ik echt te laat ben dan gaat het in een emmer met koud water.
Maylala
Zeer actief

Ik heb mezelf aangeleerd om 's avonds voor ik naar bed ga het hondenvoer uit de vriezer te halen. Dan is het de volgende dag helemaal lekker op kamertemperatuur als ze het gaan eten, en ik vergeet het nooit meer omdat het in mijn vaste routine zit. Misschien heb jij ook zo'n moment waarop je jezelf kan aanleren dat dat een mooi ontdooimomentje is. Hangt ook af van hoe laat en hoe vaak je voert en zo.
Afbeelding
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Joepie »

dogo4ever schreef:
Joepie schreef:
Zijn gewicht is 70 kilo.
Wow, dat is bijna niets voor een hond van 70 kg. Ik heb een jonge Dogo van 15 maanden die op dit moment 940 gram per dag krijgt en zo rond de 40 kg weegt. Maar ook een Dogo van dik 2 jaar die rond de 600/650 gram krijgt en nog net de 30 kg niet haalt. De Staffords zitten wel netjes op de 2% van hun lichaamsgewicht en de Patter iets meer. Maar die is nog jong.

Maar dit laat inderdaad zien dat je op het oog moet voeren. Bij een nieuwe hond begin ik met de richtlijnen die er staan voor voeding en van daaruit kijk ik altijd hoe dat gaat. Je ziet het snel genoeg vind ik.

Toen hij pup was kreeg hij een stuk meer.
Vanaf 8 weken ging hij bij mij meteen op Carnibest over en de periode dat hij in de groei zat kreeg hij op het laatst 1 kilo.
Maar daarna bouwde ik het weer af want voor een hond die niet meer in de groei zat was dat voor hem teveel.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij gecastreerd is dus krijgt hij minder dan een volle reu.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”