Sorry voor de niet zo slimme vragen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vader en moeder binnen 1 roedel
Moderator: moderatorteam
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Vader en moeder binnen 1 roedel
Misschien een hele domme vraag hoor.. Maar stel iemand wil een nest van zijn eigen reu en teef maar heeft naast die twee nog meerdere honden. De reu is binnen het hondendeel van de roedel ranghoogste en de teef is binnen de roedel de laagste. Wanneer de reu de teef dekt tijdens haar loopsheid, werkt dat rangverhogend voor haar? En hoe gaat het dan verder tijdens de dracht en wanneer het nest er is? Heeft de reu dan eigenlijk nog wat te zeggen over de nakomelingen? Of is hij alleen goed voor de bevruchting? Zijn er meer voor- of nadelen aan een nest krijgen binnen je eigen roedel?

- Aiske
- Zeer actief
Re: Vader en moeder binnen 1 roedel
Ik heb 1 reu en 2 teven. 1 van de teven is de moeder van de reu en de ander heeft geen directe verwandschap met beide.
De rangorde tussen de honden fluctueert nogal eens. Ik kan niet zeggen dat 1 van de teven een echte Alfa is.
In juni heeft moeder haar 2 nest gehad en tot 3 weken mag geen van de andere honden in de ren komen.
Het andere teefje is eind augustus gedekt door onze reu... hij zou graag meer bezoek- en verzorgingsrecht willen
Hij heeft dus niets te zeggen over de pups. Tje en de voor-en nadelen daar ga ik over nadenken.
De rangorde tussen de honden fluctueert nogal eens. Ik kan niet zeggen dat 1 van de teven een echte Alfa is.
In juni heeft moeder haar 2 nest gehad en tot 3 weken mag geen van de andere honden in de ren komen.
Het andere teefje is eind augustus gedekt door onze reu... hij zou graag meer bezoek- en verzorgingsrecht willen
Hij heeft dus niets te zeggen over de pups. Tje en de voor-en nadelen daar ga ik over nadenken.
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

- Hilde
- Zeer actief
Wat zou hij denk je doen als hij wel in de ren mocht? Herkennen ze ze dan eigenlijk als verwant?Aiske schreef:Ik heb 1 reu en 2 teven. 1 van de teven is de moeder van de reu en de ander heeft geen directe verwandschap met beide.
Het andere teefje is eind augustus gedekt door onze reu... hij zou graag meer bezoek- en verzorgingsrecht willen![]()

-
Leane
Hier een nest van Xavier en Winter en Xavier weet echt niet dat dat zijn puppies zijn hoor dat dat van zijn kwakkie afkomstig is. Hij heeft ook helemaal niks met puppies nog nooit gehad en nu ook niet.. Winter is ranghoogste in huis Xavier staat onder haar maar tijdens de dekking gebeurde het wel hoe Xavier het wilde.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik heb met mijn newfoundlanders altijd 2 of 3 reuen gehad en 5 à 6 teven.
Op het moment dat er een teef gedekt wordt, of dat nu van de eigen reuen of een vreemde reu is dat maakt niet uit, gaat de teef omhoog in de rangorde. Dat wordt niet altijd meteen door alle teven even makkelijk aanvaard maar echt ruzie komt er niet van of zo maar een keer mopperen is soms nog om gezag af te dwingen. Als de pups de deur uit zijn keert alles weer terug in de vorige situatie. Loopsheid brengt vaak ook al dergelijke veranderingen met zich mee omdat in een 'wilde' situatie alleen de ranghoogste teef gedekt zou worden.
Op het moment dat er een teef gedekt wordt, of dat nu van de eigen reuen of een vreemde reu is dat maakt niet uit, gaat de teef omhoog in de rangorde. Dat wordt niet altijd meteen door alle teven even makkelijk aanvaard maar echt ruzie komt er niet van of zo maar een keer mopperen is soms nog om gezag af te dwingen. Als de pups de deur uit zijn keert alles weer terug in de vorige situatie. Loopsheid brengt vaak ook al dergelijke veranderingen met zich mee omdat in een 'wilde' situatie alleen de ranghoogste teef gedekt zou worden.
Sandra

- Hilde
- Zeer actief
Eigenlijk best apart dat ze de puppen dan niet 'herkennen' ofzo, maar aan de andere kant ook wel weer logisch.Leane schreef:Hier een nest van Xavier en Winter en Xavier weet echt niet dat dat zijn puppies zijn hoor dat dat van zijn kwakkie afkomstig is. Hij heeft ook helemaal niks met puppies nog nooit gehad en nu ook niet.. Winter is ranghoogste in huis Xavier staat onder haar maar tijdens de dekking gebeurde het wel hoe Xavier het wilde.
Dus wanneer een teef drachtig is staat zij hoger in de rangorde dan wanneer zij niet draagt. Gebeurd het ook wel eens dat een teef dan hoger blijft staan of zakt ze sowieso terug? En omtrent dat voortplanten noodzakelijk is, stijgt ze dus in rang?empyree schreef:Ik heb met mijn newfoundlanders altijd 2 of 3 reuen gehad en 5 à 6 teven.

- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Wij hebben meerdere keren een nest gehad van een eigen reu. Voor onze reuen maakt het niet uit of hij een eigen teef dekt of een vreemde teef. En ze herkennen inderdaad de pups niet als 'hun' pups. Arie is gek op alle pups, of ze van hem zijn of niet. Tango heeft het niet zo pups, ook niet z'n eigen 
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
beetje anders maar toch ook over de rangorde in de groep.
Toen Jan als pup van 7 weken bij ons in huis kwam heeft Gina hem geadopteerd en na een dag of wat was het ook echt háár pup.
Daardoor steeg ze inderdaad op de ladder en stond direkt onder Luca die onder de honden de broek aan had.
Toen Jan haar boven het hoofd groeide nam Luca de opvoeding over en Gina zakte meteen weer naar de laagste plaats waar ze ook stond voordat Jantje in huis kwam.
Toen Jan als pup van 7 weken bij ons in huis kwam heeft Gina hem geadopteerd en na een dag of wat was het ook echt háár pup.
Daardoor steeg ze inderdaad op de ladder en stond direkt onder Luca die onder de honden de broek aan had.
Toen Jan haar boven het hoofd groeide nam Luca de opvoeding over en Gina zakte meteen weer naar de laagste plaats waar ze ook stond voordat Jantje in huis kwam.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
hier een nest van eigen reu en teef
Teef is in dit geval ranghoogste, dan onze andere teef en dan pas de reu
heeft met de dekking geen effect gehad, nu met de pups ook niet
Darko snapte heel goed dat hij de eerste 6 weken er niet bij mocht komen als Guapa er bij was
nu mag hij dat wel en vind het geweldig, maar Darko vind zowiezo pups vanaf een week of 7 leuk, als ze jonger zijn vind hij er geen reet aan, of hij echt "weet" dat het zijn pups zijn dat denk ik niet
Darko snapte heel goed dat hij de eerste 6 weken er niet bij mocht komen als Guapa er bij was
nu mag hij dat wel en vind het geweldig, maar Darko vind zowiezo pups vanaf een week of 7 leuk, als ze jonger zijn vind hij er geen reet aan, of hij echt "weet" dat het zijn pups zijn dat denk ik niet
- Hilde
- Zeer actief
Eigenlijk best interessant, ze kunnen dus alleen een verzorgende taak vervullen wanneer ze hoger in rang staan. Een ranglaagste kan dus bij wijze van spreken geen verzorgende taak hebben.. En ik hoor dat wel vaker.. Opvoeden van een pup door een andere aanwezige hond; hoe zit dat? Wat versta je dan precies onder 'opvoeden'?renee-uk schreef:beetje anders maar toch ook over de rangorde in de groep.
Hoe bedoel je dat dat met de dekking geen effect had? Was de reu dan gewoon het baasje wat er daarbij gebeurde?vania schreef:hier een nest van eigen reu en teef
Sorry voor alle vragen

- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
als Guapa normaal gezien "lelijk" kijkt, druipt Darko af, toen ze dat deed als ze op haar hoogtepunt was, had dat totaal geen effect op DarkoHilde schreef:Hoe bedoel je dat dat met de dekking geen effect had? Was de reu dan gewoon het baasje wat er daarbij gebeurde?vania schreef:hier een nest van eigen reu en teef
Sorry voor alle vragen
dus het feit dat Guapa boven Darko staat, had hier geen effect op de dekking, omdat Darko er zich op dat moment niet veel van aan trok, waar wij eerst wel "schrik" voor hadden, omdat hij anders heel goed weet wat wel en niet kan bij Guapa en zich daar heel goed aan houd
- Aiske
- Zeer actief
Jelmer zou graag helpen met de verzorging.... maar of hij ze herkent als verwnat nee dat durf ik niet te zeggen.Hilde schreef:Wat zou hij denk je doen als hij wel in de ren mocht? Herkennen ze ze dan eigenlijk als verwant?Aiske schreef:Ik heb 1 reu en 2 teven. 1 van de teven is de moeder van de reu en de ander heeft geen directe verwandschap met beide.
Het andere teefje is eind augustus gedekt door onze reu... hij zou graag meer bezoek- en verzorgingsrecht willen![]()
Ook bij zijn half-broertjes en zusjes wilde hij helpen met de verzorging. Dat mocht ookal niet van zijn moeder.
Groetjes,
de fryske hounen

de fryske hounen

-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Overigens heb ik wel meegemaakt dat het tussen 2 teven mis ging nadat de ranglagere een nest had gehad. Daarna voelde ze zich hoger dan de andere teef en dat heeft tot bijzonder nare toestanden geleid.
- Hilde
- Zeer actief
Mag ik vragen wat voor toestanden? Dus het is niet zo dat de teef als het ware automatisch weer terug zakt in rang?flamme schreef:Overigens heb ik wel meegemaakt dat het tussen 2 teven mis ging nadat de ranglagere een nest had gehad. Daarna voelde ze zich hoger dan de andere teef en dat heeft tot bijzonder nare toestanden geleid.

-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Hilde schreef:Mag ik vragen wat voor toestanden? Dus het is niet zo dat de teef als het ware automatisch weer terug zakt in rang?flamme schreef:Overigens heb ik wel meegemaakt dat het tussen 2 teven mis ging nadat de ranglagere een nest had gehad. Daarna voelde ze zich hoger dan de andere teef en dat heeft tot bijzonder nare toestanden geleid.
Knokpartijen. Tot stukjes hond ervan af en herplaatsen toe. Echt niet leuk dus.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
als een teef laag in rang hier is en daarna een nest krijgt wordt ze vaak toch wel wat dominanter en wat hoger in rang. Maar dat ligt op dat moment wel af aan de groepsamenstelling. Als ze puppen hebben willen ze dan nog weleens een knokpartij starten maar vaak is dat na de eerste week puppies wel direct over.
Reuen blijven vaak wel altijd een zwak hebben voor de teef die ze gedekt hebben maar hebben helemaal niets met hun nakomelingen.
Ik heb hier 4 reuen in totaal bij elkaar lopen waarvan er drie gedekt hebben en dat geeft geen problemen. Zelfs niet als de teven loops zijn.... Er is een duidelijke verdeling en ze bemoeien zich niet met puppies.
Reuen blijven vaak wel altijd een zwak hebben voor de teef die ze gedekt hebben maar hebben helemaal niets met hun nakomelingen.
Ik heb hier 4 reuen in totaal bij elkaar lopen waarvan er drie gedekt hebben en dat geeft geen problemen. Zelfs niet als de teven loops zijn.... Er is een duidelijke verdeling en ze bemoeien zich niet met puppies.
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Ja idem. 2 teven vermoorden elkaar na het krijgen van een nest. Konden ook nooit meer samen.flamme schreef:Overigens heb ik wel meegemaakt dat het tussen 2 teven mis ging nadat de ranglagere een nest had gehad. Daarna voelde ze zich hoger dan de andere teef en dat heeft tot bijzonder nare toestanden geleid.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
dat was bij Gina als surrogaat moeder niet aan de orde, de dames hadden elkaar lang daarvoor al twee keer goed te pakken gehad, maar toen Gina met 'haar' pup rondparadeerde kwam Cerva zelfs niet in de buurtladybird schreef:Ja idem. 2 teven vermoorden elkaar na het krijgen van een nest. Konden ook nooit meer samen.flamme schreef:Overigens heb ik wel meegemaakt dat het tussen 2 teven mis ging nadat de ranglagere een nest had gehad. Daarna voelde ze zich hoger dan de andere teef en dat heeft tot bijzonder nare toestanden geleid.
Nee dat zie ik anders, in elk geval bij Gina en Jan toen.Hilde schreef:Eigenlijk best interessant, ze kunnen dus alleen een verzorgende taak vervullen wanneer ze hoger in rang staan. Een ranglaagste kan dus bij wijze van spreken geen verzorgende taak hebben.. En ik hoor dat wel vaker.. Opvoeden van een pup door een andere aanwezige hond; hoe zit dat? Wat versta je dan precies onder 'opvoeden'?
Gina was laagste in rang maar doordat ze Jan onder haar hoede nam steeg ze in rang, toen dat over was verdween ze meteen weer naar de laagste plaats.
Dus mijn ervaring (en die is alleen maar met Gina en Jan in mijn toenmalige roedeltje hoor, dus vast niet zo ruim als van de fokkers hier) is dat de pup de rang van de 'moeder' verhoogt
Onder opvoeden versta ik in dit geval dat Gina Jan onder haar hoede nam, hij overal achter haar aanliep, ze hem corrigeerde als dat nodig was en ze hem wegwijs maakte in 'het leven'
Het was zomer en ik had zo'n blauwe schelp vol met water in de tuin staan bijvoorbeeld. Jan liep daar met een grote boog omheen, maar Gina liet hem zien dat er niks mee aan de hand was en uiteindelijk zaten ze samen in die schelp.
Dat soort dingen.
Ze liet hem ook winnen met trekspelletjes in het begin, maar naarmate Jantje groeide en sterker werd kwam dat laten winnen steeds minder voor en op het laatst toen ze het echt moeilijk ging krijgen met winnen deed ze geen trekspelletjes meer.
Op een gegeven moment trok Jan zich weinig meer van haar aan en ging zn aandacht verleggen naar Luca, die naadloos de opvoeding overnam.
Ik heb ontzettend veel geleerd over negeren en corrigeren toen.
Een voorbeeld vergeet ik nooit meer: Jan was een jaar of wat denk ik en kreeg het steeds hoger in zn bol. Hij was buiten met Luca en ik zag hem de beweging maken om zijn kop in de nek van Luca te leggen, maar hij bedacht blijkbaar op het laatste moment dat dat toch niet zo'n strak plan was dus maakte het niet af en ging schijnheilig iets anders doen.
Luca deed net of hij niks gezien had, maar ondertussen had hij het allemaal echt wel precies in de gaten gehouden en ik heb zo het idee dat Jantje er niet echt heel makkelijk afgekomen zou zijn als hij het wel doorgezet had

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love