Maar zou dat idd lukken? Of gaan jullie jagende honden op het strand ook achter een lekker geurspoor aan? Ik moet het natuurlijk gewoon een keer proberen maar ben eerst ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
jachtinstinct...wel los op het strand?
Moderator: moderatorteam
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
jachtinstinct...wel los op het strand?
Izzy heeft het klein wild ontdekt een paar weken geleden, vooral hazen en konijnen en ik kan haar nu nergens meer loslaten. Enorm saai vind ikzelf dus ik bedacht me dat we dan maar regelmatig naar het strand moeten
In de duinen vast en op het strand lekker los, het lijkt mij dat daar weinig geursporen lopen?
Maar zou dat idd lukken? Of gaan jullie jagende honden op het strand ook achter een lekker geurspoor aan? Ik moet het natuurlijk gewoon een keer proberen maar ben eerst ook benieuwd naar jullie ervaringen.

- Rebble
- Zeer actief
Re: jachtinstinct...wel los op het strand?
Ah, kijk dat geeft hoop! Izzy vindt het overal geweldig ook als ze niet kan jagen dus daar ben ik niet bang voor.
Ik blijf het spannend vinden maar we zullen het moeten ontdekken he...
EDIT type foutje bij het nalezen
Ik blijf het spannend vinden maar we zullen het moeten ontdekken he...
EDIT type foutje bij het nalezen
Laatst gewijzigd door Rebble op 27 sep 2010 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Op het strand zijn vaak geursporen van paarden te vinden. In de duinen lijkt me dat er ook wel het een het ander aan wild leeft. Dus ik denk dat je dan nog het minste risico loopt echt aan de zee, maar dan heb je dus wel die paardengeuren.
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Ik hoor van meer mensen met echte jagers dat ze dan naar het strand gaat en dat dat wel goed gaat! Gewoon proberen denk ik!
RIP Cena
- Mekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Fritz gaat achter alles aan wat in zijn ogen voor hem weg rent :N:
Kleine hondjes en hardlopers incluis.
Kan je het niet aan een lange lijn proberen? haar lekker aan 20m lijn laten scharrelen en dan kijken wat ze doet??
Kleine hondjes en hardlopers incluis.
Kan je het niet aan een lange lijn proberen? haar lekker aan 20m lijn laten scharrelen en dan kijken wat ze doet??

- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Dat hoor ik ook vaak inderdaad. Maar mijn Roos daarentegen weet blijkbaar van niks, die rent in een uur rustig in d'r eentje 3 keer van Bloemendaal naar IJmuiden en terug.SannePP schreef:Ik hoor van meer mensen met echte jagers dat ze dan naar het strand gaat en dat dat wel goed gaat! Gewoon proberen denk ik!
Ze houdt van meeuwen.
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Maylala schreef:Dat hoor ik ook vaak inderdaad. Maar mijn Roos daarentegen weet blijkbaar van niks, die rent in een uur rustig in d'r eentje 3 keer van Bloemendaal naar IJmuiden en terug.SannePP schreef:Ik hoor van meer mensen met echte jagers dat ze dan naar het strand gaat en dat dat wel goed gaat! Gewoon proberen denk ik!![]()
Ze houdt van meeuwen.
RIP Cena
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Er lopen wel degelijk geursporen op het strand hoor.
Carino laat ik er los maar ik moet opletten dat hij geen meeuwen naar de horizon volgt. Maar dat is dus op zicht.
Nando is geen echte jager maar zoekt wel sporen als we op het zachte zand (tussen duin en zee dus) lopen.
En na een storm bv, als er bergen schelpen enzo aangespoeld zijn.
Aan de zeegrens doet hij het normaal niet; de golven spoelen veel luchtjes weg natuurlijk.
Ik heb dus geen grote jagers op geuren maar jij zo te lezen wel, dus ik denk dat je dan het beste daar kan lopen.
Carino laat ik er los maar ik moet opletten dat hij geen meeuwen naar de horizon volgt. Maar dat is dus op zicht.
Nando is geen echte jager maar zoekt wel sporen als we op het zachte zand (tussen duin en zee dus) lopen.
En na een storm bv, als er bergen schelpen enzo aangespoeld zijn.
Aan de zeegrens doet hij het normaal niet; de golven spoelen veel luchtjes weg natuurlijk.
Ik heb dus geen grote jagers op geuren maar jij zo te lezen wel, dus ik denk dat je dan het beste daar kan lopen.
- Rebble
- Zeer actief
Ja, mijn idee was dus idd loslaten op het natte zand en zeker in de duinen vast. Vogels vindt ze ook wel leuk maar daar is ze op terug te roepen of voldoet een nee als ik op tijd ben ze is dan stukken minder fanatiek. Ruikt ze een konijn of haas dan is ze niet meer te bereiken.
Gewoon een keer proberen dus, gelukkig zie ik het vaak gebeuren en rent ze niet van me weg maar volgt ze gewoon blind het spoor dus kan ik haar aanlijnen (als ik snel genoeg ben
).
Gewoon een keer proberen dus, gelukkig zie ik het vaak gebeuren en rent ze niet van me weg maar volgt ze gewoon blind het spoor dus kan ik haar aanlijnen (als ik snel genoeg ben

-
Josee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): weimaraners
- Contacteer:
Tja ik vind het strand een half uur leuk en dan heeft mijn dame het wel gezien op het strand en verdwijnt ze richting duinrand......
Kan ik fluiten wat ik wil, maar weet je wel hoeveel konijnen daar lopen...... heb je toch geen tijd om terug te komen :N:
Nee dus ik ben geen strandfanaat met mijn honden, de anderen blijven dichterbij me in de buurt en met die heb ik geen problemen.
Maar als je een hond hebt die vrij veel ruimte neemt, loop ik zelf liever in het bos dan op het strand, want op het strand lopen ze bij mij verder weg omdat ik langer in het zicht ben dan in het bos met zijn kronkelpaadjes.
En ik wil niet constant hoeven te fluiten.... (wat ik in het bos niet hoef te doen omdat ik eerder uit het zicht ben en ze dus sneller ff terug komt)
Kan ik fluiten wat ik wil, maar weet je wel hoeveel konijnen daar lopen...... heb je toch geen tijd om terug te komen :N:
Nee dus ik ben geen strandfanaat met mijn honden, de anderen blijven dichterbij me in de buurt en met die heb ik geen problemen.
Maar als je een hond hebt die vrij veel ruimte neemt, loop ik zelf liever in het bos dan op het strand, want op het strand lopen ze bij mij verder weg omdat ik langer in het zicht ben dan in het bos met zijn kronkelpaadjes.
En ik wil niet constant hoeven te fluiten.... (wat ik in het bos niet hoef te doen omdat ik eerder uit het zicht ben en ze dus sneller ff terug komt)
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Bowie van mij vind de meeuwen ook ge-wel-dig maar ze komt wel terug!Maylala schreef:Dat hoor ik ook vaak inderdaad. Maar mijn Roos daarentegen weet blijkbaar van niks, die rent in een uur rustig in d'r eentje 3 keer van Bloemendaal naar IJmuiden en terug.SannePP schreef:Ik hoor van meer mensen met echte jagers dat ze dan naar het strand gaat en dat dat wel goed gaat! Gewoon proberen denk ik!![]()
Ze houdt van meeuwen.
Mijn beide windhonden kunnen prima los op het strand, ik kies wel een breed strand uit als ijmuiderslag, is een minuut of 10 lopen door natuurgebied naar het strand zelf, het is heel breed en de duinen zijn vrij ver weg... op een gegeven moment wordt het strand smaller en kom je dichter bij de duinen dan gaan ze beide weer aan de lijn.
-
jodi
- Actief
- Aantal honden: 4
Hier idem, kunnen ook los op het strand, maar alleen op brede stranden anders schieten ze binnen no time de duinen in. Die drie van mij jagen niet alleen op zicht, maar ook hun neus. Hebben best wel een enorm jachtinstinctjacq1970 schreef: Bowie van mij vind de meeuwen ook ge-wel-dig maar ze komt wel terug!
Mijn beide windhonden kunnen prima los op het strand, ik kies wel een breed strand uit als ijmuiderslag, is een minuut of 10 lopen door natuurgebied naar het strand zelf, het is heel breed en de duinen zijn vrij ver weg... op een gegeven moment wordt het strand smaller en kom je dichter bij de duinen dan gaan ze beide weer aan de lijn.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Onze jachthonden vonden het strand altijd saai. Bij Bruno had het nog een ander effekt, door de wind en het geluid van de golven raakte hij letterlijk de weg kwijt.Dus we zijn uiteindelijk geen strandwandelaars geworden
De duinen kun je hoe dan ook beter vermijden. Het is vaak beschermd gebied en het wemelt er van de konijnen.
De duinen kun je hoe dan ook beter vermijden. Het is vaak beschermd gebied en het wemelt er van de konijnen.
- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Sommige honden hebben een heel groot reukvermogen en ruiken ook op het strand nog van alles. Die van mij gaat alleen los bij aanlandige wind, en helemaal aan de vloedlijn. En dan nog gaat hij minimaal twee keer per wandeling er van tussen het duin in om een minuut of tien weg te blijven. Met aflandige wind gaan we niet naar het strand
dat is vragen om problemen.

-
jodi
- Actief
- Aantal honden: 4
Ik wil trouwens nog wel toevoegen dat ze hier op onbekend terrein veel beter in de buurt blijven dan op bekend terrein.Op onbekend terrein zijn ze als de dood dat ze me kwijtraken
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
1 keer een labrador op het strand gezien. Ging dus van die stenen golfbrekers op, om daar de meeuwen weg te jagen en sprong daarbij de zee in met zeer zware stroming. Het liep goed af, maar het was kantje boord (en eigenaren leerden er niks van, hond ging door naar de volgende golfbreker......)

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dapper en Cleo renden in een rechte lijn naar de duinen en gingen daar dan alsnog jagen op konijnen
Maar als wij dan doorliepen dan kwamen ze vanzelf weer en gingen ze verder met op het strand rondrennen. Leuk is anders, maar je moet wat want je kan moeilijk je hond zijn hele leven vasthouden omdat hij een keer achter een konijn aangaat. 
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Waarom probeer je het niet een keer met lange lijn? dan zie je eerst wat dr reactie is, en kan je haar daarna los doen of niet
Moet het alleen niet al te druk zijn op het strand dan is lopen met lange lijn niet makkelijk..
Groetjes Lianne
- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Valt wel mee hoor, ik heb het ook een tijd gedaan.lianne05 schreef:Moet het alleen niet al te druk zijn op het strand dan is lopen met lange lijn niet makkelijk..
En wat de drukte betreft.. de mooiweer-mensen verdwijnen alweer bij bosjes
-
lianne05
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laika.
Tuurlijk het kan ook wel! Alleen is het wat makkelijker als het wat rustig is en idd dat is het nu al wel. Dan hoef je gewoon minder op te letten op de andere starndbezoekers..Danoontje powerrr schreef:Valt wel mee hoor, ik heb het ook een tijd gedaan.lianne05 schreef:Moet het alleen niet al te druk zijn op het strand dan is lopen met lange lijn niet makkelijk..
En wat de drukte betreft.. de mooiweer-mensen verdwijnen alweer bij bosjes
Groetjes Lianne
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
- Aantal honden: 3
Als je een goede band (bonding) hebt met je hond dan kiest die voor jou inplaats voor het wild.
Of het nu een jachthond is of niet.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Nou ík heb dan wel een goede band met mijn hond, maar ik denk dat zíj een betere band heeft met katten/konijnen.
Roep ik haar op tijd dan komt ze, is ze er al achteraan dan heb ik het nakijken, gaat ze even de banden aanhalen.
Roep ik haar op tijd dan komt ze, is ze er al achteraan dan heb ik het nakijken, gaat ze even de banden aanhalen.
- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Dan is het misschien een combinatie van trainen om niet achter de wild te gaan en bonding?
Die van mij gaan overal los maar houden mij in het oog terwijl ze de op 1 na beste neus hebben van alle honden.
Die van mij gaan overal los maar houden mij in het oog terwijl ze de op 1 na beste neus hebben van alle honden.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Uiteraard oefenen we er nog steeds op.
Hier zitten vooral veel katten, als we ze tegenkomen is dat gelijk een leuk trainingsmoment.
Hier zitten vooral veel katten, als we ze tegenkomen is dat gelijk een leuk trainingsmoment.
- Rebble
- Zeer actief
Ach meid, als dat jouw mening is prima, ik kan er alleen niks meerubyred schreef:Als je een goede band (bonding) hebt met je hond dan kiest die voor jou inplaats voor het wild.

- josefientje
- Zeer actief
rubyred schreef:Als je een goede band (bonding) hebt met je hond dan kiest die voor jou inplaats voor het wild.
Dus:
jij zegt dat je geen goede band met je hond hebt, als hij af en toe gehoor geeft aan zijn jachtinstinct.
Dat vind ik nogal een bewering!

- Mekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Mijn hond haat mijjosefientje schreef:rubyred schreef:Als je een goede band (bonding) hebt met je hond dan kiest die voor jou inplaats voor het wild.
Dus:
jij zegt dat je geen goede band met je hond hebt, als hij af en toe gehoor geeft aan zijn jachtinstinct.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ja dus? En wie hebben dan de beste neus? Het ligt helemaal niet aan de band met je hond of hij achter wild aan gaat of nietrubyred schreef:Dan is het misschien een combinatie van trainen om niet achter de wild te gaan en bonding?

- josefientje
- Zeer actief
Mekkie schreef:Mijn hond haat mijjosefientje schreef:rubyred schreef:Als je een goede band (bonding) hebt met je hond dan kiest die voor jou inplaats voor het wild.
Dus:
agossie

- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
rubyred schreef:Dan is het misschien een combinatie van trainen om niet achter de wild te gaan en bonding?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.