Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat honden allemaal kunnen...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

29996D

Wat honden allemaal kunnen...

Ongelezen bericht door 29996D »

Pateu blijft tot de aanval stopt

Bron: Leeuwarder Courant 3 november 2010 door BAUKJE VAN DER MEER

Leven als een kind van vier dat géén epilepsie heeft. Het lukt Crystal Hofma (4) uit Heerenveen steeds beter. Dankzij hulphond Pateu.

Afbeelding

Crystal geniet meer van haar leven sinds hulphond Pateu bij haar woont. De Schotse korthaar collie Pateu voelt het drie kwartier van tevoren aan als Crystal een epileptische aanval krijgt. De hond slaat dan piepend en blaffend alarm. Zelfs in haar diepste slaap merkt Pateu het als het misgaat. "Ze slaapt altijd met de neus tegen me aan”, vertelt Crystal glimlachend. Een aanval kunnen haar ouders niet tegenhouden. Wel kunnen ze zich er nu beter op voorbereiden. "We leggen Crystal dan op haar zij”, zegt moeder Gwendolynn Hofma. "Tijdens de aanval krijgt Crystal van ons een zetpil.” De hond blijft bij haar tot de aanval is afgelopen. "Dan likt ze haar gezicht." Anderhalf jaar geleden kreeg Crystal haar eerste epileptische aanval. "De dokter dacht dat het koortsstuipenwaren. "Later werd epilepsie vastgesteld. Crystals medicijnen voorkomen de aanvallen niet.

In een restaurant ontmoette de familie Hofma toevallig een trainster van Helphûn Fryslân, die een hond bij zich had. "Crystal wilde alleen maar met haar spelen." Niet iedereen krijgt een hulphond. Crystal voldeed aan de strenge criteria van Helphûn Fryslân. Ze lieten haar kennismaken met de tienjarige Pateu. Het teefje woont nu ruim vier weken bij het Heerenveense gezin. Crystal en Pateu zijn 24 uur per dag samen. De hond houdt haar maatje scherp in het vizier. Als Crystal niet op tijd haar medicijnen krijgt, trekt Pateu aan de bel. "Dan wiebelt ze tegen ons aan als herinnering. Ze voelt aan wanneer Crystal een beetje trillerig wordt. Pateu blijft het in de gaten houden totdat Crystal haar medicijnen heeft gekregen.” Drie ochtenden in de week gaat Crystal naar school. De hulphond blijft dan thuis. Crystal mist haar hond op zo’n moment, zegt ze. "Maar op school is het veel te druk en dan kan ik haar niet uitlaten. Als ik thuiskom ga ik weer snel naar mijn hondje, want we zijn beste vriendjes.” Behalve met epilepsie kampt Crystal ook met gedrags- en concentratieproblemen. Vrienden maken is lastig voor haar. "Pateu helpt haar contact te maken met leeftijdsgenootjes", zegt haar moeder. "Kinderen stappen gemakkelijker op haar af als de hond erbij is.” Crystal wordt soms snel boos. Pateu loopt dan naar haar vrouwtje toe en gaat tegen haar aan staan. "Crystal aait haar en hiervan wordt ze rustiger. Als ze schrikt, is Pateu eromhaar gerust te stellen en haar angstweg te nemen. Bij de ontwikkeling van haar motoriek krijgt Crystal ook hulp van Pateu. De vierjarige trekt de hond wel eens echte kleren aan.
"Zo leert ze bijvoorbeeld knoopjes vastmaken”, laat haar moeder weten. "Ze heeft weinig geduld als ze het bij zichzelf moet oefenen. Met de hond wordt het een spelletje.”Thuis mag de collie op alle banken en stoelen zitten. "Als ze in de gaten krijgt dat Crystal verdrietig is, loopt ze op haar af om haar te troosten.”Pateu gaat, onder haar dekje met de tekst Helphûn Fryslân, overal mee naar toe. Ook naar de onderzoeken in het ziekenhuis. "Als ik haar het dekje aantrek, weet zij dat ze aan het werk is”, legt Crystal uit. Wekelijks wandelt ze met de hond in het park. De aangepaste buggy laat de vierjarige dan liever staan. "Soms gaan we samen een stukje rennen”, zegt ze glimlachend. Crystals ouders hebben meer rust en vrijheid sinds Pateu bij hen woont. "Voorheen moesten we Crystal voortdurend in de gaten houden. Een ander kind van vier kan op verjaardagen boven spelen met andere kinderen. Dit kon bij ons nooit. ”Door Pateu kan het gezin nu weer wat normaler leven. "Dat is voor Crystals ontwikkeling belangrijk”, benadrukt haar moeder. "Als kind wil je ook niet steeds van je ouders horen wat je allemaal níet mag.” > Informatie over Helphûn Fryslân op http://www.hhfrl.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
iones
Zeer actief

Re: Wat honden allemaal kunnen...

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb ooit een film gezien over vrouwen in de gevangenis. Die kregen een hond uit het asiel toegewezen om op te leiden als hulphond. Eentje bleek heel geschikt te zijn om te waarschuwen tegen epilepsie.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
29996D

Vrij veel honden doen dat, zolang dat maar wordt herkend en begeleid. Ik vind het heel bijzonder.
Eerst had zij een pup toegewezen gekregen maar daar was ze allergisch voor (die kreeg brokken). En die deed het ook meteen.
Nicaaa!
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nicaaa! »

Wat een mooi verhaal en wat een steun voor dat meisje en haar familie, vind het echt bijzonder.
29996D

Nicaaa! schreef:Wat een mooi verhaal en wat een steun voor dat meisje en haar familie, vind het echt bijzonder.
Ja, mooi he ;)
En vaak gaat het naarmate de tijd verstrijkt alleen nog maar beter ;)
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door -Mieke- »

Ik heb al eerder gehoord van honden die waarschuwen voor epileptische aanvallen.
Dit is natuurlijk een extra ontroerend verhaal, maar als ouder zou ik toch liever een jongere hond bij dit kind zien.
Kindje heeft duidelijk meerdere problemen en hecht zich enorm aan de (10 jarige) hond... Dat zal wel voordelen hebben, maar pppfff dan kan er toch TE snel een mogelijk afscheidsscenario opduiken. :ugh:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind dat zo ontroerend mooi :I:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik lees het met twee gevoelens: wat mooi en wat heeft die hond veel verantwoordelijkheid.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
29996D

-Mieke- schreef:Ik heb al eerder gehoord van honden die waarschuwen voor epileptische aanvallen.
Dit is natuurlijk een extra ontroerend verhaal, maar als ouder zou ik toch liever een jongere hond bij dit kind zien.
Kindje heeft duidelijk meerdere problemen en hecht zich enorm aan de (10 jarige) hond... Dat zal wel voordelen hebben, maar pppfff dan kan er toch TE snel een mogelijk afscheidsscenario opduiken. :ugh:
Ja, natuurlijk, maar deze hond paste echt perfect. Over het algemeen worden er erg jonge honden geplaatst.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

de hond is alleen al 10 jaar.
wat als de hond achteruit gaat over twee jaar, of komt te overlijden ? erg heftig dan hoor, voor een kind.

allemaal prachtig mooi natuurlijk, dat dat kan. maar bovenstaande moet ik dan toch even bedenkelijk denken :scratch:
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Emma schreef:de hond is alleen al 10 jaar.
wat als de hond achteruit gaat over twee jaar, of komt te overlijden ? erg heftig dan hoor, voor een kind.

allemaal prachtig mooi natuurlijk, dat dat kan. maar bovenstaande moet ik dan toch even bedenkelijk denken :scratch:
Da's natuurlijk heel zwaar voor een kind, maar ook afscheid nemen van de hond waar je zielsveel van houdt hoort bij het leven :( Het is geweldig dat dit meisje zo'n hond mee mag maken!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

gwen schreef:Hier een berichtje van de moeder van Crystal uit het krantenartikel:)
Ik kwam perongeluk het artikel op dit forum tegen en ik las veel reacties over dat de hond misschien te oud zou zijn,ik moest hier toch even op reageren...Natuurlijk is de hond al wat ouder maar volgens mij was het niet helemaal duidelijk dat dit niet 'zomaar' gedaan wordt.. Er is over nagedacht en de 'opvolgster' van deze hond is al bekend.Ook kent Crystal die hond al en vindt ze die ook geweldig (die kan namelijk nog meer dan deze in haar ogen..De andere ging nl. zelfs met haar mee op de glijbaan:) ) Ik denk,Crystal kennende, dat wij(ouders) bij een afscheid van deze hond daar meer moeite mee zouden hebben dan zij.Dat klinkt misschien hard maar wat dat betreft is ze heel makkelijk(misschien ook door haar beperkingen/stoornis) Ze was gek op de eerste geplaatste hond maar toen die gewisseld werd voor deze was haar enige reactie: oh..deze is precies hetzelfde,dan vind ik het niet erg. (het was zelfde ras) daarna heb ik haar nooit meer over vorige hond gehoord..Kinderen zijn daar sowieso anders in dan wij,volwassenen. En zij misschien nog wat extra..áls de hond er maar is..en er is dus al een 'opvolgster' (die er ook weer zelfde uitziet en zelfde kan) dus daarom verwachten wij geen problemen er is hier dus wel degelijk meer over nagedacht dan het leek.En inderdaad in de laatste reactie las ik dat iemand zei dat het al heel mooi was dat Crystal dit op deze manier mee mag maken en zo is het inderdaad:) Voor de rest bedankt voor de leuke reacties. Het is een superkoppel,24 uur per dag...
wat leuk dat de ``moeder``ook reageerd :ok:
heel goed, dat er ook over een opvolger is nagedacht, want ook honden kunnen ouderdomskwalen krijgen natuurlijk.
Stjerna
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Finse Lappenhond (Lapinkoira)

Ongelezen bericht door Stjerna »

Prachtig om dit te lezen, gaaf om te zien/lezen waartoe honden allemaal in staat zijn! :D
Onze Stjerna met broertje Jari
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”