Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe (clicker-)train ik een blinde hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Hoe (clicker-)train ik een blinde hond?

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Japie de dwergpoedel vindt clickertraining helemaal geweldig. Hij wordt er superenthousiast en blij van en wil heel graag werken. Nu was ik alleen voor de gein wat begonnen, maar omdat hij het zo leuk vindt, wil ik er mee doorgaan. In eerste instantie voor de lol, maar als het goed werkt en ik iets kan bedenken, dan ook voor dingen waar we samen wat aan hebben (links, rechts, stop, etc). Alleen werkt het dus wel iets anders dan met niet-blinde honden. Zo is het aanleren van een 'touch' op je hand, best lastig als hij je hand niet ziet. Natuurlijk kun je dan zorgen dat je hand altijd op dezelfde plek tov van de hond is of tov je benen of iets dergelijks (dan kan hij eerst je benen zoeken), maar daar moet wel even over nagedacht worden. Ik merk dat ik soms iets doe en dan echt vergeet dat hij ergens zijn ogen voor nodig heeft. Hij reageert natuurlijk op geur en geluid, dus een touchcommando geven door middel van het in elkaar klappen van je handen kan. Meestal gaat hij dan wel in de goede richting. Dus dat klappen kan een commando worden. Ik wil niet EN commando's geven EN constant geluid maken. Dan kan het geluid net zo goed het commando zijn, dacht ik zo.

Je merkt tijdens het trainen heel duidelijk dat hij anders werkt. Hij 'zit' helemaal in zijn oren en neus, de concentratie komt volledig daarvandaan. Heel logisch natuurlijk, maar ik merk dat het voor mij echt wel even wennen is.

Wie wil meedenken en heeft tips? Ook voor boeken (Living with a blind dog had ik al gezien) of speeltjes of andere dingen.
Ik ben al babbelballen tegengekomen: " onclick="window.open(this.href);return false;
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Re: Hoe (clicker-)train ik een blinde hond?

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

je kan een tinkelbelletje op je broekspelden zodat de hond weet waar je bent. Dit belletje kun je gebruiken voor het touchen maar ook een geur. bijv. wat vanille aroma wat je voor het maken van een cake kan gebruiken. Dat is niet giftig. Een druppeltje op je hand en touchen maar... druppeltje op een deur en druw de deur dicht etc etc. Ik weet dat er een forum is voor het trainen van dove honden maar misschien is er ook een voor het trainen van blinde honden.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja waarom zou je een blinde hond leren touchen denk ik dan? Er zijn toch genoeg andere leuke kunstjes die je kan bedenken. Zit, af, poot, zijn trucjes waar hij geen ogen voor nodig heeft. Kies die kunstjes nou juist uit. Daarmee leg je niet zo'n druk op zijn handicap wat de hond nou juist ook onzeker kan maken (hij wil graag het kunstje doen, maar is eigenlijk niet goed in staat het kunstje naar behoren uit te voeren en moet in het donker tasten....)
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief

gyanty schreef:Tja waarom zou je een blinde hond leren touchen denk ik dan? Er zijn toch genoeg andere leuke kunstjes die je kan bedenken. Zit, af, poot, zijn trucjes waar hij geen ogen voor nodig heeft. Kies die kunstjes nou juist uit. Daarmee leg je niet zo'n druk op zijn handicap wat de hond nou juist ook onzeker kan maken (hij wil graag het kunstje doen, maar is eigenlijk niet goed in staat het kunstje naar behoren uit te voeren en moet in het donker tasten....)
Ja, grapjas, dat is toch een voorbeeld. Ik wil hem helemaal niets perse leren, dat staat ook duidelijk in de eerste post. Waar ook in staat dat hij het vreselijk leuk vindt om te leren en dingen uit te zoeken. Ik wil zijn wereld groter maken, niet kleiner. Zit, af en poot zijn inderdaad dingen waar hij zijn ogen niet voor nodig heeft, maar ook zijn reuk en gehoor niet (met uitzondering van het horen van het commando). Bovendien is hij tot nu toe eindeloos enthousiast en totaal niet onzeker.
DebbieZ
Zeer actief

Inge O schreef:zie je voor jezelf bepaalde oefeningen waarbij de touch je beter zou kunnen helpen dan een eventuele andere methode? (vraag ik nu even omdat ik er geen idee van hebt waar je die touch dan zou bij willen gebruiken).
Ik noem de touch als voorbeeld van een oefening, van iets aanleren, niet als hulp bij iets aanleren. Om het voor jullie makkelijker te maken: vergeet die touch. :roll:

Vertel eens hoe jullie een blinde hond zouden trainen?
DebbieZ
Zeer actief

Sorry, vond het gewoon reuzestom dat mijn Japie alleen nog maar zit, af en poot mocht doen. Dat heb ik hem net verteld en hij is helemaal depri nu. De dierenarts had ook al gezegd dat dit niet de slimste poedel was die hij is tegengekomen. Ok, hij kijkt soms wat onnozel uit zijn ogen, maar dat komt omdat die het niet doen... :jank: Ik snap dat je aannam dat ik de touch als hulpmiddel wilde gebruiken, maar ik bedoelde het hier als oefenvoorbeeld zelf, als voorbeeld van een oefening die echt niet zo kan. Alhoewel ik wel denk dat ik daarmee begon, omdat dat altijd een handig hulpmiddel is, beetje automatisch...:-D Een focuspunt is natuurlijk altijd handig, maar misschien zijn die belletjes wel handig. Op een wandeling praat ik veel, stamp ik met mijn voeten, klap ik in mijn handen en knip ik met mijn vingers. Maar ik ben daardoor wel de straatgek geworden. Belletjes halen, dan maar. Waar haal je een trosje belletjes, bij een hobbywinkel misschien? HEMA? Fluitje is ook een handig hulpmiddel, ook maar even halen.

Japie is niet gehandicapt, hij kan alleen maar niet zien. Dus ik moet om 1 zintuig heenwerken. Dat doet HIJ al jaren, dus ik moet een beetje inhalen. Japie weet wel hoe het moet, nu ik nog. Ik zou nog steeds graag ideeen horen. Leuk staat op de eerste plaats, nuttig op een tweede.

Japie kan apporteren en wordt daar helemaal blij van, en ik verstop ook soms lekkers voor hem, zodat hij moet zoeken (neus gebruiken). Nee, ik ben geen sadist... :engel:

Ik vond die vanilletip heel handig. Is dat een geur waar ze graag naartoe gaan?
DebbieZ
Zeer actief

Inge O schreef:ik denk toch dat het heel erg oefeningafhankelijk zal zijn hoe je het beste werkt, ik denk niet dat er 'iets' is dat hem in alle situaties kan helpen.
Oh, maar dat zoek ik ook niet helemaal. Ik zoek niet 1 werkende methode, want ik denk dat het inderdaad complexer zal zijn dan dat. Ik zoek algemene tips, maar ook losse oefeningen, handige dingen om te leren, leuke dingen om te leren en dan de blinde variant ervan.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nounnou, tja ik gaf zit, af, poot ook maar als voorbeeld hoor. :N: Neem een trucjesboek en je ziet hoeveel trucjes erzijn, waarbij hij niet op zoek hoeft naar iets wat hij eigenlijk moet zien. En ik heb ook geen trucjes waar die van mij zijn neus moet gebruiken. Tja je zou hem op een geurspoor kunnen zetten enzo. Ik ben enkel bekend met het trainen van dove honden. Ik heb wel een tijdelijke opvanger gehad die blind was, maar die was oud en die heb ik gewoon lekker niks geleerd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”