Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verstandelijk gehandicapte hond
Moderator: moderatorteam
- Maxine
- Zeer actief
Verstandelijk gehandicapte hond
In het asiel hebben we sinds een maand of 2 een verstandelijk gehandicapte hond zitten. Hij heeft waarschijnlijk toen hij nog een pup was de hondenziekte gehad en dat heeft een deel van zijn hersenen aangetast.
Hij heeft dus wat neurologische schade en is dus, om het in mensentermen te zeggen, licht verstandelijk gehandicapt.
Nu is dit de eerste hond die ik heb ontmoet met zo'n aandoening.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die me er wat meer over kunnen vertellen? Met name eigen ervaringen?
Ik vind het best wel interessant en ben zelf ook wat aan het opzoeken over 'verstandelijk gehandicapte' honden.
Maar het is natuurlijk altijd leuker als ik wat verhalen hoor van iemand anders.
Hij heeft dus wat neurologische schade en is dus, om het in mensentermen te zeggen, licht verstandelijk gehandicapt.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die me er wat meer over kunnen vertellen? Met name eigen ervaringen?
Ik vind het best wel interessant en ben zelf ook wat aan het opzoeken over 'verstandelijk gehandicapte' honden.
Maar het is natuurlijk altijd leuker als ik wat verhalen hoor van iemand anders.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Re: Verstandelijk gehandicapte hond
Ja 1x hadden wij een broodfok Jack Russell in het pension die het ook had.. Heel apart.
Vrolijk hondje, wilde alleen maar spelen dus we moesten hem wel tegen zichzelf beschermen, anders ging hij rustig over zijn grens heen.
Hij leert alleen wat minder snel enzo, kende geen commando's, maar leuk knuffelhondje wat niet altijd zijn lichaam echt onder controle had.
Vrolijk hondje, wilde alleen maar spelen dus we moesten hem wel tegen zichzelf beschermen, anders ging hij rustig over zijn grens heen.
Hij leert alleen wat minder snel enzo, kende geen commando's, maar leuk knuffelhondje wat niet altijd zijn lichaam echt onder controle had.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Zo baas zo hondNanna schreef:Ik heb er 5
-
yvonne dl
- Zeer actief
haha ik wil een foto zien.
Ik heb hier 10 downys.
Niks mis mee hoor...
Ik heb hier 10 downys.
Niks mis mee hoor...
Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
- _Leonie
- Zeer actief
Ik was heel netjes stil....Gollum schreef:Zo baas zo hondNanna schreef:Ik heb er 5
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ik heb een St. Bernard gekent die verstandelijk gehandicapt was
Dat zag je trouwens ook aan zn koppie, zeg maar wat die kindjes met t syndroom van Down hebben maar dan honds.
Weet niet hoe ik t anders uit moet leggen.
Aj was een stik lieve hond, zag nergens kwaad in , altijd vrolijk en ook altijd willen spelen.
Je kon m niets aanleren , dat snapte hij ook niet. Zindelijk is hij trouwens ook nooit geweest.
Die mensen hadden ook nog Artic, een nestbroertje van AJ.
Artic was "normaal " , en erg beschermend naar zn broertje
Niet in kwade zin hoor, want hij heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan, maar Artic zorgde er wel voor dat AJ niets overkwam
AJ is niet ouder dan 2 jaar geworden, laatste keer dat ik Artic zag was 6 jaar geleden en toen was hij al 5 dus ik weet niet of hij nog leeft.
Maar AJ en Artic zijn me altijd wel bijgebleven eigenlijk.
Dat zag je trouwens ook aan zn koppie, zeg maar wat die kindjes met t syndroom van Down hebben maar dan honds.
Weet niet hoe ik t anders uit moet leggen.
Aj was een stik lieve hond, zag nergens kwaad in , altijd vrolijk en ook altijd willen spelen.
Je kon m niets aanleren , dat snapte hij ook niet. Zindelijk is hij trouwens ook nooit geweest.
Die mensen hadden ook nog Artic, een nestbroertje van AJ.
Artic was "normaal " , en erg beschermend naar zn broertje
Niet in kwade zin hoor, want hij heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan, maar Artic zorgde er wel voor dat AJ niets overkwam
AJ is niet ouder dan 2 jaar geworden, laatste keer dat ik Artic zag was 6 jaar geleden en toen was hij al 5 dus ik weet niet of hij nog leeft.
Maar AJ en Artic zijn me altijd wel bijgebleven eigenlijk.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- _Leonie
- Zeer actief
Ja ze hebben ook beetje 'schele ogen' zeg maar. Je kan het wel duidelijk zien.
Zindelijk was die JR ook niet..
Zindelijk was die JR ook niet..
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik ben na zo'n beoordeling meteen vreselijk nieuwschierig hoe is vastgesteld dat hij verstandelijk gehandicapt is?Maxine schreef:In het asiel hebben we sinds een maand of 2 een verstandelijk gehandicapte hond zitten. Hij heeft waarschijnlijk toen hij nog een pup was de hondenziekte gehad en dat heeft een deel van zijn hersenen aangetast.
- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Ik heb wel een kat gehad die ze niet allemaal op een rijtje had. Hij was inderdaad scheel en behóórlijk simpel
, maar het was de liefste kat die ik ooit gehad heb, en ik mis hem nog steeds.

- Maxine
- Zeer actief
ranetje schreef:Ik ben na zo'n beoordeling meteen vreselijk nieuwschierig hoe is vastgesteld dat hij verstandelijk gehandicapt is?Maxine schreef:In het asiel hebben we sinds een maand of 2 een verstandelijk gehandicapte hond zitten. Hij heeft waarschijnlijk toen hij nog een pup was de hondenziekte gehad en dat heeft een deel van zijn hersenen aangetast.
Er zijn wat tests gedaan maar als je de hond alleen nog maar ziet wandelen weet je al meteen dat er iets niet scheelt.
(En dan nog maar te zwijgen over de manier waarop hij gaat zitten.)

-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Nanna schreef:Als ie waterpas stond droop het kwijl even hard uit beide mondhoekenranetje schreef:Ik ben na zo'n beoordeling meteen vreselijk nieuwschierig hoe is vastgesteld dat hij verstandelijk gehandicapt is?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Maxine schreef:ranetje schreef:Ik ben na zo'n beoordeling meteen vreselijk nieuwschierig hoe is vastgesteld dat hij verstandelijk gehandicapt is?Maxine schreef:In het asiel hebben we sinds een maand of 2 een verstandelijk gehandicapte hond zitten. Hij heeft waarschijnlijk toen hij nog een pup was de hondenziekte gehad en dat heeft een deel van zijn hersenen aangetast.
Er zijn wat tests gedaan maar als je de hond alleen nog maar ziet wandelen weet je al meteen dat er iets niet scheelt.![]()
(En dan nog maar te zwijgen over de manier waarop hij gaat zitten.)
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
In het pleeggezin in Duitsland waar ik mijn Gina heb opgehaald, zaten allemaal gehandicapte honden. Helaas geen aangeboren handicaps maar allemaal mishandelde honden. Met afgehakte poten, blind gemaakt en dus ook een kruising herdertje uit Tsjechië. Het beestje was als pupje met een hamer op het kopje geslagen waardoor hij een ernstige hersenbeschadiging had opgelopen. Maar had het geweld wel overleefd, ondanks de permanente deuk boven op het hoofdje. Maar was dus ook, zoals de pleegmoeder het uitdrukte, geestelijk gehandicapt. Hij kon niks leren, geen enkel commando, was niet zindelijk te krijgen maar was wel een schat van een beestje die fysiek verder niks mankeerde (behalve dat hij wat achtergebleven was in de groei). Een ontzettend vrolijk en ongecompliceerd diertje die de hele dag vrolijk rondrende en vriendjes was met iedereen en vooral van Gina.
De pleegmoeder zei me dat ze hem gewoon behandelde als een eeuwige pup (hij was toen al door de da geschat op een jaar of 5). 't Was dat ik geen ruimte had voor meer dan één hond, anders had ik hem zeker meegenomen, het clowntje
.
De pleegmoeder zei me dat ze hem gewoon behandelde als een eeuwige pup (hij was toen al door de da geschat op een jaar of 5). 't Was dat ik geen ruimte had voor meer dan één hond, anders had ik hem zeker meegenomen, het clowntje

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Wat een aandoenlijke verhalen zeg
Mijn zusje is verstandelijk beperkt en functioneert op een niveau van een kind van ongeveer 7 tot 10 jaar, terwijl ze 30 is. Ik denk dat het met honden met een beperking niet veel anders is, waardoor het ook is gekomen of hoe je het ook wilt noemen. Ik zou zeggen, leg de lat niet te hoog met dit hondje. Misschien kan hij met geduld en vriendelijke eindeloze herhaling bepaalde dingen leren en dat zou leuk zijn, maar als het er niet in zit, komt het er ook niet uit. Wanneer er teveel druk wordt gelegd op een mens met verstandelijke beperking, onstaan er vaak (gedrags)problemen, dat lijkt me bij een hondje ook het gevaar. Dus lekker spelen en veel herhalen op speelse manier zou ik zeggen
Mijn zusje is verstandelijk beperkt en functioneert op een niveau van een kind van ongeveer 7 tot 10 jaar, terwijl ze 30 is. Ik denk dat het met honden met een beperking niet veel anders is, waardoor het ook is gekomen of hoe je het ook wilt noemen. Ik zou zeggen, leg de lat niet te hoog met dit hondje. Misschien kan hij met geduld en vriendelijke eindeloze herhaling bepaalde dingen leren en dat zou leuk zijn, maar als het er niet in zit, komt het er ook niet uit. Wanneer er teveel druk wordt gelegd op een mens met verstandelijke beperking, onstaan er vaak (gedrags)problemen, dat lijkt me bij een hondje ook het gevaar. Dus lekker spelen en veel herhalen op speelse manier zou ik zeggen