Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe krijg je je hond rustig tijdens een echo?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Hoe krijg je je hond rustig tijdens een echo?

Ongelezen bericht door LongFields »

Misschien kun je thuis gaan oefenen met hem op zijn rug te laten liggen? En daar een commando aan verbinden (en eventueel de clicker erbij gebruiken als hij dat principe kent) zodat je dat commando ook kunt gebruiken bij de dierenarts?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dekentje vragen of meenemen, op de grond gaan zitten en tussen je benen leggen.
En houd het vooral leuk en gezellig!

Ga elke dag naar de DA, weeg hem of doe iets anders onschuldigs en laat hem even zitten of liggen, daarna ga je gewoon weer weg.

Dieren nemen over wat jij geeft dus als jij ontspant en het leuk houdt, en vooral: je hond went aan de DA en dat het daar leuk is, scheelt dat al heel veel!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

bij mylo is er ook een echo gemaakt van zijn buik/prostaat en hij heeft een rustgevend middel gekregen, geen echte narcose ,maar wel dat hij lekker suffig was en het accepteerde.
(niet dat hij niet wilde blijven liggen , maar hij gromt enorm als de dierenarts aan hem zit en door het geluid krijgen ze geen of slecht beelden)

jou hond krijgt de echo vanwegen bloed in urine, dus dan zal het waarschijnlijk om de prostaat gaan. mijn hond hoefde niet op zijn rug hoor alleen op zijn zij. en het duurt niet echt heel lang :ok:
Afbeelding
Marliez
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Marliez »

Floor, onze pup van toen 8 maand moest ook een echo en blaaspunctie. Ik dacht dat ik bezweek toen ik het hoorde maar het valt echt heel erg mee. ( had de dierenarts mij al gezegd, maar toen dacht ik: jaja, je zegt maar wat, je hebt het nu wel over MIJN MEISSIE he..!)
De echo is best snel gedaan. Wij zijn met zijn tweetjes met haar meegegaan. Mijn vriend stond bij haar kop en stelde haar gerust terwijl ik haar op haar plek hield. Ze draaide wel een beetje maar de dierenarts wist daar ook wel goed mee om te gaan.

De blaaspunctie klinkt erger dan het is. Het is een hele smalle naald ( Ja, het is een naald, maar zeg maar net zoiets als mensen met suikerziekte gebruiken. Eentje die zo smal is dat ze m eigelijk niet vernemen.) Het gebeurt heel snel, door de echo weten ze waar ze moeten zijn. Onze dierenarts was heel reëel en zie dat een verdoving niet nodig was en daar had ze ook gelijk in ( had ik al gemeld dat we een heel hyper meissie hebben?)
Ik zou het zeker zonder proberen, mocht het niet gaan kan je altijd met de dierenarts overleggen over extra middelen.

Ik beaam wel het verhaal dat je je er op kan voorbereiden. Oefen met het aanraken van de buik en beloon daarmee voldoende. ALs jij je zeker voelt straal je ook geen stress uit en zal je hond waarschijnlijk ook rustiger zijn.

Succes en als je meer vragen hebt, laat het maar weten
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joyce83 »

Bij de vorige boxer hebben we een aantal keren gehad dat ze op haar rug moest bij de dierenarts. Wat bij haar hielp was als ik bij haar hoofd bleef, kopje zo stevig mogelijk tegen me aan drukte en heel zachtjes/fluisterend tegen haar bleef vertellen dat ze oooo zo knap was.
Scheelt natuurlijk dat we ze geen happer was.

Ik denk idd thuis oefenen, doen alsof het heel normaal is dat ze op de rug kan gaan liggen. Eerst op een zij oefenen dan op de rug.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

zo'n rustgevend middeltje werkt erg snel en je mag hem ook gewoon mee naar huis nemen er mee alleen zal je wel even moeten dragen of helpen met lopen. maar zou het gewoon even aankijken hoor een echo is zo gebeurd en als het niet lukt kan je altijd nog een kalmerend middeltje geven.
myo is ook een reu en plaste ook bloed ook liep hij met zijn rug krom van de pijn.
uit de echo bleek dat hij een vergroot prostaat had . we hebben eerst antibiotica gepobeerd maar dat haalde weinig uit . toen heb ik hem met pijn in me hart laten casteren, omdat dat eigenlijk de enige optie was. hij was binnen no time weer het ventje dus is het echt waard geweest.
succes ,weet je al wanneer je voor een echo terecht kan?
Afbeelding
Marliez
Actief

Floor was absoluut onrustig. Bij haar was het niet omdat ze op haar rug moet liggen, want dat vind ze allemaal wel prima, zo slaapt ze het liefst, dus geen probleem.
Floor haar probleem was dat ze iedereen zo aardig vond en kusjes wilde geven :lief:
We hebben bij haar geprobeerd zoveel mogelijk bekenden dus mijn vriend en ik die haar beet hielden en de dokter deed haar werk. Vaak hoe meer ze neergedrukt worden, hoe groter het verzet word. Als je nog even kan oefenen met buikje laten zien, en buikje aaien, dan kan je dat veel helpen denk ik.
Uitslag bij Floor was denk ik anders dan bij jouw hond. Bij Floor ging het om een blaasontsteking en blaasgruis. We moesten zien welke soort gruis het was, en in hoeverre dat de blaas in beslag nam. Uitslag was dat het een soort erfelijke variant was, waarvoor ze op dieetvoer moest.
Helaas bleek ze ook hd te hebben, en daarvoor is dat voer niet zo geschikt. Ze zit nu dus op vers voer en doet het daar super op.
Afbeelding
Daya

Ongelezen bericht door Daya »

Daya is echt een ENORME zenuwelijer en erg angstig bij de dierenarts.
Ze wil dan ook bijten dus krijgt ze een snuitbandje om.

Daya moest ook een echo en een urinepunctie en de dierenarts zei dat de meeste honden vanzelf rustig worden.
Ik geloofde er niks van.
Ze lag in een soort lang kussen met opstaande randen aan de zijkant op haar rug. In het begin hield de assistente haar achterpoten vast en ik zat bij haar kop en hield haar voorpoten vast.
En geloof het of niet; op een gegeven moment lag ze zelfs even te slapen!!!

Als Daya rustig en relaxed kan zijn, dan kan de jouwe dat vast ook was het eerste wat ik dacht ;-)
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

onze hond moet maandag ook voor een echo en punctie ook bloed in de urine.
we hebben dit al een keer vaker gehad bij haar en het viel me alles me. ze liggen op een babymatrasje.
als jezelf rustig blijft en de hond op ze gemak stelt moet het wel lukken.

ook viel de punctie echt mee ik dacht echt dit wordt wat met die naald. was de blaas niet vol hadden ze effe vergeten te zeggen. moest ik na 5 uur terugkomen en ze ging zo weer liggen en gaf geen kik. nou die van mij is een aansteller hoor.
om de blaas te bekijken en punctie te nemen duurt denk 10 minuutjes.

ik zou het zelf alvast kaal scheren heb je dat al gehad.
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

Hier ook een echo gehad bij Taro van zijn blaas. En ik verwachte een drama, maar het was zo gemakkelijk. Taro moest liggen in een kussen met opstaande randen en ik kriebelde zijn koppie. De assistente hield zijn pootjes vast en de DA scheerde zijn buikje kaal en ging met gelei en echo ding over zijn buik. Taro vond dat zelfs prettig!!! Rare hond. En hij lag ook echt comfortabel in dat kussen. Hopelijk verloopt het bij jullie net zo soepeltjes. Succes :ok:
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

1 van mijn honden heeft diverse keren een blaaspunctie en catheterisatie gehad tezamen met een echo. Dat ging prima en is ook zonder roesje gebeurd. Gewoon zelf rustig blijven en als een dierenarts zelf al aangeeft dat een roesje niet nodig is, dan mag je er vanuit gaan dat ze daar prima ervaringen mee hebben.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Shendor is afgelopen dinsdag voor een echo van zijn gehele buik geweest geweest. Ook hij had bloed in de urine.
Shen is een hypersensitieve hond met angstagressie. Vooral met mannen heeft hij een probleem. En laat de echoscopist nou net een man zijn. :ugh:
Hij heeft standaard zijn muilkorf om naar de DA, en met de echo lag ie op een kussen op zijn rug op tafel. Ik stond bij zijn kop en de assistente hield zijn achterpoten vast zodat de DA ruimte genoeg had om te bewegen. Hij bleef ondanks alles heel netjes rustig liggen. Bewoog wel af en toe, maar dat zou ik zelf ook doen denk ik. :mrgreen: Hij heeft geen roesje, verdoving of iets dergelijks gehad. Alleen Bachbloesem, maar die krijgt hij dagelijks.
Het scheren was geen probleem, dat werd gedaan toen hij al op de tafel lag in de goede houding. Was totaal geen probleem.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Toen ik mijn verhaaltje typte dacht ik wel nog van ik heb toch een keer een hond gehad die geschoren werd en tegen me op stond?? Nu valt het kwartje pas dat we dat ook bij Poe gedaan hadden. Poe heb ik op haar achterpoten laten staan en toen liet ze zich makkelijk schren op de buik.
Moet zeggen dat het idd fijner ligt voor de honden als er een lekker dik kussen is. Omdat Poe zo bleef hijgen fluisterde ik zodat ze af en toe stil was om me dan ook te kunnen horen.

Ik hoop dat het goed gaat en dat hij lekker gaat dutten tijdens het onderzoek.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

moosje schreef: Hij heeft standaard zijn muilkorf om naar de DAlag in de goede houding. Was totaal geen probleem.
Dit is inderdaad waar ik ook aan dacht die muilkorf, waarom omdat je dan als eigenaar je zelf niet druk maakt om wat zou kunnen gebeuren als het niet goed gaat en je kunt je zelf focussen op het kalmeren van je hond. En dat maakt een wereld van verschil met bepaalde ingrepen of controles..
Bluf lag voor een echte echo in een comfortabel kussen op de behandelbank.. en bij haar kop staan was al voldoende om haar rustig te houden.. ze vond het ook niet eng of een onderdanige handeling.. Finn zou niet zo rustig in die positie blijven liggen zoals bluf lag maar die had ik dan wel met muilkorf zo rustig kunnen krijgen denk ik..
Verschilt dus weer een beetje per hond hoe je ermee omgaat.. maar de rust begint ook een beetje bij de baas..
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

blondie schreef:
moosje schreef: Hij heeft standaard zijn muilkorf om naar de DAlag in de goede houding. Was totaal geen probleem.
Dit is inderdaad waar ik ook aan dacht die muilkorf, waarom omdat je dan als eigenaar je zelf niet druk maakt om wat zou kunnen gebeuren als het niet goed gaat en je kunt je zelf focussen op het kalmeren van je hond. En dat maakt een wereld van verschil met bepaalde ingrepen of controles..
Bluf lag voor een echte echo in een comfortabel kussen op de behandelbank.. en bij haar kop staan was al voldoende om haar rustig te houden.. ze vond het ook niet eng of een onderdanige handeling.. Finn zou niet zo rustig in die positie blijven liggen zoals bluf lag maar die had ik dan wel met muilkorf zo rustig kunnen krijgen denk ik..
Verschilt dus weer een beetje per hond hoe je ermee omgaat.. maar de rust begint ook een beetje bij de baas..
Shendor blijft ook wel liggen, maar hij ligt zo ontzettend gespannen dat ze DA onmogelijk een echo kan maken, vandaar de assistente erbij. Als ie eenmaal ligt dan is het meestal wel goed.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marliez
Actief

Heel benieuwd hoe de echo en puncties vergaan zijn!
Afbeelding
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Mijn reu heeft een hartecho gehad en is nooit meer goed gekomen, als ik hem nu heeeeel
voorzichtig op zn zij wil rollen en geen hem beetje druk op zn zijkant plast ie soms al van angst :ugh:
Vind het echt heel, heel erg voor hem, hij was nog maar zo jong en ze hebben zo'n druk op hem gezet.
Hij is nu bijna 3 en heeft er echt nog een trauma van.

Ik oefen het verder ook niet, want hij hoeft nooit op zn rug/zij te liggen van me.

Heel erg veel succes!
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

lastig he, als ze zo angstig zijn. Ivan hier is ook een schijtert, en toch ging het allemaal goed, na een poosje rustig met hem kroelen en praten werd hij rustig, ontspande hij zijn achterlijf eindelijk en toen ging het allemaal heel vlot.

Fijn dat het bacterien zijn, daar is wat aan te doen. :ok:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”