Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijvoeren voor de winter of niet??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

senna en odin
Zeer actief

Bijvoeren voor de winter of niet??

Ongelezen bericht door senna en odin »

Misschien een hele gekke vraag maar toch.....

Ik vind dat als de honden in de rui zijn geweest ( vooral Senna) dat ze er zo schraal, dunnig uitzien. Met de winter in aantocht vraag ik me dan vaak af of ze wel genoeg spek hebben om zich warm te houden.
Krijg dan de neiging om ze een paar dagen in de week bij te voeren. Ik ben een kouwkleum en als mijn vet slinkt en je mijn ribben goed voelt voer ik mezelf ook bij :mrgreen:

Ze krijgen nu elk 800 gr. smuldier vleescompleet( de glutenvrij variant). Ik wilde ze dan bijv drie dagen in de week 1200 gr of zelfs het dubbele, 1600 gr gaan geven. Totdat ze weer lekker wat vetreserves hebben en dan weer afbouwen.
Ik wil ze niet gaan vetmesten hoor maar ik kan nu bij Odin de ribben heel vaag zien en bij Senna voel ik ze veel beter dan in de zomer terwijl hij dan toch juist de dunnere vacht heeft.
In het begin heb ik geexpirimenteerd met het aantal grammen te geven smul en 800gr leek goed. Ze werden niet te dik maar ook niet mager. Behalve als ze voor de winter dus in de rui zijn geweest dan heb ik wel het gevoel dat ze "ondervoed" lijken.

Wat zouden jullie doen.....me voor gek verklaren :Q: of gewoon bijvoeren op gevoel?

En nu ik toch aan het vragen ben......
Ik heb wel eens gelezen dat mensen hun honden s'ochtends meteen hun hele eten voor de dag geven. Ze zouden dan meer te verteren hebben om de hele dag energie te krijgen.
Zijn er hier mensen die dat ook doen en wat is het voordeel daarvan?

Ik hoor heel graag van jullie!!!
Groetjes Belinda
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Bijvoeren voor de winter of niet??

Ongelezen bericht door Machie »

Wonen je honden gewoon in huis?

Ik kan me voorstellen dat als je ze buiten houdt je ze wat meer geeft. Maar een hond die gewoon binnen leeft heeft dat imo niet nodig. Gewoon voeren op het oog. Zijn ze te mager, dan wat meer, te dik, dan wat minder. Maar geen rekening houden met het weer.. Tenminste, dat doe ik niet :F:

Ik voer 1 keer per dag. Alleen s avonds. Dit doe ik vooral omdat mijn hond niet de allerbeste eter is en bij alles in 1 keer wel heel behoorlijk eet. Daarbij wilde hij s morgens ook nooit eten...
senna en odin
Zeer actief

Ze leven in huis....zijn echte luiwammesen, niet vooruit te branden. Behalve als we uit gaan dan gaan ze volledig uit hun plaat met zijn beiden :mrgreen:

Maar geef jij dan eens per dag wat ie voor de hele dag mag hebben???? Ik vind dat zo eng met een maagtorsie maar aan de andere kant gaan ze buiten strunen als ze niet voldoende hebben gehad s'ochtends :eek:
Groetjes Belinda
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ja, ik geef elke avond in 1 keer alles. Luca krijgt s avonds 800 gram smuldier.
Tsja, over torsies enzo weet ik niet.. Er zijn ook mensen die hun honden eens per 2 dagen alles geven en dat gaat vaak ook goed...
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik hou mijn honden graag schraal, Jola heeft nu heel weinig beweging dus die krijgt nu maar 400 gram smuldier en heeft nog een klein vetrandje op dr ribben. Odin is lekker slank zeg maar. Hier zitten de honden binnen en ik geef ze niet meer in de winter. Binnen hebben ze het vaak warm zat (of te warm) en buiten rennen ze zich wel warm :wink: echt zwemmen (lang) laat ik ze niet meer vanaf een bapaalde tempratuur.

Maargoed ik sport ook met ze en dan kan extra gewicht eerder voor blessures zorgen en dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Ik denk niet dat je ze meer hoeft te voeren, als wij met de hondjes wandelen bewegen we zelf meestal veel minder dan de honden :wink: en daarom hebben we het ook vaak koud maar die honden rennen zoveel die hebben het echt niet zomaar koud, alleen als ze bv lang stilstaan ofzo.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Machie schreef:Ja, ik geef elke avond in 1 keer alles. Luca krijgt s avonds 800 gram smuldier.
Tsja, over torsies enzo weet ik niet.. Er zijn ook mensen die hun honden eens per 2 dagen alles geven en dat gaat vaak ook goed...
die mensen geven nrv/barf, dat is niet te vergelijken met gemalen voer. ik geef ook 1 keer daags (nrv)maar 's avonds zodat ze de nacht hebben om te verteren. dit zou ik niet met kvv doen want dat is veel te snel de maag uit. in de winter geef ik niet noodzakelijkerwijs meer, in de winter loop ik wel meer en langer dan in de zomer dus dat compenseert.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Als ze niet 24/7 buiten zitten zie ik niet in waarom je t zou doen.

Heb er hier 2 die 24/7 buiten zitten, hebben wel een kennel met dubbel geisoleerd nachthok dus ze kunnen lekker warm liggen.

Ditch word niet bijgevoerd, die is precies goed. Zie ik datie mager word dan geef ik wel wat extra.
Kenji voer ik elk jaar bij zodra t kouder word. Dat is ook een hondje die absoluut niet dik te krijgen is. Ja als ze loops is geweest maar na een maand is dat ook weer weg.

Dus zij is de enige die extra bij krijgt , anders word t helemaal zo'n gratenpakhuisje :(

Elena die binnen woont krijgt helemaal niets extra's, als ik dat zou doen kan ik ze in no time door de deur rollen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara van mij is ook vrij schraal, nu hoort dat wel bij een windhond maar ik vind haar teschraal voor de koude winter dus ik voer haar iets meer.
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik heb eens gelezen dat het afkoelen van een lichaam meer energie vreet dan het warmhouden ervan.
Dus áls je dan zou willen bijvoeren zou je het volgens die theorie beter 's zomers kunnen doen. :mrgreen: Ik merkte afgelopen zomer overigens ook dat mijn honden echt vraten als beren, 's winters hebben ze dat niet zo extreem.
Afbeelding
Lance
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford, Engelse stafford x Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Lance »

Nou, mijn hondjes liggen lekker warm bij de verwarming dus ik zie geen reden om bij te voeren. :wink: Overigens krijgen mijn honden wel 2 keer per dag eten, maar krijgen dan ook gewoon brok.
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Diesel krijgt twee porties per dag, 400gr smuldier en hij is net goed. Kan zijn ribben nog zien, maar hij is niet dik. Hij mag wel een tikkeltje dunner maar met de winter voor de deur laat ik het zo. Die paar honderd gram loopt hij er wel af.
Ik vind het sneu voor hem om één portie te geven, voor mijn eigen gemoedsrust krijgt hij dus 's ochtends en 's avonds eten. Als ik een keer langer slaap en hij krijgt enkele uren later eten, dan gaat hij echt zeuren en hongerig kijken.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik voer altijd op het oog en op mijn gevoel, daarvoor maakt het niet uit of het zomer of winter is. Of herfst of lente. :wink:
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Mijn honden die in de kennel buiten zitten krijgen nu inderdaad wat meer eten.
Ze moeten nu hun wintervacht opbouwen (is eigenlijk al bijna klaar) en hebben wat meer nodig om warm te blijven als het echt koud wordt.
Als het echt vriest krijgen zij dus ook wat meer.
De honden die binnen leven krijgen niets meer, die hebben dat echt niet nodig.
Verder krijgen ze bij mij 2x daags te eten. Maar dat is omdat ze ook vaak 's nachts lang moeten werken en ik wil niet dat ze dan met een lege
maag werken.
senna en odin
Zeer actief

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

Conclusie:1) ze leven binnen dus gewoon qua hoeveelheid zo blijven voeren.( mits ze niet mager worden)
2) hoe vaak en wanneer voeren maakt bij kvv eigenlijk niet uit. Heeft geen extra voordelen ivm energieverbruik of een vol gevoel
houden.

Tja dan blijf ik ze lekker zo voeren als ik nu doe!! Doe ik het toch goed :mrgreen:

Overigens krijgen ze af en toe ook wat rauw in de vorm van eendagskuikens, kippebouten, levertjes en hartjes maar dat zie ik als tussendoortje en niet als volledige maaltijd.
Groetjes Belinda
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Ik denk dat het afhankelijk is van de hond zelf. Mijn beide honden staan op NRF en zomers eten ze in percentages beduidend minder (1 tot 1,5%) dan 's winters. 1 van mijn honden kan niet te vet gevoerd worden en met de strenge winter van vorig jaar zat hij voor het eerst op 3% van zijn lichaamsgewicht en zelfs een paar weken op 3,5%. Gewoon op het oog blijven voeren.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik voer mijn honden ook NRV en de Staffords staan in de zomer altijd schraler dan in de winter. Ik ben pas weer begonnen om ze wat meer eten te geven. Anders heb ik met buiten lopen 2 hondjes die krom lopen en waarbij je de ruggenwervels kan tellen. Geef ik ze meer, dus een klein speklaagje dan zitten duidelijker lekkerder in hun vel als het koud is. Tegen het voorjaar gaat er dan weer langzaam wat vanaf totdat ze weer in hun zomeroutfit staan.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik geef warme soep bij. Dit is eerder omdat ik het een prettig idee vind, dan dat het noodzakelijk is :wink:
De hond die binnenzit, krijgt niets bij. Die krijgt zo al extra's genoeg :pffff:
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Dana moet ook extra gevoerd worden nu maar die heeft het ook niet echt warm in de zomer. In de winter heeft ze het ondanks haar jasje heel snel koud
Ze heeft in de zomer continu op 50-65 gram gestaan en moet nu 100 gram per dag KVV krijgen want ik kon haar ribben letterlijk tellen
Afbeelding
senna en odin
Zeer actief

Ze heeft in de zomer continu op 50-65 gram gestaan en moet nu 100 gram per dag KVV krijgen want ik kon haar ribben letterlijk tellen
Eh...hoe groot is Dana dan?
Groetjes Belinda
Afbeelding
Erwina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Erwina »

Hutsje schreef:
Machie schreef:Ja, ik geef elke avond in 1 keer alles. Luca krijgt s avonds 800 gram smuldier.
die mensen geven nrv/barf, dat is niet te vergelijken met gemalen voer. ik geef ook 1 keer daags (nrv)maar 's avonds zodat ze de nacht hebben om te verteren. dit zou ik niet met kvv doen want dat is veel te snel de maag uit. in de winter geef ik niet noodzakelijkerwijs meer, in de winter loop ik wel meer en langer dan in de zomer dus dat compenseert.
Dat kwam bij mij ook gelijk naar boven, dat ik met KVV nooit 1x per dag zou voeren.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik voer op het oog en ik hou mijn honden vrij schraal.
Ik heb niet het idee dat ze in de winter extra nodig hebben.
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

senna en odin schreef:
Eh...hoe groot is Dana dan?
1,5e kilo met 19 cm schoft :W:
Maar goed, dan juist is 100 gram erg veel vind ik juist
Afbeelding
senna en odin
Zeer actief

Hahahaha en ik dacht nog wel dat je het over een grote hond had...
Ik dacht al en dan maar zo weinig geen wonder dat je dan ribben ziet..
sorry :roos: misverstandje.
Groetjes Belinda
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

alleen de honden die buiten zitten krijgen wat meer....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

senna en odin schreef:
Hahahaha en ik dacht nog wel dat je het over een grote hond had...
Ik dacht al en dan maar zo weinig geen wonder dat je dan ribben ziet..
sorry :roos: misverstandje.
Geeft niet, het is ook een piepklein hondje, al waant ze zich een grote hond....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”