Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

clickeren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Me_and_Sandy
Zeer actief
Aantal honden: 1

clickeren

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over de clicker-training, ik heb zulke goede verhalen gehoord dat ik overweeg hier ook mee te beginnen.
Maarrr..

Is eens beginnen met clickeren, altijd clickeren?
Of kan dit ook als aparte oefening worden gebruikt, ivm verveling (zie vorige topics) dus als extra spelletje thuis?

En normaal gesproken is Sandy vaak bij mijn ouders. Betekend dit als ik begin met clickeren, zij dit ook moeten doen? (voor duidelijkheid, rechte lijn in de opvoeding?)

Of kan ik het dan beter bij goed zo! en koekjes houden?

ik kwam een paar weken terug een oppas-oma tegen in het park, een oudere dame die op honden past. Ze liep met een roedel van 7 honden. 6 liepen los en 1 oudje moest aan de lijn blijven. Toen de oudere hond uit de riem ging en wegliep, riep mevrouw "hier" en 1 x click en alle 7 stonden netjes om haar heen te kijken waar het koekje bleef! Zo gaaf om te zien, en buiten het clickeren, het is zo'n leuke vrouw, dol op honden en bood ook nog meteen aan om op te passen op Sandy wanneer het ooit nodig is :mann:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: clickeren

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Alles kan, niks hoeft maar wel eerst even goed inlezen.

Veel plezier!
Me_and_Sandy
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Alles kan, niks hoeft maar wel eerst even goed inlezen.

Veel plezier!
Ik ben al aan het rondkijken / inlezen op internet. Heb je misschien nog tips voor
sites of boeken?
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Wat vind je van deze: http://vickysclickertraining.com/where_to_start.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

ik ben zelf bezig met de puppycursus, vanavond les 7 en wij trainen ook op basis van het clicksysteem.
Het is erg leuk om te zien hoe de honden erop reageren, wanneer de pup de oefening snapt dan mogen wij de clicker bij die oefening achterwege laten, dus het komt er uiteindelijk op neer dat als je hond alle commando's kent er geen clicker meer nodig is, maar wel is het erg makkelijk en handig als je je hond weer iets nieuws aan wil leren dat je dat dan weer aanleert met de clicker want de hond weet: na een click komt een beloning.

En ja, mijn ouders passen ook vaak op en die moeten dus dezelfde regels hanteren, dus ook clickeren.
Ik ben er in ieder geval erg tevreden over.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Me_and_Sandy
Zeer actief

DebbieZ schreef:Wat vind je van deze: http://vickysclickertraining.com/where_to_start.html" onclick="window.open(this.href);return false;
de link loopt vast, maar mijn laptop is ook niet 100% volgens mij..
ik probeer het later nog eens, in ieder geval bedankt!
Lisette1985
Zeer actief

Kijk maar eens bij http://www.hondenschoollingewaard.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kun je er ook een hoop informatie op vinden
Groeit met een kus,
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik clicker nog steeds met Agility training op de raakvlakken.. Dit blijf ik voorlopig ook doen..
Voor de rest, inlezen inderdaad en misschien een clickercursus volgen (Minna heeft er binnenkort 1)
Zelf vind ik het een prachtig systeem en baal er van dat ik het niet direct als pupzijnde heb gebruikt bij Escha... volgende pup zal er ook aan moeten geloven..

Veel plezier/succes
Afbeelding
Lisette1985
Zeer actief

Met clickeren moet je inderdaad wel om leren gaan, het lijkt makkelijker dan dat het is.
Maar als je het eenmaal door hebt! dan is het erg leuk en handig.
Lees je idd eerst even goed in en ik zou idd ook een clickertraining gaan volgen.
Groeit met een kus,
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je op cursus zou moeten, zo iets kan je toch makkelijk zelf? ;) Ik leg het wel even uit.
Eerst moet je gewoon klikken en meteen beloning geven. (Zonder 'goed zo'.) Herhaal dit vaak. Een stuk of 10, 20 keer? Vervolgens laat je de hond zitten (of iets anders simpels) en klik je direct als de hond zit en geef je de beloning. Ga vervolgens naar buiten met clicker. Doet je hond iets goeds zoals komen of zitten voor de weg, klikken. Let er wel op dat het direct gebeurd. De beloning mag wachten, het klikken nooit. De klik wordt voor de hond een sein van 'goed zo! Je wint een beloning!', en je moet duidelijk zijn in het gedrag wat je van de hond wilt. Vind je het wel leuk als de hond met zijn oren beweegt op commando? Klik als hij zijn oren beweegt. Frisbee vangt? Klik bij de vang.

Als jij en je hond elkaar en de clicker beter begrijpen kun je hem alles leren. Overigens, je hoeft de clicker niet altijd te gebruiken. Honden vinden het niet minder duidelijk als je met je stem beloont als de hond weet welk gedrag je bedoelt.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Lellibel schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je op cursus zou moeten, zo iets kan je toch makkelijk zelf? ;) Ik leg het wel even uit.
Eerst moet je gewoon klikken en meteen beloning geven. (Zonder 'goed zo'.) Herhaal dit vaak. Een stuk of 10, 20 keer? Vervolgens laat je de hond zitten (of iets anders simpels) en klik je direct als de hond zit en geef je de beloning. Ga vervolgens naar buiten met clicker. Doet je hond iets goeds zoals komen of zitten voor de weg, klikken. Let er wel op dat het direct gebeurd. De beloning mag wachten, het klikken nooit. De klik wordt voor de hond een sein van 'goed zo! Je wint een beloning!', en je moet duidelijk zijn in het gedrag wat je van de hond wilt. Vind je het wel leuk als de hond met zijn oren beweegt op commando? Klik als hij zijn oren beweegt. Frisbee vangt? Klik bij de vang.

Als jij en je hond elkaar en de clicker beter begrijpen kun je hem alles leren. Overigens, je hoeft de clicker niet altijd te gebruiken. Honden vinden het niet minder duidelijk als je met je stem beloont als de hond weet welk gedrag je bedoelt.

:ok: helemaal mee eens. Ik clicker ook met mijn honden en het is echt heel simpel. Ben je geen cursus voor nodig :wink: Ook al maak je een keer een foutje door op het verkeerde moment te klikken is er nog geen man over boord. Het duurt hoogstens wat langer voordat je hond door heeft wat je van hem wil. Heb ik de clicker een keer niet in de buurt beloon ik met mijn stem en een snoepje. Ook mijn huisgenoten belonen de honden vaak met de stem en een koekje. Je kan het dus gewoon naast elkaar gebruiken. Ik heb niet gemerkt dat het voor problemen zorgt.

Veel plezier met de clicker! Want dat is het vooral, plezier!
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

vaak moet je daarvoor op cursus omdat de meeste mensen niet kunnen timen.. Mijn vriend bijvoorbeeld kan gewoon echt niet timen... niets mis mee hoor maar als je systematisch te laat clickt leer je misschien net het tegenovergestelde aan... Plus je moet heel goed inzien waarvoor je clickt.. als de hond naar je kijkt en je clickt precies te laat en de hond kijkt weg heb je het verkeerde aangeleerd en fixeert misschien net die ene hond
Ik geloof ook best dat mensen het zonder cursus kunnen leren (ik ben er 1 van maar ik heb wel filmpjes online gekeken en heel veel rondgevraagd, en een instructrice gehad die ook met de clicker werkte.. dus ja eigenlijk heb ik het ook niet 'zelf' geleerd)
Afbeelding
lets have fun

Dan kan ik blijkbaar van nature goed timen :cheer: :wink:

Nee, serieus.
Inlezen is natuurlijk wel prettig. Wat dat betreft kan ik het boekje "Een hond en een dolfijn" van Karen Pryor aanraden.

En als je een cursus gezellig of nuttig vindt moet je dat natuurlijk gewoon doen. Maar niet iedereen is dat nodig.
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je op cursus zou moeten, zo iets kan je toch makkelijk zelf? Ik leg het wel even uit.
Eerst moet je gewoon klikken en meteen beloning geven. (Zonder 'goed zo'.) Herhaal dit vaak. Een stuk of 10, 20 keer? Vervolgens laat je de hond zitten (of iets anders simpels) en klik je direct als de hond zit en geef je de beloning.
Ja, de systeem is op zich heel makkelijk, maar wat jij beschrijft zo zou ik niet beginnen. Wel eerst het clicker op zich aanleren dus gewoon 50 x click-koekje.
Maar dan als je de hond laat zitten en je clickt daarop krijg je dus vaak honden die "vast lopen" op eigen initiatief, en dat is dus juist het grote voordeel van clickeren tegenover "goed zo" en koekje. Dan heb je in principe een hond die je gewoon traint met koekjes etc, alleen in plaats van goed zo geef je een click.
Ik begin meestal met een voorwerp. Dus als de hond het clicker heeft geleerd, zet ik bvb een krukje in de kamer, dan laat ik de hond er bij en ga ik daarmee een beetje shapen.
Volgende oefening waarmee ik de clicker gebruik is de aandacht. Etc etc. Maar ik ga pas later de clicker gebruiken bij oefeningen die de hond al kan zoals een zit. Met een 100% groene pup is het dus anders, die kan je al shapen met zit omdat die het nog niet kan.
Verder heeft niet iedereen gevoel voor timing, en moet dat ook worden getrained.
Ik zie erg veel mensen die zelf clickeren (niet erg want je kan de hond er niet mee beschadigen) maar het is zonde dat de clicker niet echt goed wordt gebruikt waardoor de prestaties van de hond/baas combi ook niet zo goed worden dan wat het zou kunnen.
Lellibel
Zeer actief

Minna schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je op cursus zou moeten, zo iets kan je toch makkelijk zelf? Ik leg het wel even uit.
Eerst moet je gewoon klikken en meteen beloning geven. (Zonder 'goed zo'.) Herhaal dit vaak. Een stuk of 10, 20 keer? Vervolgens laat je de hond zitten (of iets anders simpels) en klik je direct als de hond zit en geef je de beloning.
Ja, de systeem is op zich heel makkelijk, maar wat jij beschrijft zo zou ik niet beginnen. Wel eerst het clicker op zich aanleren dus gewoon 50 x click-koekje.
Maar dan als je de hond laat zitten en je clickt daarop krijg je dus vaak honden die "vast lopen" op eigen initiatief, en dat is dus juist het grote voordeel van clickeren tegenover "goed zo" en koekje. Dan heb je in principe een hond die je gewoon traint met koekjes etc, alleen in plaats van goed zo geef je een click.
Ik begin meestal met een voorwerp. Dus als de hond het clicker heeft geleerd, zet ik bvb een krukje in de kamer, dan laat ik de hond er bij en ga ik daarmee een beetje shapen.
Volgende oefening waarmee ik de clicker gebruik is de aandacht. Etc etc. Maar ik ga pas later de clicker gebruiken bij oefeningen die de hond al kan zoals een zit. Met een 100% groene pup is het dus anders, die kan je al shapen met zit omdat die het nog niet kan.
Verder heeft niet iedereen gevoel voor timing, en moet dat ook worden getrained.
Ik zie erg veel mensen die zelf clickeren (niet erg want je kan de hond er niet mee beschadigen) maar het is zonde dat de clicker niet echt goed wordt gebruikt waardoor de prestaties van de hond/baas combi ook niet zo goed worden dan wat het zou kunnen.
Ik snap nog steeds niet waarom je niet zou kunnen beginnen zoals ik zei? :F:

Misschien ben ik geniaal of zo dat ik op een dag gewoon zo'n ding heb gekocht en zelf ben gaan clickeren, echt schiet me dood ik snap niet wat er moeilijk aan is. Of misschien is mijn hond wel één in de miljoen die het wel begreep ondanks dat ik ernstig fout bezig was. :smile1:
Overigens clicker train ik ook muizen op precies deze manier en die begrijpen het ook.
Afbeelding
Lisette1985
Zeer actief

clickeren is op zich ook niet zo moeilijk nee, maar gaat inderdaad om de timing.
Wanneer je een keer op het verkeerde moment clickt moet er dus alsnog een belonging komen anders raakt de clicker zijn waarde kwijt.
Maar het scheelt inderdaad dat de clicker geen schade aanricht, dus als je goed bent in timing dan zou er lekker mee beginnen, een cursus was gewoon een optie omdat het leuk en leerzaam is en geeft je misschien net die extra handvaten.
Groeit met een kus,
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Clickeren is niet moeilijk.....dat zeggen de mensen die het goed kunnen en inderdaad de timing juist hebben.

Je moet een paar regels in acht nemen. Als je clickert maak je dus de afspraak click=koek. Dus als je klikt moet je altijd een koekje geven. ook als je "misklikt". En het is: commando, uitvoering, klik, hand in je zak, koekje geven. Niet: commando, hand in je zak, klik, koekje. Dan wordt hand in je zak al een teken van: AH er komt een koek aan. Net als met andere beloningsgerichte training moet je ook met de clicker afbouwen natuurlijk. Zorg dat je een gokmachine wordt.....komt er wel of niet een beloning?! Maar dan natuurlijk wel als de oefening cq. commando er wel goed inzit bij de hond.
Daarbij moet je oppassen dat je de clicker niet als lokmiddel gaat gebruiken. Ik zie regelmatig in het bos: hond loopt weg of komt niet en dan wordt er driftig op de clicker gedrukt, want dan komt ie wel. Tja, dat is dan net weer ff niet de bedoeling.

Natuurlijk MOET je niet per se op cursus, maar ik zou het net als wat anderen hierboven wel aanraden. Je raakt vertrouwd met het ding en leert te kijken naar timing en hoe af te bouwen.

Ik vind het een ideale trainingsmethode, maar ik ken ook mensen die het helemaal niets vinden. Die hadden voornamelijk moeite met de timing van het clicken, waardoor de hond ook niet reageert zoals ze zouden willen.
Afbeelding
lets have fun

Je mag wel compleet motorisch gestoort zijn als je altijd en overal systematisch mis klikt. :mrgreen: Laten we er nou niet ingewikkelder over doen dan het is. Het is geen ramp om een keer mis te klikken en natuurlijk geef je dan ook een koekje. Daarna ga je gewoon weer verder waar je gebleven was en klik je op de goede momenten. De hond zal wel iets in verwarring raken en er langer over doen om te snappen wat je wil. Maar ach, leren zonder stress bestaat niet. :wink:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Het ligt er zo aan wat je wilt clicken. Als je bijvoorbeeld een simpele af of zit aan wilt leren, dan kan je dat zonder cursus doen, als je snapt wat de bedoeling is. Maar als je uitvoeringen wilt perfectioneren, dus bijvoorbeeld de naast en dan dat de schouder van de hond tegen je been staat en zijn voorpoot tegen je voet, daar heb ik dus echt wel hulp bij nodig, omdat ik gewoonweg niet weet hoe ik het aan moet leren en voor welke stapjes ik moet clicken.

Dus ik vind het erg denigrerend om te zeggen dat je echt stom bent als je het niet kunt zonder training.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

lets have fun schreef:De hond zal wel iets in verwarring raken en er langer over doen om te snappen wat je wil. Maar ach, leren zonder stress bestaat niet. :wink:
En ik wil dus geen stress bij mijn honden als ik iets aanleer. En waarom zou ik ze in verwarring moeten brengen, als ik dat kan voorkomen door goede instructie te krijgen. Ze moeten het als leuk ervaren en uiteraard mogen ze aan het denken gezet worden, maar stress wil ik absoluut niet zien.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
lets have fun

Sita schreef:Het ligt er zo aan wat je wilt clicken. Als je bijvoorbeeld een simpele af of zit aan wilt leren, dan kan je dat zonder cursus doen, als je snapt wat de bedoeling is. Maar als je uitvoeringen wilt perfectioneren, dus bijvoorbeeld de naast en dan dat de schouder van de hond tegen je been staat en zijn voorpoot tegen je voet, daar heb ik dus echt wel hulp bij nodig, omdat ik gewoonweg niet weet hoe ik het aan moet leren en voor welke stapjes ik moet clicken.

Dus ik vind het erg denigrerend om te zeggen dat je echt stom bent als je het niet kunt zonder training.
uhhh, zag je die grijns en die knipoog niet? dat betekent dat ik het niet zo serieus bedoel.

sommige mensen hier zijn nogal stellig wat het belang van die cursussen betreft en dan voel ik behoefte om wat tegen gas te geven :W: niet lullig bedoelt hoor
lets have fun

Sita schreef:
lets have fun schreef:De hond zal wel iets in verwarring raken en er langer over doen om te snappen wat je wil. Maar ach, leren zonder stress bestaat niet. :wink:
En ik wil dus geen stress bij mijn honden als ik iets aanleer. En waarom zou ik ze in verwarring moeten brengen, als ik dat kan voorkomen door goede instructie te krijgen. Ze moeten het als leuk ervaren en uiteraard mogen ze aan het denken gezet worden, maar stress wil ik absoluut niet zien.
Kijk en dat bestaat dus niet, leren zonder stress. De hond moet bij clickeren immers zelf uitvogelen wat gewenst is en dat geeft altijd een beetje stress. Is helemaal niet erg. Pas bij te veel stress blokkeert een hond. Te veel is nooit goed.
Lellibel
Zeer actief

lets have fun schreef:Je mag wel compleet motorisch gestoort zijn als je altijd en overal systematisch mis klikt. :mrgreen: Laten we er nou niet ingewikkelder over doen dan het is. Het is geen ramp om een keer mis te klikken en natuurlijk geef je dan ook een koekje. Daarna ga je gewoon weer verder waar je gebleven was en klik je op de goede momenten. De hond zal wel iets in verwarring raken en er langer over doen om te snappen wat je wil. Maar ach, leren zonder stress bestaat niet. :wink:
Haha nou dat vind ik dus ook :wink: Het kan best zo zijn dat je er meer moeite meer hebt, geen mens is hetzelfde, ik zeg gewoon dat 99 op de 100 mensen er waarschijnlijk geen moeite mee hebben, ik heb althans nog nooit iemand gezien die niet weet wanneer je moet klikken..
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

lets have fun schreef:
Sita schreef:
Kijk en dat bestaat dus niet, leren zonder stress. De hond moet bij clickeren immers zelf uitvogelen wat gewenst is en dat geeft altijd een beetje stress. Is helemaal niet erg. Pas bij te veel stress blokkeert een hond. Te veel is nooit goed.
Bij freestyle clickeren ja, maar niet als je de beweging uitlokt. Bij uitlokken zie je vrijwel geen stress.
Afbeelding
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ik ga niet op cursus voorlopig, we hebben een puppy cursus afgerond en nu even niet zo zin in vaste tijden cursus.
Momenteel mag Sandy nog niet los spelen en rennen met andere honden, ivm hechtingen (zie andere topic) en was ik op zoek naar iets "anders" om te doen met haar. Sandy is ruim zes maanden oud en ik merk dat ze niet altijd zoveel intresse heeft in koekjes, je beloont haar meer met spelen. Ze apporteert bijvoorbeeld liever haar flos om er vervolgens even aan te trekken, dan om er een koekje voor te krijgen.

Ik wil graag gaan clickeren omdat ik denk dat het geluid ook wel veel intresse zal opwekken en ook omdat dit een extra-tje is voor haar opvoeding. Het aanleren lijkt me al leuk en timing heb ik ook wel (denk ik). Ik vroeg me af of het "erg" is om afwisselend te clickeren en te belonen met stem, bedankt voor het advies en ik ga morgen een clicker kopen :ok:
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik snap nog steeds niet waarom je niet zou kunnen beginnen zoals ik zei?

Misschien ben ik geniaal of zo dat ik op een dag gewoon zo'n ding heb gekocht en zelf ben gaan clickeren, echt schiet me dood ik snap niet wat er moeilijk aan is. Of misschien is mijn hond wel één in de miljoen die het wel begreep ondanks dat ik ernstig fout bezig was.
Ho effe, ik zeg niet dat je niet zo kan beginnen. Wat ik zei is dat IK niet zo zou beginnen, dus met de hond laten zitten.
Waarom, omdat ik juist de clicker wil gebruiken met zelf denken, en niet zo zeer om bestaande gedrag te belonen. Dat kan ook met goed zo en koekje.
Als je de clicker puur gebruikt als signaal voor "beloning komt er aan voor goed uitgevoerde commando" dan is het helemaal juist.
Wil je de clicker meer gebruiken voor shaping en freestylen en perfectioneren van dingen, dan vind ik persoonlijk dat je beter anders kan beginnen dan met iets wat de hond al kan.
En foute click gebeurt wel iedereen, er is geen mens die 100% zuiver is met timing. Is ook niet erg, als de hond dan wel de beloning krijgt. En ja, er zijn mensen die heel makkelijk de principe snappen en supermakkelijk alles met de clicker aanleren, maar er zijn ook mensen die er moeite mee hebben en die vind ik niet dom.
Soms is het kwestie van timing die niet helemaal goed is, en soms kligt het aan bepalen van de drempel waarvoor je clickt, of wanneer dat je de commando toevoegd, of hoe je de beloning aanbiedt of of of...maar dom vind ik mensen niet die er niet zelf uitkomen.
Ik heb zelf ook geen specifieke cursus gedaan, en wat ik vroeger deed met een clicker riep ook iedreen "jamaar zo mag je het niet gebruiken", nou is toch behoorlijk goed gekomen. :mrgreen:
Verder afwisselen met clickeren en gewoon trainen vind ik ook geen enkele probleem, doen wij ook. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”