Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bordje bij losloopgebieden
Moderator: moderatorteam
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Bordje bij losloopgebieden
N.a.v. het topic over loslopen en een bekeuring. Voordat ik een natuurgebied in ga, lees ik die bordjes die bij de ingang van het gebied staan ("Verboden te betreden: - Buiten de aangegeven paden - Met een loslopende hond - Buiten zonsop- en zonsondergang" etc). Volgens mij zijn er drie varianten met betrekking tot honden: Verboden voor honden, verboden voor loslopende honden, en dan eentje waar niks over honden op staat. Ik ben er altijd van uit gegaan dat een hond mag loslopen wanneer er niets over honden op de borden staat. Maar laatst was ik in een bos waar het bord niets over honden vermeldde, maar kwam ik er wel achter dat het een aanlijngebied was (ik kwam namelijk in een losloopgebied terecht en aan de rand daarvan stonden bordjes met 'aanlijnen vanaf hier verplicht', dus in het stuk waar ik net vandaan kwam).
Klopt mijn regel 'niets op de borden = losloopgebied' dus niet? Of klopte het bordje bij de ingang van het bos niet? Het was achteraf dus zeker geen losloopgebied, maar de bordjes van het gebied vermeldden niks over honden.
Klopt mijn regel 'niets op de borden = losloopgebied' dus niet? Of klopte het bordje bij de ingang van het bos niet? Het was achteraf dus zeker geen losloopgebied, maar de bordjes van het gebied vermeldden niks over honden.

- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Re: Bordje bij losloopgebieden
Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je een natuurgebied in een ingang betreedt, en er niks over loslopende honden wordt vermeld, ze los mogen, mits het buiten de bebouwde kom is. Of het juridisch klopt weet ik niet, maar volgens mij kun je een boete wel aanvechten wanneer bebording niet duidelijk is.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik ben altijd van het tegenovergestelde uitgegaan, honden mogen nergens los tenzij dat wordt aangegeven. Al helemaal niet in beschermde gebieden. In het buitengebied wordt die regel echter zelden strak gehanteerd maar is het meer een houvast om je aan te kunnen spreken als je hond daadwerkelijk overlast veroorzaakt.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een bekeuring gehad en loop altijd in een buitengebied.In natuurgebieden wel ooit een waarschuwing (oa toen Bruno niet aangelijnd meeliep vanwege zijn artrose).
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een bekeuring gehad en loop altijd in een buitengebied.In natuurgebieden wel ooit een waarschuwing (oa toen Bruno niet aangelijnd meeliep vanwege zijn artrose).
-
chrico
- Zeer actief
Ik weet alleen waar ik zelf vanuit ga als ik ergens wandel en dat is als er staan: honden toegestaat mits aangelijnd. Staat dat er niet ga ik er niet wandelen want mensen begrijpen deze tekst vaak al niet laat staan andere tekst 
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ze mogen alleen los als dat expliciet aangegeven wordt.
óf het moet in de APV staan. hier bijvoorbeeld staat dat honden buiten de bebouwde kom niet aangelijnd hoeven te zijn als ik me niet vergis, maar geen bordjes bij einde groesbeek. dan mag het ook
óf het moet in de APV staan. hier bijvoorbeeld staat dat honden buiten de bebouwde kom niet aangelijnd hoeven te zijn als ik me niet vergis, maar geen bordjes bij einde groesbeek. dan mag het ook

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Ok, dan heb ik dat kennelijk altijd verkeerd gezien
meestal rijd ik sowieso naar de gebieden waarvan ik zeker weet dat het losloopgebieden zijn, maar dit keer was ik zo blij verrast dat ik nog een 'losloopbos' had gevonden, haha. Niet dus. Ben gelukkig geen boswachter tegengekomen want er is hier gewaarschuwd dat er ook niet meer gedoogd zal worden.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Hier staat er iets over honden mogen los mits onder appèl.