Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kvv, welk, wanneer, hoeveel en combi brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Annette1986
Actief
Mijn ras(sen): beauceron
Aantal honden: 3

kvv, welk, wanneer, hoeveel en combi brok?

Ongelezen bericht door Annette1986 »

Hey mensen

Er zijn al verschillende vragen over geweest, maar ik kan niet helemaal vinden wat ik zoek.

Mijn vraag:
Ik heb sinds een week een Beauceron pup. hij is nu 10 weken oud.
Hij krijgt momenteel brokken van Jarco, heb het idee dat hij het er goed op doet hoor. Al is dat moeilijk te zeggen na een week denk ik.

Maar we zouden hem zo af en toe ook wel vlees willen geven.
zelf samenstellen zie ik niet zo zitten en gaat ook niet in de vriezer passen.

Maar ik zie verschillende vlees diepvriesmaaltijden voor honden (smuldier, rodi e.d.)
Kan ik dat in combinatie geven met brokken
en kan dat nu al? hij is net over op een andere brok dan die van de fokker
en hoeveel geef ik hem dan?
hij krijgt nu 4x per dag te eten, om 8.00 12.00 16.00 en 20.00, vooral omdat hij nog niet heel veel in 1x opkrijgt
hij krijgt nu 60gram per keer en weegt bijna 6 kilo, en volgens de verpakking zitten we zo goed

Kan je als je vlees gaat voeren ook om de dag vlees geven?
We willen hem namelijk wel op brok houden ook.

Annette
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: kvv, welk, wanneer, hoeveel en combi brok?

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik heb geen verstand van hoeveelheden voor puppen.
Maar je kan volgens mij wel gewoon afwisselen tussen brokken en kvv. Neem wel de complete versie van kvv (dat staat er dan ook bij 'complete'), daar zit alles in wat ze nodig hebben.
Vroeger gaf ik een tijdje aan mijn vorige hond 's ochtends brokken en 's avonds kvv, dat ging prima.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

hier krijgen ze zowel brok als vlees op een dag (voer verschillende soorten vlees, wil wel
weer lotering ma moet ff op zoek na een verkooppunt, waar ik het haalde die is ermee
gestop) heb eigenlijk weinig tot niet op gelet met de hoeveelheid gram ze mogen,
voer eigenlijk op het oog, als ik de verpakking moet geloven dan worden ze hier vierkantig
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

De hoeveelheid vind ik wat lastig omdat je er ook brok bij wilt geven, maar het zal vast wel op de verpakking/site van de fabrikant staan.
Met vlees erbij geven zou ik nog even wachten, omdat je net bent overgestapt op een andere brok.
Hoe lang weet ik ook niet, ik zou hier zelf wel een paar weken tussen laten zitten.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Qua hoeveelheid zeggen ze dat een pup/jonge hond tussen de 40 en 60 gr per kilo lichaamsgewicht nodig heeft per dag.
Dat zou je dus als richtlijn kunnen aanhouden, maar verder inderdaad op het oog voeren. De een heeft meer nodig dan de ander.

Mijn hond zou volgens de richtlijnen maar 400 gr nodig hebben maar daar heeft ze echt veel te weinig aan, hier krijgt ze rond de 600gr per dag.

Ik voer trouwens een combinatie van Kivo en Haaksbarf en sinds kort ook Lotgering.

Qua combi brok/kvv zijn de meningen over verdeeld. De een zegt dat je beter de ene dag helemaal KVV kan geven en de andere dag brok. Ik ken mensen die voeren bijv door de week brokken en alleen in het weekend kvv.
De ander voert 's ochtends brok en s avonds kvv, wat nu beter is durf ik je ook niet te zeggen.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

het is onderuit gehaald dat het slecht is om op 1 dag kvv en brok te geven (te lezen op barfplaats)
hoe dan ook heb ik toch versdagen en brok dagen... ik zou zeggen voor een opgroeiende pup zo'n 5 tot 10% lichaamsgewicht geven.... is volgens mij wel barfmethode?? maar zo heb ik het gehanteerd
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

Ik zou dagen met alleen brokken doen en dagen met alleen vlees, bv 5 dagen brok en 2 dagen vlees of andersom, maar zou niet op dezelfde dag brok en vlees doen, of je moet bv de ochtend vlees doen en de rest brok of andersom ofzo. Qua merk zou ik er een aanhouden met natuurlijk calciumbrok, o.a Carnibest, Kivo, Bibi, Energique.
Afbeelding
Annette1986
Actief

hey

bedankt voor alle tips!

ik zit nu iig nog even met het feit dat we hem pas 1 week hebben en hij dus nog niet is gewent aan zijn brok. Naar mijn mening iig heeft hij daar denk ik iets meer tijd voor nodig.

Maar ik zal iig niet brok en vers mengen.
Maar sochtend brok en savonds vers ofzo lijkt me wel wat
of om de dag savonds vers

even kijken hoe het uit gaat komen.

Maar in principe is vers voor een pup dus ook gewoon goed te voeren?
hij krijgt daar niet last van, of te weinig voedingsstoffen voor zijn groei?
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier een pup van 13 weken, het is hier verschillend wat me uitkomt, eet overigens 2 a 3 x per dag, de ene dag 1 x brok en 1 of 2 x smuldier, de andere alleen maar smuldier.
dus gewoon gemengd op 1 dag doe ik ook gewoon.
Werkt uitstekend en hij ziet er heel goed uit!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rose
Zeer actief

Annette1986 schreef:
Zeker weten dat het voor een pup ook goed te voeren is, en vwb de voedingsstoffen zou ik, afhankelijk van welke soort kvv je wilt gaan geven, zeggen dat hij juist niet te weinig (of teveel) voedingsstoffen binnenkrijgt.
Op het al eerder genoemde barfplaats staat een interessant stuk over de opgroeiende hond en voedingsstoffen, misschien kun je dat eens lezen?

Ik heb hieronder het linkje voor je gezet.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

als jij een complete voeding geeft zal je pup prima opgroeien en zal geen gebrek aan voedingsstoffen hebben.
Dit wilde ze me toen der tijd op een puppy party van de DA ook wijsmaken (we hoeven niet te vertellen dat ik direct daar weg ben gegaan)
Je pup kan net als met brok overstappen er in het begin wat onvaste ontlasting van krijgen... wel vind ik het altijd prettig om op een geperste brok over te stappen in plaats van een krokante brok...
Maar ik zou niet en en doen. Dus niet en overstappen op KVV (zoals eerder vermeld met een natuurlijke Ca bron) en op een nieuwe brok...
Teveel verandering in 1 keer is ook niet goed
Afbeelding
Annette1986
Actief

@rose

ik moet dus goed oppassen dat ik geen voer haal waar onnatuurlijk calcium in is verwerkt.
Toevallig een idee welke merken kvv aan die eis voldoen?

@EschaenStefanie

Ik moet dus nog even een paar weekjes wachten met het gaan geven van kvv, dit is beter omdat hij net een week op zijn huidige brok staat. correct?
Heb zelf met het kiezen van een brok getwijfeld over geperst en krokant.
uiteindelijk gekozen voor krokant maar wel met hoofdingredient vlees!
Je hoort over beide soorten verschillende meningen en wij hebben gekozen voor deze brok.

zowiezo iedereen bedankt voor de tips en tricks!
Afbeelding
rose
Zeer actief

Annette1986 schreef:@rose
ik moet dus goed oppassen dat ik geen voer haal waar onnatuurlijk calcium in is verwerkt.
Toevallig een idee welke merken kvv aan die eis voldoen?
Ik vind het heel moeilijk om jou hier advies in te geven, juist omdat je er brok bij wilt blijven geven.
Mijn idee zouden haaksbarf of all animal zijn (zijn niet de goedkoopste), hiervan weet ik zeker dat er geen onnatuurlijke toevoegingen inzitten.
Maar eerlijk gezegd heb ik er geen verstand van omdat ik zelf samenstel ( NRV) voor mijn honden en de enige brokjes die ze krijgen beloningsbrokjes zijn.
Wellicht komt er nog iemand anders die deze vraag wel met zekerheid kan beantwoorden :wink:
Quibus05
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Quibus05 »

rose schreef:
Annette1986 schreef:
Zeker weten dat het voor een pup ook goed te voeren is, en vwb de voedingsstoffen zou ik, afhankelijk van welke soort kvv je wilt gaan geven, zeggen dat hij juist niet te weinig (of teveel) voedingsstoffen binnenkrijgt.
Op het al eerder genoemde barfplaats staat een interessant stuk over de opgroeiende hond en voedingsstoffen, misschien kun je dat eens lezen?

Ik heb hieronder het linkje voor je gezet.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel zeker weten :D . Ik heb mijn doezenpup, toen hij hier binnen kwam meteen op vers gezet en hij is prachtig gelijkmatig gegroeid. Geen groeistuipen of groeipijnen. En bij zijn inventarisatie in mei, bij de doezenvereniging had hij allemaal g op zijn rapport. Ik durf inmiddels te zeggen dat ze beter op vers opgroeien dan op brok ( mijn eerste does heeft tot zijn 2e jaar brok gehad, een en al drama) Ik heb met de jonge hond altijd op het oog gevoerd, begonnen met 5% van zijn lichaamsgewicht op dat moment en dan maar goed kijken en voelen. Hij is nooit ziek, nooit aan de diarree, heeft een stel prachtige witte tanden en is zo gek als een deur (does :lol1: ).
En ook voor de ouderen is het toch een stuk beter. Ik heb sinds augustus een oude maltezer (erfenis van mijn schoonmoeder). Dit hondje heeft bijna 14 jaar lang op brok gestaan, kreeg nu dieetbrokken vanwege een leverkwaal en had altijd problemen met haar anaalklieren. Ik heb haar langzaam over gezet op kvv (darf, botmix ed) en ze is zo opgeknapt!! Ze stinkt niet meer zo uit haar bekkie, haar vacht ziet er beter uit, geen anaalklierproblemen.
Ik zou je aanraden om, nu je toch switcht, toch eens te kijken naar vers. Het is zoveel beter voor ze, en als je niet zelf wilt samenstellen, is er ook goede, gezonde kvv te krijgen, wat beslist niet duurder is dan de betere brok.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb, mijn honden genieten van hun eten, alle 3, zien er fantastisch uit en zijn super gezond. En ik denk dat alle versvoerders, kvv en/of barf,nrv, dat zullen beamen.

Oei, wat een pleidooi voor vers :lol1: . Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ga eens lezen op barfplaats of natuurlijkvoeren.nl. Er staat heel veel informatie en verhalen over vers versus brok.

En voor de rest... genieten van je pup :E: , dat is het allerbelangrijkste. Voor je het weet is het een volwassen hond!
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

KVV als lotgering is niet 100% compleet maar aangezien je er brok bij geeft die wel weer compleet is zal dit niet de grootste ramp zijn.. ook kun je het makkelijk aanvullen met een groentemix
Als je echt voor safe wilt gaan kun je voor Bibi, Naturis, Carnibest gaan... dit zijn degene waarvan ik weet dat ze natuurlijke Ca bron gebruiken en compleet zijn...

Ik zou inderdaad nog enkele weken wachten beter iets te voorzichtig met een pup dan straks te veel in 1 keer willen doen
Afbeelding
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

Veronique & Kyra schreef:Qua hoeveelheid zeggen ze dat een pup/jonge hond tussen de 40 en 60 gr per kilo lichaamsgewicht nodig heeft per dag.
Dat zou je dus als richtlijn kunnen aanhouden, maar verder inderdaad op het oog voeren. De een heeft meer nodig dan de ander.

Mijn hond zou volgens de richtlijnen maar 400 gr nodig hebben maar daar heeft ze echt veel te weinig aan, hier krijgt ze rond de 600gr per dag.

Ik voer trouwens een combinatie van Kivo en Haaksbarf en sinds kort ook Lotgering.

Qua combi brok/kvv zijn de meningen over verdeeld. De een zegt dat je beter de ene dag helemaal KVV kan geven en de andere dag brok. Ik ken mensen die voeren bijv door de week brokken en alleen in het weekend kvv.
De ander voert 's ochtends brok en s avonds kvv, wat nu beter is durf ik je ook niet te zeggen.
Je Amerikaanse Stafford weegt toch geen 10 kilo?? 400 / 40 = 10 kilo lichaamsgewicht :scratch:

Ik gok dat hij/zij minimaal rond de 30 kilo weegt, dan is het toch 30 x 40 = 1200 gram voer of 30 x 60 = 1800 gram dus tussen de 1200 en 1800 gram voer? of heb je het over een andere hond, of heb ik het verkeerd begrepen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

EschaenStefanie schreef:KVV als lotgering is niet 100% compleet
Smuldier is compleet kun je dus gewoon geven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ja dat vroeg ik me ook af... is Smuldier compleet genoeg of moet je er nog wat bijgeven?
Wil James volledig op Smuldier of een ander merk zetten, omdat hij te weinig van zn brokken eet. Smuldier eet hij wel gelijk op.
Het is nogal lastig om hem op gewicht te houden, hij beweegt zoveel, maar eet gewoon niet genoeg brokken. Hij staakt gewoon, omdat hij smuldier wil :pffff:
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

_Inge_ schreef:Ja dat vroeg ik me ook af... is Smuldier compleet genoeg of moet je er nog wat bijgeven?
Wil James volledig op Smuldier of een ander merk zetten, omdat hij te weinig van zn brokken eet. Smuldier eet hij wel gelijk op.
Het is nogal lastig om hem op gewicht te houden, hij beweegt zoveel, maar eet gewoon niet genoeg brokken. Hij staakt gewoon, omdat hij smuldier wil :pffff:
Dan is het maar net wat je zelf wilt. Er aan toegeven of doorzetten... ik vind smuldier op 1 of andere manier niet compleet genoeg qua smaken... het zijn volgens mij maar 2 variaties die compleet zijn... en ik zag dat ze tegenwoordig ook worsten verkochten??
Maar er zijn ook honden die er gezond groot mee zijn geworden dus ja wat is goed? Ik blijf mijn hond met succes op lotgering houden met zo'n stinkrol erbij of ik maak mijn eigen groentemix. Ik houd van een KVV waarin ik kan kiezen met smaken... en de ander is zeer tevreden over Smuldier
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Ze hebben hier van 2 smaken de complete versie. Bij de dierenwinkel verkopen ze ook nog Duck en Renske. Zal eens kijken wat ze daar allemaal van hebben.
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Contacteer:

_Inge_ schreef:Ze hebben hier van 2 smaken de complete versie. Bij de dierenwinkel verkopen ze ook nog Duck en Renske. Zal eens kijken wat ze daar allemaal van hebben.
sorry dat ik het zo bot breng maar ik vind Renske net veredeld blikvoer... ja er zit meer vlees in maar het is hoe dan ook bereid.. niets vers aan al hebben de mensen op de show mij heel erg geprobeerd te overtuigen dat dit tot de KVV behoorde...
En duck vind ik prima voer alleen bevat het voor mij een veel te hoog graangehalte... (jeetje wat ben ik kritisch)
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Haha ja voor mij is het lastig want ik heb geen groot vriesvak, dus kan niets inslaan, en deze merken zijn op loopafstand te koop. Denk dat hij dan toch maar de smuldier krijgt. Misschien wissel ik het wel af dan, om de dag. Krijgt hij toch wat meer binnen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hertog heeft meer keus, maar dat zal niet op loopafstand zijn.
_Jules_
Zeer actief

Nee klopt, ik woon in Veenendaal west en heb alleen een fiets.
Ze verkopen daar ook de brokken die ik voer...maar tja..dat gaat dus ook niet lukken, dus die moet ik ook online bestellen.
Hier zit alleen de Pets place. Zal eens kijken wat ze bij Discus hebben..dat is niet zo ver fietsen.
Afbeelding
rose
Zeer actief

_Inge_ schreef:Ja dat vroeg ik me ook af... is Smuldier compleet genoeg of moet je er nog wat bijgeven?

Als je alleen smuldier wilt geven zou je er ook regelmatig wat spiervlees en soms hart aan toe kunnen voegen.
Dit dan het liefst van diersoorten die niet al in de smuldier zitten, ik denk dat je dan ook al een eind komt :wink:
Annette1986
Actief

ok, ik ga iig nog een paar weekjes wachten tot die kleine smurf wat meer gewent is aan zijn brok.

Hier in de buurt verkopen ze smuldier (en nog een ander merk waar ik ff niet op kan komen) in de supermarkt

En de Jumper heeft Duck, energique en rodi liggen geloof ik, dus wat dat betreft wel vrij veel keus ;)
Ze verkopen hier bij de AH, Deen, Jumbo en Plus zekerweten kvv, daar heb ik het al zien liggen.
weet alleen alle merken ff niet :scratch:

p.s. hoe kom ik aan evt spiervlees of hart? kan je dat halen bij de slager? of betaal je dan meteen de hoofdprijs?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mijn pup groeit compleet op smuldier op, zo af en toe 1 brokmaaltijd erbij maar het meeste is toch Smuldier.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

EschaenStefanie schreef:
Dan is het maar net wat je zelf wilt. Er aan toegeven of doorzetten... ik vind smuldier op 1 of andere manier niet compleet genoeg qua smaken... het zijn volgens mij maar 2 variaties die compleet zijn...
ja dat klopt, brok heeft maar 1 smaak hier :wink: Ik heb niks met smaken qua hondenvoer zeg maar... ik bestel ook alleen maar pens/vlees compleet over het algemeen, soms hebben ze net niet genoeg en doen ze er 1 doos vlees compleet bij. De honden proeven echt geen verschil hoor dat is hap-sloek-weg dus die proeven echt of er een ander smaakje aan zit.
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Me_and_Sandy schreef:
Veronique & Kyra schreef:Qua hoeveelheid zeggen ze dat een pup/jonge hond tussen de 40 en 60 gr per kilo lichaamsgewicht nodig heeft per dag.

Je Amerikaanse Stafford weegt toch geen 10 kilo?? 400 / 40 = 10 kilo lichaamsgewicht :scratch:

Ik gok dat hij/zij minimaal rond de 30 kilo weegt, dan is het toch 30 x 40 = 1200 gram voer of 30 x 60 = 1800 gram dus tussen de 1200 en 1800 gram voer? of heb je het over een andere hond, of heb ik het verkeerd begrepen?
Sorry, misschien onduidelijk. Mijn teefje is inmiddels volwassen, dus dan hoef je niet meer die 40-60gr aan te houden, maar kun je minder voeren. Dan is de richtlijn 20 gr per kilo, ze weegt 20/22 kilo, dus vandaar de 400gr per dag :wink:
Was even om aan te geven dat je je niet blind moet staren op richtlijnen maar echt op het oog moet voeren. Zou ik maar 400 gr per dag voeren kun je alle botten tellen en dat is ook niet de bedoeling.
rose
Zeer actief

Annette1986 schreef: p.s. hoe kom ik aan evt spiervlees of hart? kan je dat halen bij de slager? of betaal je dan meteen de hoofdprijs?
Hart kun je ook van smuldier halen, wil je een andere diersoort kun je hier bij de islamitische slager om vragen.
Daar zal het niet goedkoop zijn, maar je hoeft hier toch niet veel van te geven.
! x per week 1 maaltijd hart is voldoende naast de kvv.
Spiervlees zou ik als je het niet als hoofdmaaltijd gebruikt gewoon in de supermarkt halen, AH, Jumbo en C1000 hebben vaak leuke aanbiedingen en hebben zij bv rundergehakt (ongekruid!) in de aanbieding en zelf een slagerij kun je ook vragen of je het ongemalen kunt krijgen.
Spiervlees kun je wel een aantal maaltijden per week erbij voeren, goed spiervlees en hart zijn in de meeste kvv's niet zo sterk vertegenwoordigd namelijk.
Succes en ik ben tzt benieuwd hoe het bevalt :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”