Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen zelf samenstellen met botmix?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ervaringen zelf samenstellen met botmix?

Ongelezen bericht door Rami »

De laatste tijd ben ik een beetje aan het experimenteren geweest met de voeding van Billy. Hij was regelmatig misselijk 's nachts (likken, smakken etc..) was soms wat sloom en ik vond 'm een beetje vreemd ruiken, zijn vacht bedoel ik dan met name.
Ook kreeg hij flinke botten (ribben, kop en zo) maar moeilijk weg. Of de kracht in zijn kaken wat minder was.
Toen ben ik gemalen voer gaan geven (met de gedachte dat hij grote, zware maaltijden, die hij niet goed kraakt ook niet goed verteerd) en de klachten zijn helemaal weg. Hij is zelfs actiever dan ooit! :mrgreen:
Nu wil ik wel graag zelf blijven samenstellen en had bedacht dat ik misschien wel een botmix kan geven, aangevuld met spiervlees, wat orgaan en groente en af en toe ei en vette vis.
Zou de verhouding 1/3 botmix (ik neem dan wel verschillende soorten) en 2/3 spiervlees, wat orgaan en groente wat zijn? En dan 2 x per dag voeren i.p.v. 1 x per dag?

Kortom! :D Is er iemand die met botmixen samenstelt? Zit ik een beetje op de goede weg met die 1/3 en 2/3?
Afbeelding
Wilm@

Re: Ervaringen zelf samenstellen met botmix?

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Rami, ik kan je niet helpen met je vraag maar had wel een tegenvraag.
Geef jij je hond gewoon een rauw ei?
Of kook je dit van te voren?

Sorry dat ik je topic vervuil dus maar weer snel terug naar je vragen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik geef iets van 40% vleesbotten (karkassen en zo), 40-50% vlees en 15-20% orgaan.
Dat zijn dan bevleesde botten, karkassen en zo.
Als je die karkassen maalt is dat botmix neem ik aan? ;)

En ik geef ook rauwe eieren en karnemelk, weet Wilma dat ook meteen :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat is de verhouding spiervlees/bot in de botmix? Volgens mij iets van 80 % bot toch? Dan zit je op 26 % bot, dat is fors. Geef je dat nu ook? Ik geef onder de 20 % bot.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Botmix 1:
gemalen kip / eend, karaks
verhouding ca. 70% bot 30% vlees

Botmix 2:
gemalen eend / konijn / haas, karkas
verhouding ca. 70% bot - 30% vlees
(van herby)

Ik zou verder gewoon dezelfde verhoudingen voeren als je nu doet, ik neem aan dat hij het er goed op doet? Omrekenen dus :wink:
Rami
Zeer actief

Wilm@ schreef:Rami, ik kan je niet helpen met je vraag maar had wel een tegenvraag.
Geef jij je hond gewoon een rauw ei?
Of kook je dit van te voren?

Sorry dat ik je topic vervuil dus maar weer snel terug naar je vragen.
Geef niks hoor! :wink:
Ja, rauw ei met schil. Ze krijgen er heel een aantal per week (stuk of 2/3, ongeveer).
Marjoleine schreef:Ik geef iets van 40% vleesbotten (karkassen en zo), 40-50% vlees en 15-20% orgaan.
Dat zijn dan bevleesde botten, karkassen en zo.
Als je die karkassen maalt is dat botmix neem ik aan? ;)

En ik geef ook rauwe eieren en karnemelk, weet Wilma dat ook meteen :mrgreen:
Ik zag dat er verschillende botmixen te koop zijn, bij Herby en Richard Versvoeding (die zit hier vlakbij). Zelf malen zie ik niet zo voor me. Daarbij moet je voor karkassen en botten van geit/lam een flinke molen hebben.
Ik weet inderdaad niet hoe de verhouding van die botmixen zijn. Ik zit zelf (ongeveer) aan de 20% (kaal) bot.
Inge O schreef:ja hoor, hier ook rauwe eieren, het gaat immers niet om een doosje per dag :mrgreen: .

sorry, rami, met botmixen kan ik je niet helpen maar iemand anders vast wel :ok: :mrgreen: .
Geeft niks hoor, je kunt niet alles weten (en je weet al zo veel :engel: ).
Zoek stok! schreef:Wat is de verhouding spiervlees/bot in de botmix? Volgens mij iets van 80 % bot toch? Dan zit je op 26 % bot, dat is fors. Geef je dat nu ook? Ik geef onder de 20 % bot.
Aja, dat wordt dus toch nog een hele rekensom (en dat is niet mijn sterkste kant :oeps: ). Misschien moet ik eerst maar eens informeren hoe de verhoudingen zijn in de botmixen.

Valerie schreef:Botmix 1:
gemalen kip / eend, karaks
verhouding ca. 70% bot 30% vlees

Botmix 2:
gemalen eend / konijn / haas, karkas
verhouding ca. 70% bot - 30% vlees
(van herby)

Ik zou verder gewoon dezelfde verhoudingen voeren als je nu doet, ik neem aan dat hij het er goed op doet? Omrekenen dus :wink:
Dank je wel! Het is dus inderdaad een kwestie van rekenen. En ja, allebei de honden doen het goed met de verhoudingen die ik nu geef. Al ben ik er de laatste tijd wel wat makkelijker in geworden (reken niet steeds alles uit).
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Hier ook één die af en toe een ei krijgt. 1x per maand ofzo. Mag je dat wekelijks geven? Sorry voor de offtopic :mrgreen:
Maar ik ben er wel benieuwd naar aangezien jij je honden meerdere eieren per week geeft.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Nee niet zelf gaan malen hoor. Laat dat maar aan de profi machines over :wink: Ik heb een tijdje de botmix haas/eend/konijn van Herby gegeven. Mooi spul!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief

sTefaniA schreef:Hier ook één die af en toe een ei krijgt. 1x per maand ofzo. Mag je dat wekelijks geven? Sorry voor de offtopic :mrgreen:
Maar ik ben er wel benieuwd naar aangezien jij je honden meerdere eieren per week geeft.
Ja, ik geef zeker wel 2 x per week een ei, maar ik stel zelf samen (op basis van (vlees)bot, spiervlees/vis, orgaan en groente) en ze verdragen het dan ook goed. Ik kan me voorstellen dat een hond die geen rauw/vers gewend is misschien moet wennen aan wat vaker een ei met schil, maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet wel van meerdere rauwvoerders dat twee rauwe eieren (met schil of schaal :wink: )per week goed verdragen wordt. Een ei is ook een mooi 'compleet' stuk voedsel. Als je alleen eiwit geeft, kan dat voor een biotine tekort zorgen, maar samen met eigeel (dat veel biotine bevat) compenseert het mooi. Verder bevat de het vlies van het ei (binnenkant schil) veel fosfor in de schaal zit veel calcium.
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief

Rami schreef:
sTefaniA schreef:Hier ook één die af en toe een ei krijgt. 1x per maand ofzo. Mag je dat wekelijks geven? Sorry voor de offtopic :mrgreen:
Ja, ik geef zeker wel 2 x per week een ei, maar ik stel zelf samen (op basis van (vlees)bot, spiervlees/vis, orgaan en groente) en ze verdragen het dan ook goed. Ik kan me voorstellen dat een hond die geen rauw/vers gewend is misschien moet wennen aan wat vaker een ei met schil, maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet wel van meerdere rauwvoerders dat twee rauwe eieren (met schil of schaal :wink: )per week goed verdragen wordt. Een ei is ook een mooi 'compleet' stuk voedsel. Als je alleen eiwit geeft, kan dat voor een biotine tekort zorgen, maar samen met eigeel (dat veel biotine bevat) compenseert het mooi. Verder bevat de het vlies van het ei (binnenkant schil) veel fosfor in de schaal zit veel calcium.
Diesel krijg kvv aangevuld met groentjes en soms wat brood ofzo. Ik zie hem gewoon graag een ei eten, hij pakt het zo voorzichtig vast. Ik dacht dat teveel eieren ongezond was, maar 1x per week moet kunnen dan? Ik wil nu wel 1x per week een echt bot of iets dergelijks gaan voeren, ik ga eens bij de slager horen voor restjes :D
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Nee niet zelf gaan malen hoor. Laat dat maar aan de profi machines over :wink: Ik heb een tijdje de botmix haas/eend/konijn van Herby gegeven. Mooi spul!
Ja, die wil ik ook gaan geven. Wel een beetje jammer dat botten niet meer zo goed vallen bij Billy, hij had altijd veel plezier in het kraken, knagen, trekken en sleuren. Maar ik ben bang dat hij toch wel behoorlijk last heeft gehad van het niet meer goed kunnen verteren. Hij zit - nu hij geen hele botten meer krijgt - opvallend goed in zijn vel.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik kan me dat wel voorstellen. Het zijn toch enorme dingen, die botten. En hij wordt een dagje ouder. Dan gaat het van binnen ook allemaal een tandje langzamer wellicht.

Had hij ook 'last' van bijv. een hele kwartel? Dat zijn maar kleine zachte botten en dan heeft hij toch wat uit elkaar te trekken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief

sTefaniA schreef:
Diesel krijg kvv aangevuld met groentjes en soms wat brood ofzo. Ik zie hem gewoon graag een ei eten, hij pakt het zo voorzichtig vast. Ik dacht dat teveel eieren ongezond was, maar 1x per week moet kunnen dan? Ik wil nu wel 1x per week een echt bot of iets dergelijks gaan voeren, ik ga eens bij de slager horen voor restjes :D
Oh, dan kun je rustig een ei per week geven hoor. En denk ook eens aan vette vis (sardines, makreel, zalmstaarten en zo), dat is een hele waardevolle aanvulling op de kvv die je geeft.
Als je kiest voor botten, begin dan met karkasjes van kleine dieren: kwartel, eend, kip, konijn. En dan het liefst vleessoorten die niet in je kvv verwerkt worden (dus liever kwartel, eend, konijn, dan kip). :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik kan me dat wel voorstellen. Het zijn toch enorme dingen, die botten. En hij wordt een dagje ouder. Dan gaat het van binnen ook allemaal een tandje langzamer wellicht.

Had hij ook 'last' van bijv. een hele kwartel? Dat zijn maar kleine zachte botten en dan heeft hij toch wat uit elkaar te trekken.
Nou, het punt is ook bij kleinere botten/karkassen dat hij gewoon niet goed meer kraakt en het dan maar heel doorslikt. :ugh: Eerst dacht ik dat er iets met zijn gebit niet in orde was, maar dat zag er volgens de da allemaal prima uit. Het lijkt dus het meest op krachtverlies van zijn kaakspier. Maar goed, een kwartel is natuurlijk wel heel klein en zacht, dus dat kan ik nog wel eens proberen. :ok:
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief

Rami schreef:
sTefaniA schreef:
Oh, dan kun je rustig een ei per week geven hoor. En denk ook eens aan vette vis (sardines, makreel, zalmstaarten en zo), dat is een hele waardevolle aanvulling op de kvv die je geeft.
Als je kiest voor botten, begin dan met karkasjes van kleine dieren: kwartel, eend, kip, konijn. En dan het liefst vleessoorten die niet in je kvv verwerkt worden (dus liever kwartel, eend, konijn, dan kip). :wink:
Ja, vis had ik nog niet aan gedacht. Ik zal volgende keer eens bij de vishandel wat rauwe sardines meebrengen!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef:
Zoek stok! schreef:Ik kan me dat wel voorstellen. Het zijn toch enorme dingen, die botten. En hij wordt een dagje ouder. Dan gaat het van binnen ook allemaal een tandje langzamer wellicht.

Nou, het punt is ook bij kleinere botten/karkassen dat hij gewoon niet goed meer kraakt en het dan maar heel doorslikt. :ugh: Eerst dacht ik dat er iets met zijn gebit niet in orde was, maar dat zag er volgens de da allemaal prima uit. Het lijkt dus het meest op krachtverlies van zijn kaakspier. Maar goed, een kwartel is natuurlijk wel heel klein en zacht, dus dat kan ik nog wel eens proberen. :ok:
Zeker als je dan een met veren geeft, heeft hij er toch nog wat leuks aan te plukken. Ben benieuwd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Hier ook geen ervaring met botmix, maar inderdaad even omrekenen.
Je hoeft alleen met het percentage bot rekening te houden dus zo lastig is het niet.
Fijn dat hij het hier wel goed op doet, het zou zonde zijn als je van het zelf samenstellen af zou moeten.
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Zeker als je dan een met veren geeft, heeft hij er toch nog wat leuks aan te plukken. Ben benieuwd.
Ja! Alleen.... dan kijk ik zelf maar even de andere kant op, ben na al die jaren nog steeds een beetje een barf-watje. als het gaat om veertjes, haartjes en oogjes en zo... :oeps: :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

rose schreef:Hier ook geen ervaring met botmix, maar inderdaad even omrekenen.
Je hoeft alleen met het percentage bot rekening te houden dus zo lastig is het niet.
Fijn dat hij het hier wel goed op doet, het zou zonde zijn als je van het zelf samenstellen af zou moeten.
Is ook zo! Een beetje rekenwerk heb ik er graag voor over. :wink: En ik kan daarnaast nog genoeg afwisselen met orgaan/spiervlees van verschillende diersoorten.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik geef bij de Smuldier vaak botmix van Herby en hou daarbij de verhouding aan zoals je ook bij volledig barfen doet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rami
Zeer actief

marian* schreef:Ik geef bij de Smuldier vaak botmix van Herby en hou daarbij de verhouding aan zoals je ook bij volledig barfen doet.
Geef je dan enkelvoudige Smuldier bij botmix? Anders geef je wel erg veel bot/calcium. Daar zouden ze hier dan erg moeilijk van gaan poepen, ben ik bang... :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Rami schreef:
marian* schreef:Ik geef bij de Smuldier vaak botmix van Herby en hou daarbij de verhouding aan zoals je ook bij volledig barfen doet.
Geef je dan enkelvoudige Smuldier bij botmix? Anders geef je wel erg veel bot/calcium. Daar zouden ze hier dan erg moeilijk van gaan poepen, ben ik bang... :wink:

Nee,ik geef dan een compleetversie en daar pas ik de hoeveelheid botmix aan aan.
Bij bijvoorbeeld enkelvoudige pens doe ik ook iets meer mix dan bij bijvoorbeeld de kipversie omdat in die laatste al heel veel bot zit.
Ik geef trouwens vrijwel nooit de kipversie alleen;er zit altijd iets anders bij.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik herken wat je zegt bij het krachtverlies in de kaken, dat hadden Beertje en Jackie ook en bij het huidige stel merk ik dat ze ook liever het kleinere spul eten (konijn, eend, kip) dan groot bot (rund schaap of geit)

Ik deed toen (ik kan helaas geen Herby meer geleverd krijgen omdat ik te weinig afneem) de botmix en spiervlees in de verhouding 1/3 tot 2/3 en dan om de dag tot om de twee dagen botmix. Dus ongeveer in twee dagen 1/6e deel van de voeding. En dan merkte ik dat de ontlasting goed bleef.
Nu geef ik voor de afwisseling naast gemalen voeding kip met bot en als ik het te pakken krijg eend en konijn karkasjes en koppen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef:
Zoek stok! schreef: Zeker als je dan een met veren geeft, heeft hij er toch nog wat leuks aan te plukken. Ben benieuwd.
Ja! Alleen.... dan kijk ik zelf maar even de andere kant op, ben na al die jaren nog steeds een beetje een barf-watje. als het gaat om veertjes, haartjes en oogjes en zo... :oeps: :wink:
Joh echt? Je kunt het toch buiten geven en zelf weglopen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Zoek stok! schreef:
Rami schreef:
Joh echt? Je kunt het toch buiten geven en zelf weglopen :wink:
Weglopen bij het eten van Barf/NRV?
Liever niet, je hond zou maar net verkeerd slikken oid en stikken in zijn voedsel als je er niet bij bent.
Vind ik teveel risico hoor, ik blijf altijd in de buurt, en gelukkig maar, want Romeo is een keer bijna gestikt ergens in.
Toen ik het uit zijn keel wilde halen viel hij om!
We hebben hem de heimlichgreep voor honden moeten geven (gelukkig geleerd via barfplaats!)
Als ik op dat moment even weg was geweest, had ik nu geen Romeo meer, daar moet ik niet aan denken zeg!
:zweep:
Rami
Zeer actief

marian* schreef:
Rami schreef:

Nee,ik geef dan een compleetversie en daar pas ik de hoeveelheid botmix aan aan.
Bij bijvoorbeeld enkelvoudige pens doe ik ook iets meer mix dan bij bijvoorbeeld de kipversie omdat in die laatste al heel veel bot zit.
Ik geef trouwens vrijwel nooit de kipversie alleen;er zit altijd iets anders bij.
Ik snap het. Het lijkt me wel moeilijk uitrekenen omdat je de verhoudingen van Smuldier niet weet/kent. Ik wil daarom bij de botmix spiervlees en orgaan gaan geven, dan kan ik wat beter op de verhoudingen letten. :wink:
Roelfien schreef:Ik herken wat je zegt bij het krachtverlies in de kaken, dat hadden Beertje en Jackie ook en bij het huidige stel merk ik dat ze ook liever het kleinere spul eten (konijn, eend, kip) dan groot bot (rund schaap of geit)

Ik deed toen (ik kan helaas geen Herby meer geleverd krijgen omdat ik te weinig afneem) de botmix en spiervlees in de verhouding 1/3 tot 2/3 en dan om de dag tot om de twee dagen botmix. Dus ongeveer in twee dagen 1/6e deel van de voeding. En dan merkte ik dat de ontlasting goed bleef.
Nu geef ik voor de afwisseling naast gemalen voeding kip met bot en als ik het te pakken krijg eend en konijn karkasjes en koppen.
Goed om te lezen dat je dat krachtverlies herkent Roelfien, dan is het in ieder geval niet iets heel raars voor een hond van 13. :wink:
En dat de ontlasting niet te hard werd met die 1/3 botmix klinkt ook goed. Ik ga vanmiddag maar eens een bestelling doen. :ok:
Zoek stok! schreef: Joh echt? Je kunt het toch buiten geven en zelf weglopen :wink:
Heb jij dat niet dan? :D En ik geef inderdaad altijd buiten, dan kijk ik toe vanaf een afstandje. :wink:
Paulala schreef: Weglopen bij het eten van Barf/NRV?
Liever niet, je hond zou maar net verkeerd slikken oid en stikken in zijn voedsel als je er niet bij bent.
Vind ik teveel risico hoor, ik blijf altijd in de buurt, en gelukkig maar, want Romeo is een keer bijna gestikt ergens in.
Toen ik het uit zijn keel wilde halen viel hij om!
We hebben hem de heimlichgreep voor honden moeten geven (gelukkig geleerd via barfplaats!)
Als ik op dat moment even weg was geweest, had ik nu geen Romeo meer, daar moet ik niet aan denken zeg!
Nou, ik zit er ook niet met mijn neus boven op hoor. Ik houd het wel altijd in de gaten, maar dat kan ook op een afstandje. Mocht er dan wat mis gaan ben ik er echt op tijd bij. :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb daar helemaal niks mee, dat hele voorzichtige. Sorry. Ik ben gewoon in de kamer als Izzie buiten eet. Met de deur open, dat wel. Ik hoor haar scrunchen en kraken. En Bram krijgt vaak in de gang met de deur een klein beetje open. Ook die hoor ik eten. Mijn honden eten nooit botten met een risico zoals grote ribben. Veelal kleine dieren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef:Heb jij dat niet dan?
Nee ik heb echt nergens meer moeite mee. Twee jaar geleden vroeg ik nog aan de Islamiet of hij de kop van het konijn wilde snijden. Nu heb ik toevallig een konijn in de vacht liggen die ik straks in drie stukken ga snijden. Zonder enige moeite. Ik zou zo slager kunnen worden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

marian* schreef:
Rami schreef:

dat vind ik heel raar. waarom zou je bot toevoegen aan compleet voer? en zeker aan een compleet voer waaraan kunstmatige calcium aan toegevoegd is dat ze altijd opnemen?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

huts had het ook op het laatst, maar ook met grote stukken vlees. ze kauwde minder goed en slikte steeds grotere stukken in 1 keer door. ik ben het vlees gaan knippen en ze kreeg meestal alleen nog kipkarkas want ze knaagde nog zo graag. ook kreeg ze nog wel ander knaagwerk maar niet meer als voer. ik ben toen ook gestopt met vasten want daar kreeg ze ook meer moeite mee.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”